عوامل بی‌هویت شدن خودروسازی؛ از فاخته های وطنی تا کوتوله های پروازی

مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: هویت صنعت خودرو ناشی از تغییرات سیاست کلان دولت‌ها دائما دستخوش تغییر بوده و این صنعت هرگز نتوانسته به هویت و چشم‌اندازی واحد برای یک دوره بلندمدت دست یابد.
کد خبر : 81599
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

به گزارش خط بازار؛ مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: هویت صنعت خودرو ناشی از تغییرات سیاست کلان دولت‌ها دائما دستخوش تغییر بوده و این صنعت هرگز نتوانسته به هویت و چشم‌اندازی واحد برای یک دوره بلندمدت دست یابد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به آسیب‌شناسی ساختار تنظیم‌گری صنعت خودرو پرداخته است. در این گزارش تاکید شده که شرایط کنونی صنعت خودروی کشور که از وضعیت نامطلوبی برخوردار است نتیجه ساختار حکمرانی دولت در این صنعت و همچنین سیاست‌های اتخاذشده از سوی نهادهای متولی است. بنابراین هر اقدامی برای بهبود و تحول در خودرو پیش از هدف‌گذاری مشخص و به تبع آن بازمعماری نظام تنظیم‌گری و تغییر در سیاستگذاری‌ها، موفق نخواهد بود.

در حال حاضر خودروسازی کشور از شرایط مناسبی در کمیت و کیفیت برخوردار نیست و از تکنولوژی روز دنیا نیز دهه‌هاست که عقب مانده است. این صنعت طی سال‌های گذشته نه نفعی برای خود داشته و نه برای مردم؛ به‌طوری‌که در حال حاضر زیان انباشته خودروسازی کشور به مرز ۲۵۰ همت رسیده است و بسیاری از محصولات با زیان به بازار عرضه می‌شود.

این صنعت از مشکلات ساختاری رنج می‌برد و این مشکلات باعث شده خودروسازی کشورمان پذیرای فناوری‌های روز دنیا نباشد و علاوه بر جاماندگی از سایر رقبای خود در عرصه بین‌الملل و عدم نقش‌آفرینی در زنجیره‌های ارزش جهانی و منطقه‌ای، موجب نارضایتی در کشور نیز باشد.

مرکز پژوهشی مجلس تاکید دارد که ماهیت سیاسی و اقتصادی بنگاه‌های خودروسازی موجب شده معماری نظام تنظیم‌گری و سیاست‌های صنعتی حاکم بر این صنعت، به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل ریشه‌دار و تاریخی این صنعت که نقش قابل‌توجهی درشکل‌گیری نظام مسائل صنعت خودرو داشته، مطرح باشد.

نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو از ابعاد و لایه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و سیاسی آسیب‌شناسی شده است. در ابتدا باید تعریف مشخصی از تنظیم‌گری ارائه شود.

در مورد مفهوم تنظیم‌گری در این گزارش تاکید شده که تنظیم‌گری به معنای اعمال قوانین و مقررات از سوی دولت و تعیین ضمانت اجرایی برای این قوانین است. یا این کلمه به مفهوم نوعی حکمرانی به منظور نظارت و هدایت بازار توسط سازمان‌های دولتی معنا شده است. بدین‌ترتیب به اعتقاد کارشناسان بازوی پژوهشی مجلس، حکمرانی در این صنعت به‌اشتباه معنی شده است.

نشانه‌های این حکمرانی اشتباه چیست؟ در این مورد در گزارش مذکور تاکید شده هویت صنعت خودرو ناشی از تغییرات سیاست کلان دولت‌ها دائماً دستخوش تغییر بوده و هرگز نتوانسته به هویت و چشم‌اندازی واحد برای یک دوره بلندمدت دست یابد. این جمله به معنای آن نیست که فرآیند توسعه صنعت خودرو باید فارغ از سیاست‌های کلان دولت و حاکمیت تعیین شود، بلکه به معنای آن است که الزامی است که براساس دکترین جمهوری اسلامی در مواجهه با دنیا و با تعریف هویت ایرانی و شیوه جانمایی اقتصاد ایران در منطقه و دنیا، یک هویت و آینده روشن برای این صنعت ترسیم شود که بتوان براساس آن به منظور توسعه این صنعت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کرد.

در ادامه گزارش آمده است که پیش‌شرط وجود نظام تنظیم‌گری کارآمد در صنعت خودرو، وجود یک چشم‌انداز مشترک است که مطابق آن الگوی توسعه صنعت خودرو تدوین شده و همه ابزارها در آن جهت بسیج شود. البته دخالت نهادهای مختلف در این عرصه باعث توزیع نامتوازن و ناهماهنگ قدرت تصمیم‌گیری در نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو شده و این توزیع، میان نهادهایی با ساختار منافع بعضاً متعارض با یکدیگر رخ داده است. از این رو، امکان پیشبرد یک برنامه واحد جهت توسعه صنعت خودرو، از نظام اداره کشور سلب شده و نهادهای مختلف هرکدام در یک جهت متفاوت اقدام به سیاستگذاری می‌کنند.

در ادامه این گزارش تاکید شده که این مساله در شرایط فقدان طرحی از آینده در صنعت خودرو، به نحوی تشدیدیافته منجر به شرایط بحرانی در این صنعت شده است. اما مدیریت دولتی به واسطه ساختار سهامداری این شرکت‌ها نیز یکی از مصائب تنظیم‌گری در این صنعت خوانده شده است و بازوی پژوهشی مجلس در این زمینه اظهار کرده که علاوه بر موارد مذکور، ساختار سهامداری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به شکلی است که به‌رغم واگذاری عمده سهام دولت، مدیریت بنگاه‌ها به صورت کامل در اختیار دولت قرار دارد؛ در نتیجه دولت یا هر نهادی که از امکان چانه‌زنی با دولت یا بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو بهره‌مند است، موفق به اعمال نظر و دخالت بی‌واسطه و بدون درنگ در این شرکت‌ها خواهد شد. این مساله موجب شده اولاً شرکت‌های خودروسازی و مدیران آنها کاملاً براساس منافع اجزای مختلف دولت و حاکمیت اقدام به تصمیم‌گیری کنند و الزاماً منافع شرکت را تأمین نکنند، ثانیاً با تغییر کلی و جزئی در دولت‌ها (تغییر رئیس‌جمهور، وزیر و…) و حتی تغییر در سایر نهادها، صنعت خودرو دستخوش تحولات فراوان شود. از این رو، به صورت ساختاری امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌ویژه در حوزه‌های فناورانه – که به دلیل بازدهی دیرهنگام و طولانی نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری بالایی است – در این صنعت از بین رفته و بنگاه‌ها را درگیر روزمرگی‌های فراوان کرده است. ثالثاً ازآنجاکه دولت در ظاهر سهام خود را واگذار کرده اعمال مسوولیت‌پذیری کمتری نسبت به زمانی که به صورت رسمی سهامدار خودروسازان بوده، از خود نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از گزارش بازوی پژوهشی مجلس کارآیی و اثرات اقتصادی ابزارهای تنظیم‌گری بر نوع تصمیم‌گیری اقتصادی بنگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه مشخص است دولت ابزارهای مختلفی برای قاعده‌گذاری در اختیار دارد. جهت اتخاذ یک سیاست صنعتی مناسب به منظور توسعه صنعت خودرو، دولت باید با استفاده از ابزارهای تنظیم‌گری کارآمد و هماهنگ با این ابزارها، مسیر توسعه صنعت خودرو را هموار کند. اما این ابزارهای تنظیم‌گری چه هستند؟

ابزارهای تنظیم‌گری به‌کارگرفته‌شده، تعرفه‌گذاری واردات خودرو و قطعات منفصله، سازوکار قیمت‌گذاری و تعیین مدل عرضه، استانداردهای اجباری، مشوق‌های مالی و مالیاتی در کنار سایر موارد از جمله ابزارهای یادشده هستند. این ابزارها هر چند هرکدام به تنهایی هدف خاصی را دنبال می‌کنند، اما اجتماع آنها در کنار یکدیگر به لحاظ اقتصادی، مشوق عدم حرکت خودروسازان به سمت طراحی‌های جدید، عدم طراحی و تولید پلتفرم‌های به‌روز، عدم افزایش ساخت داخل، عدم افزایش کیفیت و ایمنی بوده است.

در ادامه عنوان شده که حمایت‌ها از صنعت خودرو باید هوشمند باشد؛ منظور از حمایت‌های هوشمند، دست گذاشتن روی گلوگاه‌هایی است که توسعه فناوری را تحریک می‌کند. در مقابل گلوگاه‌هایی که منجر به از بین رفتن انگیزه نوآوری می‌شود باید اصلاح شود. به طور مثال، تنها حمایت مهم دولت ایران از صنعت خودروی ملی، تعرفه‌گذاری سنگین برای واردات است. این حمایت بدون اتخاذ یک سیاست رقابت داخلی منجر به از بین رفتن انگیزه توسعه محصول به‌روز و نوآوری خواهد شد. در مقابل دولت می‌تواند به‌نوعی حمایت کند که نوآوری و توسعه فناوری را تحریک کند. در این زمینه مثالی نیز زده شده است: دولت می‌تواند درصدی از هزینه‌های تحقیق و توسعه خودروسازان را تقبل کند یا اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت را منوط به توسعه فناوری قوای محرکه کند. درنهایت حمایت از صنایع باید زماندار باشد و دولت باید دائماً چشم‌انداز کاهش حمایت‌های خود را به بازیگران فعال در آن صنعت گوشزد کند. لذا هدف از حمایت‌های دولت، رقابت‌پذیر شدن تولیدات و توسعه فناوری در صنایع است تا این صنایع از مرحله نوزادی به بلوغ برسند.

بازوی پژوهشی مجلس نتیجه‌ای که در این بخش گرفته این است که هر اقدامی برای بهبود و تحول در صنعت خودرو بدون آنکه تغییراتی در معماری نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو و محتوای تصمیمات آن ایجاد کند، ناموفق خواهد بود؛ به عبارت دیگر، تمرکز بر اتفاقات و فرآیندهای شرکت‌های خودروسازی، بدون توجه به محیط نهادی و ساختار تنظیم‌گری آن، حتماً ناکام خواهد ماند و الزامی است که تغییراتی در ساختار و محتوای تصمیمات نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو ایجاد شود.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 11 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 11
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامان یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 15:42

تا زمانی که مدیریت این شرکت‌ها دولتی است و مدیران عامل صرفا بر اساس روابط و نه شایستگی، تخصص و عملکرد قبلی انتخاب می‌شوند، اوضاع درست نخواهد شد. مصداق بارز این قبیل مدیران عامل رانتی را می‌توانید در ایران خودرودیزل، سایپادیزل، سازه گستر و سایپایدک سراغ بگیرید که اگر این شرکت‌های دولتی نبودند و رانت بیرونی وجود نداشت، در خیال خود هم تصور مدیرعاملی نمی‌کردند.

da یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 17:01

بارها عرض کردیم ساختار صنعت خودرو طی چند سال اخیر مدیرانی به خود دیده که جز منافع خود به هیچ چیز دیگری نمی اندیشند .اما این آخرین انفاق در سایپا به دو دلیل مهمتر بوده است .اولا همان زیاده خواهی و منفعت طلبی این جماعت دوما بیسوادی و بی تجربگی مطلق این تیم که دست به دست هم داده و موجب فاجعه ای در گروه سایپا شده .کار مشکلی نیست بررسی کنید مدیران ارشد این تیم را .دستتان می آید عرایض ما و صحت و سقم این مطالب طی شش گاه گذشته را

عبداله حقیقت یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 21:15

به دفعات مکرر عنوان شد تمامی عملکرد مدیرعامل سایپا زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی مورد بررسی قرار گرفته و هیچگونه سوء عملکردی از مشارالیه احراز نشد.
در ضمن آقای توسلی در سال ۱۴۰۱ به عنوان مدیر برتر سال از خودروسازی انتخاب شدند.
با یه جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید و در همین سایت خط بازار می‌توانید رابطه با مدیر برتر سال شدن ایشان در حوزه خودروسازی را مطالعه بفرمائید.

da دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 7:30

خواهش میکنیم شعور ما را در حد یک موجود تک یاخته ای نبینید .حقیقت عزیز کدام مدیر برتر ؟ مدیربرتری که توسط فامیل نزدیک متوسلیان گرفته شد .همو که سیستم ناقص sap را با هزینه های میلیاردها تومان خرید و هنوز هم بعد سه سال این کارکنان دیزل نتوانستند با این سیستم کار کنند .این برتر شدن توسط هزینه سنگین و پشتوانه رسانه ای فرج گونه و شکر محور اتفاق افتاده .
اقوام نزدیک متوسلین با میلیاردها تومان هزینه و زور رسانه ای فرج توانستند در آن شرایط این عمل را صورت دهند. خدا از سر تقصیرات همه این افراد نگذرد .در ضمن واحدی که پشت این برار شدن بود همان واحد گلدان فروش ۳۰۰۰ عددی با قیمتهای نجومی به دیزل بود. توجه کنید ۳۰۰۰ گلدان به قیمت ۸و نیم میلیون تومان ؟؟؟!!
لطفا از پاکی و صداقت متوسلین و فرج ها و گلدان فروش شکر کننده حرفی نزنید که ما می‌دانیم همه چیز را .
کدام مراجع نظارتی و بازرسی در دوره منصور و مهرداد و تالار جرات بیان این تخلفات را داشتند؟ اما ما نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. اسامی همه همکاران با این تیم در اختیار ماست .ذره ای از بیت المال نخواهیم گذشت و آنهم اینطور که مثلا پاک دست ترین مدیران کشور همین متوسلین بودند ؟؟؟!!جل الخالق.
عاقبت بخیر نخواهید شد .شما که مطمئنیم خود متوسلین هستید ولی یک درصد شمایی که بخاطر منافع مالی و پست جایزه گونه در سایپا این …می‌نویسید. فکر کنید که ما می‌دانیم. ما از پروژه چاله زباله خبر داریم ما از ۱۴۰۰ میلیارد پول گم شده در محور توسط ویزیتور خبر داریم .ما از اخراج کسانی ‌ه تخلفات را اعلام کردند توسط جغرافی دان تازه به دوران رسیده خبر داریم. حدود ۳۰ میلیارد تومان جهت پر کردن با خاک و نخاله چاله ای به طول و عرض ۴ متر و عمق یک متر ؟؟؟!!این پاک دستی بود ؟
نکنید و نگویید و از خدا اتفاقا بترسید .

Zakhme kari یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 22:19

بعدها ميفهمين كه آقایان چه جرسومه هايي رو با خودش آورد. الانم روزي دو ساعت بيشتر تو شركت نيست و فقط دنبال لأبي هست. مهمترين قدبلند كوتوله رو هم كه آورد تو شركت شهر ري. اين شخص خداي پارادوكس و شخصيت دو قطبي و پارانويد هست. اخيرا مديري رو انتصاب كرده كه ١٥٠٠ نفر كاركنان شركت ازش متنفرن…منتظر اعتصاب گسترده تو شهر ري باشين

یزدیان یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 22:48

خودروسازی تعطیله آقا تعطیل بشدت آمار تولید رو آوردن پایین چون میدونن دارن میرن، سلطان خان برداشته یه مینی بوس مشاور و خدم و حشم آورده چند روز دیگه هم باید بره

حق گو راه حق دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 7:31

توسلی مهر خواهد رفت بعد ببینم بهنتون چیه

da da دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 10:24

سلام جناب da
با توجه به نزدیکی شما با مدیر خط بازار یک نکته رو تعدادی از دوستان مطرح کردند در خصوص آن لطفا توضیح دهید.
می گویند یک خودروی سفید ریسپکت وارد هر شرکت میشود سایت خط بازار دیگر از آن شرکت مطلبی نمی نویسد شماره خودرو و تصویر صاحب خودرو در دسترس است اگر خواستید برای شناسایی و معرفی ارسال میگردد.

da دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 11:15

جناب da da چرا خصوصی ….
احتمالا در جریان هستید که هر کامنت به سایت که ارسال میشه .توسط تیم این رسانه جهت جلوگیری از توهین و…. مورد بررسی قرار میگیره .
پس اگر منظور تیم این سایت هست و یا مشخصا شخص مورد نظر حضرتعالی قاعدتا نباید این کامنت منتشر می‌شد.
به قرینه همان مطالب قبلی احتمالا تعدادی از دوستان خواستند نکته ای را اعلام کنند که با خط مشی افشا مغایر است .مثلا این خودرو هر جا وارد شده و مالکیت آن به هر کسی مربوطه پس تطمیع شده و دیکر مطلبی برضد آن مجموعه ننوشته .ما هم خوشحال میشیم مورد مستندی اعلام شود ‌که مثلا در قبل از ورود و بعد آن تغییری در گفتار و رفتار ایجاد شده باشد .
خیر فکر می‌کنیم اگر چونین بوده که تعدادی از دوستان فرمودند اصلا این کامنت منتشر نمیشد .انشالا که دوستان به نکته ای که عرض شد دقت داشته باشند و آن شفافیت و عدم درستی اطلاعات ارائه شده به حضرتعالی توسط تعدادی از دوستان .

da da دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 13:51

سلام به دوستان
یک فایل صوتی از صحبت های آقای مصطفوی در حال دست به دست شدن هست که مدیر خط بازار خواستار پست هیات مدیره گی از یکی از شرکت های خودرو سازی می باشند و اعلام داشته اند تا زمانی که حکم ابلاغ نگردد اخبار بر علیه خودرو ساز درج خواهد شد.

نکته دان سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 15:26

هیات مدیره گی؟
منظور گرایش … است؟