افزایش ۶ برابری نرخ ارز در تعرفه واردات

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خبر داد: قطعه‌سازان با معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح دستورالعمل فروش فولاد در حال مذاکره هستند.
کد خبر : 6410
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

به گزارش خط بازار مازیار بیگلو گفت: در هفته گذشته با معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ای داشتیم و مسائل را بیان و با ایشان مذاکره کردیم و قرار شد که بررسی‌های بیشتری انجام شود و بعد از یک هفته تا ده روز دومرتبه جلسه‌ای برگزار شود.

وی ادامه داد: درباره نحوه فروش و قیمت فولاد و ورق فولادی، بعضی موارد اعلامی توسط قطعه‌سازان مورد قبول وزارت صمت نیست و بعضی مواردی که وزارت صمت در دستورالعمل لحاظ کرده است را قطعه‌سازان قبول ندارند.

وی افزود: موضوع این است که در هر صورت بازار ورق فولادی باید کنترل شود، چراکه سوداگران از این شرایط سود می‌برند و برای رفع این چالش، باید بعضی بندهای این دستورالعمل اصلاح شود.

وی بیان کرد: در زمینه اصلاح دستورالعمل فروش فولاد، حرکت رو به جلو است. چراکه با وضعیت فعلی تامین و عرضه فولاد، اگر شرایط به منوال فعلی پیش برود، شرکت‌های تامین‌کننده قطعه مانند ساپکو، مگاموتور و سازه‌گستر از خرداد ماه با بحران بسیار بزرگی روبه‌رو خواهند بود.

با وجود کمبود نقدینگی، خرید مواد اولیه در بازار و بورس کالا به صورت نقد در آمده است و کماکان بزرگترین مشکلی که قطعه‌سازان با آن درگیرند، تامین نقدینگی است که باید به صورت ریشه‌ای حل شود

بیگلو گفت: شرکت‌های تامین‌کننده قطعه برای خودروسازان، تا پیش از این ورق فولادی را تهیه می‌کردند و به صورت امانی به قطعه‌سازان می‌دادند، اما این شرکت‌ها دیگر توان تامین این مواد را نخواهند داشت و این خطر بزرگی در روند تولید خودرو است.

نقدینگی، بزرگترین مانع تولید قطعه

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو عنوان کرد: محور اصلی بحث هیات مدیره انجمن در سال جدید تامین نقدینگی قطعه‌سازان است.

بیگلو ادامه داد: با زیان‌دهی زیاد خودروسازان و روندی که صنعت خودرو در سال ۹۹ طی کرد، وضعیت نقدینگی قطعه‌سازان بحرانی شده است.

وی گفت: در سال گذشته خودروسازان موافقت کردند که قیمت قرارداد با قطعه‌سازان را اصلاح کنند که تا درصد بالایی این کار انجام شد.

وی بیان کرد: با وجود اصلاح قراردادها، کمبود نقدینگی زیاد است و این موضوع فشار بر قطعه‌سازان را زیاد کرده است.

وی تاکید کرد: با وجود کمبود نقدینگی، خرید مواد اولیه در بازار و بورس کالا به صورت نقد در آمده است. بنابراین کماکان بزرگترین مشکلی که قطعه‌سازان با آن درگیرند، تامین نقدینگی است که باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

طبق نظر بیگلو، راهکار تامین نقدینگی قطعه‌سازان، تغییر شیوه قیمت‌گذاری در قسمت فروش خودرو یا در قسمت خرید مواد اولیه است.

تغییر نرخ ارز در محاسبات تعرفه واردات

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام کرد: گمرک ۲۸ اسفند ماه سال گذشته، بخشنامه‌ای صادر کرد و با توجه به بودجه ۱۴۰۰، قیمت ارز برای محاسبه تعرفه ورودی را از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان تغییر داد.

بیگلو اضافه کرد: تا پیش از این تعرفه واردات به صورت حاصل‌ضرب ارز ۴۲۰۰ تومان در ۲۰ درصد محاسبه می‌شد اما از این پس نرخ ارز در این محاسبات ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که افزایش قیمت چشم‌گیری در پی دارد.

منبع: قطعه نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.