فاز عظیم ایران خودرو برای تولید خودرو برقی/سایپا بهشت خودروهای برقی می شود

دو شرکت مطرح خودروسازی کشور بعد از مشخص شدن تکلیف هیئت مدیره، برنامه های توسعه وزارت صمت را در دستور کار خود قرار داده اند.
کد خبر : 58051
تاریخ انتشار :چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 12:52

به گزارش خط بازار؛ به نقل از ایکوپرس علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو در نشست با رییس، نایب رییس، سخنگو و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، توسعه خودروی برقی را الزامی برای ایران خودرو عنوان کرد و لازمه دستیابی به اهداف این حوزه را ایجاد زیرساخت های لازم و مقدمات استفاده از خودرو برقی در کشور دانست و افزود: پیش بینی می کنیم در صورت ایجاد الزامات، در کم تر از دو سال آینده بتوانیم نخستین خودروی برقی ایران خودرو را وارد بازار کنیم.

 

 

وی از رونمایی از نسخه برقی محصول «ری را» در مهرماه امسال خبر داد و گفت: از پاییز امسال برنامه ریزی برای تامین قطعات این خودرو را آغاز خواهیم کرد و طبق برنامه طی ۱۸ ماه تا دو سال این خودرو را به تولید انبوه خواهیم رساند.

عظیمی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید خودرو برقی اظهار کرد: با اختصاص صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت به تولید خودروی برقی، به ویژه در شبکه تاکسی رانی که ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه در سال وجود خواهد داشت، می توان زمینه تسریع در اجرای این پروژه را ایجاد کرد.

مدیرعامل ایران خودرو تولید خودرو هیبریدی را نیز از دیگر پروژه های توسعه ای ایران خودرو برشمرد و با بیان این که استفاده از این خودروها سبب کاهش قابل توجه و بهینه سازی مصرف بنزین خواهد شد، افزود: نمونه اولیه تارای هیبریدی ایران خودرو ظرف ۱۶ ماه آینده به تولید خواهد رسید و شرایط تولید بهتری را نیز خواهد داشت.

وی طراحی موتور سه سیلندر را دیگر پروژه توسعه ای ایران خودرو دانست و گفت: نخستین موتور از این خانواده در بهار سال آینده به تولید خواهد رسید و به این ترتیب گام بلندی در مسیر کاهش مصرف سوخت برداشته خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین از افزایش کیفیت محصولات این گروه صنعتی با رفع ایراد ۳۴ قطعه شناسایی شده در شبکه تامین که علت ۶۵ درصد از مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش است تا پایان پاییز خبر داد.

وی با بیان این که آماری که از وضعیت تولید روی کاغذ ثبت می شود را قابل قبول نمی دانیم، تصریح کرد: باید افزایش کیفیت برای مشتریان قابل لمس باشد و بر همین اساس ایرادات  مربوط به ۳۴ قطعات را شناسایی کرده ایم که علت بخش اصلی مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش بوده است و با برنامه هایی که برای رفع ریشه ای این ایرادات تعریف کرده ایم، در ماه دوم پاییز امسال شاهد جهش قابل ملاحظه ای در کیفیت محصولات و کاهش میزان مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که در حال اجرای کیفیت و استاندارد در سطح قطعه سازان هستیم، ادامه داد: انتظار داریم با این رویکرد بتوانیم تحول مهمی را در کیفیت محصولات رقم بزنیم.

عظیمی در تشریح مشکلاتی که گریبان گیر صنعت خودرو است، اظهار کرد: صنعت خودرو مشکلاتی دارد که برخی سیاست های نادرست به این مشکلات دامن زده است، اگر مشکل قیمت گذاری دستوری حل نشود، امکان اجرای دقیق و به موقع پروژه ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: باید خودروسازان و نهادهای مرتبط با قیمت گذاری با تشریح شاخص های تاثیرگذار در بهای تمام شده تولید به ادبیات مشترکی برسند تا به دور از نظرات غیرکارشناسی سبب توزیع یارانه از جیب سهام داران به برخی افراد که مشتریان واقعی و نهایی نیستند، نشوند و از زیان بیش تر صنعت خودرو نیز جلوگیری کنند.

مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: در شرایطی که نهاده های تولید با قیمت های بورس خریداری می شود نمی توان محصول را با قیمت دستوری و بسیار پایین تر از بهای تمام شده تولید به فروش رساند و این بر خلاف اصول اقتصاد است.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون با وجود مشکلات متعدد و شرایط تحریم موفق به افزایش حدود ۲۰ درصدی تولید شده ایم و این میزان در نیمه دوم سال به ۳۰ درصد خواهد رسید.

عظیمی تصریح کرد: با آزادسازی قیمت ها نیاز به هیچ حمایتی نداریم و می توانیم با برنامه ریزی براساس ظرفیت های تولیدی، محصولات با کیفیت‌تری را تولید کرده و تحویل مشتریان دهیم.

همچنین به نقل از سایپانیوز سایپا نیز در راستای اجرای سیاست های کلان وزارت صمت تفاهم‌نامه همکاری مشترکی را با دانشگاه شهید بهشتی تهران امضاء کرد و قرار شد از پتانسیل علمی این دانشگاه برای تولید خودروهای برقی و ساخت قالب‌ها،‌ استفاده شود.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با ابراز خرسندی از حضور اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سایپا و بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا، گفت: گروه سایپا با همراهی دانشگاه‌های سراسر کشور و هماهنگی که صورت گرفته از سال جاری قصد دارد، هزار نفر از متقاضیان رشته‌های مکانیک، برق و الکترونیک، متالوژی، صنایع، کامپیوتر و شیمی که مرتبط با صنعت هستند را بورسیه کند و سال آینده نیز در رشته‌های حسابداری، مالی و مدیریت پذیرش خواهیم داشت.

او با بیان اینکه جذب نیروی کارشناس از طریق دانشگاه‌ها در سایپا انجام خواهد شد، افزود: از امسال رشته های مورد نیاز گروه سایپا از طریق دفترچه انتخاب رشته اعلام خواهد شد.

تیموری با بیان اینکه همکاری با دانشگاه شهید بهشتی از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده با دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی مقرر شد که یکی از شرکت‌های گروه سایپا به صورت آزمایشی انتخاب تا سیستم “مدیریت کارخانه” برای آن طراحی و اجرا شود و در صورت نهایی شدن این پروژه و تبدیل آن به نرم افزار برای سایر شرکت‌های گروه انجام شود.

او افزود: با توجه به‌ مباحث آلایندگی و  تامین سوخت، باید به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنیم،‌لذا برای تولید خودروهای هیبرید برقی و کامل برقی می‌توان با دانشکده‌های برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی تهران برنامه مشترک تعریف کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه گروه سایپا، برنامه واردات سه مدل خودرو برقی را در دستور کار خود قرار داده است، اظهارداشت: در کنار واردات،‌ مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا در حال طراحی و تولید خودرو برقی اقتصادی است؛‌از اینرو می‌توان در حوزه ساخت قالب‌ها و تولید بدنه، پروژه مشترکی را با دانشگاه شهید بهشتی تعریف کنیم.

همچنین رضا آقا میری،‌ رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا و فعالیت‌های که در این مجموعه صورت می‌گیرد، گفت: مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا بسیار پیشرفته است و مهندسان ارزشمندی در این بخش فعال هستند،‌ لذا این امر نوید اتفاق‌های بسیار خوبی را برای صنعت خودرو می‌دهد.

او یادآور شد: گروه خودروسازی سایپا در راستای پیوند صنعت و دانشگاه به دنبال،‌ همکاری مشترک با دانشگاه های کشور است و در این خصوص قدم های بزرگی برداشته شده است. به جرات می توان گفت که اکثر دانشگاه‌های صنعتی و به نام کشور با گروه خودروسازی سایپا در ارتباط هستند و پروژه‌های مشترکی در جهت ارتقاء و پیشرفت صنعت خودروی کشور تعریف شده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: بورسیه دانشجویان دانشگاه‌ها، توسعه همکاری‌های مشترک و برگزاری جلسات تخصصی انگیزه‌ای شد تا حضور پررنگ در گروه خودروسازی سایپا داشته باشیم.

او افزود: از آنجا که فعالیت گروه خودروسازی سایپا بر پایه علم و دانش است و تمام پروژه‌های این مجموعه با حضور متخصصان عملیاتی می‌شود، آینده بسیار روشن و درخشانی در بخشهای مدیریت،‌ کیفیت،‌ بهره‌وری، بازاریابی و مهندسی برای این خودروساز متصور هستیم. ادامه روند توسعه‌ای که گروه سایپا در پیش گرفته گویای آن است که طی سال‌های آینده رضایت مردم از خودروهای داخلی به خصوص محصولات سایپا افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

او با بیان اینکه تفاهم نامه امضا شده بین دانشگاه شهید بهشتی تهران و گروه خودروسازی سایپا، مسیر همکاری‌های مشترک را هموار می‌کند،‌ گفت: از سال‌های گذشته تاکید شده بود که دانشگاه و صنعت،‌ باید همکاری داشته باشند، ‌اما این امر محقق نشد،‌ ولی اکنون می بینیم که گروه خودروسازی سایپا در این بخش پیش قدم شده و سعی کرده که برای توسعه صنعت خودرو، از توان علمی دانشگاهیان استفاده کند.

گفتنی است،‌ با هدف دستیابی به خودکفایی علمی و برقراری ارتباط موثر و فعال بین صنعت و دانشگاه و همچنین با نگاه تجاری‌سازی نتایج پژوهش و رفع نیازهای موجود صنعت و دانشگاه و توسعه زمینه‌های همکاری مشترک و همه جانبه علمی آموزشی و فناوری و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در موسسات فناور دانش بنیان و نوآور، گروه خودروسازی سایپا و دانشگاه شهید بهشتی تهران تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

منبع: خط بازار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پیشگو چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

هفته آینده تغییرات بزرگی در خودروسازی داریم و باید دید که این خبر با تغییرات هفته آینده چطور هماهنگ می شود.

متخصص چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

اصغر خسروی فعال رسانه ای حوزه خودرو در حساب شخصی‌اش در توئیتر نوشت:

🔹وزیر صمت به نمایشگاه قطعات خودرو نیامد. جدای از سقوط لابی قطعه سازان به نظر می رسد نارضایتی وزیر از اداره صنعت خودرو مهمترین دلیل عدم حضورش در بزرگترین گردهمایی قطعه سازان خودرو است. خدا هفته بعد را بخیر کند.

حسینی چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶

خط بازار پول بگیر وچرندیات بنویس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شرافت چیز خوبی است

کارگر خط تولید پنجشنبه , ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۰۸

حسینی جان شرافت برای افراد صادقه نه نوشابه باز کن

کارگر خط تولید پنجشنبه , ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۰۶

برات متاسفم به عمر مدیریتی این دوتا نا مدیر قد نمیده فقط دارن دست و پا میزنن ولی دارن بیشتر فرو میرن تو مردابی که خودشون درست کردن

css.php