لاتاری ۹ میلیون نفری برای ۲۰هزار خودرو
به گزارش خط بازار؛ در شرایطی که تداوم عرضه خودرو در بورسکالا بهدلیل سنگاندازیها، با اما و اگرهای زیادی مواجه شده، به دستور سازمان بازرسی بار دیگر عرضه خودرو از طریق قرعهکشی از هفته قبل از سرگرفته شد. تازهترین آمارها نشان میدهد رکورد شرکت در طرح قرعهکشی خودرو شکسته شده و بیش از ۲/۹میلیون نفر برای خرید فقط ۲۰هزار خودرو ثبتنام کردهاند.
به گزارش همشهری، نحوه عرضه خودرو در چند سال گذشته به یک چالش بزرگ تبدیل شده است زیرا در سالهای اخیر میزان تولید کاهش یافته و جمع کل تولیدات داخلی کفاف تقاضای بازار را نمیدهد. به همین دلیل شرکتهای خودروسازی از سال۱۳۹۷ شیوه جدیدی را برای فروش بهکار گرفتهاند و از طریق قرعهکشی، خودروهای تولیدیشان را به مشتریان تخصیص دادهاند.
۱_ متهم؛ سهمیهبندی
طبق تجربه سالهای گذشته هر نوع سهمیهبندی کالا به افزایش تقاضا و تشکیل صف منجر شده، زیرا قیمتهای غیررقابتی بهطور طبیعی حجم تقاضا را افزایش میدهد و حتی موجب میشود تقاضاهای غیرواقعی به شکل محسوسی افزایش یابد. بر همین اساس از ابتدای سالجاری قرار شد تا از طریق مکانیسمهای بورسکالا قیمتها در یک فرایند رقابتی کشف و تقاضاهای واقعی شناسایی شود.
این عرضهها ظرف چندماه گذشته تداوم یافت و ۴۰هزار خودرو در بورسکالا عرضه شد اما بهدلیل افزایش مخالفتها نهایتا هفته گذشته سازمان بازرسی با برگزاری یک نشست با مدیران شرکتهای خودروساز از آنها خواست تا از همان شیوه قدیمی قرعهکشی خودرو استفاده کنند، این موضوع با وجود حمایتهای وزارت اقتصاد و صنعت ابهامهای تازهای را بر سر تداوم عرضه خودرو در بورسکالا بهوجود آورده است.
۲_ ثبت رکورد تازه
ایرانخودرو از یکشنبه هفته گذشته تازهترین ثبتنام برای قرعهکشی خود را آغاز کرد. ثبتنام برای شرکت در این طرح تا دیروز ادامه داشت. در این طرح ۴محصول شامل سورنپلاس دوگانهسوز، پژو پارس سال سفارشی (ELX)، پژو پارس سال سفارشی با موتور XU۷P و راناپلاس عرضه شد. ۳دسته از متقاضیان شامل متقاضیان عادی، مادران دارای ۲فرزند و دارندگان خودروهای فرسوده میتوانستند در این قرعهکشی شرکت کنند.
تازهترین اطلاعات دریافتی نشان میدهد در جریان این قرعهکشی ۹میلیونو۲۰۰هزار متقاضی ثبتنام کردهاند که رکورد تازهای در سیستم قرعهکشی خودرو محسوب میشود. درحالیکه تعداد خودروهای قابل عرضه فقط ۲۰هزار دستگاه است.
پیش از این در آبانماه امسال ۶میلیون و ۵۰۰هزار نفر در یکی از قرعهکشیهای خودروسازان ثبتنام کرده بودند که در نهایت فقط ۳۹هزار خودروی تولید شده در ایرانخودرو عرضه شد. شدت تقاضا در قرعهکشی تازه ایرانخودرو به حدی بود که سایت ثبتنام ایرانخودرو در هفته گذشته بهدلیل افزایش شدید تقاضا با اختلال مواجه و به همین دلیل زمان ثبتنام طی ۲مرحله تمدید شد.
۳_ تقاضای واقعی بازار
این میزان تقاضا برای خرید خودرو در حالی ثبت شده است که دادههای مرکز آمار ایران نشان میدهد از میان ۲۵.۷میلیون خانوار ایرانی فقط نیمی از آنها یعنی ۱۳میلیون خانوار، دارای خودرو هستند. دادههای تکمیلی وزارت صنعت نشان میدهد حجم واقعی تقاضا در بازار خودرو حداکثر ۱.۵میلیون دستگاه در سال است. این آمار به وضوح با تعداد افرادی که برای خرید خودرو ثبتنام کردهاند، تفاوت آشکاری دارد.
با استناد با این آمار میتوان گفت روش قرعهکشی که از آن با نام لاتاری خودرو نیز نام برده میشود بهدلیل اجرای شیوه منسوخ سهمیهبندی، به افزایش تصاعدی و افراطی حجم تقاضا منجر شده، حال آنکه ممکن است بسیاری از تقاضاهای واقعی بیپاسخ بماند.
منبع: روزنامه همشهری
برچسب ها :بورس کالا ، حذف قرعه کشی خودرو ، خودروسازی ، لاتاری خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0