ایران خودرو باید تحویل شرکتهایی مانند کروز میشد که از این وضعیت اسفناک نجات پیدا میکرد
البته با این وزیر بی تجربه بعید است بشود یک شرکت دسته پنجمی ایران خودرو را هم به بخش خصوصی واگذار کرد
گاو نر میخواهد و مرد کهن
نه مردی که از یک سری افراد معلوم الحال میترسد
یک سال با خطیبی در ایران خودرو؛
دست مریزاد به تهرانی ها با این انتصاب/ایران خودرو رکورد زد: تولید یا حواشی؟
به گزارش خط بازار؛ با نزدیک شدن به یک سالگی مدیریت تیم جدید ایران خودرو با رهبری مهدی خطیبی مرور بخشی از عملکرد این تیم خالی از لطف نیست. جرا که می تواند به ترسیم واقعی تر از اتفاقات ایران خودرو کمک کند. مهدی خطیبی 9 بهمن 1400 مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد. وی که شاید در خواب هم کمتر می دید روزی مدیرعامل ایران خودرو شود آستین ها را بالا زد. هنوز جوهر امضا حکم خودش خشک نشده بود که امیر هوشنگ روشن آزاده را در همان روز 9 بهمن به عنوان مدیرکل حوزه ریاست مدیرعامل ایران خودرو انتخاب کرد.
این اتفاق آغاز تغییرات مدیریتی در ایران خودرو بود. افراد در پست های مختلف یکی پس از دیگری تغییر کردند. هم افزایی خطیبی و روشن سبب شد برخی از قطعه سازان بزرگ و موثر نیز با ایران خودرو همراه تر شوند و اولین چالش ایران خودرو که همان خودروهای ناقص کف پارکینگ بود را رفته رفته حل و فصل نمایند. به پایان سال 1400 نرسیده بودیم که خبرهای خوب از کاهش خودروهای ناقص کف پارکینگ به گوش می رسید. البته این مدت حواشی هم کم نبود. از انتصابات گرفته تا رفتار برخی از مدیران.
هرچه بود، ایران خودرو به عید 1401 رسید. در سال 1401 یاران خطیبی با محوریت خطیبی و روشن کار را با قدرت آغاز کردند و موفقیت های جدیدتری را ثبت کردند. همزمان با این موفقیت ها، حواشی نیز زیادتر شد تا اینکه در اوایل تیرماه 1401 روشن توسط دستگاه های نظارتی دستگیر شد. در واکنش به این اتفاق، ایران خودرو به خبر برکناری اکتفا کرد تا موضوع چندان رسانه ای نشود. شاید خطیبی دوست نداشت چندان موضوع یار و همراه 5 ماهه اش در ایران خودرو فاش شود و شاید هم دلیل دیگری داشت.
به اعتقاد برخی دستگیری یا همان برکناری روشن نقطه عطفی در مدیریت خطیبی به حساب می آید چون برخی از مسائل گذشته که تا آن زمان کسی از آن مطلع نبود، کم کم نقل محافل غیررسمی شد. از شب نامه نویسی تا گعده های مختلف. با این اتفاقات موضوعات و حواشی فاش شدند. از حواشی خانواده مدیر حاشیه دار گرفته تا برخی از رفتارهای ناپخته و گاها مسئله دار برخی مدیران در ایران خودرو.
جالب اینجا است که همزمان که ریل ایران خودرو در حال حرکت بود و موفقیت هایی هم به ثبت رسید، تعداد دستگیری ها در این شرکت بیشتر شد. پای مدیران و دفاتر خارج از کشور نیز به این اتفاقات باز شد. برخی احضار شدند و آمدند و برخی دیگر نیز احضار شدند ولی از ترس دستگیری در حاشیه امن و سیف قرار گرفتند و به ایران نیامدند. شاید این حجم از دستگیری و احضار مدیران رده بالای ایران خودرو آن هم در این زمان کوتاه در نوع خود یک رکورد باشد. احتمالا به همین خاطر است برخی می گویند:“صدرحمت به دوران مدیریت یقه آخوندی ها”
از بعد از دستگیری روشن تاکنون ایران خودرو موفقیت های مختلفی را تجربه کرده که بخش قابل توجهی از آنان مرهون زحمات کارکنان و مدیران ایران خودرو طی چند سال گذشته تاکنون است و برخی دیگر نیز ماحصل تیم مدیریتی جدید به رهبری خطیبی است. از “رکورد تولید نیم میلیون دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین گرفته” تا “رونمایی از خودرو ری را” و“تولید نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF با نام EFP” همگی از جمله خبرهای خوب در ایران خودرو است که نتیجه زحمات گروهی کارکنان گروه ایران خودرو است. کارکنانی که شبانه روز و بدون ادعا در حال تلاش برای ارتقای صنعت خودرو کشور هستند.
البته در این نباید زحمات مدیران و روسای فداکار ایران خودرو را نیز فراموش کرد. مدیرانی که با فداکاری حاضر شدند خودروهای هایما ناقص با قیمت کارخانه را بخرند تا خدایی نکرده خودرو معیوب به دست مشتری نرسد. مدیرانی بازنشسته ای که علی رغم فعالیت موفق در خارج شرکت نه تنها خودشان بلکه فرزندان شان را نیز در شرکت مشغول به کار کرده اند. مدیرانی که برخی از آن علی رغم حواشی گذشته شان مشخص نشد چطور تایید صلاحیت گرفتند.
از همه مهم تر مدیرانی که پیش از ایران خودرو در شرکت های خصوصی به راحتی پوشش امروزی داشتند و کراوات می زدند و بدون دردسر به خارج از کشور می رفتند ولی با آمدن به ایران خودرو تمامی این خوشی ها را کنار گذاشته و خود را گرفتار پاسخگویی به این نهاد و آن نهاد کرده اند و به صنعت خودروسازی کشور خدمت می کنند. خدمتی که گاها برای خود و خانواده شان توام با حواشی بوده است.
علی ای حال طی یک سال گذشته از آمدن مهدی خطیبی به جای فرشاد مقیمی (که فردی سالم، بدون پرونده در دادسراهای امنیتی و اقتصادی بود و فقط اهل لابی سیاسی) در ایران خودرو، این گروه خودروسازی همچون دیگر شرکت های صنعتی با فرازونشیب های زیادی همراه بوده است. اتفاقات تلخ و شیرین توامان رخ داده است.
خوب یا بد این یک سال زاییده انتصابات و نفوذ پشت صحنه برخی از افراد است که تا دیروز کارمند عادی بودند ولی به لطف همکلاسی بودن با یک مقام دولتی، امروز نه تنها خود را در خودروسازی صاحب حق برای مدیران کرجی می دانند بلکه از تهرانی های مغلوم الحال نیز برای مشورت استفاده می کنند. تهرانی هایی که در نوع خود نوبر هستند و مشخص نیست خودشان از کجا و با کدام روزمه آمده اند ولی درخصوص روزمه بسیاری از مدیران برای انتصاب باید نظر دهند. از همه چیز تلخ تر این است که همین عملکرد همین تهرانی ها برای وزیر پاک دست و زحمت کش صمت حواشی زیادی ایجاد کرده و پای وی را به استیضاح در مجلس کشانده است.
منبع: خط بازار
برچسب ها :امیر هوشنگ روشن آزاده ، ایران خودرو ، خودروسازی ، مدیر پرونده دار ، مدیرعامل ایران خودرو ، مهدی خطیبی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
جالبه که تسبیح تو همه محافل میگه که انتصاب اولش اونو سحر و جادو کرده بوده… ملیجکشم ( خالیبند بازنشسته) همه جا میگه که ما با بالا بستیم و حالا حالا کت تنمونه
ظاهرأ حرفهای ایشان درست است وباید قبول کرد
یه قاضی وجود داره به اسمزمان که هرکسی رو به وقتش سر جاش میشونه
خطاب به مدیر عامل و هیآت مدیره هایی که با لابی و باند بازی اونجا نشستند.
با سلام
اول اینکه لطفاً به خوانندگان خود احترام بگذارید و متون را قبل بارگذاری در سایت چند مرتبه مطالعه کنید تا اینقدر غلط املایی و جمله بندی نادرست نداشته باشید
دوم اینکه این حجم از تخریب برای مهدی خطیبی در سایت شما برای ترامپ در آمریکا هم قفله واقعاً معلوم نیست هدفتون چیه از این همه تخریب و هجمه کاش قدری منصافه مینویشتین
میدونم پیامم رو منتشر نمیکنید ولی لااقل بخونید بلکه تغییری ایجاد بشه!
یک کارمند شاغل در ایران خودرو
*ادعای مخاطب:
واقعا همان یک سال پیش تقریبا همه اهل صنعت از این انتصاب متعجب و مبهوت شدند و همه اذعان داشتند که آیا مگر “قحط الرجال” بوده است؟؟!
تا زمانی که “آقای پدر خوانده” (که کسی حتی فکرش را هم نمی کند که او کیست) “امین” دولت را تعیین و حمایت می کند و با لابی سنگین و دستور از بالا، او را از گزند مجلسی ها محفوظ می دارد و تا زمانی که همان “آقای پدرخوانده” اهالی “منطق” را بر حوزه خودروی کشور مسلط و حاکم بی چون و چرا می کند تا به منافع خود برسد، اوضاع همین خواهد بود و بدتر از این نیز خواهد شد… چرا که اهالی “منطق” ، اهالی “لاهیجان” و “ثقیف” و شیخ قلابی”اشراق” و منادیان یا”غفار” و امثالهم را حکم و پست و منصب داد تا همین باقیمانده صنعت خودرو را نیز غارت کنند و با ظاهری فریبنده، آخرین نفس های صنعت و خودرو را نیز خاموش کنند و جیب های “پدر خوانده” بیش از پیش پر شود و تو چه میدانی “آقای محمد” کیست؟؟! “آقای محمد”، همان “پدر خوانده” و حامی اهالی “منطق” و منادیان یا”غفار” است و چه می کند فرقه ضاله ب
امیدواریم با تغییراتی که در “ایدرو” و “ایمیدرو” و “حوزه وزارتی” و شخص “امین” دولت در راه است، سایه شوم “پدر خوانده” از روی صنعت خودرو برداشته شود و ریشه اش خشکانده شود و شاهد تکرار این سریال تلخ و حضور اهالی” منطق” و “لاهیجان” و “کراوات” و منادیان یا”غفار” و “ثقیف” و شیخ قلابی “اشراق” و امثالهم در صنعت نباشیم.
واقعا چقدر گزارشتون حال بهم زن بود،تابلو پول می گیری مطلب میزنی،مدیرعامل ناکار آمد مثل مقیمی شد آدم خوب که کف کارخونه شده بود پر خودروی ناقص!
به نظرم پر بودن ماشین کف کارخانه بهتر از حراج کردن ن هست . ظرافت بهتر از تولید بیشتر هست
*ادعای مخاطب:
اشاره درستی کردید خطیبی هیچوقت در خواب هم نمیدید که به چنین سمتی در جمهوری اسلامی منصوب شود قطعا” خودش هم تعجب کرده و باورش نمیشود و پیش خود میگوید عجب اوضاع گل و بلبلی است البته بسیاری از مدیران این دو خودروساز و دوستان در خودروسازی همین وضع را دارند و این اتفاق را معجزه زندگیشان میدادند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۹