چرخش ایران خودرو دیزل از زیان به سود/حضور پررنگ آقاجواد در رسانه ها/توسلی مهر جایگزین خطیبی می شود؟

مقایسه عملکرد ایران خودرو دیزل طی دوره زمانی ۱۳۹۹ تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۱ بیانگر بهبود شاخص‌های کمی و کیفی است.
کد خبر : 45567
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰:۲۱

به گزارش خط بازار؛ بررسی وضعیت شرکت ایران خودرو دیزل نشان می‌دهد این شرکت در شرایطی که با زیان انباشته بالا مواجه بوده و تلاش می‌کرد با فروش برخی دارایی‌ها و یا قرض از شرکت مادر منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت حقوق پرسنل خود را تامین کند، موفق شده تا ظرف مدت کوتاهی با اصلاح ساختار مالی، افزایش تیراژ تولید و عدم تولید خودروهای ناقص به سوددهی برسد.

این شرایط موجب شده تا زیان انباشته این شرکت به صفر نزدیک شده و بازده سهام شرکت افزایش یابد. واکاوی دلایل چرخش شرکت ایران خودرو دیزل از زیان انباشته به رشد تیراژ تولید و سوددهی می‌تواند الگویی برای توسعه سایر شرکت های خودروسازی کشور باشد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در مورد چگونگی تغییر وضعیت این شرکت از زیان‌دهی به سودآوری، گفت: برای اصلاح وضعیت شرکت ایران خودرو دیزل هدف‌گذاری و تحقق شاخص های هشت‌گانه رشد تیراژ تولید، افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، توسعه محصولات، بهبود وضعیت سود و زیان و اصلاح ساختار مالی، جذب نیروی انسانی و احیای بازارهای صادراتی مد نظر قرار گرفت.

بازگشت به بازارهای صادراتی

جواد توسلی مهر، برنامه ریزی برای بازگشت به بازارهای صادراتی قبلی و راه‌یابی به بازارهای صادراتی جدید را از جمله رویکردهای این گروه خودروسازی دانست و گفت: در حوزه کشورهای آسیای میانه چند دستگاه اتوبوس آتروس صادر شده و درخواست خرید ۱۱۲ دستگاه کامیون ۲۶۲۴ از سوی کشور روسیه ارایه شده است. همچنین اعلام آمادگی شرکت های روسی برای عقد قرارداد خرید کشنده آتامان، برگزاری نمایشگاه در کشور روسیه و پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در کشور ترکمنستان و همچنین امضای تفاهم نامه صادرات محور به کشور روسیه توسط شرکت محورخودرو از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در مورد صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا، افزود: در حوزه خلیج فارس مذاکره با نماینده سابق عربستان و آمادگی برای شروع صادرات محصولات به این کشور، مذاکره با شرکت کویتی برای ارسال شاسی نردبانی محصولات واگن هود و در حوزه آفریقا، فروش و ارسال کامیون واگن هود، درخواست خرید ۱۰۰ دستگاه کشنده ۲۶۳۰ با موتورOM۳۵۵ گازسوز، درخواست خرید ۴۵ دستگاه کشنده فوتون و اعلام نیاز خرید شرایطی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور نیجریه از جمله این درخواست ها بوده است.

وی در مورد برنامه صادرات ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۱ با مجموع ارزآوری ۱۳۷۸۰ میلیون یورو، گفت: صادرات ۱۰۰ دستگاه واگن هود با ارزآوری ۴۶۲۴ میلیون یورو، ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری با ارزآوری ۶۲۴۳ میلیون یورو، ۵۰ دستگاه مینی بوس با ارزآوری ۱۵۲۶ میلیون یورو و ۵۰ دستگاه کامیونت با ارز آوری ۱۳۸۷ میلیون یورو مد نظر قرار گرفته است.

افزایش فروش تا کاهش تعهدات معوق

 مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با مقایسه آمار فروش محصولات ایران خودرو دیزل طی شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: میزان فروش محصولات ایران خودرو دیزل در این بازه زمانی معادل ۳.۴۳ برابر رشد داشته است به نحوی که این آمار فروش از ۳۳.۲۵۹ میلیارد ریال به ۱۱۴.۱۶۲ میلیارد ریال افزایش یافته است. این در حالی است که میزان فروش این شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۰.۴۴۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۱.۰۷۱ میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی، روند تحویل خودرو به مشتریان و کاهش تعهدات معوق در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰  نیز رو به بهبود بوده، به گونه‌ای که  تعداد خودروهای تحویلی در ماه به مشتریان از ۶۴۶ دستگاه در اسفندماه ۱۳۹۹ به ۹۵۰ دستگاه در اسفندماه ۱۴۰۰ و ۱۵۰۳ دستگاه در شهریورماه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

اشتغال‌زایی برای ۴۷ هزار و ۶۰۰ نفر

به گفته مدیر عامل ایران خودرو دیزل در حوزه منابع انسانی نیز طی سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۷.۶۰۰ نفر در کل کشور به طورمستقیم و غیر مستقیم هدف‌گذاری شده که از این میزان حدود ۴۰ هزار اشتغال غیر مستقیم و حدود ۷۶۰۰ اشتغال مستقیم در گروه صنعتی ایران خودرو دیزل در ۱۸۰ تامین کننده زنجیره تامین، شرکت های تابعه و شرکت ایران خودرو دیزل مد نظر قرار گرفته است.

توسلی مهر همچنین از استخدام حدود ۲۳۰۰ نفر طی دوره زمانی آبان ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۱ در شرکت ایران خودرودیزل خبر داد.

منبع: ایکوپرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 6
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعید جمعه , 29 مهر 1401 - 13:13

با وجود ساپکو و پیر تسبیح به دست، توسلی مهر که هیچ اگر مدیر عامل تویوتا هم مدیر عامل ایران خودرو شود باز هم اوضاع بهتر نخواهد شد

پرهام جمعه , 29 مهر 1401 - 23:41

سلام
می بینم به سلامتی و میمنت بالاخره برنامه های مقیمی تو دیزل به بار نشست و ثمر داد.
راستی آقایون که امروز بر مسند نشستند و روبان طرح های مدیران قبلی رو قیچی میکنند ، برای فردا و چند صباح دیگه مشغول کاشت چی هستند ؟
آیا فردا ثمری از برنامه های امروز وجود خواهد داشت ؟
اصلا برنامه ای وجود داره ؟

منصف شنبه , 30 مهر 1401 - 8:35

برنامه های مقیمی ؟؟؟؟؟ 😂😂😂

مقیمی اگر برنامه ریز بود برای خود ایرانخودرو برنامه ریزی میکرد که اینقدر زیان نده

پرهام سه شنبه , 3 آبان 1401 - 16:06

بله ، برنامه های دکتر مقیمی
تاریخ حرکت مجدد دیزل رو بررسی کنید
ایران خودرو دیزل زمانی که مقیمی سکان دار ایران خودرو شد حتی نمیتونست حقوق پرسنل رو پرداخت کنه
برنامه ریزی همه پروژه های دیزل در زمان دکتر مقیمی انجام شد.
مستندات موجوده ، بصیرت

پیر یکشنبه , 1 آبان 1401 - 9:39

آفرین👍👍👍👍 در وصف ایشون باید گفتدگران روند و آیند و تو همچنان که هستی!!!

یاسین یکشنبه , 1 آبان 1401 - 22:11

یه تار موی مقیمی میارزه به کراوات پوشان نوکیسه