حمید پورعیسی مدرس دانشگاه در رشته حقوق جزا و جرم شناسی

جذب مشتری با تخفیف های غیر واقعی

مطالعات و بررسيهاي متعدد انجام گرفته نشان مي دهد، برخی از واحدهای صنفی سودجو با ارائه تخفیف های غیر واقعی، اقدام به جذب مشتری می نمایند و این جلب توجه تا اندازه ای است که گاهی عده ای از مردم حتی زمانی که قصد خرید ندارند، با ورود به مراکز خرید و مشاهد درصد تخفیف، گزینه خرید را انتخاب می کنند تا خرید ارزان تری داشته باشند.
کد خبر : 4208
تاریخ انتشار :دوشنبه 18 اسفند 1399 - 7:02

به گزارش خط بازار، اصولاً عرضه محصولات به قیمت کمتر، ازجمله خدماتي است كه فروشگاه ها به دلايل متعدد به مصرف کنندگان ارائه مي كنند و تحت نام «حراج» شناخته مي شود. از جمله مهمترين دلايل حراج مي توان به؛ جذب خريداران بيشتر، افزايش فروش به خصوص محصولاتي كه تاريخ مصرف محدودي دارند و اين تاريخ در حال تمام شدن است، يا محصولات جديدي با فنآوري و كارايي بالاتر به بازار آمده است و يا كالاهاي فعلي از نظر مصرف‌كنندگان از مد افتاده و در صورت عدم تخفيف در قيمت، نگهداري و فروش اين كالاها هزينه بيشتري خواهد داشت، اشاره نمود.

برگزاری حراج شرایط و ضوابطی دارد که در قانون نظام صنفی تعیین شده است. تعیین میزان تخفیف کالاها به این شکل صورت می گیرد که صاحب فروشگاه ابتدا باید فاکتور خرید یا قیمت تمام شده کالا را به اتحادیه ارائه داده و با افزودن میزان سود قانونی به آن، قیمت نهایی فروش را مشخص کند.

در زمان حراج کالا تعیین درصد حراج از سوی فروشنده تعیین می شود. روش کار به این شکل است که فروشنده پیشنهاد می کند بخشی از سود فروش کالا را دریافت نکرده و کالا را به قیمت فاکتور خرید یا اندکی بیش از آن بفروشد. بنابراین میزان درصد حراج، به سودی که فروشنده روی آن کشیده است بر می گردد.

بر همین اساس فروشگاهی که کالاهای خود را با تخفیف قابل توجه (بالای 50 درصدی) به فروش می رساند، به نظر نامتعارف می آید و این سوال را مطرح می کند که آیا جنس فروخته شده واقعاً چنین تخفیفی داشته است و نیمی از قیمت آن گرفته می شود؟

چنین چیزی باتوجه به نظام قيمت گذاري و فضاي غيررقابتي حاكم بر بازار عرضه برخي محصولات در کشور ما كه عموماً عرضه كنندگان قيمت فروش كالاها را باتوجه به قيمت تمام شده به همراه سود مشخصي (حداكثر 35 درصد) عرضه مي دارند، جاي سئوال دارد. البته همانگونه که اذعان گرديد عمده اينگونه تخفیف های غير واقعي و غیر قانونی، بدون هماهنگی با اتحادیه های صنفی زيربط انجام مي گيرد و این تبليغات برای منحرف کردن ذهن خریداران صورت می گیرد.

منبع: خط بازار

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php