خط بازار
بازار و صنعت

سعودی‌ها با دلارهایشان در جست‌وجوی سینما هستند

به گزارش خط بازار؛ رشد سریع تولید داخلی و میزبانی آثار هالیوودی نشان می‌دهد این کشور در مسیر تبدیل‌شدن به بازیگری تازه در صنعت سرگرمی کشورهای دیگر گام برداشته است.

حدود ۹ سال پیش، محمد بن سلمان سندی با عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان را تصویب کرد؛ سندی که هدف اصلی آن برندسازی و ارائه چهره‌ای نو از عربستان در میان کشورهای منطقه و جهان بود.اکنون و پس از گذشت ۹ سال، عربستان تا حد زیادی در ساخت این تصویر موفق عمل کرده است؛ به‌ویژه از طریق سرمایه‌گذاری در فوتبال و فراهم کردن لوکیشن‌های سینمایی برای تولیدات هالیوودی.
عربستان که در سال‌های گذشته عمدتاً مصرف‌کننده فرهنگی بوده و همچنان نیز هست، در سال‌های اخیر تلاش کرده وارد عرصه تولیدات سینمایی شود و جایگاهی در میان تولیدکنندگان منطقه به دست آورد.
از همین رو، با سرعت قابل توجهی به سمت تولید حرکت می‌کند و در کنار آن، با برگزاری جشنواره‌ها و ایجاد فعالیت‌های جانبی، می‌کوشد این پیام را به جهان منتقل کند که صاحب یک صنعت سینماست.
در سال گذشته، حجم فروش سینمای عربستان ۸ برابر فروش سینمای ایران بوده است؛ یعنی حدود ۲۲۵ میلیارد تومان (با احتساب دلار ۶۸ هزار تومانی) در برابر ۲۹ میلیارد تومان در ایران.
با این حال، بیشتر فیلم‌های پرفروش عربستان محصول کشورهای دیگر از جمله مصر و آمریکا هستند. به بیان دیگر، سینمای عربستان در حال حاضر بیشتر جولانگاه فیلم‌های بین‌المللی است؛ چنان‌که طی یک سال گذشته ۵۰۴ فیلم در آن اکران شده که تنها ۱۷ فیلم تولید عربستان بوده است.
سینما در تمام جهان مهم‌ترین ابزار برای نفوذ به فرهنگ یک کشور و استحاله فرهنگی آن است.از سوی دیگر، ایران به لحاظ زیرساخت‌های سینمایی همچنان از عربستان جلوتر است؛ اما به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه نمایش فیلم‌های بین‌المللی وجود دارد، تمام ۱۵۳ فیلم اکران‌شده در ایران، تولیدات داخلی بوده‌اند.
در صدر گیشه عربستان، فیلم کمدی-اکشن آمریکایی «پسران بد: سوار شو یا بمیر» با فروش حدود ۱.۷ میلیون بلیط و درآمد ۸۸.۱ میلیون ریال سعودی قرار گرفت. پس از آن، «ولاد رزق ۳» با ۳۹.۹ میلیون ریال سعودی، «ازدواج سمی» با ۲۹.۸ میلیون ریال سعودی و انیمیشن «درون و بیرون ۲» با ۲۹.۲ میلیون ریال سعودی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.
فیلم سعودی «مندوب اللیل» (نماینده شب) با فروش بیش از ۶۲۰ هزار بلیط و درآمد ۲۸.۶ میلیون ریال سعودی در رتبه پنجم ایستاد. همچنین فیلم محلی دیگر، «شباب البوم»، با فروش بیش از ۶۳۲ هزار بلیط و درآمد ۲۶.۶ میلیون ریال سعودی در میان آثار موفق سال قرار گرفت.
البته در مجموع، بیش از ۱۷ میلیون نفر در عربستان به سینما رفتند که از این میان، نزدیک به ۲ میلیون نفر به تماشای فیلم‌های داخلی نشستند؛ در حالی که در ایران، فیلم‌های داخلی بیش از ۳۴ میلیون مخاطب را به سالن‌های سینما کشاندند.از نظر ژانر نیز، فیلم‌های اکشن بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دادند و با ۳۳۴ میلیون ریال سعودی، حدود ۴۰ درصد از کل درآمد را به دست آوردند.
پس از آن، کمدی‌ها با ۱۹۰.۷ میلیون ریال سعودی در جایگاه دوم قرار گرفتند و انیمیشن‌ها نیز با ۱۱۶.۳ میلیون ریال سعودی رتبه سوم را کسب کردند. در ادامه، ژانرهای ترسناک، درام و دلهره‌آور به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بنویسید