پولپاشی هم آبروی اسرائیل را نخرید
به گزارش خط بازار؛ رژیم صهیونیستی بودجهای بالغ بر ۵۲۰ میلیون شِکِل (بیش از ۱۵۶ میلیون دلار) برای بهبود وجهه بینالمللی اسرائیل اختصاص داده است؛ بودجهای کلان که صرف فعالیتهایی همچون میزبانی از هیأتهای خارجی، جذب افراد تأثیرگذار، تولید و توزیع محتوای رسانهای و برگزاری کمپینهای روابط عمومی میشود. اما با وجود این هزینههای هنگفت در سایه هزینههای بالای یکصد میلیارد دلاری اسرائیل برای جنگ در چند جبهه طی دو سال اخیر، تصویر اسرائیل در افکار عمومی جهان همچنان در پایینترین سطح تاریخی خود قرار دارد.
برنامهای پرهزینه با نتایجی ناچیز
براساس گزارشی که این روزنامه روز یکشنبه منتشر کرد، هدف این طرحها بهبود جایگاه اسرائیل در سطح جهانی اعلام شده است. با این حال، حتی رسانههای داخلی اسرائیل نیز اذعان دارند که این پروژههای پرخرج، دستاورد ملموسی نداشتهاند.بر اساس گزارش کالکالیست، از این بودجه عظیم حدود ۳۰۰ میلیون شِکِل (بیش از ۹۰ میلیون دلار) صرف کمپینهای شبکههای اجتماعی شده است.حدود ۱۳۵ میلیون شِکِل (بیش از ۴۰ میلیون دلار) نیز به میزبانی هیأتها و بازدیدکنندگان خارجی اختصاص یافته و باقی مانده برای سایر فعالیتهای روابط عمومی و تبلیغاتی خرج شده است.
۴۰۰ هیأت، ۵۰۰۰ نفر؛ بازدیدهای سازمانیافته برای «فروش اسرائیل»
در سال ۲۰۲۵ قرار بیش از ۴۰۰ هیأت خارجی شامل ۵۰۰۰ نفر از جمله نمایندگان مجلس، روزنامهنگاران، چهرههای مذهبی و شخصیتهای سیاسی به اسرائیل سفر کردند این در حالی است که پیش از آغاز جنگ، تنها حدود ۲۵ هیأت در سال به اسرائیل سفر میکردند.به نوشته کالکالیست، این افراد در جریان سفر خود با وزرا، افسران ارتش، ساکنان مناطق نزدیک به غزه و بازماندگان وقایع اکتبر دیدار کردند و فیلمهایی که توسط ارتش اسرائیل درباره حملات ۷ اکتبر تولید شده به آنها نمایش داده شده است.در همین راستا، هفته جاری قرار است ۲۵۰ قانونگذار آمریکایی به اسرائیل سفر کنند و در ماه دسامبر نیز ۱۰۰۰ رهبر مذهبی آمریکایی وارد سرزمینهای اشغالی خواهند شد.
جذب افراد مشهور و مؤثر؛ از کِیتلین جِنر تا مدیران تلویزیونی
در قالب این کمپینهای تبلیغاتی، رژیم صهیونیستی حتی اقدام به دعوت از چهرههای معروف بینالمللی کرده است. از جمله، کایتلین جنر – زن تراجنسیتی و قهرمان سابق المپیک – که قرار بود در مراسم «رژه افتخار دگرباشان» در تلآویو شرکت کند؛ مراسمی که در نهایت به دلیل جنگ با ایران لغو شد.همچنین، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا از طریق دعوت از خبرنگاران، چهرههای رسانهای و مدیران شبکههای تلویزیونی، تولیدات رسانهای اسرائیل را در بازارهای جهانی بفروشد. در ماه نوامبر، قرار است هیأتی از کانادا و همچنین ۱۶۰ نماینده از ۱۶ ایالت فدرال آلمان برای جشن ۶۰ سالگی روابط دیپلماتیک به اسرائیل سفر کنند. در ماه دسامبر نیز مدیران خرید محتوای تلویزیونی از آمریکا وارد این کشور میشوند تا برنامهها و فیلمهای اسرائیلی را بررسی و خریداری کنند.
هزینههای هنگفت برای تبلیغات شبکههای اجتماعی
به گفته این روزنامه عبری، کمپینی گسترده در شبکههای اجتماعی با بودجهای معادل ۱۷۴ میلیون شِکِل از ژوئن ۲۰۲۵ آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. هدف این کمپین، انتشار پیامهای تبلیغاتی در طول جنگ با ایران است.در همین چارچوب، ویدیوهایی از نخستوزیر و وزیر خارجه اسرائیل منتشر شده که در آنها ادعای وقوع قحطی در غزه را رد میکنند؛ اما به نوشته کالکالیست، بعید به نظر میرسد این ویدیوها هیچ تاثیری بر بهبود وجهه رژیم اسرائیل داشته باشند.
همکاری با شرکتهای فناوری برای سرپوش گذاشتن بر جنایات
در آغاز ماه جاری، پایگاه خبری آمریکایی «دروپسایت» فاش کرد که دفتر تبلیغات دولتی اسرائیل قراردادی با شرکت گوگل و سایر پلتفرمها امضا کرده تا کمپینی تبلیغاتی برای پوشش دادن واقعیتهای موجود از جمله گرسنگی و قحطی در غزه اجرا کند.
استخدام متخصصان خارج از بدنه دیپلماسی
در تلاشی دیگر برای اثرگذاری رسانهای، وزارت خارجه اسرائیل اقدام به استخدام متخصصانی خارج از ساختار دیپلماسی رسمی کرده است؛ افرادی که در زمینههای شبکههای اجتماعی، فناوریهای پیشرفته، استراتژی رسانهای، تولید محتوا و سخنوری فعالیت دارند.
مسابقه تأثیرگذاری؛ تشویق کاربران برای تبلیغ اسرائیل
بخشی دیگر از برنامه اسرائیل، استخدام داوطلبان تأثیرگذار در سراسر جهان و ترغیب آنها برای انتشار ویدیوهای مثبت درباره اسرائیل است. حتی پیشنهاد برگزاری مسابقهای با جوایز برای کسانی که بیشترین لایک و بازدید را جذب کنند نیز در دست بررسی قرار دارد.با وجود صرف میلیونها دلار، دعوت از هزاران چهره سیاسی، مذهبی و رسانهای و طراحی کمپینهای پیچیده تبلیغاتی، رژیم صهیونیستی نتوانسته از سقوط آزاد چهره جهانی خود جلوگیری کند. حتی رسانههای اسرائیلی نیز اذعان دارند که این هزینهها تاکنون دستاوردی جز شکست نداشتهاند و تصویر اسرائیل در جهان، به ویژه پس از جنگ غزه و درگیری با ایران، بیش از هر زمان دیگری مخدوش و منفور شده است.
منبع: بازار
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰