۱۳ خبر داغ در خودروسازی؛ از اسلامشهر تا کانادا

همزمان با بالا گرفتن تنش ها در خصوصی سازی و افزایش چالش خودروسازان، اتفاقاتی در کف جاده مخصوص در حال رخ دادن است.
کد خبر : 121143
تاریخ انتشار :سه شنبه 4 شهریور 1404 - 9:57

به گزارش خط بازار؛ همزمان با بالا گرفتن تنش ها در خصوصی سازی و افزایش چالش خودروسازان، اتفاقاتی در کف جاده مخصوص در حال رخ دادن است که اهم آن به شرح ذیل است:

۱- اصلاح امتیاز ایثارگران: به دلیل برخی از امتیازات غیرمتعارف، قوانین حاکم بر ایثارگران در حال بازبینی است که با انتقاداتی همراه است. البته در همین زمینه مواردی بوده که برخی با سواستفاده از شرایط ایثارگری در سمت های معمولی حقوق های چند صد میلیونی دریافت کرده اند.

۲- جنجال برای هیچ: طبق برآورده های صورت گرفته هزینه پرسنلی شامل حقوق و دستمزد و … حدود ۸ درصد کل هزینه های خودروسازان است که از این میزان ۵ درصد آن کف حقوق می باشد. ۳ درصد مابقی نیز حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هزینه ماهانه بر روی دست خودروسازان می گذارد. کاهش این چند ده میلیاردی در قبال گردش مالی چند همتی خودروسازان بسیار ناچیز است و لذا عاقلانه نیست که خودروسازان با کاهش این ۳ درصد در بدنه کارگری نارضایتی ایجاد کنند.

۳- تلاش برای زدن پنبه سبزواری ها: با شدت گرفتن انحصارگرایی در بدنه مدیریتی خودروسازی گروه های قدرتمند از تمام ظرفیت خود برای استفاده حداکثری و شکست رقیب استفاده می کنند. زمان مشخص خواهد کرد آیا پنبه خط مقدم سبزواری ها زده خواهد شد و خودروسازی به پایان سلطان پروری می رسد یا نه؟

۴- جولان غریبه ها در جاده مخصوص: یکی از رسوم نامبارک در خودروسازی، هجوم غیرخودرویی ها طی یک دهه اخیر به خودروسازی بوده است. در بین این گروه طیف های مختلف وجود دارد. از بازنشسته های نظامی تا مامورین شبه امنیتی، دانشگاه آزادی ها و شهرداری چی ها. خروج این افراد قطعا ظرفیت های جدیدی برای رونق خودروسازی ایجاد می کند.

۵-سکوت در برابر سید خراسانی: یکی از انتصابات جنجالی در روزهای اخیر، انتصاب سید خراسانی در یکی از شرکت های تابعه بوده که خودروساز نسبت به حواشی آن سکوت معناداری را در پیش گرفته است.

۶- منتظران واگذاری: اخیرا با اظهارات رئیس سازمان خصوصی سازی، خصوصی سازی سایپا به خبر اول جاده مخصوص تبدیل شده است. عبدالله سلطانی و مرتضی منتظرالمهدی و علیمردان عظیمی جز گزینه های جدی برای آینده سایپا هستند.

۷- شیخ زاده با دست فرمان تیموری: یکی از چالش های سایپا، تعهدات معوقه نسبت به تحویل خودرو شاهین بوده است که عمده این تعهدات از زمان تیموری و بیش از ظرفیت تولید ایجاد شده و لذا این چالش به دوران شیخ زاده مدیرعامل سایپا به ارث رسیده است.

۸- رهاسازی یا خصوصی سازی: برخورد منفعلانه با مدیریت خصوصی در خودروسازی یکی از انتقادات وارده به تصمیم سازی در صنعت خودرو است. از ابهام در تزریق ۱۵ همت به خودروسازی گرفته تا واگذاری تعیین قیمت به خودروسازان.

۹- اتفاقات تلخ و شیرین در شرکت ها: در سطوح مدیریتی خودروسازان اتفاقات قابل تاملی رخ داده است. از بازگشت دوباره پور استانبولی به اسلامشهر گرفته تا مهاجرت به ظاهر تحصیلی فرزند مدیرعامل حاشیه دار به کانادا. به نظر تغییرات جدید در راه است.

۱۰- ۱۴ میلیارد ناقابل: بعد از روی کار آمدن مدیریت خصوصی ها، ابهام در دوران مدیریت شرکت های تابعه قبلی در حال افزایش است. به طور مثال می توان به پرداخت حدود ۱۴ میلیارد توسط یکی از شرکت های وابسته خودروسازی به شرکت خصوصی بابت نرم افزار معروف اشاره کرد.

۱۱- ظلم عظیم به مدیرعامل سالم: صورت های مالی سال ۱۴۰۳ نشان می دهد عظیمی مدیرعامل سابق ایران خودرو، حدود ۱۴ همت زیان ایران خودرو را کاهش داده است اتفاقی که در صورت ادامه در ‍۱۴۰۴ می توانست ایران خودرو را به مرز «زیان صفر» برساند. لذا قطعا مدیریت عظیمی بهتر از پیرمحمدی می توانست باشد.

۱۲ـ دوران جدید تی وان: یکی از شرکت ها تابعه خودروسازی، شرکت تی وان است. طبق اخبار به دست آمده سهامداران بخش خصوصی برنامه تازه ای برای رونق مجدد این شرکت دارند که قابل تامل است. تولید موتور EC5 در آینده جذاب خواهد بود.

۱۳- امتحان الهی یوسف منجی: با روی کارآمدن الهی شکیب در ایران خودرو دیزل، انتظارات از این شرکت افزایش یافته است. آیا یوسف الهی شکیب همان منجی است و یا قرار است مسیر تازه ای را در پیش بگیرد. اولین معیار برای قضاوت، تغییرات در ومکو است. اگر الهی شکیب یار و شفیع ومکو شود، یوسف همان منجی است در غیر این صورت امید به آینده خواهد بود.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 26 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سازه سه شنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵

اخراج آقای شیخ زاده و یاران باوفایش
سلام بر منتظران مهدی

عیسی چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۳

جناب دکتر الوند بسیار فرد شایسته علمی تیز هوش باسواد وسالم می باشد از معاونین شایسته شیخ عطار بزرگ و زحمت کش بوده روابط بسیار خوب با بدنه کارگری دارد و در سال ۹۵ معاون تامین مگاموتور بوده و بیشترین تولید موتور و گیربکس را تجربه کرده

محمد چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۷

هرگز اینچنین نیست ، من در بن رو از نزدیک با ایشان کارکردم.. علوند ازبستگان عطار هست و در زمان پروژه ساخت کاشان به توصیه عطار بعنوان کارشناس عمران وارد سیکو و پروژه کاشان میشه ،و اون داستان شرکت زجاج پیش میاد .
بعد با توجه به ارتباط نزدیک با عطار هرجا عطار بوده ایشان معاونش بوده .مثل مگا که امور بازرگانی عطار با ایشان بود که موضوعاتش بماند …
بعد ازبرکناری عطار ایشان در شرکتهای ساخت و ساز خودش زجاج ،راه اندیشه ،عمزان گستر به کار ساخت و ساز مشغول میشه تا به واسطه ارتباطات آقای تهمتن مدیرعامل وقت بن رو دانشجو دکترای منابع انسانی آزاد ساوه میشه و فضای کرامت منابع انسانی به خودش میگیره ،اصلا هم اینطور نیست ,علوند بسیار فرد زیرک و دو بهم زن هست و راحت بین همه اختلاف میندازه آقای تهمتن ایشان را به خوبی می‌شناسد. الان هم همه ی ادمهای تیم عطار را در زر فنر دور خودش جمع کرده مثل بینشیان که قول هیبت مدیره ای بهش داده البته خیال باطل .
الکی افراد را بزرگ نکنید. هرکسی با یه تیمی هست که بجایی رسیده .

علی سه شنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱

کارکنان پارس خودرو و سایپا توی مسایل اولیه زندگی جا زدن .حذ اضافه کار .حذف اهدایی. حذف سرویس ایاب و ذهاب. اقای شیخ چه خبره

سید سه شنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۸

فنرسازی زر بحث اضافه کار و معیشت بدتر از بقیه شرکتهاست .خود رییس و مدیر ها میان اضافه کار ولی کارگر و کارمند اعتراضی می‌کنه میگن دستور مدیرعامل گروه هست که اضافه کار قطع بشه. آخه چرا دستور مدیرعامل گروه برای حذف اضافه کار ، شامل مدیران و روسا نیست .

سامان سه شنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۰

اقای سید می‌دونی چرا ما کارمندها رو در شرکت اضافه کار نمی‌آورند.. …چون الوند دانشجوی دکتری هست و میاد درسهای کلاس های دکتراش رو به زور به مدیرها و روسای بیچاره پنجشنبه ها تدریس می‌کنه و تازه به آموزش میگه واسش حق التدریس هم درنظر بگیره .خیلی جالبه …و مدیران و روسا اضافه کار هم می‌گیرند .
تازه استادهای دانشگاهش رو میاره شرکت درس بدن تا بهشون حق التدریس بده و بعد به الوند نمره بدن مثل خ شجاعی

جواد سه شنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۳

کلا کمتر به تپه های پیکانشهر و گل کاریش می پردازی به نظرم اونجا گنج خودتو پیدا کردی.

ایدکو سه شنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۶

گزینه ۲ ، واقعا شرم آور است ، کاهش هزینه یعنی حذف اضافه کاری و ندادن ارزاق و…. بخاطر ۳ درصد!!!!!!!

رضا چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۰:۰۰

شنیده ها از تغییرات در ایندامین ،فنرسازی زر و آذین قطعی شده است و منتظر مصوبه اولین جلسه هیئت مدیره سایپا در هفته است .نفرات جایگزین از اعضای هیئت مدیره های همین شرکتها پیشنهاد شده است ،.کریمی برای ایندامین و رمضانی برای فنرسازی زر و برای آذین از ایران‌خودرو گزینه‌ های مطرح شده در کمیته انتصابات بوده است.

حسن چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۹:۳۹

‌تو نه شعور قانع‌ شدن داری، نه سواد قانع کردن پس بگذریم ! ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌️

محمد چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۹:۴۹

آفرین همتون بگذرید از همدیگه و گذشت کنید ،و اسم کارگر رو خراب نکنید. حیدری خوب و یا بد رفت تمام شد .
.همه ی سایپا از دشمنی قدیمی تیم الوند و شیخ عطار با حیدری مطلع هستند و این دشمنی به نظرم لطمه به شرکت میزند .و متاسفانه الان الوند دستور تخریب تمام پروژه ها و کارهای مثبت انجام شده در این سه سال اخیر را داده و شرکت را نابود خواهد کرد و این اشتباست و باید الوند بجای این کینه ورزی ها به تولید و نقدینگی شرکت برسد. و تمام

بی نام چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۹:۴۵

تو این شرایط بحرانی،امید به تغییر و بهبود اوضاع رویا بافی و سرابی بیش نیست🫤خط بازار هم یکی از بازیگرای مافیای فساد و زانتی هست که سیستم برای سرگرمی یک عده بیکار،خوشخیال،البته مزدبگیر!!راه انداخته…
تنها راه فریاد و اتحاد کارگروه که می‌تونه درستش کنه!؟که اونم به لطف نون به نرخ خورها،ادم فروشها،جاسوسها،کم رنگ و بی اعتبار شده…

Sardar چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۹:۵۷

از سعيد باقر شهر خبري نشد؟

علی چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۹:۵۹

قطعاً با خصوصی‌سازی موافق هستیم و این موضوع باید انجام شود، اما نه به هر قیمتی. خصوصی‌سازی باید درست و اصولی صورت گیرد. متأسفانه در مورد ایران‌خودرو،شنیده می شود شاهد خصوصی‌سازی واقعی نبودیم بلکه تنها مدیریت به بخش خصوصی واگذار شد، آن هم در شرایطی که رفتار دولت طی شش ماه گذشته چندان مناسب نبود، اسناد و مدارک متعددی هم در این زمینه وجود دارد.
اینکه صرفاً سهام را واگذار کنیم اما اصول حکمرانی در یک صنعت خصوصی رعایت نشود، بسیار خطرناک است. اگر رفتار دولت تغییر نکند، عجله در واگذاری می‌تواند کل صنعت را به سمت سقوط ببرد. دولت باید تکلیف خود را مشخص کند؛ یا به‌طور کامل خصوصی کند و اصول را رعایت کند یا دست‌کم شرایط لازم را برای یک واگذاری موفق فراهم آورد.
در صورت فروش، مالکیت عملاً به خریدار منتقل خواهد شد. در این شرایط اگر دولت رفتار درستی نداشته باشد، تبعاتی برای صنعت خودرو خواهد داشتکاکایی با بیان اینکه موضوع سایپا با ایران‌خودرو تفاوت‌های جدی دارد، البته که ایران‌خودرو هم هنوز به‌طور کامل خصوصی نشده و همچنان در چارچوبی از تعامل بین دولت و بخش خصوصی اداره می‌شود. اما درباره سایپا، قرار است یک بلوک 40 درصدی واگذار شود که در صورت فروش، مالکیت عملاً به خریدار منتقل خواهد شد. در این شرایط اگر دولت رفتار درستی نداشته باشد، تبعات بسیاری برای صنعت خودرو خواهد داشت.

بهمنی چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۲

خط بازار چرا همه نظرات رو نمیذاری؟
چرا نمیذاری نظارتی ها سری به ستاره سمیکو بزنند؟

بانی چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۰

سلام چرا هیچ اتفاقی تو شرکت قالبها نمیوفته

امید پنجشنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۰:۱۲

شکیب در بدو ورود رسول خیری رو فرستاد بیرون
اما مقدم و رفقا همچنان هستند

رضا پنجشنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۷

آقای خط بازار. ممنون که هستی
در خصوص ۱۴ میلیارد من میگم خودمونو خسته نکنیم
ی تحقیق درباره ویلایی لاکچری طالقان خرج موسسه های مهاجرتی فرزندانش که سه بار دیپورت شدن کم هزینه نداره -یگ فوتون بنام شده تو پارکینگ ویلایی لاکچری مدیرعامل پر حاشیه. راستی چطوری فرزندش رفت کانادا؟

کامیار پنجشنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۷

مهاجرت فرزندان طالقان زاده به کانادا

درمورد نرم افزار مسیله دار تحقیق کنید و هزینه هاش رو ببینید خرج کجاها شده امان از شمس

صبا پنجشنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۴

سلام
بالاخره علیرغم لابی های نوروز احسانی سایپاخزر رای هیات تخلفات اداری مجلس درباره نوروز احسانی صادر شد
تخلف دوشغلی نوروز احسانی سایپاخزر از تاریخ1401/02/01 لغایت 1403/02/01
به دلیل اخذ مرخصی بدون حقوق برای تصدی مدیرعاملی شرکت سایپاخزر قایمشهر منطبق بر بند ب ماده8 قانون تخلفات اداری محرز گردید و به مجازات بند ب ماده9 این قانون توبیخ کتبی درج در پرونده محکوم گردید رای هیات بدوی بعد از اعتراض نوروز احسانی عیناً در هیات تجدیدنظر تخلفات اداری مجلس شورای اسلامی تایید و قطعی گردید.
پرونده رسیدگی به تخلف اخذ ماموریت غیرقانونی نوروز احسانی در تصدی همین سمت از تاریخ1403/02/01 به مدت 6 ماه و تمدید آن از تاریخ 1403/08/01به مدت یکسال دیگر مفتوح و در حال رسیدگی است

esmaiil پنجشنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۶

اگر منتظر مديرعامل بشه مصطفوي بايد زيرپله بزنه سيگار نخي بفروشه😄

فنرسازی زر چهارشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۸:۱۲

ما کارکنان شرکت زر از فرشید الوند راضی هستیم. در ضمن امید حیدری مدیرعامل سابق زر که در حد کارشناس هم نبود با رانت و روابط یک شبه مدیرعامل زر شد و خون همه پرسنل رو توی شیشه کرد و ریا کار بود و وعده های دروغ داد و عمل نکرد مگر اونایی که براش خبر چینی میکردن بهشون حواله خودرو داد و حقوقشون رو اضافه کرد.

css.php