سقوط خودروسازی از توسعه به روزمرگی/فریاد کارگران در برابر سکوت اتابک و مقیمی

همزمان با پیچیده شدن فضای اقتصاد و سیاست، شاخص های توسعه در صنعت خودرو کشور در حال سقوط است.
کد خبر : 118702
تاریخ انتشار :دوشنبه 13 مرداد 1404 - 19:09

به گزارش خط بازار؛ همزمان با پیچیده شدن فضای اقتصاد و سیاست، شاخص های توسعه در صنعت خودرو کشور در حال سقوط است.

در کلان به جای وزیر صمت و رئیس ایدرو، دادستان محترمِ همیشه در صحنه به خودروسازی پا می گذارد تا مشکلات صنعت را از نزدیک بررسی کند. صنعت گران منفعت گرا همه را به جان هم انداخته اند. از دولت گرفته تا شورای رقابت. مدعیان عقل کل که در تغییر روابط عظیم خود ناتوان هستند چه برسد به اداره خودروسازی.

 در بخش صنعت، رابطه سالاری مقدم بر شایسته سالاری شده و خبری از توسعه و پلتفرم ملی نیست. دوران سلطان بازیِ طالقانی ها، سبزواری ها و مشهدی ها و تبریزی ها به اوج خود رسیده و داد همه را درآورده است. قطعه سازان از ترس از دست دادن ام آر پی سکوت کرده و چشم به آینده دوخته اند. خودروسازان نیز با جیب بانک ها در صدر جاده مخصوص امرار معاش می کنند.

در بخش بنگاه داری به جای توسعه هوش مصنوعی، معیشت متزلزل کارگران نُقل محافل شده است. نگرانی نسبت به پرداخت حقوق، آکورد و … کارگران را کلافه کرده است. نیروهای مازاد و سفارشی همچون چسب عظیم بر صندلی های خود نشسته و خیال رفتن ندارند. ابهام در عملکرد شرکت ها در حال افزایش است از سامانه فروش خودرو گرفته تا سوپر اپلیکشن معروف. 

این روایت، تصویر مختصری از حال و هوای این روزهای خودروسازی است که قرار بود موتور توسعه کشور باشد و اینک به روزمرگی افتاده است. جالب اینجا است که برای این صنعت خسته از سیاسی کاری و باندبازی عده ای دندان تیز کرده اند. برخی پولدارها هر روز توئیت می زنند، برخی پرونده دارها با دستان دُر نایاب به فکر جاده مخصوصِ کرج سبزوار هستند و برخی بازرگانان سود طلب نیز به جای پرداخت مطالبات پیمانکاران، هر روز سهام می خرند تا شاید یک روز صاحب این خانه فرسوده شوند.

منبع: خط بازار 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 19 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۹
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Sardar دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۰

الان تو شركت ما ( سايپا پرس) مدير تامين ندارند و مديريت رو ميخوان بدن به يه بچه متولد هفتاد.

خاص دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۸

تاریخ خواهد نوشت پارک ملتی ها خاین به صنعت کشور بود و فقط رویای وزیری داشتند

نگران دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۴

#برکناری صادقی کاشان و راونجی و دبیرزاده

عشق حسین دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۵

خدایی تا افراد ساده ای مثل شما هستند خصوصی سازی دقیقا پشمه پشم … شک‌نکنید کدام خصوصی هیچ تغیری نشده و همه پارتی دارا سر کار هستن خیالتان راحت راحت

حق گو سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۵۶

تفاوت ايران خودرو و سايپا ادمهايي هستند كه در ايران خودرو خوب كار ميكنند و سايپا اصلا به خودش نديده است .
خصوصي شدن ايران خودرو هم گام بلندي است كه صنعت خودرو و قطعه را نجات خواهد داد .همه بايد كمك كنيم و اين مردان بزرگ را تشويق كنيم تا موفق شوند در غير اينصورت ، اين سمت جاده مخصوص هم مثل اون سمت جاده مخصوص تعطيل خواهد شد .

جواد سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۰

حق گوی عزیز مطمئنی که ایرانخودرو بلند شده؟

جواد سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۲

جواد عزيز مقايسه كن با سايپا و مطمئن شو .

Arash سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۱

اسم دونفر از دوستانی که خوب کار می‌کنند رو بفرمایید؟

نوید سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲

نکته جالبیه زمان جهرود هم سایپا با مشکل مواجه شد ولی جالبه نجم و پور مجیب به ایرانخودرو خدمت کردند واقعا نکته ای گفتی برای ثبت در افتخارات سایپا دمت گرم سعید جان . بنظر تجربیات سیستم رویکرد مدیریت محور سایپا در تولید غیر متمرکز بهتر عمل کرده

علی سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۳

گروه سایپا . اوضاع خرابه .تنش خیلی زیاده .حقوق ها بیشتر از 50درصد کمتر شدند .فشار بیش از حد روی پرسنل و کارگرها .

کارگر خط تولید سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۵

حقگوی عزیز یا خبر نداری از ایران خودرو یا اینکه ….

سلطانی سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۹

حقوق مدیران ایسیکو مخصوصا مدیر تازه عوض شده رستم خان از مدیران قدیمی ایران خودرو بالاتر رفته چون هر سال چند بار افزایش خورده .الی برکت اله

دانا چهارشنبه , ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۲:۰۸

بدین بازرسی ایران خودرو بررسی کنه.متخصص زیاده اونجا😇😇
اونقدر گند زده مدیر قبلی که دارن بازرسی رو جمع می کنن

ali چهارشنبه , ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۰

از مسوولان خواهش میکنیم یه فکری به حال گروه خودروی سازی سایپا بکنند شرکت‌های زیر مجموعه‌ مخصوصا ایندامین با مدیریت صادقی و راونجی داره به گل میشینه..

یدالله پنجشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۸:۳۰

دولت آقای پزشکیان علاوه بر اینکه به حرفهای و وعده های خود عمل نکرد تورم که پدر ملت رو در آورده آب و برق و … فقط بی حجابی رو حمایت کردن
دولتی هم که انتخاب کردن انگار همون دولت روحانی هستش
علاوه بر اینکه مردم دین زده شدن به نظر من پا قدم ایشون آنقدر بد بود پدر اسلام و مذهب رو هم درآورد امیدوارم رهبر عزیزم این مسائل رو رسیدگی کنن واقعا ایران در حال آسیب دیدگی هست
از زمان حضور ایشون شما خودتون قضاوت کنید چه اتفاقهایی افتاده 😔

یدالله پنجشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۸:۳۳

احتمالا ریس جمهور

ایوب پنجشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۸:۳۷

این مشکلات پیش اومده رو فقط رهبر عزیزمان می‌تواند با درایت حل کند 🇮🇷
والا از رئیس جمهور و وزیر هیچ آبی گرم نمیشه

بی نام پنجشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۳۰

بنده حقیر حاظرم مسؤلیت ساییپا رو گردن بگیرم،اوضاع رو درست کنم.اگر موفق نشدم ببرید وسط برج میلاد دارم بزنید👍😉
پیروز و پاینده ایران…

مفاخر پنجشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۴۵

در کشورهای توسعه یافته مدیر عامل حداکثر سه سال از همه توان خود استفاده کرده و تغییر می‌یابد در شرکتهای درجه یک ایران خودرو مدیر عاملی با ۹ سال سابقه همچنان در مسند قدرت تشریف دارند و متاسفانه با پایین آرین عملکرد مشغول بکار هستند لطفا خون تازه به این شرکتهای بی گناه وارد کنید . حجکم مقبول

css.php