دو سناریو محتمل در مجمع سالانه سایپا/مجمع ایران خودرو تکرار می شود؟

روز سه شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴ مجمع سالانه سایپا قرار است برگزار شود و همه منتظر تصمیم سهامداران درباره آینده شرکت هستند.
کد خبر : 116744
تاریخ انتشار :دوشنبه 30 تیر 1404 - 13:42

به گزارش خط بازار؛ روز سه شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴ مجمع سالانه سایپا قرار است برگزار شود و همه منتظر تصمیم سهامداران درباره آینده شرکت هستند.

طبق آمار، سهامداران اصلی شرکت سایپا با بیش از ۱٪ عبارتند از:

۱. شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا – ۱۶.۹۶٪
۲. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) – ۱۶.۸۲٪
۳. مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد – ۱۴.۵۴٪
۴. شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان – ۹.۷۲٪
۵. شرکت سرمایه‌گذاری سایپا – ۸.۷۵٪
6. شرکت کرمان موتور – ۸.۲۳٪
۷. شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان – ۶.۸۵٪
۸. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران – ۲.۷۷٪
۹. شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان – ۱.۵۰٪
۱۰. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه – ۱.۸۴٪
۱۱. شرکت سازه‌گستر سایپا – ۱.۰۵٪
۱۲. شرکت سایپا آذین – ۱.۰۴٪
۱۳. شرکت سایپادیزل – ۱.۰۰٪

همچنین برخی از سهامداران مهم با مالکیت کمتر از ۱٪ نیز عبارتند از:
• شرکت توسعه سرمایه رادین – ۰.۷۳٪
• شرکت بازرگانی سایپا یدک – ۰.۵۷٪
• شرکت بازرگانی بین‌الملل رنا – ۰.۵۵٪
• شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا – ۰.۵۰٪
• شرکت توسعه صنایع خودرو تابان – ۰.۴۱٪
• شرکت رئال سرمایه‌گذاری – ۰.۵۹٪

براین اساس کرمان موتور با حدود ۸.۲۳٪ سهم مستقیم،«صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد» با ۱۴.۵۴٪ سهام و«سازمان گسترش (ایدرو)» با ۱۶.۸۲٪ سهام سه شرکت مهم و تاثیرگذار در اداره سایپا هستند. این در حالی است که هنوز واگذاری ۴۲٪ سهام تودلی نهایی نشده است/

دو سناریوهای محتمل در مجمع سایپا

کرمان موتور با ۸.۲۳٪ سهم، سهامدار مهم اما نه عمده است که بدون کنترل یا همراهی سایر سهامداران کلیدی (مثل صندوق فولاد و ایدرو)، توان تأثیرگذاری جدی روی تصمیمات کلان سایپا(از جمله انتخاب مدیرعامل) را ندارد. لذا اگر کرمان موتور بتواند ارتباط قوی و توافقی با صندوق فولاد برقرار کند (که ۱۴.۵۴٪ سهم دارد)، در کنار سهم خودش حدود ۲۲.۷۷٪ خواهد داشت که قدرت چانه‌زنی‌اش به شدت افزایش می‌یابد.

در ساختار پیچیده سهامداری شرکت سایپا، دو بازیگر تأثیرگذار به‌وضوح میدان‌دار مجامع عمومی هستند: ایدرو و کرمان موتور. هر یک از این دو با اهداف، ابزارها و بازی خاص خود، نقشی تعیین‌کننده در روند تصمیم‌گیری‌های کلان شرکت دارند.

ایدرو با در اختیار داشتن بیش از ۱۶ درصد از سهام سایپا، همواره به‌عنوان یکی از نهادهای قدرتمند و قدیمی در این عرصه شناخته شده است؛ نهادی که هرچند در ظاهر به‌نام توسعه صنعتی و سامان‌دهی ساختار خودروسازی عمل می‌کند، اما در واقع عملکردش در بزنگاه‌ها بیشتر به‌نوعی بازی پشت‌پرده برای حفظ منافع و کنترل فضای مدیریتی شرکت‌ها شباهت دارد. این سازمان با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌های همسو و افراد وابسته، معمولاً تلاش می‌کند مدیریت سایپا را در قبضه خود نگاه دارد و اجازه ندهد نیروهای مستقل یا رقبای بیرونی به قدرت تصمیم‌سازی راه پیدا کنند.

در مقابل، کرمان موتور به‌عنوان یک بازیگر خصوصی، با منطق اقتصادی و رویکرد تجاری وارد میدان شده است. برخلاف ایدرو که سال‌هاست در بدنه تصمیم‌گیری سایپا جا خوش کرده، کرمان موتور به‌دنبال نفوذ استراتژیک و تغییر موازنه قدرت به نفع بخش خصوصی است. این شرکت با داشتن سهم ۸.۲۳ درصدی، به‌تنهایی یک وزنه بزرگ نیست، اما در صورت خرید بلوک ۱۴.۵۴ درصدی متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد، می‌تواند به سهمی معادل ۲۲.۷۷ درصد برسد و در آن صورت، عملاً به دومین قدرت اصلی سهامداری سایپا تبدیل شود.

در چنین حالتی، گرچه ایدرو هنوز می‌تواند با تکیه بر ائتلاف‌های سنتی خود (مثل گروه رنا و شرکت سرمایه‌گذاری سایپا) کنترل را حفظ کند، اما دیگر از موضع قدرت مطلق نیست. کافی‌ست در این بلوک وابسته کوچک‌ترین شکاف یا ناهماهنگی ایجاد شود تا کرمان موتور با بهره‌گیری از وزن جدید خود و هم‌افزایی با سهامداران مستقل یا حتی بخشی از سهامداران خرد، بتواند در معادله مدیریت سایپا ورود جدی داشته باشد.

نکته جالب آنجاست که برخلاف ایدرو که تلاش می‌کند تصمیمات پشت‌پرده‌اش را در لفافه «منافع ملی» و «صنعتی‌سازی» پنهان کند، کرمان موتور شفاف‌تر و با منطق منافع اقتصادی وارد بازی شده است. نه ادعای توسعه دارد، نه بازی سیاسی؛ فقط سهمش را می‌خرد و خواسته‌اش را مستقیم در هیئت‌مدیره مطالبه می‌کند. همین شفافیت، بازی را برای ایدرو پیچیده‌تر می‌کند. دقیقا همانند سهامداران استراتژیک ایران خودرو با محوریت کروز.

واگذاری ایران خودرو به سهامداران استراتژیک، صرفا یک حق حقوقی آنان است که نمی توان به آن اطلاق خصوصی سازی کرد. به همین خاطر است که از تیم جدید ایران خودرو نمی توان انتظار توسعه داشت. چرا که سهامداران خصوصی همچون دولتی صرفا به دنبال منافع سهامداری خود هستند و نه بیشتر. رفتارهای شش ماهه گذشته به خوبی موید همین موضوع است.

برگردیم به سایپا. با توجه به سناریو بالا که بیان شد، احتمال زیادی وجود دارد که طرفین به‌جای تقابل مستقیم، وارد معامله یا ائتلاف موقت شوند. ایدرو برای حفظ چهره مدیریتی خود در ظاهر، ممکن است کرسی‌هایی در هیئت‌مدیره به کرمان موتور بدهد، در حالی که ساختار کلی را در اختیار نگه می‌دارد. از آن‌سو، کرمان موتور هم می‌تواند با گرفتن این کرسی‌ها، سهمش را به اهرم مذاکره تبدیل کرده و از درون بر فرایندها اثر بگذارد. در این بین سه گزینه برای مدیرعاملی مطرح هستند. علیمردان عظیمی(که مورد اقبال وزیر صمت و ایدرو است.)، عبدالله سلطانی و مرتضی منتظرالمهدی. البته در این بین روابط علی شیخ زاده با کرمان موتور حسنه است.

در نهایت، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در این کشاکش نه فقط سهم اسمی است، بلکه نحوه بازی‌سازی، مذاکره‌گری و بسیج رأی در مجمع است. ایدرو با همه سابقه و قدرتش، اگر نتواند هماهنگی ائتلاف‌ها را حفظ کند، با رقیبی روبه‌روست که نه با شعار، بلکه با حساب و سرمایه جلو آمده؛ و این دقیقاً همان چیزی‌ست که توازن سایپا را می‌تواند برای همیشه تغییر دهد. لذا ممکن است با چراغ فیروزه ای نهاد و نظارتی ها، اتفاق مجمع ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ ایران خودرو برای سایپا رقم بخورد.

منبع؛ خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 28 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کارگر خط تولید دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۰

ایران خودرو واگذار شد به بخش خصوصی همه مشکلاتش حل شد و الان شرکت در شرایط گل و بلبل به سر میبره
سایپا رو هم با واگذاری نابودش کنید خیال همه راحت بشه

الان کی میدونه جناب کشاورز کجاس ؟؟؟؟؟؟

علی دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۳

خدا لعنت کند بر باند صمد و زاده سایپا نابود کردن
حیف توسلی مهر
حیف رئیسی

علی دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۴

به امید برکناری شیخ زاده و تیمش

علی دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۶

ایران خودرو نابود کردن حالا نوبت به سایپا رسیده
ن به مافیا
اینها سایپا بخاطر منافع شخصی میخواند ن چیز دیگه

رضا دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۷

ایران خودرو دادید چی شد تولیدش زیاد شد قیمتش آمد پایین فقط به نفع مدیر پرونده دار حرکت کردید

عشق حسین دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۱

خصوصی سازی کجا بود .. آقای کشاورز بدهی های خودش رو تو ایرانخودرو که ظاهرا بین ۸۰تا ۹۰ همت بوده نقد کرده و حالا خوشبحال سهام داران کروز شده ….اینجا هیچ چیز قابل اصلاحی،نیست

علی دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۳

متاسفانه امثال کشاورز و علیپور دنبال جیب خود هستن مثل کرمان موتور یا صمدی رایزکو
کسی ک ۶سال برای امثال صمدی کار کرده میگه فقط دنبال منافع خود هستن برده داری

نگران دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۹

واقعا چه مجمعی قرار هست تشکیل شود
با زیان های انباشته ای که امثال صادقی کاشان به گروه سایپا تحمیل کرده اند واقعا به این مجامع میشه امیدوار بود
خدا به داد پرسنل زحمتکش سایپا برسد
#برکناری صادقی کاشان

کارشناس جاده مخصوص سه شنبه , ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۰

افتضاح بود و خنده دار
نه طرحی نه پلنی نه سودی
خودشون تو صحبت ها گفتند منتظرن که واگذار بشه و گندکاری شونو بذارند و برن
چرا فقط صادقی رو میگید برید ببینید سازه و سیتروئن و یدک چقدر اوضاع بده
تیم جدید نابودگر سایپا بودن که موفق هم شدند

Sardar دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۸

فهيمي رو بزارين مديرعامل گروه خودروسازي سايپا كه كلا صنعت خودروسازي نارنجي پوشان رو به فنا بده، والا، شما كه نميتونين برش دارين!!!

Sami دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۲

هرکی بیاد بخره
وضعیت از الان خیلی بهتر میشه
وقتی خصوصی بشه 4نفر اهل فن وارد میدان میشن
نه مثل تیم فعلی بیسواد و معلوم الحال و بله چشم گو با چشم بسته
آسیبی که شیخ و صالح به سايپا و سازه زدن
صد سال دیگه کسب نمیتونه رکوردشون رو بشکنه

Sami دوشنبه , ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۳

قرار بر این است کارمندان
شیخ و راد و صالح و اقبال و جبلی و … را
هو کنان بدرقه کنند

حقی سه شنبه , ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۸:۵۲

چه کسی جایگزین شیخ بر مسند سایپا خواهد شد ؟
صنعت خصوصی سازی آرمانی است بسوی پیشرفت نه با قطعه ساز معروف بلکه با متعهدین مجرب صنعت که با شور و شعف پای کار هستند و خواهند بود.

حقی سه شنبه , ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۹:۳۰

تو مجمع فقط بحث کاهش هزینه رو مطرح می کنند ای جاهلان وقتی تولید ایران خودرو نصف شد هزینه ها کم میشه و حقوق و مزایا کاهش می یابد وقتی تولید روزانه ایران خودرو دیزل از ۱۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲. میشه روزی میانگین ۵ دستگاه. همینه. پرداخت ها کم و وام ها قطع و اضافه کاری ها ۲۰ ساعت و …. این هنر نیست بوالله خیانت است آقای کشاورز انتخاب منجی بر میزگردها به زمان ساپکو که مدیر برق بود و شما تولید کننده چراغ پیکان و ….

سایپا سه شنبه , ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۹

بزرگترین اشتباه شیخ زاده و رادمنش در گروه سایپا کنار گذاشتن امثال مهندس شیخ عطار از مدیران اجرایی و پاکدست و متخصص گروه سایپا هست
مهندس شیخ عطار کسی بود که سایپا کاشان و سایپا سیتروئن را راه اندازی کرد و به سوددهی رساند
مهندس شیخ عطار تنها کسی بود که رکورد تولید 3000 دستگاه قوای محرکه در یک روز را در مگاموتور ثبت کرده است
مهندس شیخ عطار تنها کسی بود که تیراژ تولید خطوط ماشینکاری و دنده زنی مگاموتور را 125 درصد افزایش تولید داد زیرا که کلیه دستگاه ها و تجهیزات خطوط ذکر شده را اورهال و به روز نمود
مهندس شیخ عطار تنها کسی هست که مگاموتور را با تمام پیچیدگی فرآیند به خوبی می شناسد و در سنوات گذشته توانسته است بالاترین رکورد تولید مگاموتور را داشته و بیشترین کاهش هزینه و کمترین مطالبات تامین کنندگان را داشته باشد.
اگر مهندس شیخ عطار برای خط بلوک سیلندر شاهین دستگاه شستشو و هونینگ را از کشور آلمان نخریده بود الان حتی شاهین هم نمی توانستید تولید کنید واقعا بعد از مهندس شیخ عطار هیچ مدیرعاملی در مگاموتور کار و اقدامی نکرد و فقط استفاده کننده بودند و منفعتی برای مگاموتور نداشتند.
مهندس شیخ عطار تنها کسی هست که در گروه سایپا ، از سازمان گسترش ایدرو بودند و شرکت های سایپا کاشان و مگاموتور تجربه کاری دارد و از بالاترین مکان که سازمان گسترش ایدرو است تا اجرایی ترین و تخصصی ترین و کلیدی ترین شرکت های گروه سایپا مانند مگاموتور فعالیت داشتند که از مدیریت کلان تا مدیریت اجرایی تجربه کاری موفقی داشته است.
پس چرا مهندس شیخ زاده از ایشان استفاده موثر نمی کند ، واقعا مشخص نیست چون راهکارهای مهندس شیخ عطار برای گروه سایپا بسیار راهگشا خواهد بود و منافع سایپا در حال حاضر اقتضا می کند که بیشترین استفاده موثر از تجربیات و تخصص مهندس شیخ عطار صورت بگیرد.
جناب شیخ زاده از تخصص و تجربه متخصصان استفاده نمی کنید خیلی از متخصصان را کنار گذاشتید و وضعیت سایپا را بحرانی کردید.

Sami سه شنبه , ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۶

داداش
خود شیخ این متن رو بخونه
یا میخنده یا شوک میشه
ول کن دیگه یه طومار الکی نوشتی هی کپی میکنی
حالا که خداروشکر بعد 50سال دست از سر خودرو برداشته و رفته بهت چیزی قرار نیست بده هی الکی شیخ شیخ نکن اعصاب ماهایی کع کارمندش بودیم خرد نکن
افرین

سایپا سه شنبه , ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۵

از زمانی که شیخ عطار از سایپا رفت کل گروه بهم ریخته است
در ضمن امثال شیخ عطار نیاز به تعریف ندارند و امثال ما نیز نیازی نیست چیزی دستمون بیاد ولی حقیقت برای امثال تو سخت هست
اگر واقعا با شیخ عطار مثل ما کار کرده بودی متوجه میشدی که الان کسی مثل شیخ عطار رزومه تخصص ندارد و تنها کسی هست که می تواند گروه سایپا را نجات بدهد این را همه متخصصان می دانند.

سبحان چهارشنبه , ۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۸:۲۹

وقتي ميخواي ارادتتو نشون بدي به افكار عمومي كه همه عدد توليد و بلدن توهين نكن احترام بزار
بگو شيخ عطار ركورد توليد و زد سوله هاي كاشان رو درست كرد عدد نگو روزي٣٠٠٠تا موتور پيدا كردنش خيلي راحته اشتباهت در مياد ضايع ميشي برو تو مگا امار رو چك كن الكي حرف نزن

سبحان چهارشنبه , ۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۸

اون زماني كه ميگي چند ساله؟؟؟؟همين سه ماه پيش رفت

عیسی چهارشنبه , ۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۰۴

دوست عزیز بنام سایپا کاملا مطالب شما درست و معقول می باشد علی شیخ زاده بخاطر اینکه در بازی فوتبال مهندس شیخ عطار پاس گل به او نداد شیخ عطار و از فوتبال حذف نمود تا شاید بتواند نفر اول خوبی باشد زهی خیال باطل

مگاموتور سه شنبه , ۳۱ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۵

آقای مصدقی مدیرعامل مگاموتور شما چرا از افراد با سابقه و رکورددار تولید استفاده نمی کنید ولی برعکس از افرادی مثل آقای خیراندیش که همه سایپا آذین را اذیت و آزار کرده است را حکم دادید
خیراندیش باعث اعتصاب کارگری و حتی برخورد فیزیکی در سایپا آذین داشته است
آقای مصدقی واقعا برات متاسفم که هنوز نمیدانی از چه کسانی باید استفاده کنی و از چه کسانی استفاده نکنی

سایپا آذین چهارشنبه , ۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۱۴

واقعا متاسفم برای خودروسازی
قحط الرجال انگار
این آقای خیراندیش هرجا بوده ضعیف عمل کرده

عیسی چهارشنبه , ۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱:۵۰

خوشبختانه یکی رو گذاشتی مگاموتور که نوبره

css.php