چطور برای فروش ایران خودرو همه چیز محیا بود! برای سایپا نیست؟ چند تا خبر خودت زدی در راستای منفعت مردم از خصوصیسازی ایرانخودرو آقای خط بازار؟ حالا چی شد؟ مردم منتفع شدن؟ تو یا آلزایمر داری یا پول برات آلزایمر میاره…هر چی سیبیلت چربتر، فراموشیت بیشتر
به این ۴ دلیل خصوصی سازی یک خیانت است/سایپا را در دیجی کالا حراج نکنید
به گزارش خط بازار؛ تجربه جهانی و داخلی نشان می دهد شرط لازم برای برون رفت از مشکلات کنونی صنعت خودرو، خصوصی سازی است. خودرو زمانی در جاده مخصوص قرار می گیرد که فرمان آن در دست متخصصانِ اهل باشد. اتفاقی که تا پیش از این در اختیار سیاسیون بوده است. سیاسیونی که جز منافع شخصی و حزبی خود به چیز دیگری فکر نکرده اند و در نهایت یک خودروسازی فرسوده، رانتی، ناکارآمد و پیچیده را به جا گذاشته و سبب حیف و میل منابع شده اند.
از این رو شرط لازم برای رهایی از این شرایط پیچیده خصوصی سازی است. ولی این شرط لازم نیازمند شرط کافی است. تا زمانی که شرط کافی مهیا نباشد، شرط لازم ابتر و ناقص است و چه بسا ممکن است نتیجه عکس دهد. حال سوال اینجا است شرط کافی برای برون رفت از وضعیت کنونی و توسعه خودروسازی چیست؟
توسعه خودروسازی نیاز به چند موضوع دارد:
اول: حکمرانی واحد و قدرتمند. اگر قرار باشد رئیس جمهور موافق خصوصی سازی باشد ولی وزیر صمت مخالف، نمی توان به توسعه خودروسازی فکر کرد. وقتی که وزیر صمت یک بار تاکنون از درهای خودروسازی عبور نکرده و اصلا نمی داند در خودروسازی چه خبر است نمی توان به بهبود اوضاع امید داشت.
دوم: برنامه جامع و مانع(از ثبات اقتصاد سیاسی گرفته تا تعرفه واردات). اینکه صرفا سهام خودروسازی را به عده ای بازرگان و پولدار بفروشیم به امیدی فردایی بهتر، اگر عالمانه باشد خیانت است و اگر ناآگاهانه باشد، حماقت است. بعد از واگذاری خودروسازی، این صنعت قرار است در چه مسیری حرکت کند؟ آیا قوانین و چشم انداز آن روشن است و تدابیر لازم برای ایجاد رقابت دیده شده است؟ آیا برنامه ای برای انحصار در بخش خصوصی وجود دارد؟متاسفانه تاکنون این اتفاق علی رغم گذشت سه ماه از واگذاری ایران خودرو هیچ برنامه مشخصی در بدنه حکمران کشور طراحی نشده است.
سوم: ثبات اقتصاد سیاسی کلان. واگذاری ایران خودرو متفاوت از سایپا است. بخش قابل توجهی از سهام ایران خودرو، سال ها در اختیار بخش خصوصی بود و این افراد ذی حق در راستای احقاق حقوق خود موفق به در اختیار گرفتن مدیریت ایران خودرو شده اند. این درحالی است که در سایپا این گونه نیست چرا که اخیرا قرار است سهام قابل توجهی از آن فروخته شود. آن هم در شرایطی که اقتصاد سیاسی کلان کشور درگیر موضوع مهم مذاکرات است. عقل سلیم حکم می کند تا تعیین تکلیف این مذاکرات و ایجاد ثبات نسبی، واگذاری تعلیق شود.
چهارم: اهلیت خریداران. به فرض برقراری سه شرط بالا، خودروسازی بایستی به افرادی واگذار شود که اهلیت لازم را داشته باشند. این اهلیت تفاسیر مختلفی دارد. ولی قطعا متخصص بودن، آشنا به ایران خودرو و سایپا بودن و قدرت مدیریت از فاکتورهای مهم آن است. هیچ کدام از خواستگاران کنونی سایپا این سه فاکتور را ندارند. این متقاضیان صرفا افراد پولدار و بازرگان هستند که در بهترین حالت یا یک مونتاژکار محدود خودرو می باشند و یا قطعه سازان پرونده داری هستند که توان اداره اتاق های کناری خود را ندارند چه برسد به خودروسازی دولتی. حرف های شنیدنی جنتلمن بزرگ درباره تجربه مدیریت ش در سه ماه گذشته در ایران خودرو، بسیار ارزشمند است و نشان می دهد اداره یک خودروسازی دولتی آن هم مانند ایران خودرو و سایپا بسیار پیچیده تر از تفکر عوام و بیرون از گود است.
به دلایل بالا و در شرایطی گه هیچ کدام از شرایط کافی مهیا نیست، واگذاری سایپا در این برهه یک خیانت ملی است. سهام سایپا، یک کالای مصرفی نیست که بتوان آن را در دیجی کالا یا اسنپ فود فروخته شود.
منبع: خط بازار
برچسب ها :خصوصی سازی ، خواستگاران سایپا ، سایپا ، مدیریت سایپا ، واگذاری سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
اتفاقا باید خصوصی بشه از دست این رادمنش و شیخ زاده که عروسک گردانش رادمنش هست راحت بشیم البته این کامنت و انتشار نمیدی
خصوصی سازی باید بشه تا سایپا از دست مدیران درجه ۲ و ۳ آزاد بشه
خیلی از اتفاقاتی که سایپا دچارش شده نتیجه تصمیم گیری سلیقه ای و دور از کارشناسی،در سایه اقدامات جهادی(انتحاری)عده ای که هدفی جز نابودی این مجموعه ندارند،و تعدادشان هم کم نیست از جمله در خود مجموعه!؟
بازار این چه کاریه!؟ نکن جان تو،میزنی تو ذوق آدم…
هرچه زودتر خصوصی سازی بشه
راحت بشیم این چه وضعیه آخه
دلشون که نمیسوزه
برای هیچکس مهم نیست
از جیب خودشون که نمیره
رفت و آمد پرسنل
سرویس
شام
انرژی
برای هیچکس مهم نیست
اینم مدیریت تخصصی و حرفه ای
با سلام
خط بازار عزیز، اگه پاک نمیکنی چندتا مطلب مهم بگم.
و اما آن مطلب مهم :
قلعه از وقتی که در دوره احمدی نژاد، مدیرعامل شرکت ن ف ت بود هم با بابک ارتباطات گسترده و تنگاتنگ برای فروش ن ف ت داشت و هم برای تصاحب کیلومتر15 برنامه و آرزو داشت. چون هم خودش در مقطعی مدیرعامل کیلومتر15 بود و هم یکی از مافیای تامین قطعات کیلومتر 14 و 15 بود و هست!
قلعه از طرفی از همان موقع بر روی شیخ و راد سرمایه گذاری کرد… او در شرکتی که سهام عمده آن را به ثمن بخس به چنگ آورده بود برای تصاحب مابقی سهام و برخورد با کارگران زحمتکش و اخراج آنها، دو مهره خود یعنی شیخ و راد را به مدیرعاملی و قایم مقامی آن شرکت گمارد و به اهدافش رسید و بسیار جالب است که دقیقا در این مقطع حساس که بحث قیمت گذاری کیلومتر15 و واگذاری کیلومتر15 است، شیخ و راد را به مدیرعاملی و هیات مدیره کیلومتر15 رساند. یار غار قلعه یعنی بابک هم دقیقه 90 از راه رسیده و این تیم نامحترم قصد تصاحب کیلومتر15 را دارد.
بنابراین در صورت تصاحب کیلومتر15 توسط بابک، همین تیم فعلی کیلومتر15 که علاوه بر مسایل فوق الذکر، توان پرداخت حقوق به موقع کارگران و حتی متاسفانه برنج غذای روزانه ظهر آنها را ندارد و رسما اطلاعیه صادر می کند که تا اطلاع ثانوی از تامین برنج غذای ظهر معذوریم!! بر مسند کیلومتر15 نه تنها باقی خواهند ماند بلکه فجایع بعدی نیز در راه خواهد بود.
فقط این تیم سالم و متخصص و نامحترم به مردم جواب دهند که بر اساس کدام معیار، قیمت گذاری این بلوک سهام کیلومتر15 را انجام داده اند که هر کس و ناکسی به خود اجازه داده تا اموال مردم ایران را به مفت تصاحب کند؟؟
خط بازار عزیز اگر با کارگران و مردم هستی لطفا پاک نکن و حذف هم نکن.
اتفاقا باید خصوصی بشه
شما که درجریان اتفاقات افتضاح درون سازمان نیستی
نظر نده
شیخ و ناصالح و اقبالی برجی
و آلب آخر
گند زدن بر پیکره سایپا
آرش جان، دقیقا درست میگی که شیخ و راد و صالح گند زدن به سایپا… اگه دقت کنی ما هم گفتیم اگه با این دست فرمون بخواد حراج بشه و مثلا خصوصی! بشه و بابک سایپا رو مفت تصاحب کنه همین تیم یعنی شیخ و راد و صالح بر مسند قدرت سابپا خواهند ماند آنهم طولانی مدت.
آیا شما این رو میخوای؟
جهت تنویر افکار کارگران عزیز و مردم باید اشاره کنم آن شرکت دولتی که قلعه تصاحب کرد و شیخ و راد را چند سال پیش مدیرعامل و قایم مقامش کرد و این تیم سالم و متخصص و نامحترم به وسیله این بزرگواران مابقی آن را نیز به مفت تصاحب کرد، شرکت آ.آ بود.
اگر بابک به مساله خرید کیلومتر15 ورود نکرده بود داستان فرق می کرد ولی الان دم خروس در بحث انتصاب شیخ و راد به عنوان مثلا مدیرعامل و هیات مدیره کیلو15 شدیدا” بیرون زده.
بنابراین شایسته است که هرچه سریعتر نهادهای مرتبط به مساله انتصاب شیخ و راد در مقطع حساس کنونی و ارتباط آنها با قلعه و بابک و نیز به اصل واگذاری کیلومتر15 و قیمت گذاری نامربوط آن ورود نمایند و کارهای ذیل انجام پذیرد :
1) جایگزینی هرچه سریعتر شیخ و راد با نفرات سالم و متخصص و بدون وابستگی به مافیا.
2) متوقف کردن واگذاری و حراج کیلومتر15 تا مشخص شدن وابستگی ها و فسادها.
3) قیمت گذاری واقعی کیلومتر15 با تیم جدید و سالم و متخصص.
4) برخورد قاطع با متخلفین و تضییع کنندگان حقوق بیت المال و مردم و کارگران.
در ضمن به “ل و ل ا” ی عزیز هم توصیه می شود از حمایت وسیع خود از این تیم سالم! و متخصص! و نامحترم دست بردارد تا دیگران بتوانند وظایف خود را به درستی و به دور از فشار از بالا انجام دهند.
دوستان خط بازار
یک مساله بابت مدیریت در سایپا آذین بگم بخندیم و تاسف بخوریم
مدیریت تخصص و هوشمندانه
اداره برق اعلام کرده یکشنبه ها برق میره؛
از پیام رسان شرکت شنبه اعلام کردن شیفت عصر یکشنبه تعطیل؛
روز یکشنبه ظهر اعلام کردن شيفت عصری کاری و همه بیان شرکت؛
کل شیفت اومدن و ساعت ۱۵ برق رفته و همه سرگردان شدن در شرکت؛
قبلش مدیریت نت حتی چک نکردن ژنراتور کار میکنه یا نه
میخوام بگم تا این حد مدیریت قویه
حتی یک برنامه ریزی ساده هم نمی تونن بکنن
هرچه زودتر خصوصی سازی بشه راحت بشیم این چه وضعیه آخه
دلشون که نمی سوزه
برای هیچکس مهم نیست
از جیب خودشون که نمیره
رفت و آمد پرسنل
ایاب و ذهاب
سرویس
شام
انرژی
برای هیچکس مهم نیست
فقط ادعا
اینه مدیریت تخصص و فنی
هرچه زودتر خصوصی سازی بشه راحت بشیم این چه وضعیه آخه
دلشون که نمی سوزه
برای هیچکس مهم نیست
از جیب خودشون که نمیره
رفت و آمد پرسنل
ایاب و ذهاب
سرویس
شام
انرژی
برای هیچکس مهم نیست
فقط ادعا
اینه مدیریت تخصص و فنی
خب مدیرعامل هم یکنفره دیگه
چقدر باید تلاش کنه
چقدر شبانه روزی باید بمونه در شرکت و خودش شخصا همه مشکلاتو حل کنه
الحق و الانصاف از زمانی که مهندس حسن زاده اومده در شرکت
خیلی مشکلات برطرف شده تازه با این تیم مدیریتی.
ولی ایشون تمام هم و غم خودشو گذاشته
خب مدیرعامل هم یکنفره دیگه
چقدر باید یک تنه تلاش کنه
الحق و الانصاف از زمانی که مهندس حسن زاده اومده در سایپا آذین با تلاش شبانه روزی خیلی مشکلات برطرف کرده،
ایشون تمام هم و غم خودشو گذاشته با این تیم مدیریتی خیلی عالی هم کار کرده
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 16 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۶