سایپا و ایران‌خودرو بازار خودروی ایران را قبضه کردند

رقابت شدید در بازارهای خودروی جهانی خودروسازان را به ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌ها وادار کرده اما بازار خودروی ایران بطور تقریبا انحصاری در سیطره دو خودروساز داخلی قرار گرفته است.
کد خبر : 101307
تاریخ انتشار :یکشنبه 10 فروردین 1404 - 13:25

به گزارش خط بازار؛ یکی از مهمترین عواملی که شرکت‌های خودروساز را به سمت ارتقای سطح کیفیت تولیدات، کاهش قیمت و توسعه محصول وادار می‌کند، فشار رقابت در بازار هدف است. در واقع خودروسازان برای بقا در بازار خودرو مجبور خواهند بود سطح رقابت پذیری تولیدات خود را در سطح قابل قبولی حفظ کند. یکی از مهمترین پارامترهای وجود رقابت در بازار، تعداد بازیگران و سهم بازار آنهاست، به این ترتیب مروری بر تعداد بازیگران و سهم هر یک از آنها در بازار چند کشور انجام شده و در نهایت بازار ایران بررسی و با سایر کشورها مقایسه انجام می شود. نمودار سهم شرکت‌ها در بازار خودرو برزیل

براساس شکل بالا حداقل ۴ خودروساز با سهم بازار حداقل ۱۰ درصد در بازار بزرگ برزیل حضور دارند. شرکت‌هایی که در بازار برزیل حضور دارند دارای سایت تولیدی در کشور برزیل هستند.مطابق شکل زیر، در بازار خودرو هند حداقل ۴ خودروساز با سهم بازار حداقل ۱۰ درصد حضور دارند. شرکت‌هایی که در بازار هند حضور دارند و سهم بالای ۷ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، همگی دارای کارخانه تولیدی در هند هستند.نمودار سهم شرکت‌ها در بازار خودرو هند

همانطور که در شکل زیر مشخص شده است، بازار خودرو چین یکی از رقابتی‌ترین بازارها در سراسر دنیا است. در حال حاضر سالیانه حدود ۲۴ میلیون دستگاه خودرو در چین تولید و سالیانه تقریباً همین تعداد به فروش می‌رسد. بیشتر خودروسازان جهانی به صورت شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های چینی در چین خودرو تولید می‌کنند. نمودار سهم شرکت‌ها در بازار خودرو چین

همانطور که در شکل فوق مشخص است، بیش از ۲۰ تولیدکننده اصلی در کشور چین حضور دارند و فشار رقابت در این کشور به حدی بالاست که به خودروسازان معروفی نظیر فورد، کیا، نیسان، بی‌ام‌و، مزدا و هوندا نتوانسته‌اند سهمی بیش از ۵ درصد را برای خود کسب کنند. براساس شکل زیر، در بازار خودرو ایران تنها دو خودروساز که به صورت سنتی بیش از ۵۰ سال در ساختار صنعت خودرو ایران فعالیت می‌کنند در مجموع حدود ۹۰ درصد از سهم بازار را در دهه‌های گذشته در اختیار داشته‌اند (اگرچه در دو سال اخیر سهم خودروسازان خصوصی از بازار افزایش چشمگیری داشته است) سایر بازار میان خودروسازان بسیار کوچک داخلی و خودروهای وارداتی تقسیم می‌شده است. از طرف دیگر با توجه به تعرفه بالای واردات خودرو به کشور، خودروهای وارداتی عملاً رقابتی را ایجاد نمی‌کنند. نمودار سهم خودروسازان در بازار خودرو ایران

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسللامی، نکته بسیار مهم در مورد بازار خودروی ایران این است که همین دو خودروساز داخلی عملاً با یکدیگر رقابت نمی‌کنند. زیرا با بررسی قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و گروه سایپا مشخص می‌شود این دو خودروساز در بازه‌های قیمتی یکدیگر ورود ندارند و هر کدام در بازه‌های قیمتی جداگانه به عرضه خودرو می‌پردازند. تحت چنین شرایطی خودروسازان فشاری از جانب بازار حس نمی‌کنند و وجود بازار تضمین‌شده، نه تنها انگیزه‌های خودروسازان را در جهت گام برداشتن به سوی توسعه محصول، به‌روزرسانی تولیدات، افزایش کیفیت و … تقویت نمی‌کند، بلکه مشوق عدم حرکت خودروسازان به سمت حفظ محصولات گذشته و کاهش کیفیت است.از این رو به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت باید به نحوی اتخاذ شود که اگر امکان وجود رقابت در بازار خودرو به دلایل گوناگون وجود ندارد، بتوان با سیاست‌های تشویقی و تنبیهی انگیزه اقتصادی خودروسازان را به سمت توسعه این صنعت متمایل ساخت.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ايوب دوشنبه , ۱۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۰

فقط سايپا رو عشقه
درود بر دكتر شيخ زاده

css.php