ایستگاه پایانی زیان عظیم ایران خودرو/پیر خودروسازی گزینه نهایی آبی

ایران خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور در صنعت خودروسازی ایران، با چالش‌های متعددی روبه‌رو است.
کد خبر : 89565
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

به گزارش خط بازار؛ ایران خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور در صنعت خودروسازی ایران، با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. از بحران زیان انباشته 200 هزار میلیارد تومانی خودروسازان دولتی و ناکارآمدی مدیریتی گرفته تا نقش قابل‌توجه این صنعت در تشدی و یا کاهش آلودگی هوا، ضرورت بازنگری در مدیریت و اصلاح ساختار موجود را دوچندان کرده است.

باوجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و دستورات دو رئیس جمهور دولت سیزدهم(شهید رئیسی) و چهاردهم(دکتر پزشکیان) مبنی بر اصلاح ساختار مدیریتی این صنعت به‌ویژه از طریق واگذاری به بخش خصوصی،همچنان در حد حرف و وعده باقی مانده است و وزارت صمت باید بر این صنعتی که با معیشت و اشتغال مردم در ارتباط است، چاره اندیشی نماید. در ادامه به ابعاد مختلف این موضوع و تاثیرات آن بر اقتصاد، محیط‌زیست و اعتماد عمومی میپردازیم.

ناکارآمدی مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی

مدیریت دولتی، که همواره با تغییرات سیاسی بیثبات شده است، یکی از ریشه‌های اصلی بحران در خودروسازی ایران به خصوص ایران خودرو است. بر اساس گزارش‌های اخیر، ایران ‌خودرو، سایپا، و پارس‌خودرو مجموعاً با زیان انباشته بیش از ۲۴۵ هزار میلیارد تومانی مواجه‌اند. این مدیریت بیثبات و ناکارآمد، که به تغییرات مداوم مدیران عامل انجامیده است. برای مثال، ایران خودرو طی ۱۵ سال گذشته هر سه سال یکبار ‌بار مدیرعامل خود را تغییر داده است و نتوانسته بحران‌های مالی و تولیدی این صنعت را کنترل و مدیریت صحیح نماید.

آلودگی هوا و نقش خودروهای فرسوده

آلودگی هوا، به‌ویژه در کلان‌شهرهای ایران، به یکی از جدی‌ترین بحران ‌های محیط زیستی ‌تبدیل شده است. بخش قابل‌توجهی از این آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده و ناکارآمد است که به دلیل عدم توسعه فناوری و تولید خودروهای کم‌مصرف و پاک توسط خودروسازان داخلی، همچنان در حال تردد هستند. در ایران خودرو هنوز محصولاتی با تکنولوژی 15 سال قبل تولید می شود که صرفا به لحاظ قیمت مقرون به صرفه، متقاضی دارد وگرنه رضایت مشتری وجود ندارد. بر اساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای داخلی که از استانداردهای روز دنیا فاصله دارند، بیش از ۴۰ درصد آلاینده ‌های هوای شهری را تولید می کنند. عدم واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی موجب شده است که برنامه‌های توسعه‌ای در زمینه خودروهای هیبریدی و برقی به تعویق بیفتد و کشور از رقابت جهانی عقب بماند.

تعارض منافع و چالش‌های واگذاری

یکی از دلایل اصلی عدم تحقق خصوصیسازی واقعی، تعارض منافع و چسبندگی مدیران دولتی به موقعیت ‌های خود است. مدیران دولتی، که منافع فردی و گروهی خود را در حفظ مدیریت می بینند، عملاً مانع از واگذاری واقعی مدیریت به بخش خصوصی شده‌اند. اتحاد بین دولت و شبه‌دولتیها نیز به شکلی نانوشته کنترل مدیریت خودروسازان را در اختیار گرفته و واگذاری سهام به بخش خصوصی را بیاثر کرده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان بخش خصوصی از ناتوانی دولت در اجرای سیاست‌های خصوصیسازی انتقاد کنند.

تاثیرات اجتماعی و اقتصادی تداوم وضعیت فعلی ایران خودرو

از نظر اقتصادی، بحران زیان دهی خودروسازان دولتی به خصوص ایران خودرو باعث فشار بر سیستم بانکی، افزایش بدهی به قطعه‌سازان و کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش شده است.

از نظر اجتماعی، بی‌ثباتی مدیریتی و ناکارآمدی تولید خودروهای باکیفیت در ایران خودرو، اعتماد مصرف‌کنندگان را از بین برده و باعث شده است که بسیاری از مردم به واردات خودروهای خارجی به‌عنوان تنها گزینه قابل‌اعتماد نگاه کنند.

از نظر محیط زیستی، ادامه تولید خودروهای غیراستاندارد و عدم توجه به تولید خودروهای پاک در ایران خودرو، کشور را با بحران‌های زیست محیطی جدی‌تر مواجه کرده است.

«بخش خصوصی» راه‌حل نجات ایران خودرو

بخش خصوصی کارآمد بارها آمادگی خود را برای مدیریت شرکت‌های زیان‌ده دولتی به خصوص ایران خودرو اعلام کرده است. شرکت‌های فعال در زنجیره تامین قطعات خودرو مانند کروز، نشان داده‌اند که توانایی لازم برای مدیریت بهینه و ارتقای کیفیت تولید در صنعت قطعه و خودروسازی را دارد.

در صورت واگذاری واقعی مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی،می توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین، ازجمله خودروهای هیبریدی و برقی، افزایش یابد و ساختار مدیریتی نیز به سمت بهره‌وری بیشتر حرکت کند.

تاکیدات مقام معظم رهبری و مطالبه عمومی

رهبر معظم انقلاب در بهمن ۱۴۰۲ بار دیگر بر ضرورت واگذاری مدیریت به بخش خصوصی تاکید کردند. ایشان با اشاره به اینکه دخالت دولت در مدیریت، منطقی ندارد، خواستار سپردن این مسئولیت به سهامداران و فعالان بخش خصوصی شدند. این تاکیدات، در کنار خواسته‌های عمومی برای کاهش آلودگی هوا و اصلاح وضعیت اقتصادی، نشان می دهد که دولت دیگر نمی تواند در واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی اصلح تعلل کند.

با اجرای خصوصی سازی واقعی با حذف دخالت دولت در مدیریت خودروسازان و واگذاری کامل مدیریت به بخش خصوصی، ارائه تسهیلات مشوق‌های مالی برای توسعه خودروهای هیبریدی و برقی، نظارت دولت بدون دخالت مستقیم در مدیریت، همراه با انتشار گزارش‌های شفاف از عملکرد خودروسازان، جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از طریق ارائه مشوق‌های اقتصادی و کاهش موانع بوروکراتیک می توان بارقه امید در ایران خودرو را روشن کرد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که صنعت خودروسازی ایران و به خصوص ایران خودرو در شرایط بحرانی قرار دارد و واگذاری مدیریت به بخش خصوصی تنها راه نجات این صنعت از دایره زیاندهی، آلودگی محیط زیستی و بیاعتمادی عمومی است. تعلل بیشتر در این زمینه ،هزینه ‌های اقتصادی، اجتماعی، و زیست محیطی ‌بیشتری به کشور تحمیل خواهد کرد. دولت چهاردهم و وزارت صمت باید با اقدام فوری و عملی واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی کارآمد، این صنعت حیاتی را از وضعیت بحرانی نجات دهد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 9
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 16:30

پیر، بهترین گزینه 14

ناشناس چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 18:23

البته پیره بدون آه و ناله.

رضا چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 16:31

سلام بر این تیتر و نوشته مطالب ذیل ارائه میشود
۱- در موضوع آلودگی هوا به نقش کیفیت بنزین اشاره ای نکردید بنزین تولیدی کشور در حد یورو ۲ هم نیست در حالی که خودرو ساز مجبور به تولید خودرو با استاندارد یورو۵ است.
۲- خودروسازی خصوصی را هم دیدیم تاکنون هیچ خودروساز داخلی غیر از دولتی ها اقدام به طراحی پلتفرم و ساخت داخل نکرده و صرفا مونتاژ کاری را سرلوحه کار قرارداده است. اگر خودروسازی را به خصوصی واگذار کردند و صنعت قطعه سازی هم از بین رفت چه کسی پاسخگو خواهد بود. مونتاژ خودرو هنر نیست هر چند که در مورد کیفیت خودرو باید فکری اساسی کرد.
۳- اسم بردن از یک نفر در تیتر خبر صرفا جنبه جذب مخاطب دارد و همانها که دنبال خصوصی سازی هستند جو روانی برای مدیر عامل فعلی ایران خودرو ایجاد میکنند که رفتنی هستی و پیرمردی جایگزینت خواهد شد.

tahmurese چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 16:39

بیخیال بازار!؟یا یه چیزی میدونی و اینجور مینویسی!؟یا تو این خندق بلا زندگی نمیکنی؟
چی نوشتی؟

جواد چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 17:12

برادر مصطفوی ر دیگه بسه
برو دنبال ایده جدید خیلی خبرهایی که میزنی زننده شده.
نه هزینه رو دست خودت بذار نه کس دیگه.
البته هزینه رو خوب دریافت میکنی.

محمد چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 18:26

چهره ماندگار صنعت که نامی آشنا برای خودروسازی است میتواند نجات بخش و راهکار های سوددهی شرکت را ارائه نماید ، با شناختی که از ایشان دارم میتواند ناجی باشد‌و‌مدیری متخصص و‌پاکدست است و بخش نظارت را تقویت می نماید

مجید چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 18:38

با سیاست های علیمردان، نه مشتریان رضایت دارند .
کاهش کیفیت بدلیل سوداوری و کم شدن هزینه ها از سیاست های تولید ایران خودرو هست. کارکنان هم با کمترین حقوق و مزایا اسیر مدیرعامل و مدیران ارشد هستند.

مجید چهارشنبه , 28 آذر 1403 - 18:39

با سیاست های علیمردان، نه مشتریان رضایت دارند و نه کارکنان.
کاهش کیفیت بدلیل سوداوری و کم شدن هزینه ها از سیاست های تولید ایران خودرو هست. کارکنان هم با کمترین حقوق و مزایا اسیر مدیرعامل و مدیران ارشد هستند.