اختصاصی خط بازار؛

۸۴۰۰۰ خانه ناشناس در پایتخت پولشویی جهان/ پول های خاص حاجی قطعه سازی در کدام کشور است؟

لندن با قوانینی مملو از حفره‌ها و نظارت تقریباً ضعیف، به شهری مه‌آلود، «مرکز پول‌های کثیف» تبدیل شده، اما بوی بحران اوکراین به مشام می‌رسد.
کد خبر : 34920
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

به گزارش خط بازار؛ این همان چیزی است که روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در مورد پایتخت لندن فاش کرد، جایی که گمان می‌رود عمده عملیات پولشویی از طریق بانک‌های مستقر در شهر مه صورت می‌گیرد، برجسته‌ترین مقاصد برای کسانی که مایل به پولشویی در سراسر جهان هستند.
معامله‌گران «پول‌های کثیف» با توجه به نظارت ضعیف، به راحتی از خلأهای قانونی استفاده می‌کنند، زیرا ارزش پول‌های شسته شده سالانه در بریتانیا، بر اساس انتظارات سازمان‌های مدنی مرتبط با مبارزه با فساد، بین ۲۳ تا ۵۷ میلیارد پوند است.

دلایل سهولت عملیات «بلیچینگ»

این امر به این دلیل است که انگلستان علیرغم اینکه یک مرکز مالی باز است، در غیاب یک سیستم برای تأیید و حذف اطلاعات و داده‌های نادرست از رجیستری، فاقد قوانین عملی و روشن است. جزایر تحت کنترل امپراتوری بریتانیا، مانند «جزایر ویرجین» و «جزایر کانال»، بهشتی برای پول‌های کثیف، گروه‌های جعلی و شرکت‌های استتار بودند.
در همین راستا، نایک ماکسول، مدیر بخش تحقیقات لندن در سازمان شفافیت بین‌الملل، با اشاره به امکان شستن حجم زیادی از پول در یک نوبت، با سرمایه‌گذاری، گفت: بیشتر عملیات پولشویی بین‌المللی در بخش مسکن لوکس انجام می‌شود. املاک و مستغلات در مناطق مرکزی لندن مانند وست مینستر، کنزینگتون و چلسی بخش بزرگی از این ارزش را تشکیل می‌دهند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط روزنامه انگلیسی، و همینطور داده‌های مرکز ثبت اسناد و املاک، حجم معاملات «مشکوک» در خرید مسکن که از طریق شرکت‌های ثبت خارجی انجام شده، به حدود ۱۲۲ میلیارد پوند رسیده است.

بر اساس این ارقام، حدود ۸۴۰۰۰ خانه به صورت ناشناس در بریتانیا وجود دارد و میزان ۶.۷ میلیارد پوند ملک در بریتانیا با ثروت مشکوکی خریداری شده است.

به گفته همین روزنامه، ۱.۵ میلیارد پوند یا حدود ۱۵۰ عنوان ملکی به وسیله روس‌هایی که متهم به فساد هستند یا روابط نزدیکی با کرملین دارند، خریداری شده است.

آن‌ها علاوه بر فروش ۱۰ تا ۲۰ ملک مهم به افراد ثروتمند، شخص ثالثی نیز دارند که معمولاً یک وکیل یا دلال است.

 

 

اقدامات دولت

دولت به دنبال تشدید قوانین برای جلوگیری از پولشویی است، زیرا قوه قضائیه بریتانیا، جیمز ایبوری، فرماندار سابق ایالت نفت‌خیز «دلتا» نیجریه را پس از محکوم شدن به پولشویی به ۱۳ سال زندان محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، جنبه های کلیدی در سیستم حقوقی و مالی وجود دارد که شهر لندن را به مکانی مناسب برای ورود پول‌های مشکوک و پولشویی تبدیل می‌کند.

چگونه لندن به «پایتخت پول های کثیف» تبدیل شد؟

گزارش فایننشال تایمز نشان می‌دهد که آغاز تبدیل لندن به پایتخت پول کثیف در دوره مارگارت تاچر بود که او شروع به آزادسازی بخش خدمات مالی کرد و سپس در دولت دیوید کامرون و پس از شکست وی در انتخابات، سیاستمداران از رویارویی با چالش حذف پول‌های کثیف در لندن خودداری کردند.

این در حالی است که بررسی های اولیه نشان می دهد برخی از قطعه سازان و بستگان آنان در برخی کشورهای از جمله امارات، آلمان و انگلیس سرمایه گذاری قابل توجهی کردند. 

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.