به گفته ترک تبریزی، یک چالش مهم در همین رابطه، سرعت عمل در بازسازی قواعد و طراحی الگوهای بومی حکمرانی است. برای این موضوع قوانین بالادستی باید امکان به اشتراکگذاری صحیح اطلاعات با حفظ حریم خصوصی را فراهم کند و همچنین با مشارکت متخصصین و تولیدکنندگان امکان ایجاد زیرساختهای لازم ممکن باشد.
وی با بیان اینکه، تحولات دیجیتال پرشتاب است و سازوکارهای قانونی و رگولاتوری نباید از سازوکارهای فناورانه باز بمانند، گفت: با این حال در حال حاضر علیرغم اینکه، ابزارها و تکنولوژی پیشرفته بالایی برای پذیرش ریسکهای بانکداری دیجیتال در اختیار داریم اما بانکها و رگولاتوری امکان پذیرش ریسک را ندارند. طراحی سناریوهای مبتنی بر مدلهای آیندهپژوهی میتواند تصویر روشنتری از آینده به نهادهای تصمیمساز بدهد. همین موضوع کمک میکند که ابعاد غیر فناورانه نظیر هویت، استعداد و فرهنگ دیجیتال و سایر مؤلفههای ناشی از حکمرانی در مسیر تکامل زیستبوم ارزشآفرینی دیجیتال بهموقع عمل کنند و غافلگیری یا تصمیمهای نامتوازن رخ ندهند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که از نظر شما زیرساختهای کلان ملی تا چه اندازه آماده ارزش آفرینی دیجیتالی هستند؟ در چه حوزههایی نیازمند سرمایهگذاری و در چه حوزههای نیازمند تقویت بسترها و در چه حوزههای دیگری پیشرو هستیم؟ ، اظهار داشت: دنیای امروز، به سرعت به سمت اقتصاد بر پایه نوآوری در حال حرکت است. کشورهایی که ارزش آفرینی دیجیتالی دارند آنهایی هستند که در تمام سطوح فعالیتهای اقتصادی نوآورانه بیشتر و پایدارتری دارند. اما در کشور ما، موانع متعددی بر سر راه عملیاتی شدن این پتانسیلها وجود داشته و دارد.
ترک تبریزی افزود: به صورت کلی میتوان بیان کرد در حوزه قانونگذاری تاکنون به اندازه کافی بسترسازی کاملا مناسبی برای حضور کسبوکار و به خصوص فینتکها صورت نگرفته است که باید توجه ویژهای به آن شده و شتاب بیشتری پیگیری شود. شما نگاه کنید همین فینتکها چه اپلیکیشنهای خوبی را ایجاد کردهاند و انواع خدمات بانکی را با آن ارائه میدهند اما ما در کشور متولی برای حوزه فینتکها نداریم. به ویژه در بانک مرکزی لازم است که یک متولی برای این مساله دیده شود. عدم وجود متولی باعث شده که بانکها هم به حوزه فینتکها نگاه خوبی نداشته باشند.
این کارشناس بانکداری الکترونیک، با بیان اینکه، در حوزه زیرساختی هم نیاز به تغییرات بنیادی و اساسی داریم و باید امکان حضور متخصصین و مشاورین خارجی را در کشور فراهم کنیم، گفت: در حال حاضر در حوزه زیرساختهای لازم برای امنیت، سرعت بالای ارتباطات و پایداری سرویسها ضعف داریم و این موارد به سختی در حال اجرا هستند همچنین در حوزه فرهنگی نیاز به سرمایهگذاری بیشتری جهت ایجاد فرهنگ دیجیتال در نسلهای قبلی هستیم البته سازمانها به خصوص پرسنل قدیمیتر آنها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیاز به توجه ویژهای دارند و باید توانمندیهای متناسب با عصر دیجیتال در آنها ایجاد شود. در نسلهای جدید هم با وجود اینکه جوانان آماده به کار و با دانشی داریم اما متاسفانه بدلیل عدم وجود بسترهای مناسب برای فعالیت یا آنها انگیزه لازم برای کار کردن را ندارند و یا رو به مهاجرت آوردهاند.
عضو هیات مدیره بانک تجارت در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی نقاط قوت و ضعف سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی و نقش آن در ارزشآفرینی دیجیتال، خاطر نشان کرد: یکی از ارزشهای اشاره شده در سند راهبردی فضای مجازی، نوآوری در ارائه خدمات به شهروندان است که ظرفیتهای نوظهور در عصر دیجیتال میتواند بستری برای خلق این ارزش باشند. این موضوع در چشمانداز نیز به صراحت اشاره شده است و بر ارائه خدمات نو در حوزههای تجارت، حملونقل، انرژی و غیره نیز تاکید شده است که ارزشآفرینی دیجیتال را به صورت کاملا بینبخشی مورد تاکید قرار میدهد.
به گفته وی، یکی از ارکان چنین تحولی، بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصادی است که بهخوبی در اقدامات این سند ذکر شده است؛ «طراحی نظام اقتصاد دیجیتال» یکی از اقدامات کلان این سند است که با حضور کارگروه اقتصاد دیجیتال شامل دستگاههای مختلف از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اجرایی میشود. در همین راستا، دو اقدام مهم دیگر نیز در سند ذکر شده است که شامل بهکارگیری فناوریهای نوین پولی و مالی و طراحی نظام رمزارز ملی است. این دو اقدام نیز بهنوعی ابزارهای اقتصاد دیجیتال هستند که پازل ارزشآفرینی را تکمیل خواهند کرد. برشمردن چنین راهکارهایی میتواند نقطه مثبتی در تدوین سند راهبردی فضای مجازی باشد زیرا به محققشدن اهداف آن کمک خواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که صحبت بسیاری درباره تجربه مشتری در بانکداری دیجیتال و خلق ارزش مشترک با مشتری بیان میشود. از نظر شما برای پیشرفت در این مسیر، بانکها و سایر بازیگران چه راهکارهایی دارند و چگونه میتوانند از تجربه دنیا برخوردار شوند؟ ، گفت: اولین موضوعی که درباره تجربه باید به آن توجه کنیم این است که مشتری باید در کانون توجه بانک باشد و همه بخشها و واحدهای بانک متوجه باشند که ایجاد و حضور آنها برای خدمت به مشتری است این مساله هم شامل شعب بانک و هم شامل قسمتهای پشتیبانی بانک می شود. یعنی باید انتظارات مشتریان ایرانی از خدمات الکترونیکی بانکی را درک کنیم و توجه به این انتظارات را در اولویت استراتژیهای سطح کلان و خرد سازمان قرار دهیم.
به گفته ترک تبریزی، دومین نکته مهم این است که باید پروژهای از بهینهیابی تجربیات موفق سایر کشورها تعریف کنیم، اپلیکیشنهای بانکهای دنیا و نحوه سرویسدهی آنها را ببینیم و از درس آموختههای موفق آنها استفاده کنیم. بعد از انجام این دو مرحله باید نقشه فعلی تجربه مشتریان را ترسیم کنیم و با متد آسیبشناسی، نقاط قابل بهبود این نقشه را شناسایی کرده و در جهت ارتقای آنها کنیم. در این مرحله باید حواسمان به این موضوع هم باشد که برای شروع از مسائل کوچک شروع کنیم، مثلا مشتری برای افتتاح حساب به شعبه مراجعه نکند و آن را بر روی اپلیکیشن موبایلی خود و بدون حضور در شعبه انجام دهد. در مرحله آخر بهتر است که واحدی در بانک به منظور تحقیق و توسعه بهبود تجربه مشتری یا لابراتور تجربه مشتریان ایجاد کنیم.
یادآور می شود، نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با موضوع «ارزشآفرینی دیجیتال در روزهای ۱ و ۲ اسفند سال جاری در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. در این همایش به موازات سخنرانیها، میزگردها و کارگاههای علمی، جشنواره دکتر نوربخش جهت انتخاب و معرفی نوآوریهای برتر بانکها و شرکتهای فعال در حوزه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت و همچنین نمایشگاهی تخصصـی جهت معرفی جدیدترین دستاوردهای بانکها، شرکتها و سازمانهای ارائهدهنده خدمات مرتبط برگزار میشود.
منبع: خط بازار
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰