محصولات منسوخ ایران خودرو با قیمت جهانی/امید رهبری به سهامداران بخش خصوصی

یک کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ گفت: خودروسازهای داخلی به جای اینکه کیفیت محصولات خود را به استانداردهای تعیین شده نزدیک کنند استانداردها را به کیفیت محصولات خود نزدیک کرده‌اند.
کد خبر : 99278
تاریخ انتشار :جمعه 24 اسفند 1403 - 18:24

به گزارش خط بازار؛ به نقل از مهر جمال علیزاده قمشه‌ای با اشاره به انتقاداتی که از شرکت ایرانخودرو در پرونده سورن‌پلاس مطرح شده بود؛ گفت: ایرانخودرو در واکنش به این انتقادات یک جوابیه داد که قبلاً به ایرادات آن درباره تعهدات شرکت در نوبت‌دهی و آمار کدال و آمار درج شده در جوابیه پرداختیم.

علیزاده افزود: ایرانخودرو در این جوابیه به موضوع کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی هم اشاره و درباره کیفیت پایین موتور XU7P اعلام کرد که «تمامی مراحل استانداردی و محیط زیستی این محصول از سوی نهادهای مرتبط و ذی‌ربط پایش شده و مجوزهای لازم برای تولید آن مانند سایر محصولات این شرکت دریافت شده است.»

وی تصریح کرد: با وجود این ادعای ایرانخودور، اما کیفیت موتورهایی که این شرکت در حال نصب بر روی محصولات تولیدی است و همچنین استانداردهای این خودروها از نظر ایمنی به شدت قابل انتقاد است و مقایسه عملکرد این شرکت با وضعیت روز جهانی، عمق فاجعه را بیشتر نشان می‌دهد.

موتور XU10 هم سال‌هاست منسوخ شده؛ ایرانخودرو به XU7 افتخار می‌کند!

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مثلاً در مورد همین خودروی سورن مورد بحث می‌توان گفت که این خودرو از زمان معرفی در دهه ۸۰ قرار بود با موتور EF7 و توربو فن آلمانی تولید شود اما از زمان رونمایی به بعد، هر چه گذشت وضعیت این خودرو نه تنها بهتر نشد بلکه عقبگرد داشت. تا جایی که در سال ۱۴۰۱ شرکت ایرانخودرو موتور این خودرو را از EF7 به یک موتور منسوخ شده یعنی XU7 تغییر داد. این در حالی است که در دنیا موتور XU10 هم منسوخ شده است.

علیزاده افزود: ایرانخودور در محصول سورن با نصب موتور XU7 که تولید آن در سال‌های پیش از ۲۰۰۰ میلادی در اروپا ممنوع شده و با یک بدنه مربوط به دهه قبل از ۱۹۹۰ میلادی، یک فاجعه به نام سورن پلاس خلق کرده است و البته اسم آن را هم ارتقا یافته گذاشته است. این موتور در هیچ کشور اروپای غربی اجازه تردد ندارد مگر آنکه کسی قصد انتقال آن به موزه خودرو را داشته باشد؛ که آن را هم باید با خودروبر منتقل کند!

در دنیا TU9 تولید می‌شود؛ ایرانخودرو از TU5 به TU3 عقبگرد کرده است!

وی اضافه کرد: البته این عقبگردهای ایرانخودرو فقط مربوط به موتور EF7 نبوده و با تغییر موتور TU5 به TU3 در پژو ۲۰۷، این محصول را هم دستخوش تغییرات وحشتناک قرار داده است. این در حالی است که در دنیا موتور TU9 هم معرفی شده است. موتور TU3 به علت آلایندگی بالا و کیفیت پایین، حوالی سال ۱۹۹۵ در اروپا منسوخ و تولید آن متوقف شده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: همین دو عقبگرد از EF7 به XU7 و از TU5 به TU3 کافی است تا شاهد دهن‌کجی ایرانخودرو به افق‌های ترسیم شده اقتصادی و صنعتی کشور در آستانه سال ۱۴۰۴ باشیم. البته مشخص نیست که این رفتار ایرانخودرو تا کجا ادامه خواهد داشت. رفتار ایرانخودرو تا کجا ادامه خواهد داشت. با این رویه، اگر این روزها در اخبار تخصصی خودرو بخوانیم که موتور ارتقا یافته پیکان روی ری‌را نصب و به مشتریان تحویل شد نباید تعجب کنیم!

وی افزود: نکته غم‌انگیز و جالب ماجرا اینجاست که ایرانخودرو با وجود این عقبگردها و کاهش کیفیت تولیدات و نصب موتورهای مربوط به قرن قبل، این محصولات را با قیمت‌هایی عرضه می‌کند که با این پول می‌توان در دنیا محصولاتی با موتورهای یور و۵ و یور و۶ خرید.

قالپاق دهه ۸۰ به جای رینگ آلومینیومی و داشبورد ۲۰۶ به جای داشبورد ۲۰۷

علیزاده گفت: این عقبگردها فقط به موتور محصولات ختم نشده و به ظاهر خودروها هم رسیده است. به عنوان نمونه رینگ آلومینیومی سورن پلاس و دنا پلاس با قالپاق سال‌های اولیه سمند جایگزین شده است. داشبورد ۲۰۷ هم با داشبورد ۲۰۶ جایگزین شده است. همه اینها نشان می‌دهد ایرانخودرو برای افزایش سود خود دست به هر کاری می‌زند و گویا در این مسیر برای خود حد توقفی قائل نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه سایر محصولات ایرانخودرو هم چندان قابل دفاع نیست؛ خاطرنشان کرد: در حال حاضر ری‌را تاپ‌ترین محصول ایرانخودرو محسوب می‌شود. این محصول داخلی‌سازی شده پژو ۲۰۰۸ است. ایرانخودرو برای این محصول از موتور EF7P استفاده کرده است. این موتور هیچ سنخیتی از نظر استانداردهای آلایندگی و استحکام با موتوری که در پژو ۲۰۰۸ استفاده شده بود ندارد. البته تولید این تیپ پژو ۲۰۰۸ هم از سال ۲۰۱۷ متوقف شده است.

علیزاده افزود: تارا هم یکی دیگر از محصولات تاپ ایرانخودرو است که در آن از موتور TU5 استفاده شده است. این خودرو هم به نوعی داخلی سازی‌شده پژو ۳۰۱ است. شرکت پژو این محصول را مختص بازار کشورهای ضعیف غرب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و برخی کشورهای اروپای شرقی تولید و البته از سال ۲۰۱۷ هم ساخت آن را متوقف کرد. حال ایرانخودرو خودرویی که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته را به عنوان یک خودروی لوکس به مردم عرضه می‌کند. چیزی که با واقعیت‌های روز صنعت خودروسازی فاصله زیادی دارد.

وی اضافه کرد: دنا و سورن هم فیس لیفتی سطح پایین از سمندی هستند که خود فیس لیفت پژو ۴۰۵ است.

کیفیت صنعت خودروسازی ایران زیر نرمال است

وی در ادامه گفت: ایرانخودرو در جوابیه خود اعلام کرده بود که محصولاتش از استانداردهای لازم برخوردار است اما بر خلاف این ادعای ایرانخودور، رئیس سازمان ملی استاندارد مهرماه پارسال در همایش روز جهانی استاندارد گفت که «نرخ کیفیت صنعت خودروسازی زیر نرمال است و خودروسازان حتی نتوانسته‌اند حداقل رضایت مردم را تأمین کنند.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با وجود این اذعان به کیفیت پایین خودروهای داخلی، اما این شرکت‌ها طی سال‌های اخیر به جای اینکه کیفیت محصولات خود را به استانداردهای تعیین شده نزدیک کنند؛ استانداردها را به کیفیت محصولات خود نزدیک کرده‌اند و همین باعث پسرفت سال به سال محصولات داخلی شده است.

علیزاده اضافه کرد: می‌توان به کیفیت زیرنرمال صنعت خودروسازی نگاه جزئی‌تری هم داشت. به طوری که از نظر آلایندگی و مصرف سوخت، هیچ کدام از موتورهایی که ایرانخودرو استفاده می‌کند؛ یور و۶ و حتی یور و۵ نیست. اتحادیه اروپا از نظر ایمنی هم خودروهای ایرانی را تأیید نمی‌کند و اجازه تردد به محصولات ایرانخودرو را نمی‌دهد. چون این محصولات را آلاینده و غیرایمن می‌داند. با توجه به جوابیه ایرانخودرو، اگر این شرکت مدعی استاندارد بودن محصولات خود است؛ بخشی از محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر و مستندات آن را منتشر کند تا مردم با اطمینان بیشتری پول خود را صرف خرید این خودروها کنند در حالی که با همان پول در بازار جهانی می‌توان خودروهایی با استانداردهای یور و۵ و یور و۶ خرید.

خودروهای داخلی یا ارابه‌های مرگ

وی افزود: مقایسه نرخ مرگ و میر در تصادفات هم عیار محصولات ایرانخودرو را به خوبی مشخص می‌کند. فرمانده فراجا امسال این خودروها را «ارابه‌های مرگ» توصیف کرد. سردار رادان در این خصوص گفته بود که «بحث استاندارد و ایمنی خودروهای داخلی همواره مورد توجه پلیس بوده که باید در سطح بسیار زیادی بالا برود. چند درصد مدیران خودروساز و خانواده آنها از خودروهای تولید خود استفاده می‌کنند؟ پیشنهاد من این است که مدیران شرکت‌های خودروساز و خانواده آنها هم برای مدتی از پایین‌ترین خودروهای تولید شرکت خود استفاده کنند.» وی همچنین گفته بود که «وسیله نقلیه در ۵۰ تا ۶۰ درصد در افزایش آمار فوتی‌ها مؤثر است.»

علیزاده درباره نقش کیفیت پایین خودروها در فوت سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای گفت: بیایید این موضوع را در مقایسه با چند کشور خارجی بررسی کنیم. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ یک تصادف شدید زنجیره‌ای در کشور بلژیک به دلیل مه غلیظ رخ داد که طی آن بیش از ۲۰۰ خودرو با هم برخورد کردند اما در نهایت فقط یک نفر در این حادثه کشته شد. تصادف زنجیره‌ای دیگری در سال ۲۰۲۱ در آمریکا رخ داد که در آن ۱۹۰ خودرو دچار حادثه شد اما فقط ۶ نفر کشته شدند. ژاپن هم در سال ۲۰۱۲ به دلیل یخبندان شاهد یک تصادف زنجیره‌ای و برخورد ۱۰۰ خودرو بود که در این حادثه هیچ کسی کشته نشد.

کشته‌های جاده‌ای ایران ۸ برابر آلمان است

وی افزود: علاوه بر این حوادثی که به آن اشاره شد؛ آمار کلی تلفات جاده‌ای در کشورهای مختلف هم از تعداد بسیار پایین‌تر نسبت به ایران حکایت دارد. طبق داده‌های Statista کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۵۶۲ تلفات در تصادفات داشته است. این رقم در فرانسه طبق داده‌های کمیسیون اروپا ۲۹۴۷ نفر بوده است. بریتانیا هم طبق آمار وزارت حمل و نقل، در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۷۱۱ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته داشته است. تعداد تلفات جاده‌ای سال ۲۰۲۲ ایتالیا هم به ۲۸۷۵ نفر رسیده بود. تلفات جاده‌ای در ژاپن هم در سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۶۳۶ نفر بود. این آمار در کشورهای سوئد، سوئیس و هلند هم سه رقمی و به ترتیب ۲۲۰، ۲۲۷ و ۵۸۲ نفر بود.

علیزاده گفت: چرا تعداد کشته‌های جاده‌ای در ایران با جمعیتی تقریباً برابر با آلمان باید ۸ برابر این کشور باشد. فرانسه هم ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما تعداد تلفات جاده‌ای این کشور تقریباً یک هفتم ایران است. این اختلاف وحشتناک، دلیلی جز کیفیت و ایمنی بسیار پایین خودروهای داخلی ندارد. خودروهایی که استانداردهای آن مربوط به ۴۰ سال پیش باشد؛ به هیچ وجه نمی‌تواند از جان سرنشینان محافظت کند.

خودروهای داخلی مسئول مرگ سالانه ۱۰ هزار نفر

وی افزود: ایرانخودور مدعی است که محصولاتش تأییدیه‌های ایمنی را دارد اما حداقل ۱۰ هزار نفر در سال به طور مستقیم به دلیل کیفیت خودروهای داخلی جان خود را از دست می‌دهند. این شرکت‌ها سالانه ۱۰ هزار نفر از جمعیت عمدتاً جوان کشور را به کام مرگ می‌کشانند.

علیزاده گفت: در حالی که طی سال‌های اخیر، بسیاری از بخش‌های کشور برای طرح جوانی جمعیت بسیج شده‌اند و برای حتی یک مورد افزایش تولد هم اقدامات زیادی صورت گرفته است؛ اما این دو شرکت هر سال ۱۰ هزار نفر از جمعیت عمدتاً مولد کشور را با محصولات بی کیفیت خود از بین می‌برند.

وی در پایان گفت: نوروز امسال با کمپین نه به تصادف عجین شده است. مردم به دستورالعمل‌های این کمپین توجه کنند و به جای اعتماد به خودروهای داخلی، خودشان با رعایت ضوابط ایمنی و سرعت مطمئنه، از تصادف پیشگیری کنند. چون در صورت تصادف، خودروهای داخلی به هیچ وجه محافظ جان سرنشینان نیست.

به گزارش خط بازار؛ این وضعیت تنها گوشه ای از نتایج مدیریت سیاه دولتی در خودروسازی است که سال ها شاهد آن هستیم. این مسائل در کنار حیف و میل اموال، عقب افتادگی و تولید خودروهای بی کیفیت در نهایت حاکمیت را به این نتیجه رساند تا مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود.

تجربه های جهانی و همچنین سوابق بخش خصوصی در ایران نشان داده که می توان به پیشرفت ایران خودرو با مدیریت سهامداران واقعی این شرکت امیدوار بود.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سهامدار خرد جمعه , ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰

خط بازار ! چقدر از خصوصی سازی خودرو تعریف و تمجید میکنی ! هنوز که هیچ اتفاقی تیفتاده ! البته دلیلش مشخصه ، چون کروز شرکت دست و دل بازیه .

نگران جمعه , ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶

امیدواریم خصوصی سازی زودتر به ایستگاه سایپا هم برسد
واقعا این سیستم دولتی قطعا در سایپا کارآیی نخواهد داشت