گل‌ به خودی معاون وزیر اقتصاد برای کسب رضایت FATF

هرچند هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه FATF با وجود تصویب CFT نیز وجود ندارد با این حال مرکز اطلاعات مالی ذیل وزارت اقتصاد سعی دارد علت ماندن کشور در لیست سیاه FATF را کم کاری ایران و‌ نه سیاسی بودن FATF جا بیندازد.
کد خبر : 120119
تاریخ انتشار :دوشنبه 27 مرداد 1404 - 13:06
به گزارش خط بازار؛ اخیرا مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و امور دارایی، از مذاکره مستقیم با گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF خبر داده است. مسئولان کشور امیدوارند با شرکت در این مذاکرات، زمینه خروج ایران از لیست سیاه FATF را فراهم کنند. در اطلاعیه مرکز اطلاعات مالی در خصوص این مذاکرات آمده است که این مرکز امید دارد تا با تمدید مهلت اجرای برنامه اقدام ابلاغی از سوی FATF بتواند با تصویب کنوانسیو CFT، گروه ویژه اقدام مالی را راضی کند و ضمن تعلیق اقدامات مقابله‌ای گفته‌شده از سوی این گروه، زمینه‌های خروج کشور از لیست سیاه این گروه فراهم شود. امیدواری این نهاد به خروج از لیست سیاه FATF در حالی است که خود رئیس اطلاعات مالی هادی خانی اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که اگر ما CFT را نیز تصویب کنیم و به آن ملحق شویم، آنگاه می‌توانیم وارد چانه‌زنی با FATF شویم تا اقدامات تقابلی علیه ایران تعلیق شود.در واقع رئیس اطلاعات مالی تایید می‌کند که تازه بعد از اجرای کامل دو بند باقی‌مانده از برنامه اقدام یعنی تصویب پالرمو و CFT وارد مرحله چانه‌زنی با FATF می‌شویم.
بنابراین در حال حاضر صرف تصویب CFT و کامل کردن برنامه اقدام نمی‌تواند ایران را از لیست سیاه خارج کند. این همان موضوعی است که FATF بارها در بیانیه‌های خود با عنوان گام‌ بعدی (Next Step) از آن نام برده است و گفته است که اگر ایران برنامه اقدام خود را کامل کند در مورد گام‌های بعدی صحبت می‌کنیم.خانی اخیرا در یادداشتی نیز نوشته است ممکن است روزی ریاست دوره‌ای FATF به کشورهای متخاصم سپرده شود بنابراین باید پرونده کشور هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. این موضوع نیز خود موید آن است که رئیس FATF نفوذ زیادی بر روی این نهاد دارد بنابراین نمی‌توان به آن به عنوان یک نهاد تخصصی و بین‌المللی نگاه کرد.مسئولان کشور فکر می‌کنند، با انجام برنامه اقدام FATF می‌توانند زمینه خروج ایران از لیست سیاه را فراهم کنند. لذا یکی از درخواست‌های خود در مذاکرات را تمدید زمان اجرای برنامه اقدام FATF برای انجام موارد باقی مانده از آن، مانند تصویب پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT بیان کردند.این موضوع خود نشان‌دهنده دو خلأ در مذاکرات است. اولا رویکرد منفعلانه مسئولان را نشان می‌دهد، چراکه برنامه اقدام FATF به اذعان بسیاری از کارشناسان دارای ایرادات جدی و ضدمنافع ملی است و ایران تاکنون موارد بسیاری از آن را اجرا کرده اما اتفاق جدیدی برای ایران رخ نداده و مسئولان کشور به جای تلاش برای رفع این ایرادات یا امتیازگیری برای اقدامات انجام شده، تنها تلاش دارند برای انجام خواست طرف مقابل درخواست زمان کنند. موضوعی که رویکرد منفعلانه در مذاکره را نشان می‌دهد.
از طرف دیگر همانطور که در بیانیه مربوط به برنامه اقدام FATF آمده است، با انجام برنامه اقدام FATF هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه این گروه وجود ندارد و تنها ایران به گام بعدی که نامعلوم است می‌رود. لذا اگر مسئولان کشور واقعا این تعامل را به عنوان مذاکره می‌دیدند نه صرفا تلاش برای راضی کردن FATF باید رویکرد خود برای اخذ ضمانت را نیز بیان می‌کردند که متاسفانه این موضوع در دستورکار مسئولان دیده نمی‌شود.

انجام خواسته‌های FATF کمک به تحریم‌های آمریکا

نکته بعد این است که فرض کنیم، با انجام برنامه اقدام FATF ایران از لیست سیاه FATF خارج می‌شود، سوال این است که این اقدامات باعث تسهیل روابط تجاری می‌شود یا برعکس باعث اثرگذاری بیشتر تحریم می‌شود؟ علاوه بر مسائل فنی که نشان می‌دهد این اقدامات باعث اثرگذاری بیشتر تحریم‌های آمریکا می‌شود، رجوع به اظهارنظرها و اسناد آمریکایی نیز نشان دهنده نقش استاندارهای FATF در اثرگذاری تحریم آمریکا است. به طور مثال مارشال بیلینگزلی، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم در سال ۲۰۱۷، صراحتا این موضوع را بیان می‌کند که فشار برای اجرای استانداردهای FATF با هدف خروج از لیست سیاه این گروه باعث خواهد شد تا دور زدن تحریم‌ها با مشکل روبه رو شود و تحریم‌ها بهتر اجرا شود.
از سوی دیگر چنانکه دنیال گلاسر دستیار اسبق خزانه‌داری آمریکا بیان می‌کند، با تلاش او پروسه‌ای در FATF گنجانده شده تا کشورها یا استانداردهای FATF که منجر به کارآمدی تحریم‌ها می‌شود را اجرا کنند یا اینکه در لیست سیاه قرار گیرند.در واقع قرار گرفتن در لیست سیاه، برای وادار کردن کشورها به انجام کارهایی است که باعث کارآمدی تحریم می‌شود. چنانکه استوارت لوی معمار تحریم‌های نوین مالی در آمریکا دستورالعمل‌های FATF‌ را بخشی از سیاست‌های تحریمی این کشور می‌داند و در تقسیم کار برای اجرای تحریم، اجرای دستورالعمل‌های این گروه را بخشی از اقدامات برای اجرای تحریم می‌داند.
در واقع اگر فرض کنیم که قرار است ایران با انجام اقداماتی از لیست سیاه خارج شود، این اقدامات مواردی است که باعث کارآمدی تحریم‌های آمریکا می‌شود. بنابراین این تصور که خروج از لیست سیاه FATF باعث بهبود روابط بانکی خارجی است نیز ساده‌انگارانه است. چراکه این موضوع با انجام خواسته‌هایی ممکن است که در راستای پازل تحریمی آمریکا و کارآمد کردن آن است. لذا با کارآمد کردن تحریم‌ها باعث کمتر شدن روابط بانکی خارجی ایران می‌شود.

تایید گزارش‌های اسرائیل از سوی FATF

در متن منتشر شده از سوی سایت اداره اطلاعات مالی، پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT)، به عنوان بخش مهمی از اقدامات مورد نیاز برای خروج از لیست سیاه FATF و سرفصل مذاکراتی با این گروه اشاره شده. در همین زمینه بد نیست به آخرین گزارش FATF در مورد اجرای کنواسیون CFT با عنوان«به‌روزرسانی جامع در مورد خطرات تأمین مالی تروریسم» که حدود یک ماه پیش منتشر شده مراجعه کنیم.
این گزارش به مواردی از اقدامات غیرقانونی تروریست‌ها اشاره کرده است که باید با اجرای کنوانسیون CFT با آن مبارزه شود. یکی از مصادیق گفته شده در این گزارش، اقدامات غیرقانونی سپاه قدس و حزب‌الله لبنان در تبادل طلا از آمریکای جنوبی است. اما مهم‌تر از این مصداق دلیل بیان آن است. جالب اینجاست که استناد گزارش FATF برای بیان این مصداق از تامین مالی تروریسم، گزارش اسرائیل در مورد تبادل طلا از ونزوئلا بین سپاه قدس و حزب‌الله لبنان است.استناد به گزارش اسرائیل در مورد سپاه قدس و حزب‌الله لبنان در تامین مالی تروریسم- بند ۲۴۹ گزارش جامع خطرات تامین مالی تروریسم FATF
با توجه به اینکه مسئولان وزارت اقتصاد عموما از بحث‌های فنی در مورد تحریم و ساختارهای مقوم آن از جمله FATF پرهیز دارند و معمولا تلاش دارند با عبارت‌های کلی و سیاسی لزوم خروج از لیست سیاه FATF را یادآور می‌شوند باید به این سوال پاسخ دهند آیا می‌خواهند تعریف‌های اسرائیلی از تامین مالی تروریسم را به رسمیت بشناسند؟از آنجایی که در متن اداره اطلاعات مالی در مورد مذاکره با FATF این موضوع بیان شده که FATF صرفا به تصویب حقوقی اقدامات ایران توجه نمی‌کند و روندهای اجرایی ونتایج را نیز بررسی می‌کند، آیا مسئولان وزارت اقتصاد می‌خواهند به FATF تضمین اجرایی و دقیق دهند که استنادات اسرائیلی را به رسمیت می‌شناسند و سعی می‌کنند در راستان آن عمل کنند؟چرا در متن منتشر شده از سوی اداره اطلاعات مالی به موانع داخلی پیوستن به کنوانسیون CFT اشاره شده اما هیچ موضعی در مورد این تعاریف اسرائیلی از تروریسم و استناد FATF به آن نشده است؟ آیا این موارد از موضوعات مورد مذاکره نیست و مسئولان کشور تسلیم تعاریف اسرائیلی از تروریسم شده‌اند؟
به نظر می‌رسد با توجه به موارد گفته شده، مسئولان اداره اطلاعات مالی و وزارت اقتصاد به جای توجه دادن کشور به لزوم تصویب CFT‌ که هم باعث کارآمدشدن تحریم‌های غرب علیه ایران می‌شود و هم استنادات آن در مورد تروریسم به گزارش‌های اسرائیلی است باید کشور را به لزوم دوری از چنین کنوانسیون‌هایی توجه دهند. همچنین مسئولان اداره اطلاعات مالی باید پاسخ دهند که چرا در متن‌های منتشر شده از سوی آن‌ها در مورد مذاکره با FATF اینچنین منفعلانه به مذاکره نگاه کرده‌اند و هیچ‌کدام از این ابهامات در دستورات مذاکراتی آن‌ها نیست؟
منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php