کیوان در ایران خودرو وزیری می کند!/آیا سرنوشت تام همچون آپکو می شود؟/ ردپای شرکت ایکو تریدینگ در اسناد تام ایران خودرو

بعد از حواشی در برخی قراردادهای تام ایران خودرو، در اواخر فروردین ماه 1401، کیوان وزیری مدیرعامل این شرکت شد و توانست در همان ابتدای کار برخی پرونده های مسئله دار در قراردادها و عملکرد را به سرانجام برساند. حال با گذشت حدود 9 ماه از دوران مدیریت وزیری در تام ایران خودرو این سوال مطرح است که وی چقدر در این شرکت موفق بوده است.
کد خبر : 49097
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۸:۲۵

به گزارش خط بازار؛ بعد از حواشی در برخی قراردادهای تام ایران خودرو، در اواخر فروردین ماه 1401، کیوان وزیری مدیرعامل این شرکت شد و توانست در همان ابتدای کار برخی پرونده های مسئله دار در قراردادها و عملکرد را به سرانجام برساند. حال با گذشت حدود 9 ماه از دوران مدیریت وزیری در تام ایران خودرو این سوال مطرح است که وی چقدر در این شرکت موفق بوده است.

قطعا پاسخ به این سوال نیازمند بررسی جامع و منصفانه از عملکرد وی است، ولی نگاهی به صورت های مالی 6 ماهه ابتدای سال 1401، می تواند بخشی از میزان موفقیت وزیری در تام ایران خودرو را مشخص کند که در ادامه به برخی از آنان اشاره می شود:

1- طبق اسناد رسمی، شرکت تام ایران خودرو در 6 ماهه ابتدای سال 1401 نسبت به مدت مشابه علی رغم افزایش درآمد، ولی در سودآوری اصلا موفق نبوده و بیش از 90 درصد کاهش را تجربه کرده است. براین اساس سود خالص شرکت تام ایران خودرو در 6 ماهه 1401؛ در حدود 17 میلیارد تومان بوده این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 238 میلیارد تومان بوده است.

 

 

2- از دیگر نکات قابل توجه در عملکرد وزیری تعداد نیروی انسانی کل تام ایران خودرو در 6 ماهه ابتدای سال 1401 نسبت به 6 ماهه مشابه سال گذشته حدود 20 درصد و نسبت به کل سال 1400 حدود 6 درصد افزایش داشته است. در این بین 95 نفر در قالب قراردادی به کل گروه تام و 15 نفر هم به خود شرکت تام در 6 ماه اول سال 1401 اضافه شده اند.

 

 

 

در خصوص اینکه این تعداد افراد اضافه شده به نیروی انسانی چه کسانی هستند و براساس چه نیازی به کار گیری شده اند، اطلاعاتی در اختیار نیست. آیا در بین این افراد آقازاده ها و سفارش شده ها وجود دارند یا نه سوال مهمی است که پاسخ به آن بخشی از عملکرد وزیری را روشن خواهد کرد.

 

 

 

3- زیان “29 پروژه اصلی” و “سایر پروژه ها”در شرکت اصلی تام ایران خودرو در در 6 ماهه اول سال 1401 حدود 2 ملیارد تومان بوده است این در حالی است که این رقم در پایان سال 1400 در حدود 66 میلیارد تومان سود بوده است. جالب اینجا است که از بین 29 پروژه اصلی، تا پایان 6 ماهه ابتدای سال 1401، 16 پروژه زیان ده می باشند و برای “سایر پروژه ها” نیز زیان ثبت شده است. این در حالی است که این آمارها در پایان سال 1400 به مراتب بهتر بوده اند. از کل 29 پروژه اصلی، 9 پروژه پیشرفت 100 درصد داشته و به اتمام رسیده است و 2 پروژه که مربوط به خط بدنه K125 و خط مونتاژ K125 نیز به ترتیب 1 درصد و 7 درصد پیشرفت کاری داشته است. 

4- این وضعیت سوددهی و پروژه ها در حالی است که حقوق و مزایا کارکنان(عمدتا شامل دستمزد، عیدی، اضافه کار، ماموریت، آکورد، پاداش، پاداش های غیرنقدی) در کل گروه تام در 6 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 144 درصد رشد داشته و تقریبا برابر کل حقوق و مزایا سال 1400 بوده است. این وضعیت در شرکت اصلی تام نیز برقرار است. طبق آمار رسمی، کل حقوق و مزایا کارکنان شرکت اصلی تام در 6 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه در حدود 150 درصد افزایش داشته و بیش از حقوق و مزایا کل سال 1400 بوده است.

 

 

5- از دیگر نکات قابل توجه بدهی ارزی شرکت تام به شرکت “ایکو تریدینگ شانگهای” به مبلغ حدود نیم میلیارد تومان است. این همان شرکتی که تاکنون اعضا هیئت مدیره و عملکرد آن رسانه ای نشده و لذا برای رسانه ها مشخص نیست دقیقا این شرکت در کنار دیگر دفاتر خارجی ایران خودرو چه رسالتی را برعهده دارد.

 

 

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 11 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 11
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

110 شنبه , 17 دی 1401 - 10:20

ادعای یک مخاطب:
وضعیت ایران خودرو جالب شده
معاونان و قائم مقام‌ها چون احساس کردن که ممکنه تغییر مدیریتی اتفاق بیوفته چندتا مسئولیت و باهم بغل کردن
قائم مقام ساپکو همچنان معاون برنامه‌ریزی ایران خودرو هم هست
معاون منابع انسانی ساپکو همچنان مدیر مطالعات منابع انسانی ایران خودرو و ….

ماهان شنبه , 17 دی 1401 - 16:22

یکی از موارد جالب و عجایب این دوره از مدیریت خودروسازی و تسلط اهل “منطق” بر امور مورداست :
مثلا اقای ص عضو موظف هیات مدیره و قائم مقام کل هستش ولی فقط روزی یک الی دو ساعت میاد و از عجایب اینکه هنووووز ایشان همزمان، معاون گروه هم هست!! جالبتر اینکه اسم ایشان در لیست نورچشمی ها هم هست!!!
و از همه جالبتر اینکه هیییییچ نهاد نظارتی و حراستی و بورسی هم تا کنون به این مساله عجیب ورود نکرده که آخر مگر می شود کسی همزمان معاونت باشد و عضو “موظف” هیات مدیره و قائم مقام هم باشد!!!
حقوق و مزایا و غیر نقدی و… را بگیرد و از غیر نقدی و حق جلسات و مزایا و… !!!
و همین مساله نیز در خصوص معاونت منابع انسانی هم در نوع خود، صدق می کند که همزمان در گروه نیز مشغول خدمت رسانی می باشند…!!
ای امان از اهل “منطق” و ندای یا”غفار”… و چه میکند این فرقه ضاله ب

tahlilgar شنبه , 17 دی 1401 - 11:14

ک. و. تا زمانی چراغ جاده مخصوص روشن بود جرات خطا نداشت ولیکن پس از عصر روشن نوکری م.خ. و ج. س. ز. ق. را پیشه کرد به بیراهه رفت آنچنان که پل های برگشت را ویران کرد
آینده آبستن اتفاقات میمون در جاده مخصوص نورانی خواهدبود

تازه استخدام جمعه , 23 دی 1401 - 17:24

#ادعای مخاطب:

کلا تو شرکت تام از قدیم هم همین بوده. یک چندتایی نخبه جذب کردن و بقیشو با فامیل ها پر کردن. نخبه ها رفتن و فامیل ها موندن

spy شنبه , 17 دی 1401 - 18:43

ادعای مخاطب:
نفرات جذب شده تماما” نفرات سفارشی هستند . از باغبان فضای سبز تا مسئول دفتر ، مدیر و مشاور ، در شرکت تام و شرکتهای وابسته به ان مثل قالبهای صنعتی و ماشین ابزار . البته این نفرات عمدتا در شرکت تام جذب شده اند و با بررسی بسیار ساده توسط سازمانهای نظارتی قابل رسیدگی است .و البته که نظارتی در کار نیست که خود ناظر هم آلوده است .

صادق شنبه , 17 دی 1401 - 19:06

ادعای مخاطب:
ایشان از زمان ورودش خسروشاه حامی و پشتیبانش بود ، اخیرا با برگشت خسروشاه در کسوت عضو هیئت مدیره ، کیوان خان باز پروبال گرفته ، اما قدیمی های ایران خودرو فراموش نمی کنند رسوایی ایشون رو در دفتر خودش در مرکز تحقیقات که برای همه سوال هست چطور این آدم هنوز در ایران خودروهست چه برسه به اینکه مدیر عامل تام بشه. واقعا شرم بر ح!

علی یکشنبه , 18 دی 1401 - 12:48

خط بازار تا دیروز کجا بودی … دوره مدیران سابق که حق و حقوق ها خورده میشد چرا اظهار نظر نمیکردی ؟؟!! دکتر وزیری و حدادی خدا خیرشون بده که خدمت به پرسنل رو اولویت کاری خودشون قرار دادن . اقلام نقدی و غیر و نقدی برقرار شد و حقوق ها سامان داده شد … لعنت بر مدیران چشم تنگ سابق که تمام این مسائل از سوی آنها عنوان می شود … هنوز هم اشل حقوق تام از سایر شرکت های تابعه ایران خودرو کمتر است … کدام افزایش ۱۵۰ درصدی ؟؟؟

دارا دوشنبه , 19 دی 1401 - 7:54

تجزيه و تحليل اطلاعات فقط از طريق محاسبه تفاوت سال جاري با سال قبل روش درستي نيست. ميبايستي از طريق ارزيابي و تحليل اطلاعات سال پايه و تفاوت آن با سال جاري بررسي صورت پذيرد. براي مثال ممكن است در سال گذشته انفاقات غير مترقبه در درآمد صورت گرفته باشد كه در اينصورت تحليل درستي ارايه نشده است. پيشنهاد ميگردد ميانگين درآمد ٥ سال گذشته مبناي تصميم و تحليل قرار گيرد. با تشكر

سریاز دوشنبه , 19 دی 1401 - 11:20

وزیری و حدادی هر جی باشن از اعوانی و مرادی بهترن. با سوادن و آدم حسابی. حقوق پرسنل تام خیلی کمتر از شرکت مادر و زیرگرو های دیگست . این ها وابستگان مدیر عامل اسبق هستند که غر می زنن.

سرکار سه شنبه , 20 دی 1401 - 11:11

وزیری هنوز مشخص نیست چجور مدیری هست. ولی جالبه چند تا مدیر عامل عوض شده بعضی ها همیشه سرجاشون هستن.مگه میشه یک نفر نفر دوم سازمان باشه ولی با ۵ تا مدیر عامل عوض نشه؟؟؟

همگامی یکشنبه , 25 دی 1401 - 0:03

میفهمید چه جور آدمیه. وقتی که تام با خاک یکسان شد.