کودتای نیم درصدی ها در ایران خودرو/شام آخرِ آقازاده ها در جاده مخصوص

درحالی است که شمارش معکوس برای واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی آغاز شده، دلواپسان سیاسی از آخرین حربه خود برای توقف این کار استفاده کرده اند.
کد خبر : 92775
تاریخ انتشار :یکشنبه 30 دی 1403 - 13:35

به گزارش خط بازار؛ درحالی است که شمارش معکوس برای واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی آغاز شده، دلواپسان سیاسی از آخرین حربه خود برای توقف این کار استفاده کرده اند.

دلواپسان این بار کارمندان ایران خودرو را سپر بلا کرده و نگرانی نسبت به آینده شغلی این عزیزان را وسط کشیده اند. در این باره ذکر چند نکته ضروری است که می توان پشت پرده این اقدام را بیشتر برای افکار عمومی روشن کند.

در ایران خودرو حدود ۱۰۰ شرکت تابعه وجود دارد که در مجموع حدود ۵۵ هزار نیرو شاغل هستند. عمده این شرکت ها ۳ و ۵ عضو هیئت مدیره دارند و محدود شرکت ها نیز ۷ هیئت مدیره هستند. لذا با فرض ۴ عضو هیئت مدیره(به طور میانگین)و تعداد ۲۰ معاون و مدیر ارشد در هر شرکت،‌ در کل ایران خودرو حدود۲۴۰۰ مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد مشغول به کار هستند. این تعداد مدیران. در مقابل ۵۵ هزار نیروی ایران خودرو می شود حدود ۴ درصد است که بخش قابل توجهی از این درصد پایین نیز از مدیریت دولتی زیانده ناراضی هستند. لذا موافقم شرایط حاکم به  نیم درصد هم نمی رسد.

به بیان دیگر بیش از ۹۹ درصد کارکنان ایران خودرو اقشار زحمتکش کارگری و متخصصان دلسوز هستند که به دور از حاشیه پیرامون نوع مدیریت و مدیران عامل و بالادستی به وظایف خود عمل می کنند و حواشی سیاسی در کلان خودروسازی برای شان چندان موضوعیت ندارد. این قشر عمده زحمتکش صرفا به حقوق ماهانه و امرار و معاش خود فکر می کنند. فارغ از اینکه مدیرعامل عظیمی باشد، پیرمحمدی باشد و یا سلیمانی.

پس از این منظر هوچی گری عده ای منفعت طلب سیاسی در مقابل واگذاری مدیریت شبه دولتی زیان ده به سهامداران واقعی، مسئله اصلی ۹۹ درصد کارکنان ایران خودرو نیست. جالب اینجا است که طی روزهای اخیر برخی از مدیران ارشد ایران خودرو لابی با سهامداران خصوصی را آغاز کرده و ملاقات هایی را در چهار راه ایران خودرو آنجام داده اند.

از منظر دیگر بررسی های خط بازار نشان می دهد سهامداران استراتژیک ایران خودرو، موافقت سران کشور برای اداره این شرکت را دریافت نموده و خود را متعهد به حفظ سطح اشتغال و رسیدگی مضاعف به کارمندان نموده اند. از این رو طبق توافق حاصله نگرانی نسبت به آینده شغلی کارکنان وجود ندارد.

به بیان دیگر این دلواپسان سیاسی می باشند که نگران واگذاری ایران خودرو و برچیده شدن سفره رنگارنگ رانتی هستند و نه کارکنان. چرا که با روی کار آمدن بخش خصوصی، استخدامات سفارشی، باندبازی مضر و غیرفنی، رانت خواری سیاسیون محدود خواهد شد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 22 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

راد یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰

مدیر مسئول فاسد و شیتیل بگیر نشریه اینترنتی فاسد خط بازار
با سبقه ای که همه اهالی خودرو سازی از توی کوتوله میشناسند و بر همه واضح و مبرهن است تو دلت به حال صنعت خودرو سازی سوخته ؟؟ تو فقط و فقط دنبال مدیر عامل یا هیات مدیره شدن در شرکتهای خودروسازی هستی الانم داری سنگ کشاورز و شرکت کروز وخودت رو به سینه میزنی مطمئن باش به کوری چشم سیاه بختی چون تو هرگز چنین اتفاق شومی نخواهد افتاد چراکه هنوز هم چشمان تیز بین خیلی از سربازان گمنام آقا امام زمان بازه و دارن مفلوکی چون تو و اربابان نوکیسه وابسته به آمریکا و رژیم صهیونسیتی رو رسد میکنن حالا کی نوبت تو اربابت بشه خیلی دیر نیست اینو مطمئن باش

مهدوی یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰

کروز به هیچ عنوان صلاحیت ندارد. تا اینجا هم متاسفانه کوتاهی و یا بهتره بگوئیم تخلفات مدیران وقت باعث شد طی ۲۰ الی ۲۵ سال خیاطی کروز که التماس می کرد از ایران خودرو لباسهای سرهمی سفید سالن رنگ را بدوزد، اکنون به اینجا رسیده.
درآمدهای کروز صرف رشد کشور نمی شود بلکه مانع چشم انداز کشور است. اسناد اطلاعات و امنیتی سال ۸۸ کاملا در این خصوص موجود است.

همشهری یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱

حداقل 6 سال خط بازار را میشناسم . از این اتهامات هم بهش زیاد زدن . خوب چرا یبار مدیر و هیات مدیره نشده .
چرا جواب حرف حق را با اتهام زنی میدید

جواد دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۹:۲۳

چون اینجا چندین برابر هیات مدیره مردم رو تیغ میزنه.
اصلا درامد اینجا با هیات مدیره قابل قیاس نیست.

علیزاده یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹

اتفاقا خط بازار سایت بسیار خوبیه و جناب مصطفوی بسیار آینده نگر و تیز بینه بسیاری از موضوعات و کامنت ها همه چیز را واضح و روشن می کنه جناب راد عزیز اگه رانت باز نیستی دلیلی نداره ناراحت بشی

راد یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴

دوست عزیز خدا رو شکر من اصلا تو صنعت خودرو نیستم ولی این آقا رو خیلی ساله میشناسم از اون وقتی که نازی آباد ساکن بود شناسنامه خودش و خانوادش دست منه عزیز جان
متاسفانه بعنوان کسی که مجبور به استفاده از خودروهای تولید و مونتاژ داخل هستم و این مردک رو کاملا میشناسم مطلب مینویسم

غمخوار یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

این آقا /خانم راد یکی از ذینفعان عدم خصوصی سازی صنایع هست و شاید هم جز کاسبان تحریم هست . فکر کنم نونش داره اجر میشه، اینقدر حرض میزنه (خخخخخخخخخ)

کارگر خط تولید سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸

متن پایین رو حتما بخون

غمخوار یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷

60 و 70 درصد اینهایی که در صنعت خودرو (ایران خودرو ، سایپا و …) هستند اصلا کار نمیکنن و فکر خرید و فروش ماشین و دلالی ملک و انجام شغل دوم و سوم خودشون هستند. دست من باشه ایران خودرو و سایپا رو جمع میکنم به جاش گاوداری و دامداری میزنم

جواد دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

شما هم از فردا جهت شیر دوشی تشریف بیارید جاده مخصوص.

اسفند یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶

الان با موضوع انحلال بیش از 40 شرکت ایران خودرو و حذف برندهای نامدار ایران خودرو مانند بنز و ستاره و آپکو و … نباید کارکنان این شرکت ها نگران باشند!!!
و البته مشت نمونه خروار است و آسیاب به نوبت است…
در دراز مدت این گونه اقدامات آزمون و خطا به ضرر مردم و سهامداران خرد است
در بانک آینده هم که سهامدار عمده نفوذ بیش از حدی دارد، گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که چه بلایی سر کشور و نقدینگی وارد شده است و فسادهایی که بیرون زده است.
هر چند مدیران ارشد ایران خودرو به ادعای جراحی های مهم (و البته تلاش برای بقای خود دارند)، زیان ایران خودرو در کوتاه مدت را دیکته می کنند ولی عمکردشون نشون میده در بلند مدت هم نمی توانند سودی حتا نرمال عاید سهامداران کنند
نتیجه گیری:
ایران خودرو باید با شرکت های بین المللی جوینت بشود و سرمایه گذاری واقعی و مدیریت کلان واقعی لازم دارد

tahmurese یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴

این بازی هام تا یه جایی جلو میبره!؟
مهم اینه که هیچ آینده ای پشت این بگیر و بکش ها
نیست…

tahmurese یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸

و اینکه داخل دنیای امروز افرادی پیدا می‌شوند که
همچنان در بند تخریب دیگران بدون در نظر گرفتن
اینکه وقتی به سوی کسی اشاره میکنی!؟
1انگشت به روبرو و 3انگشت به طرف خود؛
نشانه رفته است:…

tahmurese یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

☝️👇👆👉👈
امیدوارم که بیافتد…

روغنی یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲

اساتید و علمای برجسته صنعت خودرو !
لطفاً با هم دعوا نکنید! شما چرا این مصطفوی مشاور املاکی را اینقدرجدی گرفتید؟؟؟ این بدبخت پول می گیره اونم حلال مقاله میزنه. الان چند وقته از پسرخاله محمد پاداش گبلو می گیره تبلیغ اون میکنه

علی یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

دوستان واقعیتی که باید بپذیرید مدیرعامل های قبلی خودرو سازی هر کدوم نام ببرم الان مولتی تریلیاردر هستن فقط به فکر خودش ون بودن رانت وحشتناک از گاوداري تا گله داری تا حانهای میلیاردی تا کارخانه روستا جای گریه داره داداش سیستم دولتی فلج و فاسده این افراد فاسد آینده فرزندان ما رو سیا کردن راهی بعد از این همه فساد واگذاری به بخش خصوصی تدارن

فاضل یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲

فساد یعنی باند اسلامشهر

حسینی یکشنبه , ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷

شرکت آپکو منحل شد

ماهان دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه واگذاری شرکت های شبه دولتی و دولتی به بخش خصوصی بسیار کار قابل دفاعیه،اما در کشور ما با این زیر ساخت ها و با این حجم فساد نه تنها مثبت نیست بلکه باعث رکود صد در صدی میشه علتش هم اینه که واگذاری قانونمند و اصولی اتفاق نمیوفته

مهدی سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱:۰۱

دوستان. یه موضوعی که مطرح نمیشه اینه که در دهه‌های گذشته هیچ نطارتی روی قطعه‌سازان و در راس اونها شرکت کروز نبوده. این شرکتها با رانت و ارتشاء قطعات رو بعضا با چند ده برابر قیمت واقعی و با کیفیت پایین به ایران‌خودرو و سایپا فروختن و از این راه پول‌های نجومی به جیب زدن و سهام شرکتهای مادر رو خریدن. اگر امروز قیمت محصولات ایران‌خودرو بالا و کیفیتشون پایینه صد در صد به دلیل آشغالهییه که این قطعه‌سازان در منوپل تحریم به ایران‌خودرو فروختن. و از این سود جز حداقل دستمزد وزارت کار و استثمار چیزی نصیب کارگرشون نکردن. توقع دارین اونوقت کروز بیاد ایران‌خودرو رو صاحب بشه و پورشه تولید کنه با قیمت پراید؟ الان گروه بهمن هم دست کروزه. کم‌کم بازار رقابتی تبدیل میشه به بازار رقابتی خانواده کشاورز که چیزی که دیگه مهم نیست حق مشتری بدبخته. دیگه هر آشغالی جای ماشین از هر شرکتی بخرین دستپخت کروزه. اگر ایران‌خودرو رو یه شرکت خصوصی دیگه یا تعدادی از شرکتهای خصوصی میخریدن و به جای کروز قطعاتشون رو از چین یا سایر قطعه‌سازان میخریدن اونوقت میشد رقابت سالم. خلاصه اگه خصوصی‌سازی درست انجام بشه چیز خوبیه ولی من خیری در واگذاری ایران‌خودرو به کروز نمی‌بینم.

کارگر خط تولید سه شنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۲۸

این آقا/خانم غمخوار که مردم رو قضاوت میکنی وای بر احوالت که اگر روز قیامتی باشه که حتما هست باید جواب سختی بدی
اول موضع خودت رو روشن کن تو غمخوار مردم هستی یا مدیر مسئول خط بازار
مشتی گلی نصطفوی یا آگاه هست یا نیست که در هر صورت فاجعه ست جاده مخصوص قلب و قطب اقتصاد ایرانه و اگر به هر دلیلی دچار اغتشاش و اجماع کارگری بشه یعنی فاجعه
آقای کشاورز فکر میکنه ایران خودرو هم مثل کروزه که اگه کارکنان دختر ازدواج کنن بیرون شون میکنه و هرطوری که دلش میخاد با کارکناش برخورد میکنه و هیچکدوم نمی تونن دم بزنن نه عزیزم ایران خودرو برای خودش ی دنیای دیگه ای داره فقط کافیه این آقا گامی بر خلاف جریانات جاری شرکت برداره اون وقت خواهی دید که چه اتفاقی برای خودش و اطرافیانش خواهد افتاد من واقعا تهدید نمیکنم بلکه این متاسفانه واقیعت تلخ یا شیرین جاده مخصوص هست در مورد 2 شرکت ایران خودرو و سایپا حکومت و اقتصاد اصلا با کسی شوخی نداره (البته این نظر شخصی منه و ممکنه اشتباه باشه) بهر حال اگه نظارتیها و افراد حکومتی لازم بدونن حتما این واگذار انجام میشه و اصلا نیازی به اظهار نظر کسی نیست

css.php