کودتای برقی وزیر صمت در جاده مخصوص/اولین اولتیماتوم علی آبادی به مدیران خودروسازی

وزیر صمت گفت: دنیا گیربکس اتوماتیک را کنار گذاشته و در حال برقی کردن خودروهاست و ما تازه در حال ایجاد گیربکس اتوماتیک هستیم.
کد خبر : 56751
تاریخ انتشار :شنبه 24 تیر 1402 - 17:11

به گزارش خط بازار؛ عباس علی آبادی امروز در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع صحبت های قابل تاملی کرد.

وی که با انتخاب یک مدیر باسابقه مپنا به عنوان رئیس ایدرو به نوعی نشان داد که به دنبال یک کودتای صنعتی است، در این مراسم اظهار داشت: اگر صنعتی داریم که در کشور فقط ماشین تولید می‌کند و به دست مردم می‌دهد و یا کشوری شبیه به همین جا، این قابل قبول نیست. ما باید جزو بهترین‌های دنیا قرار باشیم، چون لیاقت آن را داریم؛ مانند ساخت توربین گاز که جز بهترین‌ها هستیم و به دنیا ثابت کردیم که می‌توانیم.

وزیر صمت افزود: اینکه بگوییم نیروی کار ایرانی قابلتی ندارد و بهره وری ندارد غیرقابل قبول است. ما به نیروی کار ایرانی ارج نمی نهیم و حق و حقوقش را نمی‌دهیم؛ چطور همین فرد در کانادا و آمریکا می‌درخشد اما اینجا نمی‌تواند. دلیل این است که می‌خواهیم از این نیروی کار به مفت استفاده کنیم و این درست نیست.

وی تاکید کرد: اگر قدر نیروی انسانی را بدانیم می‌بینیم که اتفاقاً ظرفیت‌های بالایی دارد و باید همه این ظرفیت‌ها را به کار بگیریم.

علی آبادی با اشاره به تحولات سریع برای پیشرفت صنایع در جهان گفت: ما همچنان با بهره‌وری بسیار پایین در کشور درگیر مشکلات هستیم و در حالی که دنیا در حال ایده پردازی برای انقلاب صنعتی ششم است ما هنوز در انقلاب صنعتی اول به سر می‌بریم.

وی ادامه داد: دولت به جای تصدی گری باید به سمت حکمرانی برود و مشکلات موجود به دلیل رقابت دولت با بخش خصوصی بوده است.

وزیر صمت با تاکید بر لزوم حرکت به سوی دانش بنیان‌ها برای کنترل انرژی گفت: منکر صنایع فولاد و مس نیسیتیم اما الان ژنراتور می‌سازیم اما با مس خارجی؛ مس داخلی فقط برای صادرات خوب است که ببرند آنجا فراوری کنند و بعد به کشور برگردانند.

وی تاکید کرد: صادر کردن مس و آلومینیوم به صورت خام، صادرات ثروت کشور است که ارزشمند نیست.

علی آبادی افزود: ما باید به سمت برقی شدن حرکت کنیم و این خطای راهبردی است که در گیربکس اتوماتیک سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا دنیا آن را کنار گذاشته و ما تازه در حال ایجاد آن هستیم؛ بنابراین باید به سمت برقی شدن حرکت کنیم.

وزیر صمت تصریح کرد: یک خودروی برقی برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۰۰ کیلووات ساعت برق می‌خواهد و اگر با خورشید برق آن را تأمین کنیم ۷ سنت می‌شود که ۷ ضرب در ۱۵ یک دلار می‌شود اما اگر با بنزین برود بین ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین می‌خواهد.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که به سمت محصولات صادرات محور حرکت کنیم و صنایع باید بتوانند ارز خود را تأمین کنند و این جز با رویکرد صادرات محور بودن محقق نخواهد شد آن هم صادرات بر اساس مزیت‌های کشور نه صادراتی که انرژی بر هستند.

وزیر صمت گفت: ما با واردات مخالف نیستیم، اما واردات باید برای تنظیم گری باشد آن هم کالاهایی که در کشور مزیت آن را نداریم.

منبع: مهر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

جان بابا شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

🔰پایان تهرانی ها

📌پس از برکناری علی نبوی از ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، عمر مدیریتی محمد تهرانی مشاور نبوی رئیس ایدرو و عضو هیئت مدیره دفتر دبی ایران خودرو و قائم‌مقام ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو نیز به پایان رسید .

خسته شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰

جناب وزیر با همون تلفن های که داده‌اید تماس بگیر…..

سناتور شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳

مطرح کردنِ این صحبتهای فضایی و غیر قابل دسترس توسط وزیر محترم و عاقل صمت، نه تنها هیچ سودی برای صنعت در حالِ احتضارِ خودروی کشور ندارد بلکه فقط و فقط زمینه را برای جولانِ باندهای مافیایی و کاسبانِ این صنعت، بیش از پیش فراهم می کند.
اینکه گفته شود ما گیربکس اتوماتیک نمی خواهیم و نباید در آن سرمایه گذاری کنیم چون دنیا به سمت خودروهای برقی می رود، علیرغم اینکه صحبتِ زیبایی است ولی اصلا صحبتِ درستی نیست!
خب منظور وزیر محترم از این حرف دقیقا چیست؟ آیا ما که بعد از اینهمه سال هنوز نتوانسته ایم یک موتور احتراق داخلی بنزینی مناسب و با تکنولوژیِ قابل قبول و مصرف سوخت کم و راندمان بالا تولید کنیم و گیربکس دستی متناسب با آن را طراحی و تولید کنیم و هنوز ساده ترین و از رده خارج ترین “گیربکسهای دستی” را نیز متاسفانه داریم از چین وارد میکنیم و نام تولیدِ داخل بر آن می نهیم!، در حال حاضر می توانیم پرش چند پله ای کنیم و قوای محرکه برقی خودرو را طراحی کنیم و بسازیم؟؟!
بر فرض که تحریم نباشیم و با دستور وزیر عاقل صمت، الان خیلی سریع شروع به سرمایه گذاری در طراحی و ساخت قوای محرکه برقیِ مناسب، با تکنولوژی روز ، واقعی و قابل استفاده روی خودروهای واقعی و روزمره مردم کنیم ( نه اینکه با هدر دادنِ بودجه های کلان و زمانِ بسیار، در نهایت، قوای محرکه ای نمایشی و غیر قابل تولید و غیر قابل استفاده روزمره و در تعداد کم و به صورت نمونه های نمایشگاهی و آزمایشگاهی سرِهم بندی کنیم! یا از چین وارد کنیم! ) ، آیا به این فکر کرده اید که این کار حتی در همین حد، چقدرررر زمان می برد؟؟ و در این فاصله، آیا خودروسازی ها بایستی دست از کار و تولید بکشند و منتظر ورود خودروهای برقی باشند یا اینکه بایستی به هزار و یک دلیل، به تولید خودرو ادامه دهند و فقط این وسط، خوش به حالِ دلالان و مافیا خواهد شد؟!
بر فرض که وزیر عاقل صمت بفرمایند که خیلی سریع و ضرب العجل، تمامی خودروهای فعلی را از خط تولید جمع می کنیم و در گام اول، خودروهای برقی و به روزِ چین! را مونتاژ می کنیم و به مرور آنها را ساختِ داخل می کنیم. خب در نظرِ اول، حرفِ قشنگی است ولی چند مشکل کووووچک وجود دارد :
1) آیا زیرساختهای شارژ و اصطلاحا” جایگاههای سوختگیریِ این خودروهای برقی تا کنون در کشور ایجاد شده است؟
2) آیا دانش فنی طراحی و ساخت این جایگاهها هم اکنون در کشور وجود دارد؟ و اگر ندارد، چقدررر زمان و هزینه برای این امر لازم است و آیا اینقدررر زمان داریم؟ و دلاااار داریم تا هزینه کنیم؟
3) زمانِ و هزینه طراحی و تست ها و اخذ تاییدیه ها و نمونه سازی ها و آزمونهای مختلف و پاس کردنِ استانداردهای مختلف و در نهایت، تولید انبوه فقط و فقط قوای محرکه برقی معقول و مناسب، آیا بررسی و لحاظ شده است؟!
4) با فرض اینکه با شعارِ “ما می توانیم” از پسِ همه موارد بالا بتوانیم بربیاییم، آیا این تولید، مقرون به صرفه و اقتصادی و رقابتی خواهد بود تا بتوانیم خودرویی برقی و پاک را هم قیمت با محصولات کمپانی های چینی! به مردم نجیبمان بدهیم؟؟
و چندین مورد مهم دیگرررر……
***وقتی از سرِ دلسوزی بارها استدعا کرده ایم که دولتهای محترم برای وزارت صمت و صنعت خودروی کشور، لطفا و لطفا و لطفا فردی را انتخاب و منصوب کنند که متعلق به این صنعت و خاک خورده این صنعت باشد و مانند خودرو، “روی زمین” حرکت کند! و “روی زمین” تصمیم بگیرد! با مشکلات و تهدیدها و فرصتهای این صنعت آشنا باشد، سالم و واقع بین باشد، عضو مافیا نباشد و … ، دلیلش همین است :
وقتی اهالیِ “منطق” را در دهه هشتاد، از “فضا” و “موشک” و “آسمان” به زمین آوردیم و افسار “خودرو” را که رویِ زمین حرکت میکند به او سپردیم! و دوباره در دو سال اخیر همان اشتباه مهلک را تکرار کردیم! خب وضعیت خودروی کشور همین می شود که داریم مشاهده می کنیم…!!
الان هم وزیر عاقل و دانشمند صمت را از صنعت “برق” آورده ایم تا در خصوص “خودرو” تصمیم های خرد و کلان بگیرد!!
***آقایانِ مسوووووولین ، باور بفرمایید این صنایع از یکدیگر متفاوت هستند. درست است که متخصصین و مهندسین و نخبه های کشور عزیزمان می توانند هر ناممکنی را ممکن نمایند ولی آیا فکر کرده اید که با چه هزینه ای و با صرف چه مقدارررر دلارررر نفتی این ناممکن ها، ممکن می شود؟؟
و آیا تفاوت و حساسیت ها و اهمیت صنایع موشکی و فضایی و حتی ساخت توربین را ، با ساخت “خودرو” نمی دانید؟؟؟
برای طراحی و ساخت موشک و پهپاد و ادوات فضایی و حتی توربین، هرچقدرررر که لازم باشد بایستی هزینه شود و دلااااار صرف شود تا امنیت کشور تامین شود و تولید انبوهی در کار نیست و قرار نیست که مثل خودرو به عنوان کالا در بازار به مردم عرضه شود.
خودرو کالا است و بایستی در عین اینکه از تکنولوژی بالا و به روز بهره مند باشد، قیمتش نیز مناسب و قابل رقابت باشد تا مردم بتوانند آن را بخرند و این حاصل نمی شود مگر با تولید انبوه خودرو. مطلبی که کاملا داستانش با تولیدات دفاعی و موشکی و توربین ها متفاوت است.
به عنوان مثال مهندسی معکوس و کپی کردن و در نهایت تولیدِ مونتاژ گونه “توربین زیمنس” که ساخت هر کدام آن، زمان زیادی می برد، با تولید انبوه خودرو که روزانه بایستی حداقل پنج هزار دستگاه از آن تولید و به مردم عرضه شود به خداااااا فرق دارد! و قواعد خودش را دارد.
در ضمن، کسی هست که بگوید آیا این “توربین زیمنس” که مهندسی معکوس و کپی برداری و ساخت مونتاژگونه آن، افتخار “مپنا” است، تکنولوژی اش مربوط به چند ساااااال پیش اروپا و زیمنس است و زیمنس چند ساااال است که از آن عبور کرده است؟؟
****صحبت زیاااااد است و اینجا مجالش نیست، فقط مسوولین محترم بدانند که آزموده را آزمودن خطاست. درست است که صنعت “هوا فضا” از صنایع بالادستیِ “صنعت خودرو” می باشد ولی امروزه هر صنعتی، الفبا و اصول خودش را دارد و زیرساختهای خودش را نیاز دارد و مدیر و متخصص خودش را میطلبد. اگر حتی دانشمندی را از فضا و “آسمان” بخواهیم بدون حساب و کتاب به خودرو و “زمین” بیاوریم و یا از “صنعت برق” به “خودرو” ، نتیجه همان می شود که تا کنون شده است.
یا علی مدد.

پرهام شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳

سلام سلام سلام ؛
اول باید تشکر کنم از سناتور عزیز که عااااالی و ریشه ای تحلیل کردی ، جا داره به افتخارت کلاه از سر بردارم. 👏👏👏👏👏👏 👏👏👏👏👏👏
واقعا دست مریزاد، عالی بود👏👏👏👏👏👏👏👏👏

از امروز عصر که این خبر رو خوندم مدام این میاد تو ذهنم
« تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد »
وزیر محترم با این سخنرانی نشان دادند که هیچی از بازار و صنعت نمی دانند . موارد بسیار دقیق و شفاف توسط سناتور عزیز بیان شده .
فقط یه نکته رو به نظرم جا داشت بهش اشاره بشه
کشور ما مشکل برق داره و هیچ دورنمایی هم برای حل اون نمی بینم . اگر برق داریم چرا صنایع روزی ۶-۷ ساعت قطعی برق دارند.
اول زیر ساخت های تولید برق رو رسیدگی بفرمایید بعد به فکر برقی کردن خودرو باشید
یا حق

راد پویان یکشنبه , ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

سلام و عرض ادب و ضمن تشکر از نکات بسیار مهمی که اشاره کردین
این نظر بنده ست و ممکنه که خیلی مورد پسندشان نباشد به نظرم آقای وزیر نگفتن که همین الان خطوط تولید همین خودروهای که داریم رو تعطیل کنیم بلکه باید بسرعت و البته با نگاه دقیق و برنامه ریزی مناسب از این مرحله بسمت تعالی و خودروهای بهتر گذر کرد به نظر میرسد که نگارنده متن خبر به درستی اخبار رو منتشر نکرده و همانطور که ایشون رو میشناسید تمام اخبار رو جوری که به منافع خودش آسیب نرسه سانسور میکنه

سناتور شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲

کلمه “ضرب الاجل”، به صورت سهوی “ضرب العجل” تایپ شده بود که عذرخواهی میکنیم.

فرشاد شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

خدا بداد برسد دنیا هنوز در مورد خودرو برقی به نتیجه نرسیده و در حال سبک و سنگین کردن آن هستند باید زیرساختهای لازم تهیه شود در ضمن خودرو برقی فعلا گران است و از لحاظ نگهداری مشکلات زیادی دارد سالانه صدهها خودرو برقی دچار آتش سوزی میشوند زیرا باتری های لیتیمی در اثر شکستگی باکس نگهدارنده در معرض هوا دچار آتش سوزی شده و تجهیزات آتش نشانی مخصوص خود را دارد گزارشات خودروهای آتش گرفته تسلا را در سطح آمریکا بررسی کنید و یا خبر آتش گرفتن کشتی حامل حدود 4000 دستگاه خودرو شامل پورشه، آئودی و بنتلی نزدیک ساحل آزور که کاپیتان کشی به رویترز گفت: باطریهای یون لیتیومی خودروهای برقی در کشتی “فلیسیتی ایس” آتش گرفتند و این آتش سوزی نیازمند تجهیزات تخصصی برای مهار است.

سیروس شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷

آقای وزیر جدید ایران در تولید خودرو بخصوص خودرو برقی هیچگونه مزیتی ندارد اگر قرار باشد این صنعت در ایران ادامه یابد باید سرمایه گذاری خارجی و با مدیریت خودشان باشد تا وقتی که این صنعت دولتی و با اشاره مافیا خودرو تصمیم گیری میشود همچنان ارزبر و بدون راندمان و هزاران مدیر بی خاصیت خون مردم را در شیشه میکنند

اسماعیل شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲

🫵جای بسی تاسف و مضحکه عام و خاص آپشن ما چیه؟؟؟!!! آپشن خودرهای خارجی چیه؟؟؟!!!
🤣 ساعت آپشن جدید ایران خودرو کیف سوزن دوزی شده

👈به: نمایندگی های محترم مجاز ایران خودرو
👈موضوع: ارسال کیف سوزن دوزی شده و قرآن کوچک جهت خودروهای دنا
با سلام و احترام
شماره بخشنامه :۱۱۲

😭به اطلاع کلیه نمایندگان محترم میرساند از ابتدای مرداد ماه ۱۴۰۲ به همراه خودروهای دنا پلاس دستی . توربو دستی و اتوماتیک ( کد محصول ۷۰۴۰۷۰۳ و ۷۰۷ که به نمایندگی ها تحویل میگردند یک عدد کیف سوزن دوزی شده به همراه قرآن کوچک به عنوان هدیه به مشتریان محترم تقدیم خواهد شد 😭😭😭😭.
از نمایندگی های محترم انتظار میرود اطلاع رسانی کامل را در هنگام تحویل خودرو به مشتریان محترم معمول فرمایند.

اسماعیل شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴

حتما هم با وجود چنین آپشن های گرانبها و ارزشمند و مافیا و لابی سیاسیون و شاه دامادها و…. در خودرو سازی خودروبرقی کمه خودروی بالدار باید ساخت که همینام که هست بپره فقط پولش بره تو جیب یه سری مفت خور

اسماعیل شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۷

آقای وزیر آقایون مسئول اگر واقعا دلتون به حال این صنعت و زحمتکشان آن و این عرصه و مرز و بوم میسوزه به جای حرف بی درنگ این مافیا و این افراد مفت خور و سیاسیون و آقازاده ها و وابستگان آنان مخصوصا از ادوار گذشته فاطمی و نبوی تهرانیها رو بریزد بیرون هی از اینجا نزارید جای دیگه چرا مماشات میکنید چرا مدارا میکنید یا رومی روم یا زنگی هی نگید ما تولید نداریم شما درست مدیریت کن کاگر مگه چی میخواد کار باشه حقوقشم برسه تمام هیچی نمیخواد والسلام نامه تمام اگر برعکس اینه فاتحه شما هم در این دوره مثل قبلیها خوندست و باید برید استیضاح و یا علی

علی تبار یکشنبه , ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۰۱

البته بعدها خواهند نوشت انتصاب این وزیر اشتباه بوده . بزودی اتوبوس مپنا _خودروسازی به راه
می افته به امید اینکه خودروسازی اصلاح شود ولی طوری نشود که مپنا خراب شود و خودروسازی هم از این که هست بدتر شود چون غیر متخصص هاوارد کار میشوند البته حتما آدمهای پاستوریزه ای که توان غلبه بر مافیای گردن کلفت خودروسازی را ندارند وارد میشوند و باید با کسانی که مار خوردند افعی شدند مغابله کنند.
تا زمانی که خودروسازی خصوصی نشود و تحویل شرکتهایی مانند کروز و …..نشود این انتصابها کشکی و دوغکی است./ص
*گر علی آباد ما اینگونه باشد مَسلَکَش
*پس یقینا میشود او کله پا از مَسنَدَش

css.php