کشتی‌های چینی پادشاه بلامنازع اقیانوس‌های جهان

کشتی‌های چین با قدرتی بی‌وقفه در حال تسخیر اقیانوس‌ها هستند؛ کارخانه‌های کشتی‌سازی این کشور، با فناوری‌های پیشرفته و ظرفیت‌های بی‌نظیر، توانسته‌اند در سال ۲۰۲۴ هفت جایگاه از ده شرکت برتر جهان را به خود اختصاص دهند.
کد خبر : 104303
تاریخ انتشار :پنجشنبه 4 اردیبهشت 1404 - 0:12

به گزارش خط بازار؛ در سواحل شرقی چین، کارخانه‌هایی با جرثقیل‌های غول‌آسا و شبانه‌روزی در حال ساخت کشتی‌هایی هستند که صدای جوشکاری‌شان از دل اقتصاد جهانی شنیده می‌شود.بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی معتبر Clarkson Research، از میان ۱۰ کارخانه برتر کشتی‌سازی جهان در سال ۲۰۲۴، هفت شرکت چینی موفق شده‌اند بیشترین حجم سفارش را از آن خود کنند که نشانه‌ای از رشد چشمگیر فناوری و ظرفیت صنعتی در این کشور دارد.

در رتبه نخست، شرکت New Times Shipbuilding با جذب سفارش به میزان ۴.۶۳ میلیون تُن (CGT) قرار گرفته است.پس از آن شرکت‌های Hudong-Zhonghua Shipbuilding با ۴.۱۷ میلیون CGT و New Yangzijiang با ۳.۴۳ میلیون CGT رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.از میان ۱۰ شرکت برتر، سه شرکت کره‌جنوبی نیز حضور دارند: سامسونگ هِوی اینداستریز (Samsung Heavy Industries)، هانهوا اوشن (Hanwha Ocean) و اچ‌دی هیوندای سامهو (HD Hyundai Samho) که به ترتیب در جایگاه‌های پنجم، ششم و هفتم قرار گرفته‌اند.
کشتی‌سازی امروزی تنها به تولید انبوه محدود نمی‌شود؛ بلکه استفاده از فناوری‌های هوشمند، سیستم‌های پیشران سبز و دیجیتال‌سازی فرآیندها، جایگاه این صنعت را در اقتصاد و حمل‌ونقل جهانی متحول کرده است؛ پکن این جایگاه را نه با شانس، بلکه با سال‌ها سرمایه‌گذاری، سیاست‌گذاری هوشمندانه و حمایت از صنایع مادر به دست آورده است.تحلیل‌گر بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی و استاد سابق دانشگاه City University London در گفت‌وگو با نشریه تخصصی Lloyd’s List ، دکتر مارتین استاپفورد می‌گوید: «چین نه‌تنها بر تولید انبوه کشتی‌ها مسلط شده، بلکه سرمایه‌گذاری چشمگیری روی فناوری‌های هوشمند، سامانه‌های پیشرانه سبز و دیجیتال‌سازی انجام داده است. این کشور را به پیشتازی جهانی تبدیل کرده که نه‌فقط در تعداد، بلکه در نوآوری‌های آینده‌محور دریایی نیز پیشگام است.»
این کشور امروز نه‌تنها تکنولوژی ساخت کشتی، بلکه زنجیره تامین، تجربه بازار، و حتی سرمایه‌گذاری مشترک را روی میز همکاری قرار می‌دهد. کارشناس و رئیس پژوهشکده دانش‌های بنیادی محمدجواد لاریجانی هم معتقد است چین می‌تواند شریک اقتصادی راهبردی برای ایران در آینده باشد.پیشتازی چین در رتبه‌بندی جهانی کشتی‌سازی سال ۲۰۲۴، نشانگر رویکرد فناورانه و راهبردی این کشور در حوزه حمل‌ونقل دریایی است. با توجه به رشد سریع سفارشات و توسعه فناوری‌های نوین، این کشور نه‌تنها قطب تولید، بلکه تبدیل به یکی از مهم‌ترین مراکز نوآوری در صنعت کشتی‌سازی جهان شده است.
منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php