چرا در دولت پاک دستان خودروسازی بهتر نشد؟

کدام مدیران خودرویی در لیست دستگیری هستند؟/فساد گسترده از خریدوفروش مسئولیت تا پرستوهای منشی با حقوق نجومی

فساد و دستگیری تنها گوشه ای از مصیبت های خودروسازی است که طی ماه های گذشته اتفاق افتاده است. آن هم در دولتی که خودروسازی به یک فرد امین سپرده شد تا از سرمایه های ملی مراقبت کند.
کد خبر : 40342
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲

به گزارش خط بازار؛ با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی امیدها به اصلاح صنعت خودرو بسیار زیاد شد. فارغ از میزان تخصص و کاربلدی یاران رئیسی در دولت به ویژه وزارت صمت، شخصیت سالم و اهل مبارزه با فساد در غالب افراد از جمله وزرا و مدیران دولت سیزدهم به وضوح دیده می شود. ولی با همه این تفاسیر چرا بعد از گذشت حدود ۱ سال وضعیت صنعت خودرو بهبود نیافته است.

صنعتی که تا پیش از این با مشکلات عدیده مختلف داخلی و خارجی از جمله تحریم، نقدینگی، زدوبند، رانت و فساد مواجه بود در دوران جدید هم به نوعی با همین مسائل روبرو است.

طی چند ماه اخیر تاکنون روزی نیست که خبری از انتقادات، ناملایمتی ها، فساد، تبانی، دستگیری شنیده نشود. گویی زحمت دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی در دوران دولت پاک دستان بیشتر شده است.

یک روز مدیر در سایه دستگیر می شود یک روز یک فتنه گر‌ در جاده مخصوص منصوب می شود؛ یک روز یک پرونده دار به صورت مشروط حکم می گیرد و چند ماه بعد عزل می شود، یک روز یک پرستو با حقوق نجومی منشی می شود؛ یک روز جاده مخصوص سرزمین حجاز می شود، یک روز یک ثقیف بعد از گذشت یک دهه شرکت خصوصی ش را رها می کند و اشراق خودروسازی می شود؛ یک روز پست های مدیریتی خریدوفروش می شوند؛ یک روز شبه امنیتی ها در خودروسازی جا خوش می کنند.

این مسائل تنها گوشه ای از مصیبت هایی است که طی ماه های گذشته اتفاق افتاده است. آن هم در دولتی که قرار بود رنگ و بوی عدالت به خود بگیرد و با دوران قبل فرق کند، آن هم در دولتی که خودروسازی به یک امین سپرده شد تا از سرمایه های ملی امانت داری شود.

اما چرا وضع بهتر نشد؟ چرا علی رغم اینکه یک مدیر ارشد خودروسازی که از حمایت مطلق یک دستگاه پرقدرت و پاک دست بهره می برد، به یکباره دستگیر می شود و آبرو  اهالی جاده مخصوص، وزارت صمت و … را می برد.

ریشه این مشکلات در کجاست؟ آیا غیر از این نیست که دوران دخالت تمام شده است؟ چند مدیر ارشد خودروسازی باید دستگیر شوند تا دستگاه سیاست گذار متوجه شود که ریشه همه مشکلات در دولتی بودن خودروسازان است و باید خصوصی سازی اجرا شود؟ ده ها دستگاه های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی هر روز با امکانات گسترده درحال رصد مدیران و فرآیندها هستند ولی هر چند ماه یکباره یک فسادی رخ می دهد. تا کی باید چند ده هزار میلیارد تومان از سرمایه ها به جیب برخی رانت خواران و مفسدان برود تا دستگاه های سیاست گذار به خود بیایند؟

خصوصی سازی قدم اول این کلاف سردرگم است که باید هر چه سریع تر تحقق یابد. تا زمانی که دولت ها در خودروسازی بنگاه دار باشند، وضع همین است.  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 22 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 22
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی دوشنبه , 20 تیر 1401 - 18:55

سلام قاچاقچی گوشت با ارز۴۲۰۰فامیل وزیر قبلی با کلی تخلفات و فساد جنسی در خودرو سازی سایپا ساید یکی او باشد

مقیم وطن دوشنبه , 20 تیر 1401 - 19:45

دوست عزیز در شرکتهای خودروسازی دریافتی آبدارچی و خدماتی بین 25تا30میلیونه و همشون برنامه دارن با لابی و مدارک قلابی طرف 10 سال کارشناس و مدیر بشن 🙂
ببین کارشناس و مدیر و مدیرعامل بین ۴۰ تا ۹۵ میلیون تومان حقوقشونه ! لابی و تن فروشی و هرزگی ارزش اختلاس‌های میلیاردی کوتاه مدت ۱ تا ۲ ساله را داره
برای خیلی هاشون ظرف ۲ سال خونه توی فرشته خونه خریدن… همین روشن شما چرا خاموش شد 🙂
کجایی عزیز دل! دستگیری و بی آبرویی و طلاق هم تو محاسبات تمام این دزدهاست…
اینجا ایرانه 🙂 🙂 🙂

ایکویی دوشنبه , 20 تیر 1401 - 22:43

فکر کنم نمیدونی آبدارچی چیه ‌و کارشناس کیه یا تصوری از ۲۵ و ۴۰ نداری💩

مقیم وطن سه شنبه , 21 تیر 1401 - 0:56

عزیز دل برادر ! ساده دل! مهندس!
فرصت کردی فیش حقوقی آبدارچی و خدماتی و نگهبان های حراستتون ببین که با ۱۲۰ تا ۲۰۰ ساعت اضافه کار
و شیفت شب چقدر می گردن!
ظاهراً هنوز متوجه نشدی که توی کنکور امسال فقط ۹ درصد در رشته های مهندسی شرکت کردن و در حالیکه ۲۵۰ هزار صندلی برای رشته های مهندسی داریم فقط ۱۴۰ هزار نفر داوطلب داره یعنی همشون ۱۰۰ درصد قبولن 🙂 🙂
دوست من! واقعیت را بپذیر هیچکس به شما بها نمی دهد والا این وضعمون نبود.
میخوای لیست و اسامی تعداد کثیری خدماتی و آبدارچی و حراستی(در حد نگهبان) برات بفرستم که پستهای مدیر به بالا در مهمترین شرکتهای خودروسازی ورشکسته دارند؟؟؟
آبدارچی، ابدارچیه حتی وقتی مدیر بشه و ماهی ۵۳ میلیون تومان بگیره 🙂 🙁

کارمند ایران‌خودرو دوشنبه , 20 تیر 1401 - 23:05

بنده با مدرک مهندسی و سمت کارشناسی ارشد و ۱۷ سال سابقه کاری ۲۵ تومن نمی‌گیرم! آبدارچی ۲۵ میگیره؟ :))

مقیم وطن سه شنبه , 21 تیر 1401 - 1:03

دروغ می گی عزیزم
دروغ

مهم نیست سه شنبه , 21 تیر 1401 - 10:18

دوست عزیز همه رو با یک چوب نزنید . فیش حقوقی آبدارچی یکی از شرکتهای تابعه رو که از شرکت پیمانکاری با یکی از شرکتهای تابعه کار می کند را خودم دیدم که سال گذشته کمتر از 4 میلیون بود ولی مدیر میانی در ایران خودرو هم هست که 85 میلیون حقوق می گیرد. این که در ایران خودرو فقط مدیر را مهم یا شاید آدم حساب می کنند کاملا واقعیته و برای همین همه خودشون را می کشند به اون درجه برسند. وقتی شخصی که یک کارشناس ساده بوده است ، با کمترین تجربه و کارایی ناگهان در شرکت تابعه ابتدا به سمت مدیر بازرسی و سپس مدیر حقوقی منصوب می شود آن هم با زد و بند با روشن (خاموش فعلی) می توان فهمید چرا اشخاص بی مقدار حقوق های نجومی می گیرند. چون همین یک دوره مدیریت برایش کافی است که حقوق خود را به حد اعلاء برساند و در صورت عزل هم فقط حق پست حذف می شود و افزایش ها با او خواهد ماند.

ايكويي پنجشنبه , 23 تیر 1401 - 10:23

همه دروغ ميگن و پرتن و فقط اين مقيم در جريانه و خبر داره ، تازه خونه همه مون هم فرشته س :))))))))))

علیرضا دوشنبه , 20 تیر 1401 - 19:56

شهریاری نه تنها در سازه گستر پرونده نداشت در مکا موتور هم فقط دغدغه تولید داشت خوب است به لیست توقفات مگاموتور پس از رفتن شهریاری نگاهی بیاندازید. اگر شهریاری در سازه گستر پرونده داشت چطور شد مدیر عامل مکاموتور؟ قطعا تایید صلاحیت شده پس به نظرم بیخود به کسی بهتان نزنید.

محفوظ سه شنبه , 21 تیر 1401 - 6:55

منتظر اقدامات نهادهای نظارتی هستیم تا الان که گزارشات تخلف را بررسی و اقدام اثربخشی صورت نگرفته است.
صنعت خودروسازی اگر به درستی مدیریت شود پتانسیل بسیار بالایی برای رشد GDP کشور دارد ولی متاسفانه کسی نیست که این پتانسیل بالقوه را بالفعل کند و از نیروهای متخصص داخل خودروسازی استفاده نماید.

ناشناس سه شنبه , 21 تیر 1401 - 7:03

زمانی خودروسازی در ریل درستی در حرکت بود و استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت و نقشه راه ۵ ساله و خانواده محصول و …. داشت ولی اکنون با مدیریت نادرست و با تصمیم گیری نادرست و باندبازی به چنان فسادی افتاده است که نه تنها کمک به اقتصاد کشور ندارد بلکه با استفاده نادرست از منابع مالی و منابع طبیعی و برق و گاز و منابع انسانی و … در حال نابودی کشور است و اگر از مدیران ارشد بپرسید چرا اینکار را می کنید در جواب می گویند که عمر مدیریت در خودروسازی ۲ سال هست و باید در عرض مدت ۲ سال خودمان را ثروتمند کنیم و بارمان را ببندیم و برویم که در نهایت این وضعیت خودروسازی می شود.

مفسد فی الارض سه شنبه , 21 تیر 1401 - 13:06

خطیبی نمی تواند با فساد مبارزه کند.
هر روز حضور ایشان خسارت بار است .
هوشنگ پدر معنوی خطیبی بود.

خدایار سه شنبه , 21 تیر 1401 - 13:46

به نظر شما اینکه مدیر حوزه مدیرعامل ایران‌خودرو ( همون رهوشنگ روشن عشق «خط بازار») کمتر از ۵ ماه با آن وضع دستگیر میشه و معلوم میشه خیلی انتصابات اخیر با رشوه و زد و بند و هماهنگی با مافیا بوده و مدیرعاملهای ایران‌خودرو و ساپکو تغییر نمی کنند نشون نمی ده اوضاع تا چه حد خراب ، فاسد و لجنه !؟

یکی از کارکنان گروه صنعتی سه شنبه , 21 تیر 1401 - 15:00

از نهادهای نظارتی درخواست داریم به منظور ریشه کنی این فساد ساختاری و ریشه ای نسبت به شناسایی و دستگیری کلیه کسانی که با زد و بند و رشوه و آشنا و پارتی تراشی پستی را تصاحب کردند ، اقدام کنند . مطمئنا این افراد پتانسیل این را دارند که این رویه را در صورت ظهور هوشنگ روشن دیگر ادامه دهند و در صورت عدم حذف این افراد ، این فساد پایان پذیر نخواهد بود. اندک توجهی به مدیران و معاونین و سوابق ایشان در شرکت های گروه مخصوصا شرکت های اصلی و تاثیرگذار گروه به وضوح نه تنها این افراد را رسوا خواهد کرد بلکه عمق این فاجعه ای که بر گروه صنعتی در این چند ماه نازل شده است را روشن خواهد کرد.شخصی که تا 6 ماه پیش یک کارشناس ساده بود و با فقدان هرگونه تخصص ، دانش و سایر لوازم مدیریت ، نه تنها به یکی از مدیریتهای یک شرکت مهم و کلیدی گروه منصوب شده است و حتی با زد و بند مجدد از مدیریت قبلی به مدیریت دلخواه خود رسیده است ، این فساد درونی را با خود حمل می کند و اصلاح پذیر نیست . لطفا اینگونه اقراد را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی فرمایید.

یا حسین سه شنبه , 21 تیر 1401 - 16:28

السلام علی الحسین( ع)
یکی از شگردهای بسیار پیچیده باندهای مافیایی و فاسد خصوصاً در صنعت خودرو « مهرچینی» است. یعنی سر شاخه های فاسد نظیر امیر هوشنگ روشن آزاده (۱۰۰ درصد اسم و فامیلی جعلی و کدگذاری شده است) می دانند دستگیر ، زندان و بی آبرو می شوند ولی در مدتی کوتاه( اینبار ۴ ماهه) کلی آدم فاسدتر از خودشان را در پستهای مهم و حساس می چینند و خیالشان راحت است که حداقل تا چند سال گاو 🐮 ورشکسته صنعت خودرو به آنها شیر می دهد.
سیستمهای نظارتی هم مامور حذف و رفع مزاحمت افراد آگاه و شجاع نظیر کامنت های شما هستند تا مفسدین در آرامش باشند.
آخی مردم بدبخت!

نام آشنا سه شنبه , 21 تیر 1401 - 18:52

این قانون ترک فعل خیلی از مدیران و مدیرعامل ها و مدیران حراست و بازرسی را به زندان می اندازد حالا ببنید و تعریف کنید.
نهادهای نظارتی کمی هوشمندانه و پیگیرتر موارد را بررسی کنید تخلفات و خوراک های عالی در خودروسازی هست که باب میل شماست پس استفاده عالی بکنید.

علی چهارشنبه , 22 تیر 1401 - 6:18

شرکت م زیر مجموعه سایپا احتیاج به یک خانه تکانی اساسی بابت مدیران دارد

امیر چهارشنبه , 22 تیر 1401 - 8:39

غیر از مدیران فاسد سایتهایی که از آنها حمایت میکردند هم باید جواب پس دهند مثل خودت.

مظفر چهارشنبه , 22 تیر 1401 - 8:48

آقای (ک و ) حتما در لیست هستند.

نظامی چهارشنبه , 22 تیر 1401 - 18:35

امروز که یه سری نیروی سفارشی حاج روشن
تاریک شده آزاده ی اکنون در بند امیر ذلیل و هوشنگ بی هوش از ایران
خودرو تشریف فرما شدن سمت الف

منتظر بقیه ش هستیم

م ج

الف ش

ک و
ووخیلی های دیگه

فاضل نظری چهارشنبه , 22 تیر 1401 - 18:36

چرا هیچ خبری نمیزاری خط بازار ؟؟؟؟

رهنورد پنجشنبه , 23 تیر 1401 - 11:17

مثل اینکه خبر نداری عشق خط بازار! سرمایه اش! قلم فرسایی های مغرضانه اش! عوام فریبی های روشن! همون کثافت روز «امیر هوشنگ روشن آزاده» مدیر حوزه مدیرعامل گروه صنعتی ورشکسته ایران‌خودرو!!!! دستگیر و تمامی مرتبطین کاری و رسانه ای وی …. هستند!!! حالا فعلاً دیگه کدام خاموشی قلابی ای را با رشوه روشن کنه 🙂