کارشکنی سازمان ملی استاندارد در تایید خودروهای سنگین

یک مدیر صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، به بازار گفت: علیرغم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای سنگین، سازمان ملی استاندارد مجوز شماره گذاری ارائه نمی کند، این مساله سبب تاخیر در تحویل شده است.
کد خبر : 81117
تاریخ انتشار :دوشنبه 19 شهریور 1403 - 17:12

به گزارش خط بازار؛ براساس آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، از پایان شهریور ماه سال جاری استانداردهای اجباری یا همان استانداردهای ۸۵ گانه باید در خودروهای سواری رعایت شود. همچنین خودروهای سنگین باید از پایان اسفندماه استانداردهای مذکور را رعایت کنند. با چشم پوشی از شرایط صنعتی و اقتصادی خودروسازان، باید یادآور شد که دستگاه های ذیربط جهت اجرای این استاندارد با جاده مخصوص همکاری چندانی ندارند. از سوی برخی از تولیدکنندگان نیز با بهانه تحریم های ظالمانه به دنبال عدم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه هستند. فرصت سوزی های که صنعت خودرو در گذشته جهت آماده سازی بستر تولید انجام داده است، مانع از رشد تکنولوژی در خودروهای داخلی و مونتاژی شده است.

یکی از مدیران ارشد جاده مخصوص که نخواست نامش فاش شود: عدم ارائه مجوزهای لازم جهت شماره گذاری توسط سازمان ملی استاندارد منجربه دپو خودروهای سنگین در پارکینگ واحد تولیدی شده است

چالش خودروسازان با سازمان ملی استاندارد

مدیران عامل شرکت های تولیدکننده خودروهای سنگین طی گفت و گو با خبرنگار «بازار» مدعی کارشکنی سازمان ملی استاندارد جهت ارائه تاییدیه برای محصولات تولیدی شدند و گفتند: «علیرغم اقدامات مثبتی که در خصوص آماده سازی بستر مناسب جهت اجرای استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای تجاری و مسافری انجام شده، سازمان ملی استاندارد با عدم تایید این اقدامات، مسیر کارشکنی و چشم پوشی از دستاوردها را دنبال می کند.»

یکی از مدیران ارشد جاده مخصوص که نخواست نامش فاش شود، در خصوص عدم تحویل خودروهای تجاری و مسافری به «بازار» توضیح داد: «عدم ارائه مجوزهای لازم جهت شماره گذاری توسط سازمان ملی استاندارد منجربه دپو خودروهای سنگین در پارکینگ واحد تولیدی شده است.»

این مدیر ارشد صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر چرایی عدم ارائه تایید جهت شماره گذاری از سوی سازمان ملی استاندارد، بیان کرد: برخی از مدیران سازمان ملی استاندارد نظر مثبت به ارتقا استانداردهای تولیدی و تطابق آن با استانداردهای ۸۵ گانه ندارند.

وی افزود: صنایع خودروسازی به دلیل قیمت گذاری دستوری و تحریم های ظالمانه شرایط مالی مناسبی ندارند. این مساله همزمان با عدم ارائه مجوزهای لازم برای شماره گذاری خودروهای سنگین سبب تحمیل زیان به واحدهای خودروساز به علت تاخیر در تحویل خودرو به مشتریان شده است. خودروسازانی که در حال تولید محصولات سنگین هستند، گاهی میلیاردها تومان جریمه ناشی از مساله مذکور را پرداخت می کنند.

این تولید کننده که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به زیان انباشت صنایع خودروسازی و کمبود نقدینگی اظهار داشت: خودروسازان توان جذب نقدینگی را نداشته و برای پرداخت حقوق کارکنان مجبور به دریافت وام با بهره های بسیار زیا هستند. اگر وضعیت عدم ارائه مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد تداوم داشته باشد، بزودی بحران تولید خودروهای سنگین در کشور ایجاد می شود.

کارشکنی سازمان ملی استاندارد در تایید خودروهای سنگین| وابستگی خودروسازان به چین بیشتر می شود

قطعه سازان و خودروسازان داخلی برای تطابق استانداردها باید با قطعه سازان یا شرکت های چینی همکاری کنند، مشکلات حقوقی ناشی از نقض مالکیت معنوی و حقوق شرکت های اروپایی و آمریکایی، سبب شده که تجربه کافی در «کالیبراسیون» قطعات یا مجموعه های استانداردهای ۸۵ گانه نداشته باشند

استاندارد اروپایی، تامین از چین

منبع تدوین و اجرای استانداردهای خودرویی در کشور، مراجع اروپایی است. استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی خودرو توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل با همکاری اروپایی ها تدوین شد. بیشتر پارامترهای این استاندارد از دهه ۹۰ میلادی در صنایع خودروسازی اروپا مورد استفاده قرار و از طی یک دهه اخیر پارامترهای بیشتری نیز به آن اضافه و اجرا شد.

باتوجه به عدم توسعه خودروسازان و قطعه سازان در کشور و فقدان بستر تولید فناوری های روز در این صنعت به علت فرصت سوزی های گذشته با بهانه ای از قبیل گرانی خودرو و جبر تحریم های ظالمانه، اکنون برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی خودرو باید صنایع خودروسازی به دنبال تامین یا تعامل با چینی ها باشند.

مزید اطلاع مدیران در راس سازمان ملی استاندارد باید اشاره داشت که چینی ها در سال های اخیر تلاش های برای اجرای استانداردهای بین المللی در صنایع خودروسازی خود داشتند، اما هنوز در اخذ «گواهینامه های بین المللی»، «کیفیت مواداولیه»، «کنترل کیفیت» و «ایمنی» فناوری های جدید که در لیست استانداردهای ۸۵ گانه موجود است، چالش دارند. قطعه سازان و خودروسازان داخلی برای تطابق استانداردها باید با قطعه سازان یا شرکت های چینی همکاری کنند، مشکلات حقوقی ناشی از نقض مالکیت معنوی و حقوق شرکت های اروپایی و آمریکایی، سبب شده که تجربه کافی در «کالیبراسیون» قطعات یا مجموعه های استانداردهای ۸۵ گانه نداشته باشند.

اگر سازمان ملی استاندارد به علم به چالش های کیفی، کالیبراسیون و تامین در ارائه مجوزهای شماره گذاری به خودروسازان کوتاهی دارد؛ وزیر صمت باید در هئیت دولت نسبت به حل این موضوع اقدام کند. البته در اینجا باید یادآور شد که وابستگی صنایع خودروسازی به شرکت های چینی نسبت به گذشته بیشتر نیز شده است؛ زیرا کالیبراسیون قطعات و اجرای استانداردهای ۸۵ گانه باید به کمک چینی ها انجام شود.

کارشکنی سازمان ملی استاندارد در تایید خودروهای سنگین| وابستگی خودروسازان به چین بیشتر می شود

اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به دلیل نصب فناوری های جدید در خودروهای تولیدی یا مونتاژی منجربه رشد قیمت ها خواهد شد، لذا با آزادسازی قیمت در این صنعت باید موافقت یا فرمول قیمت گذاری تغییر کند

تحریم های ظالمانه بهانه صنایع خودروسازی

طی پنج سال اخیر، هر بار که بحث اجرای استانداردهای ۸۵ گانه مطرح می شد؛ صنایع خودروسازی متحد علیه این موضوع صف آرایی می کردند. فعالان خودروسازی و قطعه سازی با بهانه بر تحریم های ظالمانه علیه کشور حاضر به راه اندازی خطوط جدید، ارتقا دانش فنی و ایجاد نوآوری نبود. اکنون با الزام به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای سواری و سنگین در سال جاری، صنایع خودروسازی باید چند میلیون دلار یا شاید چند صد میلیون دلار (براساس نوع فناوری سرمایه گذاری متغییر است) سرمایه گذاری و هزینه کنند.

فقدان استراتژی در صنعت خودرو سبب شده راهبردی جهت تطابق شرایط تولید و اجرای استانداردهای ۸۵ گانه براساس پیشرفت های روز دنیا در کشور تدوین و اجرا نشود. برخی از شرکت های نوپا و دانش بنیان می توانند نیازهای صنعت خودرو کشور را مشروط بر حمایت وزارت صمت و تغییر نگرش خودروسازان را مرتفع کنند. بنابراین بهانه خودروسازان برای عدم اجرا استانداردهای ۸۵ گانه یا فقدان فناوری در کشور در شرایط فعلی مورد پذیرش نیست.

در اینجا باید یادآور شد که اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در گام نخست سبب ارتقا کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی و حتی مونتاژی خواهد شد. درگام دوم می تواند بستر مناسب برای صادرات مشروط بر اخذ تاییدیه از سوی مراجع بین المللی را برای خودروسازان داخلی فراهم کند. نهایتا، رعایت این استانداردها در صنعت خودرو سبب ارتقا دانش فنی زنجیره تامین و رشد فناوری در واحدهای خودروسازی خواهد شد. همچنین باید به وزارت صمت یادآور شد که اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به دلیل نصب فناوری های جدید در خودروهای تولیدی یا مونتاژی منجربه رشد قیمت ها خواهد شد، لذا با آزادسازی قیمت در این صنعت باید موافقت یا فرمول قیمت گذاری تغییر کند.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کارگر دوشنبه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۱

اسم این موضوع کارشکنی نیست ، اسمش بی عرضه بودن و ناکارآمدی مدیریتی است
اون مدیری که اظهار فضل کرده و نخواسته اسمش معلوم بشه ،چرا نگفته در سایپا دیزل چیکار کرده که سالهاست پرسنل ساعت ۱۱ به خونه میرن و تولیدشون روزی ۱ یا دو دستگاه در روز بوده اون خودش چیکار کرده
این قانون در زمان اقای توسلی مهر هم بوده پس چرا سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۲ هزار دستگاه واگن هود، حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس و کامیونت تولید شده ولی در این ۶ ماه ….
چرا شرکت ۹ هزار میلیارد سود داده و الان هیچ ….
اقای مصطفوی اگر یکم در قلمت انصاف بخرج بدی باید اعتراف کنی که مدیریت دوران گذشته ایران خودرو دیزل خوب نبوده بلکه عالی بوده است.
با تفکر تولید خبر ها حاکی از زنده شدن کارخونه سایپا دیزل هست که سالها توسط مدیر عامل قبلی به گل نشسته بود
خبر ها حاکی از کاهش قیمت های قطعات ، بهبود کیفیت ، کاهش ارزبری و عدالت در پرداخت وجه به پیمانکاران در زنجیره تامین سایپا هست
امثال محمود خالی بند رو بزرگ میکنی و در سایپا دنبال قاتل بروسلی میگردی
ای کاش میفهمیدی وضعیت فعلی ما در ایران خودرو دیزل چگونه است و قبلا چه بوده
یک سری مدیر درب و داغون رو از سایپا جمع کردن اوردن تو دیزل و شرکت های تابعه و دارن این شرکت رو به خاک و خون میکشن
خواهشا دست از سر این شرکت ها بردار و بزار کار کنیم

علی سه شنبه , ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵

احتمالا منظور شما از محمود خالیبند که نیست؟

hassan سه شنبه , ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲

واقعيت را بار ديگر بخوانيد:
نمیخواستم وارد بحث دوستان بشم. ولی تمام پرسنل ایران‌خودرو دیزل میدونن که اگر شرکت در زمان آقای توسلی‌مهر رونق داشت، نتیجه زحمات آقای زالی مدیرعامل قبلی بوده. آقای توسلی مهر صرفا تمام ثروت بدست اومده از زمان زالی رو به باد داد. من محمدزاده رو نمیشناسم که در موردش نظر بدم ولی توسلی‌مهر و سیاست‌های پوپولیستیش رو خوب میشناسم. همین دوستانیکه میان ازش تعریف میکنن هم پوپول‌های ایشونن. چه پول‌هایی که توسلی‌مهر به باد فنا داد و قراره تو سایپا هم بده. مثل ماموریت دسته‌جمعی روسیه. امیدوارم به لطف خدا مشکلات همه شرکتها که کارگر زحمتکش داره توش ارتزاق میکنه به زودی رفع بشه.

Shahab دوشنبه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲

احتمالا اسمش مدیرعامل دیزل نبوده که بی کفایتی خودش بندازه گردن یکی دیگه

مهدییییی دوشنبه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸

چه عجب کامنت های مربوط به آقای به اصطلاح مدیر عامل ایران خودرو رو باز کردین . تا صحبت از ایران خودرو دیزل یا محور خودرو میشه کامنتها بسته میشه اما کافیه یه تیتر کوچک از سایپا باشه دیگه کامنت ها باز میشه و دوستان شروع میکنن به اراجیف گفتن. کاش به جای خراب کردن مدیر عامل سایپا و دیگر مدیران زیر مجموعه گروه سایپا یکی پیدا بشه از آقای مدیر عامل حال حاضر ایران خودرو دیزل بپرسه دستاورد شما تو سایپا دیزل جز فروختن خدمات پس از فروش و جا به جایی این همه رانت چی بوده کاش یه وی بیاد بپرسه شمایی که فقط طبل تو خالی بودی و با فروش خدمات خودت رو بزرگ دیدی و با کارت ارکیده فکر کردی دل کارگر رو میبری چه کاره دیگه ایی انجام دادی

امید سه شنبه , ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۰۱

نمیخواستم وارد بحث دوستان بشم. ولی تمام پرسنل ایران‌خودرو دیزل میدونن که اگر شرکت در زمان آقای توسلی‌مهر رونق داشت، نتیجه زحمات آقای زالی مدیرعامل قبلی بوده. آقای توسلی مهر صرفا تمام ثروت بدست اومده از زمان زالی رو به باد داد. من محمدزاده رو نمیشناسم که در موردش نظر بدم ولی توسلی‌مهر و سیاست‌های پوپولیستیش رو خوب میشناسم. همین دوستانیکه میان ازش تعریف میکنن هم پوپول‌های ایشونن. چه پول‌هایی که توسلی‌مهر به باد فنا داد و قراره تو سایپا هم بده. مثل ماموریت دسته‌جمعی روسیه. امیدوارم به لطف خدا مشکلات همه شرکتها که کارگر زحمتکش داره توش ارتزاق میکنه به زودی رفع بشه.

کارگر خط تولید سه شنبه , ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶

هر چی آشغال چینی رو وارد می‌کنید و شدن ارابه مرگ این مردم بعد آقای مدیر ناکارآمد که دلت نمی‌خواد نام مبارکت فاش بشه میگی اداره استاندارد کارشکنی می‌کنه بابا واقعا وقاحت هم اندازه داره

css.php