به گزارش خط بازار؛ دبی روزبهروز ثروتمندتر میشود؛ زیرا این جغرافیا استعدادها و سرمایهها را به خوبی جذب میکند. اما بخش عمدهای از سودهای بزرگ در ثروت فردی برخی از قدیمیترین بازدیدکنندگان این شهر نهفته است. در همین راستا گروه خاصی از کارآفرینان هندی، که از ارتباطات فرهنگی و تاریخی قاره هند با خلیج فارس بهره میبرند، در حال تحول بازار خردهفروشی طلا در شهر پر رونق امارات متحده عربی هستند و یک بخش پیش از این تجزیهشده را به امپراتوریهای نمایشگاههای پر زرق و برق و زنجیرههای تأمین عمودی تبدیل کردهاند.
مامن طلا در قلب امارات
«سوق طلا»، «گلد سوک دبی»، مراکز خرید لوکس مانند Malabar Gold & Diamonds و Joyalukkas India Ltd و Kalyan Jewellers India Ltd که همگی متعلق به میلیاردرهای هندی هستند، تامین جواهرات برای طبقه متوسط منطقه را بر عهده دارند. طبق گزارش Bloomberg Billionaires Index که برای اولین بار گزارش ارزشگذاری را انجام داده، این موفقیتها به بنیانگذاران برندهای فوق کمک کرده تا مجموع ثروت خود را به 9.5 میلیارد دلار برسانند. از همین رو دبی به طور سنتی مقصد محبوبی برای خرید طلا بوده و کارآفرینان از افزایش جمعیت مهاجر آسیای جنوبی، جریان گردشگری و گرایش فرهنگی به طلا بهره میبرند و شبکههای خردهفروشی خود را گسترش میدهند که در آن دهها فروشگاه قرار دارد.
در سال 2023، امارات متحده عربی میزبان 7.2 میلیون تبعه هندی بوده است؛ رقمی که طبق دادههای دولتی بیش از هر کشور دیگری در خاورمیانه ارزیابی شده است. همزمان براساس گزارش وزارت خارجه امارات، بیش از 3.5 میلیون هندی در این کشور زندگی میکنند، بالاخص آن که روابط عمیق و قدیمی میان این دو کشور وجود دارد.
با این حال، فروشهای روبهرشد در معرض خطر تغییرات در قوانین واردات هند قرار گرفتهاند. سال گذشته، هند عوارض واردات طلا را کاهش داد که این امر بر مزیت قیمتی خرید از خارج اثر گذاشت و تقاضای خریداران هندی در امارات را محدود کرد. حال تقاضا برای جواهرات در امارات در سهماهه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش یافته که علت اصلی آن قیمتهای بالای طلا و خرید کمتر گردشگران، بهویژه گردشگران هندی بوده است. کاهش خریدها پس از تغییرات در قوانین واردات هند گزارش شده است.
چشمانداز طلای هندی در خلیج فارس
هند همواره در زمینه طلا چشمانداز مالی پر نوسانی داشته است. به گفته رئیس تحقیقات کالاها و ارز فعال در Kotak Securities، وضعیت فعلی ممکن است پایدار نباشد. با این حال امارات در سال گذشته بیشترین تقاضای طلا به ازای هر نفر و به میزان 4.4 گرم را داشته است. بسیاری از گردشگران و مهاجران هندی طلا را بهعنوان یک پوشش سرمایهگذاری ترجیح میدهند، در حالی که دیگران از شمشها و سکهها بهعنوان ابزارهای پسانداز استفاده میکنند. همچنین طلا بهعنوان جواهرات برای مراسم عروسی و جشنهای مذهبی خریداری میشود.
جواهرات در سال 2013 وارد بازار خلیج فارس شد و اکنون 36 فروشگاه در این منطقه دارد. شرکت جواهرات کالیان در سال مالی تا 31 مارس، 369 میلیون دلار درآمد از خاورمیانه گزارش کرده که 22 درصد بیشتر از دوره قبلی است. با این همه این شرکت ممکن است برای مقابله با تعرفههای ایالات متحده، عملیات تولید خود را در دبی گسترش دهد.
جویالوکاس بهعنوان یک فروشگاه کوچک جواهرات در ایالت کرالا هند کارش را آغاز کرد و بعدها به یک برند خردهفروشی بزرگ تبدیل شد. این شرکت اولین نمایشگاه خود را در امارات در سال 1988 افتتاح و سپس دامنه فعالیتش را در قطر و عمان گسترش داد. اکنون این شرکت 50 فروشگاه در خاورمیانه دارد، که 28 فروشگاه آن در امارات است. مالابار گلد و جواهرات، که توسط کارآفرین هندی «ام پی احمد» تاسیس شده، 67 شعبه در امارات دارد و 17 فروشگاه در عربستان سعودی و 39 شعبه دیگر در عمان، قطر، بحرین و کویت. این شرکت اولین فروشگاه خود را در خاورمیانه در سال 2008 افتتاح کرد.
دستاوردهای جدید در صنعت طلا
برخی از معاملات در حال حاضر در این بخش در حال انجام است. گروه تاتا، که بخش ساعت و جواهرات Titan Co را مدیریت میکند، تابستان امسال موافقت کرد تا سهام کنترلکننده در کسبوکار جواهرات Damas International در کشورهای خلیج فارس را خریداری کند. Titan زنجیره Tanishq را اداره میکند که فروشگاههایی در سراسر امارات، قطر و عمان دارد.
با وجود اینکه تغییرات در تعرفه واردات شکاف قیمتی میان هند و امارات را کاهش داده، این گزاره بر کسبوکار مالابار تاثیر زیادی نداشته است. بسیاری از هندیها هنوز این کشور را برخلاف برخی مقاصد بهعنوان مکانی میدانند که میتوانند طلا با کیفیت تضمینشده خریداری کنند. همزمان شرکتهای سهگانه حضور بزرگی در کشور خود دارند که آنها را در برابر رکودهای دیگر مناطق بیمه میکند. در این میان برخی بر این باورند که هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد. مالابار اخیرا مفهوم Mojawhraty را راهاندازی کرده است، یک مفهوم خردهفروشی که به سلیقه مشتریان عرب اختصاص دارد.
اندرو نیلور، رئیس سیاست عمومی و خاورمیانه در شورای جهانی طلا در این باره گفت: «جواهرسازها باید به نوآوری در طراحی ادامه دهند تا اطمینان حاصل کنند که طیف وسیعتری از جمعیت و ملیتهای مختلف که ساکن یا اکنون به امارات و منطقه میآیند را جذب میکنند.»
منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰