خط بازار
اخبار

چرخش معنادار در لایه های پنهان خودروسازی/آینده ایران خودرو و سایپا چه می شود؟

به گزارش خط بازار؛ فضای خودروسازی در حالی که متاثر از سیاست و اقتصاد کشور در سکوت معناداری فرو رفته است ولی در حال پوست اندازی و گروه بندی های جدیدی است.

روزمرگی در دوران خودتحریمی:

خودروسازان از یک تعریف با تحریم های داخلی از جمله تخصیص ارز، قوانین ضدونقیض و دست و پا گیر دست و پنجه نرم می کنند و از طرف دیگر در حال روزمرگی و حفظ حیات خود هستند. در بهترین حالت شرکت های خودروسازی با الگو گرفتن از چینی ها فهمیده اند که عقل مشتری به چشم ش است و لذا عمده تمرکز بر فیس لیفت خودروهای کنونی است. البته محدود خودروهای جدید در حال ورود به بازار است ولی با محوریت بازرگانی و نه صنعتی.

منافع سیاسیون مقدم بر صنعت گران:

همزمان با این روزمرگی، سیاسیون باندباز در لایه های مختلف خودروسازی در حال تعمیق روابط خود هستند. یکی از دلایل عدم تغییرات بدیهی در بدنه مدیریت شرکت ها مقدم بودن منافع سیاسیون به اصول بنگاه داری صنعتی است. لذا خودروسازی برخلاف دوران قبل، به یک جزیره چند تیکه تبدیل شده که جریان های سیاسی در حال تصاحب تیکه مورد علاقه خود و انحصار ورثه هستند. قطعا یکی از موانع اصلی توسعه خصوصی سازی در جاده مخصوص همین موضوع است.

دو قطبی جدید در قطعه سازی:

در طرف دیگر دست تازه به دوران رسیده ها در تولید و تامین قطعه از زنجیره تامین در حال کوتاه شدن است. جمعیت قطعه سازی همزمان با گسترش اختلافات بین انجمن ها با خودروسازان در حال بازتعریف شدن است و حلقه جدیدی از «یاران وفادار جنتلمن» در حال شکل گیری است. قدرت این جریان نوظهور در آینده بستگی به واگذاری های دیگر در خودروسازی دارد. اگر در تحولات آینده سبزواری ها بتوانند خودنمایی کنند، دو قطبی بین «جنتلمن – سبزواری ها» در قطعه سازی شکل خواهد گرفت، در غیر این صورت قدرت بلامنازع جاده مخصوص، جنتلمنیون خواهند بود.

تغییر لایف استایل خودروسازان:

«قیمت بالای خودروهای مونتازی»،«عدم تامین به موقع ارز»،«موضوعات مرتبط با تحریم» و «عدم تامین قطعات پس از فروش» یک نگاه مبارک را در خودروسازی تقویت کرده است. نگاهی که با عنایت به منافع ملی، در تلاش است به جای واردات قطعه و سی کی دی کاری، ظرفیت داخلی سازی قطعات را افزایش دهد. این رویکرد مبارک فقط در ایران خودرو و سایپا نیست بلکه در شرکت های خصوصی سازی از جمله کرمان موتور، مدیران خودرو و بهمن موتور نیز ایجاد شده است. غالب شرکت های خودروسازی از ماه ها قبل به فکر تامین قطعات حساس از جمله موتور و گیربکس و … با تکیه بر تولید داخل، افتاده و به موازی فعالیت شرکت های جوینت ونچر، شرکت های موازی قطعه سازی و حتی خودروسازی انحصاری شکل داده اند.

برگ برنده اصلی در خودروسازی:

انتخاب اجباریِ «تعمیق داخلی سازی به جای توسعه سی کی دی کاری»در بین خودروسازان و قطعه سازان حاصل یک تحلیل از آینده بازار است. قطعا در صنعت خودرویی که چشم انداز مشکلات از جمله «عدم تامین به موقع ارز»، «تنش های سیاسی بین المللی» و «عدم تامین قطعه از خارج» افزایشی است، هزینه تمام شده تولید خودرو مونتاژی به مراتب بالاتر از توان بازار و مشتریان می باشد و لذا کسانی می توانند در بازار خودرو سهم بیشتری داشته باشند که میزان وابستگی تولید آنان به خارج در حداقل ترین حالت ممکن باشد.

منبع: خط بازار

یک دیدگاه ارسال شده است

  • حامد گفت:

    عرض درود و خداقوت خدمت همه فعالان عرصه تولید و رسانه خودرو
    با تمام تلاش مملکت برای ساخت داخل متمرکز شود
    خصوصی سازی هم باید تعهد به تولید داخل داشته باشند
    مونتاژ کاری برای 70 سال قبل بوده و با این هجمه جبهه استکبار به مملکت ما نباید دست ما جلوی شرق و غرب دراز باشد
    فارغ از دسته بندی ها مردانه پای تولید داخل بایستیم و نگذاریم مملکت تبدیل به بازار روز بنجل فروش ها شود .
    یاحق

دیدگاه خود را بنویسید