چرا سایپا با وجود زیان انباشته، خریداران متعددی دارد؟

در حالی که سایپا سال‌ها با چالش‌های متعددی دست‌و‌پنجه نرم کرده و محصولاتش همواره در معرض نقدهای فنی و مقایسه با استانداردهای جهانی قرار دارد، حالا خبر واگذاری این شرکت دولتی موجی از توجه و رقابت میان بازیگران بزرگ اقتصادی کشور را به همراه داشته است.
کد خبر : 109747
تاریخ انتشار :سه شنبه 13 خرداد 1404 - 0:40

به گزارش خط بازار؛ چه چیزی باعث شده شرکتی که زیان‌ انباشته بالایی دارد، تا این حد مورد توجه قرار بگیرد؟ پاسخ را باید در ارزش دارایی‌ها و ظرفیت‌های غیرمستقیم این مجموعه جست‌وجو کرد.

سایپا مالک و سهام‌دار شرکت‌ها و مجموعه‌های متعدد صنعتی است، از زمین و کارخانه‌های وسیع گرفته تا شرکت‌های قطعه‌سازی و خدمات لجستیکی که هرکدام ارزش‌گذاری جداگانه‌ای دارند. این شبکه گسترده از دارایی‌ها، سایپا را به یک هلدینگ صنعتی بزرگ بدل کرده است که پتانسیل تجاری بالایی دارد.

در کنار دارایی‌های مشهود، سایپا از یک زنجیره تأمین بزرگ بهره‌مند است که شامل ده ها شرکت قطعه‌ساز و شرکتهای متعدد خدماتی و سرمایه گذاری می‌شود.

خریداران بالقوه این مجموعه، با در اختیار گرفتن سایپا می‌توانند نفوذ مؤثری در این زنجیره ایجاد کرده و منافع قابل‌توجهی از تعاملات غیرمستقیم در بخش‌های مختلف صنعتی، مالی و حتی صادراتی کسب کنند. این موضوع به‌ویژه برای شرکت‌هایی که در زنجیره خودرو یا صنایع پایین‌دستی فعال‌اند، جذابیت مضاعف دارد.

از سوی دیگر، حضور نهادهای مالی، بانکی و حتی چهره‌های پرحاشیه نشان می‌دهد که جذابیت سایپا صرفاً در تولید خودرو نیست، بلکه بخش مهمی از این علاقه ناشی از ساختار سرمایه‌گذاری و ارتباطات تجاری آن است.

در نهایت باید گفت سایپا گرچه با مسائل متعددی مواجه است، اما همچنان یکی از سنگین‌وزن‌ترین مهره‌های صنعتی کشور به شمار می‌آید. دارایی‌های فراوان، زنجیره تأمین گسترده و امکان دسترسی به نفوذ سازمانی در صنعت خودرو، آن‌قدر جذاب هستند که خریداران متعددی را به میدان آورده‌اند؛ نه لزوماً برای تولید خودرو، بلکه برای تصاحب یک ابر پلتفرم صنعتی-مالی در اقتصاد ایران.

منبع: تسنیم

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صبا سه شنبه , ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۹:۵۹

دقیقا حضور افراد نامرتبطی مثل نوروز احسانی سایپاخزر اونهم در شرکتهای تابعه سایپا که با وجود عدم تخصص و نقص قانون مورد حمایت برخی نمایندگان مجلس قرار میگیرد این است که به خودروسازی به ویژه سایپا به عنوان یک ابر پلتفرم صنعتی-مالی در اقتصاد ایران می نگرند…

تقوی سه شنبه , ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰

چون هرکسی بخرد بعدش کل اموال و دارایی های که دارد مولد کند خیلی بیشتر ارزشش از قیمت اسمی که دارد ارزشمند است

Li سه شنبه , ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۸

این برای ایران‌خودرو نبود براحتی دادید رفت

niloo شنبه , ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۷:۵۲

بخش خصوصی بیاد این مدیرای ناکار آمد منافع طلب رو بریزن بیرون همه چی درست میشه

css.php