رقابت حامیان حسن روحانی برای بحران‌سازی در بازار ارز

در روزهای اخیر، قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی، روندی صعودی داشته است. البته قیمت واقعی دلار در بازار، با آنچه که در فضای مجازی، به‌خصوص در برخی کانال‌های تلگرامی گفته می‌شود، متفاوت و به‌مراتب کمتر است.
کد خبر : 70566
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

به کزارش خط بازار؛ در روزهای اخیر، قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی، روندی صعودی داشته است. البته قیمت واقعی دلار در بازار، با آنچه که در فضای مجازی، به‌خصوص در برخی کانال‌های تلگرامی گفته می‌شود، متفاوت و به‌مراتب کمتر است.

علاوه بر این، عده‌ای در فضای مجازی با انتشار دروغ‌هایی در خصوص تیم اقتصادی دولت، به ایجاد «انتظار تورمی» و «بحران‌سازی در حوزه ارزی» پرداخته‌اند. نکته جالب آنکه، اغلب این افراد یا نزدیک به شخص حسن روحانی هستند؛ یا حامی دولت تدبیر بوده‌اند.
محمد مهاجری، چهره نزدیک به حسن روحانی به‌دروغ مدعی شد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی، برکنار شده است. او برای تشدید فضای بحران ارزی، نوشت که وزرای نفت، کار، ارتباطات و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز برکنار شوند.
مهاجری حتما مطلع است که دروغ‌پراکنی در خصوص تغییر مسئولان اقتصادی همچون وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، به افزایش قیمت ارز دامن میزند.
عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دولت روحانی که در دوران ریاست او نرخ دلار صعودی بی‌سابقه را تجربه کرد، مدعی شد که برخی اقدامات مثل خارج کردن عمده صرافی‌ها از گردونه معاملات، کنترل نرخ ارز را دشوار می‌کند.در دوران همتی، در بازه زمانی کمتر از 3 سال، نرخ ارز بیش از 177 درصد رشد داشت.
صادق الحسینی، مسئول سایت اقتصاد آنلاین نیز در پازل ایجاد شوک و ایجاد انتظارات تورمی نوشت: «تغییر تیم اقتصادی ضروریست.»
علی احمدنیا، از چهره‌های رسانه‌ای حامی حسن روحانی و سردبیر اصلاحات نیوز نوشت: «ایا عدم توان تیم اقتصادی دولت در مدیریت نرخ ارز و گران شدن بی‌جهت دلار عامل ناامیدی مردم نیست ؟ و نباید با ان برخورد شود؟ اقای مخبر سالمی؟ اقای فرزین زنده ای؟ اقای خاندوزی جراحی اقتصادی تموم نشد؟ اقای منظور فضای مجازی بازیت تموم نشد؟»
محمد فاضلی، معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت روحانی، در خصوص نوسانات اخیر ارزی نوشت: «معتقدم در استقرار سیاسی فعلی و این روابط خارجی، نمی‌توانند کار مهمی کنند. اما رئیسی و اصولگرایان در چاهی افتاده‌اند که برای دولت روحانی کندند.» به‌عبارتی‌دیگر، مهار نرخ ارز را نشدنی دانست و به افزایش انتظارات تورمی دامن زد.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی در خصوص علت افزایش نرخ ارز با ادبیاتی تمسخرآمیز نوشت: «پاسخ احتمالی: به نام خدا تقصیر تِلْ گرام است. و من الله توفیق» نکته جالب این است که جهرمی با توجه به جایگاهی که دارد، قطعا مطلع است که نرخ‌سازی‌ها در کانال‌های تلگرامی، چه تاثیری در افزایش نرخ ارز و انتظار تورمی دارد.
عطا بهرامی، فعال فضای مجازی گفت: «تغییرات گسترده در تیم اقتصادی دولت در راه است؟»
سپهر خلجی، رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی، در پاسخ به دروغ‌های منتشر شده مبنی بر تغییر در تیم اقتصادی دولت نوشت: «تروریست‌های اقتصادی همپای تروریست‌های حملات دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند. افزایش نااطمینانی و دامن‌زدن به انتظارات تورمی، مهمترین راهبرد آنها در این روزها است. القاء تزلزل در تیم اقتصادی دولت با تولید اخبار جعلی را باید در این چارچوب تحلیل و ردیابی کرد.»
اما چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت تدبیر، به‌جای دست برداشتن از این اقدامات ضد امنیت ملی، به خلجی حمله کردند. باید توجه داشت کسی که اولین بار ادبیات «جنگ اقتصادی» را در موضوع بحران‌های ارزی مطرح کرد، حسن روحانی بود.
سوال این است، چرا دستگاه‌های مرتبط، با تروریست‌های اقتصادی و کسانی که به جنگ اقتصادی دشمنان دامن می‌زنند، مقابله نمی‌کنند؟
منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.