چرا جلوی فساد در خودرو گرفته نمی شود؟/سازه گستر و ساپکو باید منحل شوند

یک کارشناس خودرو گفت: ایجاد یک سامانه جامع معاملات خودرو که به صورت شفاف خرید و فروش خودرو را بین کارخانه و فروشنده مشخص کند، هم بازار دلالی را از بین می برد و هم به نفع خودروساز و مصرف کننده است.
کد خبر : 81547
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲

به گزارش خط بازار؛ یک کارشناس خودرو گفت: ایجاد یک سامانه جامع معاملات خودرو که به صورت شفاف خرید و فروش خودرو را بین کارخانه و فروشنده مشخص کند، هم بازار دلالی را از بین می برد و هم به نفع خودروساز و مصرف کننده است.

دکتر مرتضی مصطفوی،کارشناس خودرو در گفت وگو با بولتن نیوز با طرح این پیشنهاد که برای حل مشکلات خودروسازان و ایجاد یک بازار متناسب قیمتی برای مصرف کننده ها که در قالب یک بسته سیاستی ارایه شود، می تواند بسیاری از مسایل خودروسازان و مردم را حل کند، اظهارداشت: این سیاستگذاری اگر در قالب یک بسته سیاسی نوشته و اجرایی شود؛ بساط رانت و دلالی را از بین می برد؛ دلیل اینکه امروز در حق خودروساز و مصرف کنند اجاف می شود این است که سیاست ها به صورت جزیره ای اعمال می شود و طبیعتا ادامه این مسیر نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

او با طرح این پیشنهاد که  سامانه جامع معاملات خودرو باید تشکیل شود، گفت: براساس این سامانه خودرو به صورت آنلاین عرضه شده و خرید و فروش به صورت آنلاین صورت می گیرد. براساس این سامانه بسیاری از مکانیزم های دلالی در بازار از بین می رود. دیگر دلال نمی تواند وارد این بازار شود. زیرا باید در این سامانه اطلاعات شفاف ارایه کند.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه 60-70 درصد بازار خودرو در اختیار دلالان است، گفت:30-40 درصد تقاضای مصرفی واقعی داریم. اگر مسیر دلالی برداشته شود، تقاضای مصرفی خودرو در اختیار خودروساز باقی می ماند. اما متاسفانه برای شفاف سازی مقاومت صورت می گیرد به این دلیل که دلالان مانع هستند.اینکه پشت صحنه چه اتفاقاتی درحال رخ دادن است؛ الله اعلم.

او افزود: به نظرمن دو روش عرضه کالا در بورس کالا و قرعه کشی روش هایی برای توزیع رانت است.این دو شیوه اصلا به نفع مردم نیست و قیمت ها هم با این روش ها پایین نخواهد آمد.

مصطفوی در پاسخ به این سوال که آیا برای کمک به خودروساز بانک مرکزی لازم است که ارز به این صنعت تخصیص بدهد، گفت: برای کمک به این صنعت تدوین بسته سیاستی امروز ضروری است.شرط لازم  البته خصوصی سازی است و شرط کافی ایجاد یکسری سیاست های شرایط حمایتی برای خودروسازان است.مثلا  یک مهلت زمانی برای خودروساز مشخص شود و او را ملزم کند که در این فرصت همزمان با اینکه ارز دولتی دریافت  می کند، کیفیت محصولات خود را بالا ببرد، خودروی ملی عرضه کند و اقدام به صادرات کند. به خودروساز تاکید شود که اگرکیفیت محصولش را بالا نبرد یا صادرات انجام ندهد، ارز دولتی را کاهش یا قطع می شود، یا تعرفه واردات خودرو کم می شود.

سامانه جامع معاملات خودرو بساط دلالی را جمع می کند/ چراجلوی پیشروی فساد در بازار خودرو گرفته نمی شود؟

او با بیان اینکه مسایل ریشه ای خودروساز حل نمی شود مگر اینکه یک سیاست گذاری دست اعمال شده و  مسایل روبنایی مثل قیمت گذاری کمتر مورد توجه قرار بگیرد، گفت: امروز خودرو در بازار تبدیل به یک بازار سوداگرانه شده است و از حالت مصرفی به سرمایه ای تغییر کرده است.این شیوه حتما باید تغییر کند. مادامی که کالایی از حالت مصرفی به سرمایه گذاری تغییر نکند، شرایط همین است. زیرا اقتصاد ما یک اقتصاد دلاری است و با نوسانات دلار این بازار هم دستخوش تغییر می شود.

او اضافه کرد: امروز حتی بازار خودرو از اختیار سیاست گذار هم خارج است و این نوسان دلار است که این بازار را هدایت می کند، هر گونه تغییر در روش فروش، تغییر در مجوز و تولید خودرو و واردات، فقط رانت ایجاد می کند. الان ببینید که تعدادی خودرو خارجی وارد شده است، آیا شما تغییری در قیمت خودرو دیده اید؟  فقط زمانی قیمت خودرو پایین می آید که دلار روند نزولی دارد. بنابراین اگر بخواهیم در این شرایط عرضه خودرو را به بورس کالا بسپاریم یا قرعه کشی کنیم، باز هم شرایط برای توزیع رانت ایجاد شده است.

مصطفوی تاکید کرد: به نظرمن، عرضه خودرو در بورس کالا فقط به نفع خودروساز و سهامدار است، به این دلیل که از این روش می تواند قیمت خودرو را بالا ببرد. از طرفی، عرضه خودرو به صورت پیش فروش و قرعه کشیهم  به نفع گروهی دلال است که کارت ملی می خرند؛ یعنی اصلا این روش ها برخلاف سیاست های خودروسازی است.

او با طرح این سئوال که چرا خودروساز هزینه های اضافه خود را حذف نمی کند، گفت: خودروسازان در دو حالت هزینه های خود را حذف می کنند؛  یا به صورت دستوری یا در فضای رقابتی. در فضای رقابتی شرکت ها تلاش می کنند که هزینه تمام شده خود را کم کنند تا بتوانند مزیت رقابتی در بازار ایجاد کنند و بازار فروش بهتری داشته باشند. در غیراینصورت خودروساز باید تن به قیمت گذاری دستوری بدهد.

او اضافه کرد: امروز خودروساز مدعی است که قیمت تمام شده محصولش بالاست و قیمتی که ارایه می دهد، پایین تر از هزینه تمام شده اوست؛ این درست است، اما به شرط آنکه هزینه های جانبی تولید خودرو را کم کند. بسیاری از خودروسازان ما از جمله دو خودروساز بزرگ هزینه های جانبی سنگینی دارند. هزینه هایی که در آنها بوی رانت، فساد و ضد و بند می دهد. حتی تعداد نیروی انسانی که در خودروسازان کار می کنند، بیش از نیاز این شرکت هاست.شرکت های خودروسازی داریم که بار اضافه بر دوش خودروسازان هستند.این شرایط باعث شده اند که بین خودروساز و قطعه ساز هم ضد و بند ایجاد شود.

این کارشناس خودرو با تاکید براینکه مادامی که فساد در خودروسازی کم نشود، نمی توان انتظار داشت که سایر عوامل هزینه زا کاهش یابند ، عنوان کرد: در زمان وزارت آقای فاطمی امین، اعلام شد که ایران خودرو باید برخی شرکت های قطعه ساز خود مثل سازه گستر و ساپکو را منحل کند. حرف درستی هم بود. چون فعایت این شرکت ها ضرورتی ندارد. از طرفی، بسیاری از فساد ها به استناد پرونده های موجود از این دو شرکت بیرون آمده و در این شرکت ها زمینه برای زد و بند بین خودروساز و قطعه ساز وجود دارد. سئوال این است که چرا جلوی پیشروی فساد گرفته نمی شود؟

منبع: بولتن نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 7
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

da یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 7:17

با سلام خدمت کارکنان سایت وزین خط بازار خصوصا آقای دکتر مصطفوی که سالهاست در حال مبارزه جهت بهتر شدن وضعیت صنعت خودرو هستند و سوابق این سایت نشان می‌دهد با هیچ یک از تیم‌های مدیریتی گذشته و امروز خودرو سازان عقد اخوت نداشته و این شجاعت و جسارت مثال زدنی ایشان قابل احترام و تکریم بوده و واقعا در زمینه کارشناسی صنعت خودرو مطالب کاملا علمی و برپایه منطق و ادله درست ارائه می‌کنند.
از آن سو این سایت تا امروز بدون مدرک و پشتوانه اسنادی هیچ مطلبی چاپ نکرده .شاید برای خوانندگان محترم سوال باشد که این سایت از کجا چنین دسترسی های به اسناد مثبته و تخلفات مدیران خودرو سازی از گذشته تا امروز را دارد باید در تلاش رسانه ای و ارتباطات درست این سایت با کارکنان مجموعه های که مدیران متخلف در آن وحود دارند جستجو کرد .بله اطلاعات کاملا درست و بر پایه مدارک مثبت را چه کسی حتی این افرادی که به نوعی اگر با ابزار تطمیع نتوانند مشکلات خود را حل کنند به تهدید روی می‌آورند ‌که البته سابقه مصطفوی نشان از شجاعت بر مبنای صداقت داشته و دارد .
ممنون از دلسوزی شما عزیزان و کارکنان با شرف و با غیرت خودروسازی که از واقعیت‌ها گفتند و نوشتند .باور کنید همین سایت در تصمیم گیری بعدی وزیر محترم بشدت تاثیر گذار خواهد بود چه کدام مطلب درست نبوده و …

زیاده روی نکنی جناب ویزیتور یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 7:30

دوستان در جریان باشید خبر به ما رسیده بخاطر همین که پیدا کنن چه کسانی در حال نوشتن و دادن اطلاعات به سایتها و کلا تخلفات را به بیرون گزارش می‌کنند.قرار است بطور اتفاقی به آنها ‌ه مشکوک هستند بگویند گوشی ها و یا کامپیوترهای لب تاپ خود را جهت بررسی ارائه کنند .دیکه داری زیاده روی میکنی ببین از تیموری نه گنده ترین نه آدم دارتر ‌اون رو دیدید ‌حالا برید رو مخ ما ببینید چی میشه ‌تخلف مالی و ماموریت و پول‌های آنچنانی و جدیدا هم تخلفات زشت غیر قابل نوشتن حتی در لوای استخدام دختران …
نکن که بد خواهی دید ‌مگر چی گفتن که اینجوری بهت برخورده در ضمن به مدیر روسی بگم ببین نمیتونی کسی رو در بدنه کارشناسی با فول و وعده و وعید بخری حالا زورت رو بزن ولی بد میشه برات.
حواست رو جمع کن

da da یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 13:38

سلام به دوستان جدید من هم تازه با سایت شما آشنا شدم چند تا سوال برایم پیش آمده خوشحال میشم جواب داده بشه
1- لطفا بدون ترس از تخلفات صورت گرفته در شش ماه حضور مدیران جدید صحبت کنید اگر چیزی هست!
2- در خصوص بررسی موبایل ،گوشی و لپ تاپ پرسنل به نظر شما اینکار امکان پذیر است در قرن 21 یا اینکه تنها مدیران سایت خط بازار امکان دسترسی به کلیه اطلاعات ارسالی را دارند که با شناختی که از سلامت مالی! دکتر مصطفوی همگان آگاهند اینکار از ایشان بعید است!

da یکشنبه , 25 شهریور 1403 - 16:30

سلام
متوجه ارتباط دکتر مصطفوی با بررسی موردی گوشی و لب‌تاپ در شرکت خاص را متوجه نشدیم. اینکه دوستی احتمال زیاد از سازه اطلاع رسانی کرده که چنین اتفاقی در شرف افتادن هست البته جهت جلوگیری از این خبط این اطلاع رسانی بموقع انجام شده که دوستانی قبلا از فنر سازی هم به این مورد اشاره کرده بودندو خیلی جای تعجب نداره این نوع حرکاتها در مدیریتهای کوتوله و منفعت طلب و تمامیت خواه .
واقعا ربط این اطلاع رسانی فردی به دکتر مصطفوی چیه ؟
عزیزان چند خبرنگار در کشور ما بودند و هستند که با البته تفاوتهای جاوید ارباب قدرت با اشاعه اخبار درست ایستادند .دقت کنید اینقدر قوی و مستند عمل کردند که مردم یک کشور علیرغم تمامی هزینه ها به یک کاندیدا بخاطر مثلا سیسمونی گیت رای ندادند یا موارد دیگر .
خوب این اطلاع رسانی عامل شناخت مردم از پشت پرده ها بود. من اصلا به درستی یا نادرستی این عمل کاری ندارم. اما دیدید و دیدیم که چطور در حتی نتیجه رای ریاست جمهوری تاثیر گذار بود .
اتفاقا عملکرد دکتر مصطفوی البته که دیدیم در ابتدای حضور متوسلین طرفداری از عملکرد( ادعایی و ظاهر سازی رسانه ای ایشان در جهت تقویت صنعت خودرو بود ) اما بعداز مدتی بدلیل آشنایی ایشان بل صنعت خودرو خوب متوجه جریانات خاص و موجب اعتراض به نحوه تغییر مدیران پاک دست سایپا شد .هرچه زمان گذشت خطاها بیشتر نمایان شد ‌این خیلی جسارت و جرات و شرافت میخواست که ایشان بگوید بله این موارد درست نیست و در همین سایت و مصاحبه ها اعلام کرد و گفت و نوشت ‌اما نگاه از بالا و بخوانید همه موارد باهم از تطمیع و تهدید و … باعث شد ایشان متوجه خطاها شده و در عملی با شرافت طرف عدالت و صنعت و کارکنان را گرفت ( میشد چشم ببندد و تطمیع شود و …. مثل اکثریت رسانه های خودرویی زرد) اما مردانه ایستاد .
این رسانه بلندگوی راستی و حقیقت است .و چگونگی ارسال اطلاعات هم خیلی مهم نیست. مهم اینکه همگی درست و مستند هستند.

مانی دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 9:43

با سلام یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم زیر مجموعه خودرو سازی کسب درآمد دارند و روزی میبرند شما با کوتاه فکری و تحلیل های نسنجیده و غیر کارشناسانه تیشه به ریشه صنعتی بزرگ میزنید که همیشه قصد داشتید به خاطر چند مدیر و مدیر عامل و جناح بندی که گاه در خبرگزاری خودتون مشهود هست با روزی یک میلیون انسان بازی کنید و فقط ساپکو و سازه گستر رو‌ می‌بینید آیا قطعه سازان رو می‌بینید در شهر های محروم و دور افتاده که ایجاد اشتغال کردند و چرخ کارگاه و کارخانه کوچک خود را می‌چرخانند آیا به چند هزار کارخانه ای که در شهر های مختلف ایران مشغول کار هستند فکر کردید و تعطیلی آنها و آسیب های اجتماعی آنها … اگر علم ندارید تحلیل نکنید خبر ندارید که هرگز این پست و پیام من رو پخش نمیکنید …. برید گوشه ای با وجدان خودتون خلوت کنید بویژه سردبیر حاشیه ساز و نون به نرخ روز خور این سایت که شاید روزی علیه حضور ایشون در دفاتر مدیران ارشد سایپا و سازه گستر و ایران خودرو و ارتباط ایشون خبرهایی پخش شد و خبرگزاری شما از اعتبار ساقط شد …برید با وجدان خودتون خلوت کنید ببینید کجا حق و ناحق خبر گذاشتید با تماس تلفنی چه کسانی بر علیه چه کسانی خبر گذاشتید و برخی رو حمایت کردید …. همیشه رسوایی برای دیگران نیست شاید روزی وقتی خیلی وسط خودروسازی دست و پا زدید اسنادی منتشر بشه که اعتبار مجموعه شما ریز سوال بره
….‌ به قول مختار برید و با خدای خودتون خلوت کنید و به کاری جاهلید و در آن علم ندارید دخالت نکنید و فتواهای صد من یه غاز ندهید ….. چند نفر با سواد بیارید حداقل با آبروی خودتون بازی نکنید دو تا نقد و تحلیل بکنه آدم وقتشو‌ حروم‌ نکنه برای خواندن چهار تا خبر آب دوغ خیاری …. میدونم اون قدر شهامت ندارید این نظر منو منتشر کنید

da دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 12:02

جناب مانی .
بطور کلی با مطلب حضرتعالی موافقم که همه باید تلاش کنیم جهت رشد و توسعه صنعت خودرو ولی به چه قیمتی؟ سالهاست که مدیران نالایق صنعت خودرو همین موضوع اشتغال را گروگان عملکرد زیان ده خود کرده اند .از سال‌های دور تا امروز پشت مسئله مهم اشتغال همه مشکلات و زد وبندها و تخلفات مالی و استخدامی و افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروها را پنهان شده اند .ایجاد شو رسانه ای در که ما استخدام کردیم و چه وچه … اما بپذیریم که بالخره جایی و زمانی باید این گروگان آزاد شده و کل این صنعت نجات پیدا کند.
مورد دیگر در مورد سردبیر این سایت فرمودید .مطلع باشید خیلی لز مراجعات اصحاب رسانه به دعوت مدیران ارشد اتفاق می افتد .وگرنه امروز شما به هر دلیل تصمیم به دیدار با یکی از این مسولین ارشد داشته باشید با هر دلیل و مسئله مهمی اگر توانستید ایشان را از کیلومترها دورتر ببینید جایزه ای پیش ما دارید ‌.خیر برادر مدیران ارشد خوورو سازی با هیچ مقامی پالوده نمیخورند که خودرا چنان بزرگ فرض می‌کنند که ریاست جمهور چنین تفکری ندارد .این مربوط به یک رسانه نیست کلیه سردبیران روزنامه ها و سلیتهای مرتبط به نوعی دعوت شده و گاها در این دعوت خواهش و تمنا نیز اضافه می‌شود.
پس ربت و آمد یک فرد حتما به دعوت و تکرار آن صورت گرفته و هیچ کسی نمی‌تواند خود خواسته نزدیک دفاتر این مدیران شود .
امتحان کنید به صدق این کلام خواهید رسید .حالا اگر شخصی دعوت شد پس نباید از حقایق بگوید و بنویسد .چون دعوت بود .

da da سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 11:26

آقا میگن مدیر خط بازار در تهران شروع به ساخت و ساز کرده پول کم آورده محتاج خودرو ساز شده پول کم آورده الکی نیست! در ضمن دفتر دبی هم هنوز اجارش رو نداده کمک کنید وگرنه دوباره مثل ایران خودرو انتقادات شروع میشه هاااااا