آیا مدیرعامل ایران خودرو در تراز خاورمیانه است؟

بررسی ها نشان می دهد ایران خودرو برای جبران زیان انباشته ای و فرار از ورشکستگی قصد دارد دارایی های ثابت خود را تجدید ارزیابی کند. 
کد خبر : 91997
تاریخ انتشار :شنبه 22 دی 1403 - 0:03

به گزارش خط بازار؛ به نقل از تابناک بررسی ها نشان می دهد ایران خودرو برای جبران زیان انباشته ای و فرار از ورشکستگی دو اقدام را در دستور کار خود قرار داده است. اول تقویت تیم مدیریتی و دوم تجدید ارزیابی دارایی ثابت.

کاهش تولید و زیان انباشته ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون نتیجه سومدیریت است که زیان دو برابری نسبت به سرمایه ثبت شده به این خودروسازی تحمیل کرده است و همین مساله موجب شده تا ایران خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود. حال این خودروساز برای برون رفت از این بحران تصمیم گرفته است از قوانین کشور درخصوص افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده کند.

خودروسازی که تا همین چند وقت قبل در آستانه اخراج از بورس قرار داشت و سهام‌داران ایران خودرو را بیش‌ از پیش نگران کرده بود در نهایت با موافقت رئیس سازمان بورس قرار به تمدید مهلت یک‌ساله جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد.

به نظر می رسد، ایران خودرو برای خروج از این بحران افزایش قیمت را فعال کرد و مجوز افزایش ۳۰ درصدی محصولات خود را از وزارت صمت گرفت. این درحالی بود که در بازار آزاد تا ۵۰ درصد نیز گرانی‌ها رقم خورد و موجب التهابات جدیدی در بازار و افزایش گلایه‌ها و انتقادات گسترده مردم شد.

پس از آنکه افزایش قیمت‌ محصولات ایران خودرو، جوابگوی زیان انباشته فعلی ( حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان) نشد؛ این خودروساز به منظور خروج از محدودیت‌های ماده ۱۴۱ قانون تجارت، نیازمند سرمایه‌ای معادل حداقل دو برابر زیان انباشته آن که حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است نیاز دارد .

ایران‌خودرو طی سال‌های گذشته نیز از ابزار تجدید‌ ارزیابی برای خروج از زیاندهی استفاده کرده است؛ بنابراین راه دیگری که در کوتاه مدت بتواند مانع خروج این شرکت بورسی از سازمان بورس و اوراق بهادار شود چیزی جز تجدید ارزیابی دارایی های ثابت نیست.

به گزارش خط بازار؛ به موازات این اقدام، علیمردان عظیمی در اقدامی انتحاری در حال بازمهندسی یاران حلقه اول و دوم خود می باشد. برکناری قایم مقام فروش و خدمات پس از فروش، ارتقای مدیر مالی ضعیف و همجنین احتمال تغییر در حوزه ریاست، روابط عمومی، ساپکو، سلیم، تعاونی خاص، ایکیدو، مهرکام پارس، ایسیکو در آینده ای نه چندان دور از مصادیق همین موضوع است.

همه این تحولات درحالی است که در جلوی چشم افکار عمومی سال هاست حق سهامداران بخش خصوصی در جاده مخصوص در حال تضییع شدن است. در کجای دنیا مدیران با کوله باری از زیان انباشته توسط سیاسیون حمایت می شوند؟ در کجای دنیا برای حفظ یک صندلی، بی اخلاقی و پرونده سازی در دستور کار قرار می گیرد؟ در کجای دنیا مدیرعامل از سهامداران خود شکایت می کند؟‌ در کجای دنیا به روش های مختلف سیاسی و حقوقی برای سهامداران ذی حق، به ناحق حاشیه درست می کنند؟ در کجای دنیا عده ای مدیر میانی در مقابل اجرای فرمان عالی ترین مقام های سیاسی و اجرایی کشور مقاومت می کنند؟

اساسا کدام عملکرد ایران خودرو در تراز بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه است؟ کدام ویژگی مدیرعامل ایران خودرو از سوابق تحصیلی و اطلاعات فنی گرفته تا تجربه اجرایی و هوش مدیریتی در سطح بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه است؟ مگر خودروسازی میدان جنگ است که سوابق مقدس نظامی افراد تراز شایسته سالاری باشد؟ کدام ویژگی های ایران خودرو قابل مقایسه با بنز، تویوتا، بی ام و، هیوندا و …. است؟ آیا چنین وضعیتی در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی است؟

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۹
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
علی شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۰:۳۵

تمام موضوعات حول شایسته سالاری هست. مدیر عاملی که خودش تخصص داشته باشه قطعا افراد درست حسابی و با دانش فنی برای حلقه اول خودش انتخاب می کنه نه اینکه از همکلاسی و مدیر دهه شصتی و … در هر صورت با این دست فرمان هر روز بیشتر در منجلاب فرو خواهد رفت

علی شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۶:۲۰

نشد دیگه اوندی نسازی هاااااا ایشون جانباز و ایثارگر هستند….

پور نجم الدین شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۸:۳۰

زورش به ایسیکو نمی رسه تغییر خبری نیست

ایرانی شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۸:۴۰

….با درود
…بنده رو بعد ۲۲ سال سابقه کار که بصورت سه شیفت در سرما و گرما و در محیط پر سروصدا کار کردن در خط تولید پرسی شرکت ایرانخودرو با یک امضا در حالی که وضعیت روحی خوبی نداشتم بازنشستم کردن….
….در حالی که در خودروسازی و شرکت های تابعه ۴ ، ۵ هزار نفر از دیپلم تا لیسانس در واحدهای مختلف از پست سرگروهی ،کارشناسی ، رئیس ، مدیر …و…داره که نه هیچ گونه مسئولیت و نه هیچ گونه کارایی و بهره وری برای شرکت ندارند و از ماهی ۷۰ ۸۰ میلیون حقوق دریافت میکنند تا یک ۱ میلیارد تومان در ماه حقوق و مزایا دریافت میکنند…وقتی مملکت صاحب ندارد اینجوری میشو …وقتی در نهاد ۴۰۰۰ هزار نفر دارن حقوق مفت میگیرن و رییس هم اذهان دارد که در نهاد من ۴۰ نفرم نیرو زیادم هست ، این همه نفر تو نهاد چه کار میکنند، ….هیچی هیچ کاری نمیکنند و پول مفت میگیرن….شرکت خودروسازی یک شرکت قصبی است و دلسوزی ندارد….فقط پولیه که یک مشت آدم مفت خور دارن راست راست راه میرن و نجومی حقوق میگیرن ، و فقط چارت درست میکنند تا رئیس و مدیر درست کنند….چه بخور بخوری تو جاده مخصوص و شرکتهتی خصولتی…..بعد شما انتظار دادید چه تحولی در کشور و حوضه تواید خودرو رخ دهد با این حجم از دزدی در آن….مدیر عامل بره یکی دیگه بیاد، همه میآن که دزدی کنن ببرن….

tahmurese شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۹:۴۰

متاسفانه سالهاست این رویه جاریه…
و از سیاستهای مهم و اولویت دار کشور محسوب می‌شود.

اسد شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۹:۴۹

به زودی برادر عوض میشه و اتوبوس نفرات غیر مرتبط که جایگاه های مهمی رو اشغال کردند مجبور به کوچ اجباری می شوند.

Mohammad شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۹:۵۹

اصولا انتصابات و تغییرات جدید با توجه به وجود مشکلات و ضعف مدیریت جهت ارتقا سطح کاری حاصل می گردد و زمانی کارگشا می باشد که با برکناری افراد به آنها ارتقا شغل در پست بالاتری داده نشود ،برای همگان روشن است که این افراد در بوجود آوردن زیان انباشته تصاعدی باتوجه به نداشتن تجربه ومهارت و تنها با تکیه بر قدرت و مدیریت زور نقش بسزایی داشته ‌و متاسفانه ولع رسيدن به مقامات بهتر نیز با توجه به دارا بودن پشتوانه در سر دارند ، اگرچه افراد توانایی برخورد با ظلم ایشان را ندارند لیکن امدادهای غیبی مشکل گشا خواهد بود و زیادی ستم را بالاخص ستم به بیت المال را خود پروردگار پاسخ خواهد داد، لذا تازمانیکه کار برای خدا و خدمت به خلق خدا نباشد هر فعالیتی در سراشیبی و شکست است.

متین شنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

اولا که سهامدار خصوصی دارای دو سیت در هیئت مدیره است و عملکرد شرکت عملکرد کل اعضای هیئت مدیره است. دوما مگه تمام زیان انباشته به دوران عظیمی بر میگرده؟ سوما زیان ناشی از دو‌ عامل است یک قسمت دستوری و دوم قیمت گران قطعات که اون هم مشخصه طی این سالها چه کسانی گران فروشی کردند و مدیران‌خودروسازی رو تهدید به توقف کردند.چهارم اینکه خداییش عظیمی آدم سلامتی است و تصمیماتش تا الان هم با در نظر گرفتن تمام جوانب بوده و عجولانه نبوده. به نظرم لازم نیست مدیر ارشد در این سطح تخصص خاص خودرویی داشته باشه.

نظرات بسته شده است.

css.php