اختصاصی؛

چالش خودرو برقی در ايران

با رشد تكنولوژي و ورود خودروهاي هيبريدي و برقي به بازارهاي جهاني و صرفه جويي چشمگير در مصرف سوخت، اين خودروها در حال پيدا كردن جايگاه واقعي خود هستند.
کد خبر : 77373
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

به گزارش خط بازار؛ با رشد تكنولوژي و ورود خودروهاي هيبريدي و برقي به بازارهاي جهاني و صرفه جويي چشمگير در مصرف سوخت، اين خودروها در حال پيدا كردن جايگاه واقعي خود هستند. از سال 2030 با متوقف شدن توليد خودروهاي بنزيني، افق جديدي براي نسل نوپاي خودروها گشوده خواهد شد. همزمان با استفاده از نسل جديد خودروها موضوع جايگاه هاي شارژ سريع و خانگي و همچنين نياز به انجام سرويس و تعميرات موضوع خدمات پس از فروش نيز اهميت پيدا مي كند.

از سوي ديگر در كشور ما خودروهاي هيبريدي دو برند ژاپني و كره اي اولين پرچمداران ورود خودروهاي هيبريدي به كشور بودند. در خودروي هيبريدي با توجه به وجود موتور برقي و بنزيني و حلقه بسته بودن اين سيستم نيازي به وجود منبع خارجي براي شارژ باتري وجود ندارد لذا اين خودروها در هر نقطه اي امكان استفاده را دارا هستند. اخيراً با توسعه سياست ورود خودروهاي برقي شخصي و تاكسي و با توجه به لزوم شارژ باتري ها توسط منبع بيروني، گسترش شبكه جايگاههاي شارژ در سطح كشور براي قابل استفاده بودن براي عموم جزء الزامات مي باشد. پيش از ورود خودروي برقي به بازار موضوع تامين قطعات وخدمات پس از فروش از دغدغه هاي مشتريان اين خودروها مي باشند.

خدمات پس از فروش خودروهاي برقي با توجه به اينكه باتري در اين نوع خودروها از نوع ليتيوم يا ليتيوم پليمر مي باشد و از نوع ولتاژ بالا مي باشد نياز به ابزارهاي مخصوص ويژه كار با ولتاژ بالا، دستگاه عيب ياب ويژه، جايگاه تعميراتي اختصاصي و نيروي انساني آموزش ديده مي باشد. بحث توسعه آموزش در تمام گستره شبكه خدمات پس از فروش در كنار وجود تجهيزات ايمن براي حفاظت در مقابل ولتاژ بالا از زيرساختهاي اوليه براي همه گير شدن استفاده از خودروهاي برقي مي باشد.

در بحث ايمني، درخودروي برقي تمهيدات لازم براي قطع ولتاژ بالا در زمان تصادف يا در زمان غوطه ور شدن در آب انديشيده شده است.

با توجه به جديد الورود بودن خودروي برقي درايران و قيمت اوليه نسبتاً بالاي اين خودروها با در نظر گرفتن آلايندگي صفر و دوستدار محيط زيست بودن، بايستي مشوق هايي براي استفاده كنندگان در نظر گرفته شود تا با توجه به سوبسيدي كه براي بنزين در ايران وجود دارد استفاده از خودروي برقي براي مصرف كننده توجيه پذير باشد. از جمله پيشنهادها براي اين مشوق ها مي توان به قراردادن پك شارژر خانگي هديه در خودرو، معافيت يا تخفيف در پرداخت عوارض شهرداري، معافيت يا تخفيف در ماليات نقل و انتقال، معافيت يا تخفيف درخريد طرح ترافيك، تخفيف در سرويس هاي دوره اي، افزايش مدت زمان يا پيمايش در گارانتي سيستمهاي برقي خودرو اشاره كرد.

امين طاهری خامنه

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.