تکنوکرات لیبرال به خاله بازی در جاده مخصوص پایان می دهد؟

پیشنهاد خط بازار به وزیر عاقل صمت/علی آبادی اول خود را اصلاح کند بعد خودروسازی

خودروسازی محل خاله بازی وزرای مختلف صمت نیست که به محض وزیر شدن، جاده مخصوص را دوباره اسفالت کنند.
کد خبر : 55599
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱

به گزارش خط بازار؛ خودروسازی طی یک دهه اخیر با آغاز تحریم ها، تشدید زدوبندهای سیاسی، محدود کردن سهامداران استراتژیک و صاحبان اصلی خصوصی، ضعف مدیریتی در خودروسازی و ناکارآمدی سیاست های وزارت صمت، با چالش های زیادی در صنعت و بازار مواجه شده به طوری خودرو از یک موضوع صنعتی به یک مطالبه جدی اجتماعی تبدیل شده است. علل استیضاح و عزل فاطمی امین وزیر سابق صمت بهترین شاهد بر این مدعا است.

حال با آمدن عباس علی آبادی در وزارت صمت، این مطالبه جدی پررنگ تر شده است. چرا که اولا فرد جدیدی اداره وزارت صمت را بر عهده گرفته است و دوما سوابق وزیر جدید صمت، توقعات را افزایش داده است. همگان بر این تصورند علی آبادی مدیر باهوش، مقتدر و موفقی است که می تواند خودروسازی را سامان دهد. همگان بر این تصورند که این مدیر تکنوکراتِ لیبرال با اتخاذ سیاست های درست، در جاده مخصوص معجزه خواهد کرد.

حال سوال این است که در شرایط کنونی سیاست درست کدام است؛ “تغییر اساسی در هرم مدیریتی شرکت های خودروسازی” و یا “تحول در سیاست های خودرویی و بازمهندسی جایگاه وزارت صمت در خودروسازی”.

پاسخ به این سوال نیازمند بررسی دقیق وضعیت کنونی خودروسازی است. تا زمانی که وضع موجود به درستی درک نشود، قطعا اتخاذ هر تصمیمی می تواند هیجانی، پوپولیستی و ناکارآمد باشد و شرایط را بدتر کند. البته در این راه، آسان ترین تصمیم عزل فوری مدیران خودروسازی است و سخت ترین تصمیم چرخش اساسی در سیاست های بی منطق خودروسازی که نیازمند عقلانیت و شجاعت است.

بررسی عملکرد شرکت های خودروسازی نشان می دهد صنعت و بازار خودرو در سه سطح کلان، صنعتی و بنگاه داری با مشکلات زیر مواجه است:

در سطح کلان

  1. عدم ثبات اقتصاد کلان و تاثیر آن بر صنعت و بازار خودرو
  2. تاثیر مستقیم ارز بر هزینه تمام شده خودرو و قیمت خودرو در بازار
  3. دخالت ده ها نهاد بی ربط صنعتی و غیرصنعتی در تصمیم گیری های خودرویی
  4. دخالت های بی جا و بنگاه داری ناکارآمد وزارت صمت در خودروسازی
  5. عدم وجود ذی نفع واحد در اداره صنعت خودرو
  6. و …

در سطح صنعتی

  1. عدم همبستگی سیاست ها در صنایع پسینی و پیشینی خودرو
  2. قیمت گذاری دستوری خودرو
  3. عدم تخصیص ارز کافی برای تامین مواد اولیه
  4. و …

در سطح بنگاه داری

  1. اداره سیاسی شرکت های خودروسازی
  2. محدود شدن سهامداران خصوصی و عدم اجازه به سهامداران استراتژیک در مدیریت خودروسازی
  3. عدم شفافیت در قیمت گذاری خودرو
  4. تبعیض در رفتار با قطعه سازان
  5. زیان ده بودن شرکت های خودروسازی
  6. فعالیت زیانده ده ها شرکت غیرضروری زیرمجموعه خودروسازی
  7. نیروی مازاد و پدیده آقازاده پروری در خودروسازی
  8. و….

مجموعه این عوامل در کنار هم به خوبی نشان می دهد که مشکلات خودروسازی کاملا ریشه ای، ساختاری و فرآیندی است. متاسفانه طی یک دهه اخیر دولت های مختلف با نگاهی سیاسی و سطحی، تغییر مکرر مدیران عامل را راه حل اصلی نجات خودروسازی می دانستند. در صورتی که تجربه نشان داده این سیاست ساده لوحانه نه تنها مشکلات را کاهش نداده بلکه سبب تعمیق آنان نیز شده است.

نقطه اصلی آغاز توسعه خودروسازی دولت و وزارت صمت است. تا زمانی که وزارت صمت خود را خودروساز می داند و نه سیاست گذار و ناظر بر خودروساز تا زمانی که وزارت صمت جاده مخصوص محل تامین منافع سیاسی و جناحی خود می داند؛ تا زمانی که وزارت صمت سهامداران استراتژیک را در خودروسازی هیچ کاره می داند؛ تا زمانی که وزارت صمت خود را قیّم می داند و برای خودروسازی قیمت گذاری می کند؛ تا زمانی وزارت صمت جاده مخصوص را حیاط خلوت سیاسی خود می داند هیچ تغییری در توسعه خودروسازی رخ نخواهد داد. حال مدیران عامل تغییر کنند و یا تغییر نکنند.

ایراد اصلی در فرایندها است؛ فرایند سیاست گذاری، تصمیم گیری و نظارت. خودروسازی محل خاله بازی وزرای مختلف صمت نیست که به محض وزیر شدن، جاده مخصوص را دوباره اسفالت کنند. طی دو سال اخیر در دولت سیزدهم ایران خودرو و سایپا با تغییرات مختلف و متنوع مدیریتی مواجه شده اند که دود آن فقط به چشم مردم رفت. به نظر می رسد در شرایط کنونی که خودروسازان با مشکلات مختلفی مواجه هستند، تغییر در جاده مخصوص اوضاع را بهبهود نخواهد کرد. بلکه بهتر است وزیر جدید صمت به جای خودروسازی، اول وزارت صمت را اصلاح کند و نظام فکری سیاست گذاری در این وزارتخانه را تغییر اساسی دهد.

 

مرتضی مصطفوی

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 18 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 18
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پرهام شنبه , 27 خرداد 1402 - 0:13

سلام سلام سلام ،
خدمتتون باید عرض کنم که آقای علی آبادی ، وزیر جدید صمت هم نمی توانند گره های کور این صنعت را باز کنند.
فاطمی امین برای حفظ صندلی خود چنان آتشی بر خرمن خودروسازی انداخت که تا سه سال آینده دود این آتش بر چشم همگان خواهد رفت.
پیش فروش های گسترده ی بدون پشتوانه ی کارشناسی و عملی و منطقی حداقل تا سه سال آینده گریبان خودروسازی را خواهد گرفت
با این پیش فروش ها ، درصورت بروز هر گونه تکانه و شوک در بازار خودرو وزارت صمت و خودرو ساز عملا امکان مداخله به منظور بهبود شرایط را نخواهند داشت.
جناب آقای علی آبادی ، ورود شما رو به قربانگاه صنعت ، تبریک و تهنیت عرض میکنیم

سرباز جان بر کف وطنم شنبه , 27 خرداد 1402 - 2:00

بنده خدا تو بفکر خودت باش که اگه تغییرات داشته باشن نون دونی تو قطع میشه
برو بفکر چاه دیگری برای خودت باش

یادگاری شنبه , 27 خرداد 1402 - 3:08

تاریخ خواهد نوشت ارتقا این سلطان آبادی دودش چشم خیلی ها را کور خواهد کرد.اینان از یک سطح مدیریتی نباید بالا تر روند چرا که هم خود را خراب میکنند هم آن مجموعه را .
این ها یادگار بماند تا فرارسیدن آن روز

بارز شنبه , 27 خرداد 1402 - 8:43

مپنا با حضور و مدیریت شخص آقای علی آبادی درخشش داشته تاجایی که ایشان وزیر شده، پس تغییر هد مجموعه مهم است و متاسفانه هیچ یک از دو مجموعه خودروسازی افراد متخصص نیستند. پس در کنار اصلاح فرایندها تغییر این دو ضروری است.

محمد شنبه , 27 خرداد 1402 - 10:29

انشاالله آقای وزیر از افرادی نظیر مهندس نجم الدین استفاده خواهد کرد که دردوره مدیریتی ایشان طلایی ترین دوره های مدیریت و رکورد و رشد تولیدو کاهش زیان انباشته در ایران خودرو بوده و بعد از برکناری نجم الدین دریای پر مطلاتم ایران خودرو هیچوقت رنگ ارامش و ثبات را به خود نگرفت وهمیشه خروشان بود.

همشهری شنبه , 27 خرداد 1402 - 15:25

چه درخششی
هر چه درو کرد کاشته های دوران منطقی و غروی بود

محمد شنبه , 27 خرداد 1402 - 15:58

جناب همشهری دستاورد جناب آقای دکتر منطقی رو هم اکنون در قامت معاون وزیر مشاهده کنید این وضعیت تعادل تولید کارخانه های خودرو سازی و همچنین آشفته بازار .حالا هنوز هم معتقد هستی که نجم الدین از کاشته های دکتر منطقی استفاده کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حمید شنبه , 27 خرداد 1402 - 12:28

خط بازار جان ، چرا آشفته شدی شما هنوز این بنده خدا ننشسته.. کسی که بیش از 10 سال در مپنا بوده و جدا ازون مشخصه از کلام و تیپش که اهل کاره نه کارهای دیگر…پس نگران نباش!!

منتقد شنبه , 27 خرداد 1402 - 15:55

به نظر بنده برای سایپا علی مسیبی و برای ایران خودرو هاشم یه زارع مناسب هستن
انشاله که آقای علی آبادی از افراد بی منطق و مقیم وزارت استفاده نکنه و در مهر چینی به جای سیاسیون افراد کاربلد رو جایگزین کنه دیگه این وزارت کاسش پر و لبریز شده جایی برای بازی نداره وگرنه وضع و اوضاع مملکت آشفته تر خواهد شد مردمم چیزی نمیخوان جز پارامش بازار و کمی رسیدگی به وضعیت معیشت پس هر چه زودتر باید اول گزنه های معاونی خود در خودروئی و ایدرو را تغییر دهد و از وزارتخانه خارجشون کنه مطمئنا اینقدر جایگاه برای خودشون دارن که به کتفشون هم نباشه بجای اونا از روشنی مقدم و … استفاده کنه آینده هر چند کند ولی بهتری رو میشه دید

علی شنبه , 27 خرداد 1402 - 21:01

تیموری بای بای بای بای 🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪🤪

متخصص یکشنبه , 28 خرداد 1402 - 21:49

بایست فوری هر دو مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا را عوض کنه
چون هیچ کدوم شون نه تجربه و نه تخصص مدیریت عاملی را ندارن
والسلام

ناجی یکشنبه , 28 خرداد 1402 - 10:37

اولین تصمیم در رابطه با مدیر ویژه خودروسازی جناب تیموریه…..
پس از 15 سال دوری و….. یهویی مدیرعامل سایپا واقعا در دولت نادره

حامی دوشنبه , 29 خرداد 1402 - 18:22

روزهای روشن نزدیک است

رضا سه شنبه , 30 خرداد 1402 - 16:33

وزیر محترم صنعت لطفا سایپا و مگاموتور باهم پاکسازی کنید

حیین یکشنبه , 4 تیر 1402 - 21:29

اقای علی ابادی عزیز امیدوارم شما هم شروع به تیم چینی و تغییر زود هنگام مدیران عامل خودرو سازی کنید انتظار این است با سیاست گذاری زمان کافی به تیم جدید داه شود

حیین یکشنبه , 4 تیر 1402 - 21:34

اقای علی ابادی عزیز امیدوارم شما هم شروع به تیم چینی و تغییر زود هنگام مدیران عامل خودرو سازی کنید انتظار این است با سیاست گذاری زمان کافی به تیم جدید داده شود تا از حالت خاله بازی خارج شود حتی یک تیم فوتبال هم با تغییرات زیاد مربی دچار مشکل میشود از تصمیمات که با سور حسینی باشد دور باشید و با حمایت حداقل یک ساله از تیم جدید به دنبال نتیجه باشید اگر قرار باشد هر مدیرعامل بیاید 7تا6ماه بماند و امنیت شغلی نداشته باشد که نمیتواند استراتژی خود را پیاده کند شما هم خواهشا ولایتی و انقلابی عمل کنید نه با تغیرات در خودرو سازی با تغیرات در سیاستهاو معاونین خود وزارت صمت این خواسته مردم است

amir یکشنبه , 4 تیر 1402 - 21:35

اقای علی ابادی عزیز امیدوارم شما هم شروع به تیم چینی و تغییر زود هنگام مدیران عامل خودرو سازی کنید انتظار این است با سیاست گذاری زمان کافی به تیم جدید داده شود تا از حالت خاله بازی خارج شود حتی یک تیم فوتبال هم با تغییرات زیاد مربی دچار مشکل میشود از تصمیمات که با سور حسینی باشد دور باشید و با حمایت حداقل یک ساله از تیم جدید به دنبال نتیجه باشید اگر قرار باشد هر مدیرعامل بیاید 7تا6ماه بماند و امنیت شغلی نداشته باشد که نمیتواند استراتژی خود را پیاده کند شما هم خواهشا ولایتی و انقلابی عمل کنید نه با تغیرات در خودرو سازی با تغیرات در سیاستهاو معاونین خود وزارت صمت این خواسته مردم است

amir یکشنبه , 4 تیر 1402 - 21:37

اقای علی ابادی عزیز امیدوارم شما هم شروع به تیم چینی و تغییر زود هنگام مدیران عامل خودرو سازی کنید انتظار این است با سیاست گذاری زمان کافی به تیم جدید داده شود تا از حالت خاله بازی خارج شود حتی یک تیم فوتبال هم با تغییرات زیاد مربی دچار مشکل میشود از تصمیمات که با سور حسینی باشد دور باشید و با حمایت حداقل یک ساله از تیم جدید به دنبال نتیجه باشید اگر قرار باشد هر مدیرعامل بیاید 7تا6ماه بماند و امنیت شغلی نداشته باشد که نمیتواند استراتژی خود را پیاده کند شما هم خواهشا ولایتی و انقلابی عمل کنید نه با تغیرات در خودرو سازی با تغیرات در سیاستهاو معاونین خود وزارت صمت این خواسته مردم است خدا یاورتان باشد