مدیرعامل ایران خودرو نوکر ملت است/سرنوشت پورمجیب؛ بازنشستگی، استعفا یا برکناری؟

باید منتظر ماند مدیرعامل ایران خودرو که این روزها خود نوکر ملت کرده برای حل موضوع کاهش تولید چه تدبیری برای بخش های مختلف از جمله ساپکو خواهد کرد؟ آیا مدیرعامل ساپکو تغییر می کند و یا همه چیز تا زمان واگذاری ایران خودرو به سهامداران استراتژیک واقعی در حالت توقف قرار می گیرد.
کد خبر : 65266
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

به گزارش خط بازار؛ طی چند دهه اخیر موضوع تولید به شاخص اصلی عملکرد مدیران خودروسازی تبدیل شده است. هرگاه روند تولید صعودی بوده، مدیران خودروسازی مورد تمجید قرار گرفته اند و هرگاه نیز تولید نزولی شده، شایعه تغییرات مدیریتی نقل محافل رسمی و غیررسمی شده است.

در همین راستا چند صباحی است به دلیل کاهش تولید در ایران خودرو، زمزمه تغییر مدیرعامل این گروه خودروسازی بر سر زبان ها افتاده است. مدیرعامل سالمی که از یک طرف به یک بازنشسته نظامی دل خوش کرده است و از طرف دیگر دل به جوان سایپایی داده است. مدیرعاملی محافظه کاری که از یک طرف برای فتح قله ها به یاران خاص خود نیز رحم نمی کند و از طرف دیگر چراغ خاموش به دنبال حذف رویای خود در جاده مخصوص است.

هرچند که عظیمی خود را وقف اجرای منویات و خواسته های ملت کرده تا شاید بتواند از چالش های پیش روی خود به سلامت عبور کند ولی وضعیت ایران خودرو چندان تعریفی نیست. وضعیتی که در دوره قبل عظیمی نه تنها وجود نداشت بلکه عملکرد روشن و موفق خطیبی سبب شد تا علاوه بر تکمیل خودروهای ناقص پارکینگ، تولید فیزیکی از آمار حذف شود و تولید تجاری روند صعودی داشته باشد. رکوردی که در تاریخ ایران خودرو نظیر نداشت.

البته اینکه در دوران عظیمی روند تولید کاهش یافته به عوامل مختلف درونزا و برونگرا بستگی دارد که قطعا بخشی از آن متوجه عوامل اقتصادی سیاسی از جمله تحریم است، بخشی از آن به بدنه ایران خودرو برمی گردد و بخشی دیگر نیز متوجه شرکت ساپکو است. شرکتی که در دوران عظیمی مدیریت آن از پیرمحمدی به پورمجیب انتقال پیدا کرد و طبق برنامه وزارت صمت باید منحل شود. از این رو قطعا علاوه بر افزایش کارایی در گروه ایران خودروء بخشی از حل چالش تولید، بهبود عملکرد ساپکو است. بهبودی که هم می تواند در سیستم مدیریتی صورت گیرد و هم در فرآیندهای عملکردی.

براین اساس باید منتظر ماند مدیرعامل ایران خودرو که خود را مفتخر به نوکری ملت می دارندء برای حل موضوع کاهش تولید چه تدبیری برای بخش های مختلف از جمله ساپکو خواهد کرد؟ آیا مدیرعامل ساپکو تغییر می کند و فرد توانمندتری جایگزین می شود و یا همه چیز تا زمان واگذاری ایران خودرو به سهامداران استراتژیک واقعی در حالت توقف قرار می گیرد. قطعا در این بین بهترین حالت ممکن حضور سهامداران واقعی خصوصی برای حل بحران عظیم ایران خودرو است.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 14
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناظر پنهانی سه شنبه , 26 دی 1402 - 14:03

جناب دکتر احمدی و جناب آقای دکتر علی آبادی حذف سازه گستر و مرکزتحقیقات را نیز در دستور کار قرار دهید که قراردادهایی بین این شرکت ها و سایپا رد و بدل می شود که به نظر جای بازرسی دارد و به نظر معاونت مهندسی نیز با معاونت کیفیت ادغام گردد به این دلیل که این دو واحد می بایست همسوی هم حرکت نمایند و نیاز است کنترل بیشتری در این حوزه ها وجود داشته باشد البته مدیرعامل سرکشی می نماید ولی خب نیاز به ورود حوزه بازرسی می باشد

محمد سه شنبه , 26 دی 1402 - 15:26

بعد از مهندس پیر محمدی جناب آقای مهندس غفاری مدیر عامل ساپکو شدند و بعد ایشان مهندس پور مجیب تشریف آوردند

طهمور سه شنبه , 26 دی 1402 - 18:52

یه سلامی هم بکنیم به مدیر حراست ایتراک

صادق سه شنبه , 26 دی 1402 - 21:47

اتفاقا مدیر ایتراک تازه منصوب شده و جز بهترین مدیران حراست گروه می باشد

طهمور چهارشنبه , 27 دی 1402 - 6:18

البته اگر شما هم علیرضا صادقی باشی

Mahdi no چهارشنبه , 27 دی 1402 - 6:40

یکی از عوامل فساد در خودروسازی و زیر مجموعه ها مدیران و پرسنل بعضا نا لایق و ناکارآمد ناظر است که اگر این وضعیت کنترل نشود ودر جذب آنها دقت نکنند فاجعه بار ایت مثل شرکت م خ
اینها فساد را می‌بینند و چشمشان کور میشود چون خودشان فاسدند

پیشکسوت ایرانخودرو سه شنبه , 26 دی 1402 - 20:03

سلام و عرض ادب
چیزی که پر واضح است عدم وجود قدرت تصمیم گیری در مدیریت ارشد ایرانخودرو میباشد این گروه صنعتی نیاز به یک انسان مقتدر ، با کفایت ،با تجربه و کاربلد دارد بی شک جناب عظیمی در حال گذراندن دوره کارآموزی میباشد اما به چه قیمتی؟ از دست رفتن فرصت ها بیش از ۶ ماه پیش جناب رادمنش را به سمت مدیر طرح پروژه خودرو های برقی گمارده اند دریغ از یک برنامه ریزی و قدم مثبت در این خصوص حالا پس از گذشت ۶ ماه به تازگی جناب رادمنش معاونت تحقیقات فرد بی تجربه ای را به عنوان قائم مقام خودشان در پروژه مذکور گمارده اند خوب اگر نیاز به قائم مقام برای پروژه بود چرا بعد از ۶ ماه این اتفاق رقم خورده است خوب سوال بعدی چرا ابتدا به ساکن ۶ ماه پیش همین به اصطلاح قائم مقام را مدیر پروژه نکردید حتل نقش معاونت مرکز تحقیقات در این پروژه چیست؟از روز اولی که جناب علی آبادی به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شدن خودرو برقی جزئی از برنامه های ایشان به حساب می آمده خوب پس چرا اینقدر تاخیر در اجرای دستورات وزیر محترم وجود دارد!؟ همه اینها حاکی از عدم تسلط کافی مدیر عامل محترم ایرانخودرو به امور می باشد.

خودرویی چهارشنبه , 27 دی 1402 - 11:41

راد فقط بدرد اسنپ میخوره
مدیریت صفر . بی سواد .

احمد چهارشنبه , 27 دی 1402 - 6:16

سلام خط بازار چرا مطالب ضد م ع رو نمینویسی

راد چهارشنبه , 27 دی 1402 - 11:26

برادر عزیز خط بازار و به ویژه مصطفوی نشون داده که روزنامه نگار مستقلی نیست و همیشه واقعیتها رو پاک میکنه و آنچه که منافع خودش و نشریه خط بازار رو به چالش نکشه انتشار میده واقعا نمیدونم در موردش چی بگم

روایی چهارشنبه , 27 دی 1402 - 23:06

سالمترین و پاک دست ترین مدیران ایران خودرو ،مدیران زمان مقیمی بودن.

متاسفانه در حال حاضر شرکت م شخصی بنام میرکاظم در حال جمع آوری سهام آن شرکت بدون واگذاری بلوکی هست

مهدی پنجشنبه , 28 دی 1402 - 8:56

نهادهای نظارتی خوابند وقتی که افراد بواسطه ب یعقوب به راحتی به شرکت ایتراک منتقل میشن

حسین جمعه , 29 دی 1402 - 23:45

خواب اونم چه خوابی
یه سر بزنین به بازرسی ببینین چه خبره. روساش ظرف مدت یک سال دو تا ارتقا گرفتن
جالب ترش این که با فشار دوست ع به م داره کار انجام می شه

تاران جمعه , 29 دی 1402 - 19:57

تا وقتی حراستی ها و امنیتی ها از خودرو سازی بیرون نشن.این ها اصلاح نمیشه