پاسخ به ۵ چالش واگذاری ایران خودرو/ بازی دلواپسان عظیم با اجرای مجازی ها

چند روزی است که دلواپسان عظیم ایران خودرو احساس خطر کرده و رسانه ها و فضای مجازی را پُر از مصاحبه و توئیت کرده اند.
کد خبر : 93900
تاریخ انتشار :پنجشنبه 11 بهمن 1403 - 21:19

به گزارش خط بازار؛ چند روزی است که دلواپسان عظیم ایران خودرو احساس خطر کرده و رسانه ها و فضای مجازی را پُر از مصاحبه و توئیت نموده اند. موضوعی با بازی سیاسیون و اجرای آی پی ها مجازی با هویت نامشخص.

دلواپسان عظیم معتقدند که واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی با چالش های زیادی روبرو است. چالش هایی که بیشتر بهانه سیاسیون برای فرار به جلو است تا یک استدلال محکم.

در ادامه به ۵ مورد از این چالش های به همراه پاسخ به آنان اشاره می شود.

۱- تعارض منافع بین قطعه سازان و خودروسازان

در حال حاضر خودروسازان مالک ۱۰۰ درصدی شرکت های قطعه ساز زیرمجموعه خود هستند. چطور درباره این شرکت ها تعارض منافع مطرح نیست ولی درباره بخش خصوصی عنوان می شود؟ تعارض منافع در خودروسازی در دو سطح صنعت و اقتصاد کلان مطرح است و نه بنگاه داری.

۲- تیر خلاص به صنعت خودرو

خودروسازی سال ها به دلیل مدیریت شبه دولتی ورشکسته و با زیان انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه است به طوری که تولید خودروهای بی کیفیت آن صدای همه را درآورده است. نه مردم نه دولت نه قطعه ساز نه سهامدار و نه حاکمیت هیچ کدام از خودروسازی بحران زده کنونی راضی نیستند. لذا خیلی وقت سیاسیون تیر خلاص خود را به این صنعت شلیک کرده اند.

۳- در هیچ کجای دنیا قطعه ساز، سهامدار خودروسازی نیست.

کدام بخش از اقتصاد و صنعت در ایران از مدل های مرسوم جهانی تبعیت می کند که خودروسازی از آن تبعیت کند؟ در کجای دنیا یک حقوق دان مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه می شود؟ در کجای دنیا خودروسازی بازیچه بازی های سیاسی و تغییر دولت ها می شود؟ در کجای دنیا خودروساز خودرو را با قیمت دستوری می فروشد ولی تعیین می کند ولی فولاد به قیمت دلاری. در کجای دنیا دولت هم سیاست گذار است هم بنگاه دار و هم ناظر؟ مضاف بر اینکه در دنیا مدل های مختلفی وجود دارد که قطعه ساز سهامدار خودروسازی است و در جهت تقویت زنجیره ارزش تولید رفتار اقتصادی می کند. لذا حضور قطعه ساز به عنوان سهامدار خودروساز مغایر با اصول اقتصادی نیست.

۴- مالکان کروز تابعیت مضاعف دارند(به فرض صحت این موضوع)

تمام تلاش سیاستمداران کشور، جذب سرمایه گذار خارجی است تا رشد ۸ درصدی محقق شود. چطور برای جذب سرمایه گذار خارجی هزاران امتیاز در برجام و نیروگاه های اتمی … داده می شود ولی سرمایه گذار داخلی محکوم می شود؟ چطور سهامداری ۵۰ درصدی چینی ها در شرکت های خودروساز خصوصی ضد منافع ملی نیست ولی در برابر سرمایه گذار داخلی که همه سرمایه خود از جمله فرزندان ش نیز در داخل هستند، رگ غیرت سیاسیون باد می کند؟

۵- واگذاری ایران خودرو به پرونده داران

هر فردی ممکن است فعالیت های مختلفی داشته باشد. اینکه موضوعات مربوط به یک قطعه ساز را به حق طبیعی سهامداران  خصوصی گره زده شود، خلط مبحث و دستاویزی برای فرار به جلو می باشد. از منظر عرف، شرع، اخلاق و قانون حق طبیعی افراد است که بر سهام خود نظارت داشته باشند و آن را مدیریت کنند و وکالت آن را به شخص مورد نظر خود اعطا نمایند.

تملک سرمایه و سهام شرکت‌ها نباید منجر به اخلال در رقابت شود

مگر ساختار خودروسازی در ایران رقابتی است که اداره ایران خودرو توسط سهامداران خصوصی بخواهد در آن اخلال ایجاد کند. سیاسیون از کدام رقابت صحبت می کنند؟ از لاتاری خودروهای بی کفیت داخلی و یا صف های چند میلیونی برای خرید خودروهای گران.

جمع بندی

براساس عقل سلیمِ مدافع منافع ملی، دولت ها نباید در مدیریت خودروسازان دخالت کنند. چرا که دولت ها در ایران به دلیل عدم بلوغ سیاسی هیچگاه بنگاه دار خوبی نبوده اند. از طرف دیگر نظریه های جدید درباره اقتصاد سیاسی اذعان دارد که دولت ها لزوما به دنبال منافع ملی نیستند. نظریه انتخاب عمومی معتقد است دولت ها و جریان های سیاسی همچون یک بنگاه خصوصی می توانند به دنبال منافع خود باشند و قوانین و مقررات را به نفع خود تنظیم کنند.

واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی شرط لازم برای توسعه است و شرط کافی بازمهندسی قوانین و مقررات برای ایجاد فضای رقابتی در خودروسازی است. متاسفانه طی چند دهه اخیر خودروسازی در ایران به دلیل حضور سهامداری و مدیریتی دولت ها، گروگان سیاسیون بوده و دخالت های زیانده جریان ها و باندهای مختلف غیرمتخصص خسارت های هزاران میلیاردی را به سرمایه ملی و مردم وارد کرده است. حضور دامادزاده دهه شصتی غیرمتخصص در راس تخصصی ترین شرکت خودروسازی تنها یک مصداق روشن است.

سال هاست که خودروسازی در ایران به گاو شیرده سیاسیون تبدیل شده است. گاوی که از جیب مردم تغذیه می کند و به آقازاده خدمات می دهد. واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی قطعا منجر به قربانی منافع سیاسیون می شود.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 15 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صداقت پنجشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶

عجب

همشهری پنجشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱

واگذاری مدیریت شرکتهای دولتی بزرگ مانند ایران خودرو به بخش خصوصی. به شدت غلط است
انشالله که این اتفاق نیافتد .

ارشیا پنجشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰

عزیزانی که منتظرید با واگذاری ایران خودرو مدیران نالایق کنار بروند لازم به ذکر است بدانید. تا زمانی که باند فامیل یازی از دامادزادها و برادرزادهایشان در گروه مستحکم می باشد.پس به فکر باشید که صندلی های بزرگتر در انتظار دانند زاده و برادزادهاست

علی جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۳۲

متاسفانه با این شرایط خودروسازی قادر به ادامه راه نیست
باند بازی و فساد همه جارو گرفته
قبلا اگه کسی خطای میکرد برخورد میشد الان تشویق میشه
پاداش های انچنانی بعضی از معاونین
سفر به مشهد و گشایش بخت
رستگار شدن انسانهای با ایمان
مهندس شدن یک جغرافی دان و یک کفترباز
مدیر شدن نگهبانان
از زمان فیروزه قد همه مدیرا کوتاه شد

Ghalandar جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۳۶

اون كسي كه تصميم گيرنده هستي، يكسال ايران خودرو رو بسپار دست مهندس حسن صالحوند، بعدش بهشت رو ميبيني. مردي از جنس كارگري و مسلط به همه امور و انسان به تمام معنا

کارگر جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۴:۵۳

واقعا خجالت آوره ، چند وقتی هست در ایران خودرو برای اینکه به خودی هاشون حکم بدن ساختار قائم مقامی راه انداختن ، آخرین نمونش هم در سیستم جامع تولید هستش که خود معاونتش هنوز سرپرست معاونت هستش اما به یکی از خودشان هم سرپرست قائم مقامی معاونت دادن.
اون موقع به حقوق کارگر که میرسن حرف از سهامدار میزنن.
شرم اوره .

رضای حق جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۷:۵۰

سلام … جالبه حداقل ۳۰۰۰ نفر مدیر سفارشی بدرد نخور تو ایرانخودرو داریم و به طبع سایپا هم وضع بهتری نداره و سر جمع اینا حداقل تو صنعت خودرو سازی ۱۰۰۰۰نفره که همه به جاهای!مختلف وصل هستند و بر این سفره پهن چمباتمه زده اند و همه هم شکر خدا یا از نهاد ریاست جمهوری و یا مجلس و یا جاهای مختلف و حتی دفتر حکومت محترم سفارش شده اند .. و مطمئن باشید که عمرا زورتون به این افراد نخواهد رسید و فقط بیخود بقیه هم جون هم افتادن شما یک درصد فکر کن این ۱۰۰۰۰چاق و پر زور و بخور رو بتونید بکنید بیرون..اولین کار باید کارگرها رو که ستن اصلی هستند اخراج کنند تا بتونن پول اون بیخود زاده ه رو بدن..واقعا ملت رو چی فرض کردید …نفوذ طبق فرمایشات رهبری داخل لایه لایه های صنعت ایران رخنه کرده .. شما یه درصد فکر کن بتونی ۵ تا از این فربه ها رو بیرون کنی … سریع میگن حفظ نظام اوجب واجبات است ….

صبور جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶

گرچه با اين وضعيت بد دلار و طلا در هر صورت بعيد ميدونم درست بشه اميدوارم به نفع مردم بيچاره بشه همه جا شده مديران شعاري و اداباز به ظاهر مومن هستن

ماهان جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴

نتیجه واگذاری شتابزده ایران خودرو به بخش خصوصی میشه بهمن نه تنها زیانش جبران نشد طبق آمار رسمی متحمل زیان مضاعف شده

علی جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷

متاسفیم براتون با این متن بی محتوا ..خودتون هم نمی فهمین برای چند ریال پول چجوری چرت و پرت بگین

حاج فدا جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

تکلیف آقا زاده ها دامادزاده ها برادرزاده و خواهرزاده ها چی میشه

reza جمعه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱

عرض سلام و تبریک ماه شعبان : همه اتفاق نظر داریم که مدیریت خودروسازی بدلیل دولتی بودن کارآمدی لازم را ندارد پس باید مدیریت واگذارشود
اهلیت هم که کسی مثل کروز هم سابقه قطعه سازی را حداقل نیم قرن و چندسال هم که خودروساز شده است.
تیم قوی و توانمندی دارد
پس اهلیت فنی را دارد
پرونده دار بودن فقط برای کسی که کار نکرده پرونده ای وجود ندارد (دیکته نانوشته غلط ندارد) !!!
نظارت صحیح و رصد توسط رسانه ها
البته مشروط براینکه باجخواهی و …. نباشد
کسانی که با رابطه آمدند باید نگران باشند وگرنه بخش خصوصی واقعا نیروی انسانی را سرمایه خود می داند
پاسخ سوالم از مهندسی که الان هم داخل گروه صنعتی ایران خودرو شاغل هست و مدتی هم در کروز بوده در رابطه با وضعیت کروز این بود:
در کروز رسیدگی به نیروی انسانی بیشتر بود ولی واقعا باید کار می کردی و اینجا راحتیم یه جورایی گمیم کی به کیه ….
همچنین مدیران ارشد را افرادی کاربلد واقعا اکتیو و حرفه ای خیلی حواسشون به کارشون هست و…

دلم گرم شد امیدوارم در عمل هم هر آنچه صلاح مملکت هست اتفاق بیافتد.

عدالت شنبه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۶:۱۳

نمایندگان مجلس هم که اعتراض مردن بیشتر نگران حواله های که هر سال ایران خودرو برای خودشیرینی براشون میفرسته هستند.
اگر خصوصی بشه دیگه از حواله هر ساله نماینده مجلس خبری نیست.
از استخدام سفارشی ، مدیران و هیت مدیره سفارشی خبری نیست.

کارگر خط تولید شنبه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۰۴

آقای خط بازار تو نگران چی هستی صادقانه بگو
آیا نگران اقتصاد کشورت هستی ؟
آیا نگران چرخیدن چرخ مملکت هستی ؟
آیا نگرانی که چرخش تولید در کارخانجات مملکت به ایسته ؟
نه عزیزم بخداوندی خدا تو فقط نگران جیب خودت هستی نگران این هستی که دیگه از ایران خودرو و سایپا چیزی گیرت نمیاد و نکنه که صاحبان کروز هم جیره و مواجبت رو قطع کنن
آره آقای خط بازار تو نگران خودت هستی و بس که این امر بر همه اهل صنعت این مرز و بوم واضح و موبرهن است

علی شنبه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

استاد محترم ! یعنی تو از مدیریت آقای عظیمی راضی هستی ؟
کل زنجیره تامین و تولید و مهندسی و… را با مدیریت ضعیف و انتخاب رابطه ای مدیران ناکارآمد منهدم کرده ..
نکنه تو هم از همون هایی هستی که نگران قطع شدن جیره و مواجبت هستی ؟
توکل کن به خدا و به شایستگی های خودت ( اگه داری ) تکیه کن خدا روزی رسانه

css.php