از این جماعت غیر از این انتظار نیست؛

ویترین عملکرد خودروسازان، تیم روابط عمومی است

روابط عمومی خط مقدم و نشان دهنده چهره اصلی شرکت ها و منش مدیریتی حاکم بر آنان است. هرچه تیم روابط عمومی با تجربه، هوشمند و دارای فن قوی تعامل باشد، شناسایی و حل مشکلات پیش روی شرکت ها با کمترین هزینه مالی، اجتماعی و سیاسی صورت خواهند گرفت.
کد خبر : 25014
تاریخ انتشار : شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

به گزارش اختصاصی خط بازار؛ روابط عمومی خط مقدم و نشان دهنده چهره اصلی شرکت ها و منش مدیریتی حاکم بر آنان است. هرچه تیم روابط عمومی با تجربه، هوشمند و دارای فن قوی تعامل باشد، شناسایی و حل مشکلات پیش روی شرکت ها با کمترین هزینه مالی، اجتماعی و سیاسی صورت خواهند گرفت. این تیم روابط عمومی است که می تواند به مدیران عامل خط مشی رفتاری درست را نشان دهد.

اینکه مدیران یک شرکت در چه زمانی سخن بگویند، در چه زمانی جلوی دوربین بروند، در مقابل کدام موضوعات واکنش نشان دهند، و یا چه کسانی به خودروسازی دعوت شوند، اظهارات چه مسئولی در خصوص خودروسازی بازتاب داشته باشد و … همه و همه در حیطه مسئولیت روابط عمومی است. البته به شرط آنکه روابط عمومی عروسک خیمه شب بازی مدیران نباشد بلکه صاحب روش و مدل برای پیشبرد اهداف شرکت باشد.

رفتارشناسی تیم های روابط عمومی در خودروسازی بیانگر آن است که دو طیف در چند سال گذشته عنان روابط عمومی را برعهده گرفتند. در یک سو بعد از تغییرات مکرر و پی در پی در نهایت یک تیم روابط عمومی نسبتا قدیمی بر سر کار آمد که مدعی تجربه و تخصص می باشد و در سوی دیگر برخلاف طرف مقابل، یک تیم نسبتا جوان تر مسئولیت روابط عمومی را بر عهده گرفته است.

تجربه خط بازار در تعامل با هر دو طیف نشان می دهد که جوانان علی رغم سن کمتر ولی بسیار پخته تر و حرفه ای تر عمل می نمایند. اولین حُسن این تیم این است که نگاه کلانتری به روابط عمومی ندارند. به این معنا که واکنش آنان به هر انتقادی سر از دادگاه در نمی آورد. بلکه نقد منصفانه را حق هر رسانه می دانند. این خط فکری دقیقا همان مشی مدیرعامل این گروه خودروسازی است. به درستی همان طرز فکر مدیرعامل به تک تک مدیریت ها از جمله روابط عمومی تسری یافته است. به بیان دیگر مدیریت حاکم در این خودروسازی حرفه ای، تخصصی و بدون پروپاگاندای هجو رسانه ای است. از مدیران متخصص غیرسیاسی غیر از این نیز انتظار نیست.

در این تیم وظایف تک تک افراد مشخص است. هر کسی می داند که  چگونه باید با رسانه ها و در چه زمینه ای صحبت کند. افراد این تیم همچون مدیر روابط عمومی آن بسیار متواضع و همواره پاسخگو هستند. تخصص اصلی این گروه مدیریت فضا و کاهش تنش ها از مسیر درست است. تلاش این تیم جوان این است که از تک تک ظرفیت های بالفعل و منحصر به فرد هر رسانه استفاده شود.

در خوشی و ناخوشی کنار رسانه ها باشند نه اینکه به محض ایجاد حواشی برای یک رسانه، رفتارشان 180 درجه تغییر کند. به محض ایجاد تنش با رسانه ها، این تیم روابط عمومی است که به صحنه می آید تا موضوع را مدیریت کند. در چنین موقعیتی افراد دیگر تابع روابط عمومی هستند. این منش در کل گروه نیز وجود دارد آنجایی که حتی مدیرعامل گروه نیز مستقیم در صورت صلاحدید به رسانه پاسخ می دهد.

برنامه های روابط عمومی در شرکت های زیرمجموعه در سطح کلان کاملا متمرکز با شرکت مادر طراحی می شود نه اینکه هر شرکتی برنامه مجزا خود را پیش ببرد. مدیر روابط عمومی مستقل و خط مشی مشخص به خود را دارد. در رفاقت با رسانه ها شجاعانه رفتار می کند و نه محافظه کار. تمرکز بر بیان واقعیت های فنی دغدغه اصلی این گروه است. به همین خاطر است که در این تیم، هیچ کس به شعرخوانی فکر نمی کند. همین روحیه سبب شده تا این گروه خودروسازی به عملکرد خود تکیه کند و انتشار مطالب انتقادی نترسد و اصراری هم بر حذف خبر نداشته باشد. هدف این گروه این است با تراز مالی خود(علی رغم همه فشارهای سیاسی و مشکلات ساختاری) با دیگران صحبت کند و نه با پروپاگاندای رسانه ای.

هرچند که این ویژگی ها به معنای بی عیب بودن این تیم روابط عمومی نیست ولی نتیجه این گروه سبب شده تا حواشی در این خودروسازی به مراتب از دیگران در اتمسفر خودروسازی و خارج از خودروسازی کمتر و اشتباهات به طور نسبی سطحی تر و کمتر باشد. چرا که از این جماعت غیر از این انتظار نیست.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صادقی شنبه , 4 دی 1400 - 16:43

به نظر میرسد ایران خودرو باید شیوه و مش خود را اصلاح و از مدیران سایپا الگو برداری کنند.خط مشی مدیران را مدیران عامل تعیین میکنند که متاسفانه ارشد ایران خودرو مشی و برنامه مشخص و قابل ارائه ای ندارد.درست مانند دولت دوازدهم.