مشکل کمبود قطعه بود؟
مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو گفت: در مورد خودروهای ناقص چند بحث مطرح است که به دلیل پیچیدگی فرایند تولید خودرو به راحتی نمیتوان قضاوت کرد. عامل اول مشکل کمبود قطعه در جهان است. برخی قطعات حساس خودرو که تنها چند برند در دنیا آن را تولید میکنند و خودروسازها نیز از آن برند خریداری میکنند به مشکل خورده است. لذا شرکتهای خودروسازی در دنیا مانند ایرانخودرو و سایپا نیز در تامین قطعات خود به مشکل خوردهاند.
او افزود: عامل دوم، مشکلات تحریم است. در برخی موارد خودروساز قطعات را خریداری کرده است اما نمیتواند آن را وارد کشور کند. مشکل دیگری که خودروسازان با آن درگیر هستند گروکشیهایی بین قطعهسازان و خودروسازان است. در برخی مواقع دیده شده که قطعهسازان در پشت پرده با لابی به منظور تعطیل شدن خط تولید، قطعه به خودروساز نمیدهند. تشخیص عامل اصلی خودروهای ناقص در این مورد بسیار دشوار است و تنها کسی میتواند نظر بدهد که در جریان تولیدات باشد.
ادامه بازیهای سیاسی صنعت در دولت جدید
این کارشناس خودرو توضیح داد: بر اساس شواهد به نظر میرسد مدیرعاملان شرکتهای خودروسازی عوض خواهند شد. علت اصلی آن نیز فشارهایی بود که برای خودروهای ناقص به وزیر وارد شده است.
او ادامه داد: ساختار سیاسی حاکم بر صنعت خودروسازی که در دولت قبل نیز بود در دولت جدید نیز مشاهده میشود. باید در نظر داشته باشیم که با جایگزینی مدیرعامل مشکلی برطرف نخواهد شد. این اتفاقات نشان میدهد که هیج رشدی در صنعت خودرو نخواهیم داشت.
مصطفوی با اشاره به بازیهای سیاسی دولت در صنعت معتقد است که وزارت صمت تنها با افزایش تولید در خودروسازی ادعا میکند که دستاوردی در این صنعت بدست آوردهاند، اما در واقع هیچ توسعهای اتفاق نمیافتد.
تولید در شرایط کمبود قطعه
او در ادامه توضیح داد: خودروسازها در شرایطی که با کمبود قطعه مواجه بودند خودرو تولید میکردند و بر خودروهای ناقص خود میافزودند. در افکار عمومی این نظر وجود دارد که افزایش تولید، نشاندهنده عملکرد موفق وزیر است. دولت نیز بدون توجه به شرایط موجود، برای تحقق اهداف خود در بین نمایندگان دستور افزایش تولید را به خودروسازان میدهد. خودروساز نیز برای نگه داشتن جایگاه خود به دستور افزایش تولید عمل میکند.
مصطفوی در مورد وعده خودروسازان بر کاهش خودروهای ناقص خود گفت: خودروسازان تحت فشار دستگاههای سیاسی، امنیتی و دولتی این وعده را دادند و در واقعیت این وعده عملی نمیشود. فشا
خودرو نباید تولید شود
این کارشناس خودرو افزود: با در نظر گرفتن شاخصهای اقتصادی و صنعتی خودروسازان با وجود زیان انباشته خود نباید خودرو تولید کنند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0