ورود کمیسیون اصل ۹۰ به واگذاری ایران خودرو/واگذاری سایپا در هاله ابهام

کمیسیون صنایع با وارد کردن ایراد به نحوه خصوصی سازی ایران خودرو، در حضور معاون دادستان کل کشور دوباره این پرونده را به جریان انداخت. بعد از کمیسیون اصل ۹۰، این کمیسیون هم به جمع مخالفان این واگذاری اضافه شد.
کد خبر : 118668
تاریخ انتشار :دوشنبه 13 مرداد 1404 - 14:46

به گزارش خط بازار؛ بعد از اعتراض کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی و درخواست از معاونت قضایی دادستان کل کشور ، این بار کمیسیون صنایع به ماجرای واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی ورود کرده است. ماجرایی که از ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ آغاز و به رغم استقرار و شروع به کار تیم جدید هنوز با حاشیه ها و مخالفت ها همراه است. دیروز (دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳) نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور معاون دادستان کل به نحوه واگذاری مدیریت ایران خودرو ایراد وارد کرد.

در همین رابطه، محمد رستمی، سخن‌گوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جزییات این نشست گفت: «این نشست به درخواست برخی نمـایندگان جهـت اجرای مـاده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی با موضوع ایرادات نحوه واگذاری مدیریت ایران خودرو با حضور معاون حقوق عامه دادستان کل برگزار این ایراد با اکثریت رأی اعضا و کمیسیون صنایع و معادن وارد دانسته شد.»

وی ادامه داد: «مقرر شد گزارش نتیجه بررسی‌ها جهت قرائت در صحن مجلس ارسال شود تا مسیر قانونی را طی کند.»

ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس

براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رییس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رییسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

بر این اساس، کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت رییسه به مجلس ارائه می‌دهد. به موجب این ماده، هر یک از کمیسیون‌ها، گزارش موضوع مرتبط با مواد (۲۱۱)، (۲۱۴) و (۲۳۴) این قانون را پس از تصویب در مجلس تهیه و فوراً از طریق هیئت‌رییسه حسب مورد به قوه قضاییه یا مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال می‌کند.

بررسی خارج از نوبت در قوه قضائیه

ضمن این‌که گزارش‌های ارسالی به قوه قضاییه خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. معاونت نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری موارد مذکور است و گزارش پرونده‌ها را هر سه‌ماه یک‌بار به اطلاع نمایندگان می‌رساند.

درگیری حقوقی جدید ایران خودرو

ورود کمیسیون صنایع مجلس به موضوع واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی را باید درگیری حقوق جدید این شرکت به شمار آورد. ایران خودرو به تازگی با موضوع الزام به اجرای ماده ۹۰ اصل ۴۴ از ۶ نهاد دولتی و حاکمیتی از جمله وزارت صمت و شورای رقابت شکایت کرده است. این در حالی است که آن‌ها در خصوص قیمت گذاری با وزارت صمت نیز به مشکل خورده اند. در این شرایط، ورود کمیسیون صنایع به بحث و نحوه واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی ، آن‌ها وارد چالش جدیدی خواهند شد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عدالت علی دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۶

مستندات شرکت, [۰۲.۰۸.۲۵ ۱۵:۵۷]
نامه سرگشاده حواله داران دو ساله خودروی شاهین؛
که بلکه نهادهای نظارتی یا رسانه‌های داخلی و صدا و سیما آنرا پیگیری کنند!

وزارت محترم صمت
شرکت گرامی سایپا

۱) حتما مطلعید که ما دهها هزار نفر حواله داران شاهین از اردیبهشت ۴۰۲ ثبت‌نام کرده‌ایم،
نوبت زمستان ۴۰۳ تعیین کردید؛
همزمان با افزایش ۳۵ درصدی در آذر ۴۰۳ برای درصد کمی فراخوان شاهین G دادید که متاسفانه هنوز بعد از ۸ ماه تحویل نداده‌اید.

به اکثریت هم ماههای مختلف ۴۰۴ و بعضا ۴۰۵ تحمیل کردید و علیرغم اینکه بعضا چندبار مشمول افزایش قیمت شده‌اند یا می‌شوند ، بازهم اجبارا به آنها تبدیل به شاهین جی‌ال فرستادید که آنرا هم از تکمیل وجه اواسط اردیبهشت تا کنون تحویل نداده‌اید.

آنهایی هم که پارسال تبدیل به شاهین پلاس رو قبول کردند و از اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه کرده‌اند، تحویل نداده اید.
گروه دیگری هم که از مهر ۴۰۲ تبدیل به شاهین cvt رو قبول کردند و پیش پرداخت دادند و از اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه کرده‌اند را هم تحویل نداده‌اید.
برای عده‌ای هم که تاکنون دعوتنامه نفرستاده‌اید!
البته بهتر است نفرستید
چون شما که جریمه تاخیر در دعوتنامه هم نمیدهید
چون شما که بر ضرر آنها که دو سال است پول داده‌اند، مصوبه شورای رقابت را عَلَم کردید در حالیکه قرار بود این مصوبه به نفع مشتری باشد

و صد البته شما در حالیکه تعهدات قبلی را نداده‌اید اما به طور مرتب دعوتنامه جدید میفرستید و فقط پول اخذ میکنید!

۲)شما متاسفانه کمترین شفافیت و اطلاعرسانی هم ندارید!
آن جایی هم که حرفی زده‌اید، دروغ گفته اید و یا مخاطب را نادان فرض کرده‌اید.
همین دو هفته پیش در جواب کارزار صدها نفری، گفتید که دو سه هفته دیگر، عمده تعهدات شاهین را میدهیم!
حتی خرده‌ای از تعهدات را هم نداده‌اید!
مدیرعاملتان هم که قول دو سه هفته‌ای را به دو سه ماهه، تحریف و تبدیل کرد!

چند بار دیگر هم چنین ادعاهایی از روابط عمومی و مسئولانتان دیدیم که همه دروغ از آب در آمد! هرچند در هرکدام از آنها هم با انواع مغالطه و فرافکنی سعی در پاک کردن صورت مسئله هم داشتید‌.

۳)در مقابل این همه بدعهدی و تحقیر و با وجود قرارداد با مردم، شما گویا صادرات میکنید!
به پرسنل و نهادها، ماشین میدهید!
قبلا هم به جای ساینای دوگانه، شاهین داده بودید،
و به شکلی مشکوک برای نوبتهای سوخته طرح مادران که عملا آنرا نمیخواستند، دقیقا قبل از افزایش قیمتها، فراخوان شاهین فوری داده بودید!

۴)با این همه آیا خیلی سختتان است که اطلاعرسانی دقیقی بکنید که آن بیچاره‌ای که دار و ندارش را به شما داده و بیش از دو سال است که منتظر یک خودروی داخلی است، بیش از این بلاتکلیف نماند؟
حداقل بگویید فلان روز تحویلت میدهیم تا همه زندگیش به انتظار و نگرانی از شرکتی نامطمئن و بدعهد نگذرد!
البته اگر کمترین ارزشی برای مردم قائل هستید!

یا اینکه شفاف سازی مقدور نیست؟
به چه علت نمیتوانید صادقانه اطلاع‌رسانی کنید؟
آیا غیر از این است که عدم شفافیت خبر از فساد و گندکاری میدهد؟

۵)بدینوسیله از نهادهای نظارتی و بالادستی و رسانه‌های داخلی هم میخواهیم، به قضیه ورود کنند و اجازه ندهند نجابت مردمی که به خاطر شرایط خطیر کشور، با احتیاط و احساس مسئولیت به تجمع و اعتراض حضوری می‌اندیشند، توسط شرکت سایپا و وزارت صمت و مسئولان همکارشان، به سخره گرفته شود،
و پس از ۲۷ ماه بلاتکلیفی، برای یک بار هم که شده، صادقانه به مردم گفته شود بالأخره کی به خودروی ثبت نامی خود خواهند رسید؟

عدالت علی دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۷

مستندات شرکت, [۱۴.۰۷.۲۵ ۰۷:۰۶]
✅ بی توجهی شرکت سایپا به تاخیرهای چند ماهه
در حالیکه شرکت سایپا هزاران خودرو در انبارهای خود دپو و تاخیر در تحویل خودروهای مشتریان از ٣ ماه نیز عبور کرده و حتی این شرکت بعد از افزایش قیمت کارخانه به فاکتور بی توجهی می‌کند و این اقدام موجب رنجش مشتریان شده است
متقاضیانی که در تاریخ های اعلامی اقدام به ثبت‌نام و تکمیل وجه جهت خرید خودرو در قالب طرح‌های فروش و پیش فروش شرکت سایپا نموده اند
با وجود گذشت مدت قابل توجهی از تاریخ اعلام‌شده جهت تحویل، متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی از سوی شرکت سایپا در خصوص تحویل خودرو انجام نشده است و پاسخ روشنی نیز در تماس‌ها یا مراجعه‌های حضوری ارائه نمی‌شود.
این تأخیر در تحویل خودرو، مصداق بارز بی توجهی و بی‌تعهدی نسبت به حقوق مصرف‌کننده و خلف وعده مسؤلین مربوطه محسوب می‌گردد.

مستندات شرکت, [۱۴.۰۷.۲۵ ۰۷:۵۵]
بی توجهی شرکت سایپا به تاخیرهای چند ماهه
در حالیکه شرکت سایپا هزاران خودرو در انبارهای خود دپو و تاخیر در تحویل خودروهای مشتریان از ٣ ماه نیز عبور کرده و حتی این شرکت بعد از افزایش قیمت کارخانه به فاکتور بی توجهی می‌کند و این اقدام موجب رنجش مشتریان شده است
متقاضیانی که در تاریخ های اعلامی اقدام به ثبت‌نام و تکمیل وجه جهت خرید خودرو در قالب طرح‌های فروش و پیش فروش شرکت سایپا نموده اند
با وجود گذشته مدت قابل توجهی از تاریخ اعلام‌شده جهت تحویل، متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی از سوی شرکت سایپا در خصوص تحویل خودرو انجام نشده است و پاسخ روشنی نیز در تماس‌ها یا مراجعه‌های حضوری ارائه نمی‌شود.
این تأخیر در تحویل خودرو، مصداق بارز بی توجهی و بی‌تعهدی نسبت به حقوق مصرف‌کننده و خلف وعده مسؤلین مربوطه محسوب می‌گردد.

مستندات شرکت, [۰۲.۰۸.۲۵ ۱۵:۵۷]
نامه سرگشاده حواله داران دو ساله خودروی شاهین؛
که بلکه نهادهای نظارتی یا رسانه‌های داخلی و صدا و سیما آنرا پیگیری کنند!

وزارت محترم صمت
شرکت گرامی سایپا

۱) حتما مطلعید که ما دهها هزار نفر حواله داران شاهین از اردیبهشت ۴۰۲ ثبت‌نام کرده‌ایم،
نوبت زمستان ۴۰۳ تعیین کردید؛
همزمان با افزایش ۳۵ درصدی در آذر ۴۰۳ برای درصد کمی فراخوان شاهین G دادید که متاسفانه هنوز بعد از ۸ ماه تحویل نداده‌اید.

به اکثریت هم ماههای مختلف ۴۰۴ و بعضا ۴۰۵ تحمیل کردید و علیرغم اینکه بعضا چندبار مشمول افزایش قیمت شده‌اند یا می‌شوند ، بازهم اجبارا به آنها تبدیل به شاهین جی‌ال فرستادید که آنرا هم از تکمیل وجه اواسط اردیبهشت تا کنون تحویل نداده‌اید.

آنهایی هم که پارسال تبدیل به شاهین پلاس رو قبول کردند و از اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه کرده‌اند، تحویل نداده اید.
گروه دیگری هم که از مهر ۴۰۲ تبدیل به شاهین cvt رو قبول کردند و پیش پرداخت دادند و از اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه کرده‌اند را هم تحویل نداده‌اید.
برای عده‌ای هم که تاکنون دعوتنامه نفرستاده‌اید!
البته بهتر است نفرستید
چون شما که جریمه تاخیر در دعوتنامه هم نمیدهید
چون شما که بر ضرر آنها که دو سال است پول داده‌اند، مصوبه شورای رقابت را عَلَم کردید در حالیکه قرار بود این مصوبه به نفع مشتری باشد

و صد البته شما در حالیکه تعهدات قبلی را نداده‌اید اما به طور مرتب دعوتنامه جدید میفرستید و فقط پول اخذ میکنید!

۲)شما متاسفانه کمترین شفافیت و اطلاعرسانی هم ندارید!
آن جایی هم که حرفی زده‌اید، دروغ گفته اید و یا مخاطب را نادان فرض کرده‌اید.
همین دو هفته پیش در جواب کارزار صدها نفری، گفتید که دو سه هفته دیگر، عمده تعهدات شاهین را میدهیم!
حتی خرده‌ای از تعهدات را هم نداده‌اید!
مدیرعاملتان هم که قول دو سه هفته‌ای را به دو سه ماهه، تحریف و تبدیل کرد!

چند بار دیگر هم چنین ادعاهایی از روابط عمومی و مسئولانتان دیدیم که همه دروغ از آب در آمد! هرچند در هرکدام از آنها هم با انواع مغالطه و فرافکنی سعی در پاک کردن صورت مسئله هم داشتید‌.

۳)در مقابل این همه بدعهدی و تحقیر و با وجود قرارداد با مردم، شما گویا صادرات میکنید!
به پرسنل و نهادها، ماشین میدهید!
قبلا هم به جای ساینای دوگانه، شاهین داده بودید،
و به شکلی مشکوک برای نوبتهای سوخته طرح مادران که عملا آنرا نمیخواستند، دقیقا قبل از افزایش قیمتها، فراخوان شاهین فوری داده بودید!

۴)با این همه آیا خیلی سختتان است که اطلاعرسانی دقیقی بکنید که آن بیچاره‌ای که دار و ندارش را به شما داده و بیش از دو سال است که منتظر یک خودروی داخلی است، بیش از این بلاتکلیف نماند؟
حداقل بگویید فلان روز تحویلت میدهیم تا همه زندگیش به انتظار و نگرانی از شرکتی نامطمئن و بدعهد نگذرد!
البته اگر کمترین ارزشی برای مردم قائل هستید!

یا اینکه شفاف سازی مقدور نیست؟
به چه علت نمیتوانید صادقانه اطلاع‌رسانی کنید؟
آیا غیر از این است که عدم شفافیت خبر از فساد و گندکاری میدهد؟

۵)بدینوسیله از نهادهای نظارتی و بالادستی و رسانه‌های داخلی هم میخواهیم، به قضیه ورود کنند و اجازه ندهند نجابت مردمی که به خاطر شرایط خطیر کشور، با احتیاط و احساس مسئولیت به تجمع و اعتراض حضوری می‌اندیشند، توسط شرکت سایپا و وزارت صمت و مسئولان همکارشان، به سخره گرفته شود،
و پس از ۲۷ ماه بلاتکلیفی، برای یک بار هم که شده، صادقانه به مردم گفته شود بالأخره کی به خودروی ثبت نامی خود خواهند رسید؟

سعید دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۰

دمت گرم آقای علیزاده رییس کمیسیون صمت
به سایپا هم بیاید و اوضاع رو بررسی کنید ، کسانی که چشم میگند و بعد عذرخاهی میکنند را …..

css.php