#اخراج تیم سایپا و روابط عمومی که خط بازار را خریده است.
واگذاری پرحاشبه شرکت دولتی به بخش خصوصی/عمر واگذاری ایران خودرو به یکسال می رسد؟
به گزارش خط بازار؛ اما بخش مهم و بحثبرانگیز این مصوبه، واگذاری شرکتهای زیرمجموعه، بهویژه شرکت پشتیبانی امور دام، به بخش خصوصی است؛ شرکتی که نقشی مهم در امنیت غذایی کشور ایفا میکند.
در هفتههای اخیر موضوع اصلاحات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی به یکی از مباحث مهم در فضای کارشناسی و رسانهای کشور تبدیل شده است. این بحث پس از آن جدیتر شد که شورایعالی اداری در یکصد و نود و پنجمین جلسه خود، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی را در قالب یازده ماده به تصویب رساند.
بر اساس این مصوبه، طرحی که بیش از ۹ ماه در سطح کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته بود، سرانجام تحت عنوان «جراحی ساختاری وزارت جهاد کشاورزی» به تصویب رسید. اهداف اصلی این طرح، حذف ساختارهای موازی، تقویت مأموریتهای حاکمیتی، واگذاری تصدیگریها به بخش خصوصی و در نهایت کاهش هزینههای جاری دولت عنوان شده است.
یکی از حساسترین بخشهای این مصوبه، موضوع واگذاری شرکتهای زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی است؛ موضوعی که بهویژه درباره شرکت پشتیبانی امور دام کشور واکنشهای بسیاری را برانگیخته است. این شرکت طی سالهای گذشته نقش کلیدی در واردات نهادههای دامی و مدیریت بازار آن ایفا کرده و همواره تحت نظارت مستقیم دولت فعالیت داشته است.
اکنون بحث واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، نگرانیهایی جدی در خصوص تأثیر این تصمیم بر امنیت غذایی کشور ایجاد کرده است. کارشناسان هشدار میدهند که چنین تغییراتی اگر بدون نظارت دقیق و سازوکارهای مطمئن انجام شود، میتواند در چرخه تأمین کالاهای اساسی و سفره مردم اختلال ایجاد کند.
تجربههای پرحاشیه خصوصیسازی در ایران
نگرانیها نسبت به این واگذاری، تنها به اهمیت نقش شرکت پشتیبانی امور دام محدود نمیشود؛ بلکه ریشه در تجربههای پیشین خصوصیسازی در کشور دارد. نمونهای همچون واگذاری شرکت نیشکر هفتتپه که با حاشیهها و بحرانهای متعدد همراه شد، همچنان در حافظه عمومی و کارشناسی زنده است. همین سابقه باعث شده تا هرگونه تصمیم مشابه، با حساسیت دوچندان مورد بررسی قرار گیرد.
ضرورت شفافیت و اهلیتسنجی
کارشناسان معتقدند اگر دولت قصد دارد مسیر خصوصیسازی را در وزارت جهاد کشاورزی دنبال کند، دو الزام اساسی باید بهطور جدی رعایت شود: نخست آنکه فرآیند اهلیتسنجی خریداران احتمالی باید به صورت شفاف در معرض افکار عمومی و رسانهها قرار گیرد تا از بروز شائبهها و گمانهزنیها جلوگیری شود. دوم آنکه دولت باید تضمینهای کافی از بخش خصوصی دریافت کند تا پس از واگذاری، هیچ خللی در تأمین نهادههای دامی و امنیت غذایی کشور ایجاد نشود.
طرح اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی میتواند نقطه عطفی در ساماندهی این وزارتخانه و کاهش هزینههای دولت باشد، اما شتابزدگی در اجرای آن، بهویژه در بخش خصوصیسازی، خطرناک است. تجربههای گذشته نشان داده که خصوصیسازی بدون شفافیت و نظارت دقیق، نهتنها کارآمدی ایجاد نکرده بلکه بحرانهای جدیدی به وجود آورده است؛ بنابراین انتظار میرود دولت در این مسیر، شفافیت، اهلیتسنجی دقیق و تضمین امنیت غذایی مردم را فدای سرعت نکند.
منبع: تابناک
برچسب ها :بخش خصوصی ، خط بازار ، شرکت پشتیبانی امور دام کشور ، واگذاری ، وزارت جهاد کشاورزی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
سازه عزیز ،،احسنت بر تحلیل درست شما ،
اصلا اخباری از حال و روز این روزهای بد سایپا کار نمیکنه…
تابلوست که کاملا بستند باهمدیگه..
بیچاره مدیرعامل های قبل هرچی کار میکردند باز خبر بد میزد براشون ،چون باهاش همراهی نکردند .
جدیدا شنیدم به خورده کامنت های سایپایی تند میشه ، سریع زنگ میزن بهش و دیدگاهها پاک میشه و بسته میشه
واقعا که …
ی روزی میاد چراغ به دست دنبال شیخ زاده میریم که اون روز خیلی دور نیست .
ش ی خ نباید به حرف اعظم ،اخراجی های ایرانخودرو رو میآورد و در سایپا پست می داد …خیلی از مدیران سایپایی داشتند خوب کار میکردند ولی چون آدم های اعظم بیکار بودند در پست های مدیرعامل و هیئت مدیره شرکتها منصوب شدند .والان این شرکتها واقعا اوضاع خوبی ندارد . با این تفکر ،سایپا شده لج و لجبازی و یارو یار کشی ..و اصلا کارکردن مهم نیست .
بالاخره این آدمهای اعظم یه روزی دوباره از سایپا بیرون انداخته میشن . مثل م ص ، ف ا ، ب ی ، ا م ، ا چ ، و خیلی های دیگه
مدیریت محترم خط بازار یه گزارشی از وضعیت تولید ، پرسنلی و انتصابات در شرکتهای آذین ، ایندامین ، فنرسازی زر و پرس بزارید, واقعا اوضاع در این شرکتها نیاز به پیگیری دارد .به اخبار رسانه ای شان توجه نکنید .
شنیده ها از تغییرات در ایندامین ،فنرسازی زر و آذین قطعی شده است و منتظر مصوبه اولین جلسه هیئت مدیره سایپا در هفته است .نفرات جایگزین از اعضای هیئت مدیره های همین شرکتها پیشنهاد شده است ،.کریمی برای ایندامین و رمضانی برای فنرسازی زر و برای آذین از ایرانخودرو گزینه های مطرح شده در کمیته انتصابات بوده است.
از خط بازار که تنهاترین رسانه خودروسازی حامی کارگران است خاهش میکنیم به بحث تولید در سایپا ، تعطیلی های مکرر ، حذف اضافه کاری ، ندادن بن کارت و…، قسطی کردن حقوق ، دپوی خودروهای ناقص ، عزل و نصب هیئت مدیره های ضایعات ایرانخودرو در سایپا ، ندادن ارزاق به شرکت های گروه ، متغییر بودن مبلغ پرداخت بیمه با دریافتی بپردازید.
سپاس
خط بازار
به نطر توی ایران خودرو خبری نیست که تستر بزنی .ببخشید اول ماه هست.همه شارژ شدیم
اقایون اعظم و مشاور اعظم فکر نمیکردن پرویز یان تو سایپا موندگار بشه.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۰