واردات خودرو در ازای صادرات قطعه؛ ممکن یا ناممکن؟

چند ماهی است طرح ساماندهی خودرو میان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، صحن علنی آن و شورای نگهبان دست به دست می‌شود و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.
کد خبر : 12774
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

به گزارش خط بازار؛ چند ماهی است طرح ساماندهی خودرو میان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، صحن علنی آن و شورای نگهبان دست به دست می‌شود و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

بخش‌های مختلف این طرح با اما و اگرهای گوناگون از جانب شورای نگهبان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان خودرویی روبه‌رو شده است.

تازه‌ترین ایراد شورای نگهبان، مربوط به ماده ۴ این طرح و واردات خودرو است که با اقتصاد مقاومتی و قانون اساسی مغایر شناخته شده است.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز این ماده را به این صورت اصلاح کرده است که هر فرد حقیقی و حقوقی، مشروط بر صادرات خودروها و قطعات داخلی، می‌تواند خودروهای بنزینی، هیبریدی و گازی و قطعات خودرو را وارد کند، به این معنا که به ازای واردات خودرو ارز از کشور خارج نشود.

حالا سوال این است که آیا واردات در ازای صادرات قطعه و خودرو امکانپذیر است؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره معتقد است که اجرای چنین طرحی در صورت تبدیل شدن به قانون ممکن نیست و به معنای جلوگیری از واردات خودرو است.

مهدی دادفر بیان کرد: زمانی ایران در تولید خودرو رتبه چهاردهم جهان را داشت و سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد اما در آن زمان نیز نتوانستیم حتی یک دستگاه خودرو صادر کنیم.

وی اضافه کرد: باید پرسید چرا در آن زمان که در اوج تولید خود بودیم نتوانستیم خودرو صادر کنیم و تا جوابی برای این پرسش پیدا نشود نمی‌توان در حوزه خودرو به صادرات دست یافت.

نگاه قانون‌گذاران نگاه تخصصی نیست

وی با بیان اینکه متاسفانه نگاه قانون‌گذاران نگاه تخصصی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر کدام خودروی تولید داخل را می‌توان در خارج از کشور به فروش رساند؟

وی گفت: در حال حاضر تمام دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت صمت، توسعه تجارت، پلیس راهور و سازمان محیط زیست در اختیار دو خودروساز داخلی هستند، حتی سازمان ملی استاندارد نیز به واسطه شورای سیاستگذاری خودروی کشور که اکنون در سازمان گسترش و نوسازی تشکیل می‌شود رویکرد حمایتی دارد.

دادفر افزود: درواقع همه بخش‌های دولت با حسن نیت در حال حمایت از دو خودروساز هستند ولی آیا کسی به این فکر می‌کند که چرا با وجود این حمایت‌ها نمی‌توان خودروی داخلی را صادر کرد؟

وی عنوان کرد: علت این است که مردم دنیا خودروهایی در سطح کیفیت خودروی ایرانی را نمی‌خرند چراکه با همان قیمت می‌توانند خودروهایی با استانداردها و تکنولوژی جهانی خریداری کنند.

دادفر بیان کرد: وقتی هنوز در کشور توان تامین قطعات یدکی مورد نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد و سازمان فروش خودرو رفتار نامناسبی با مشتری دارد، حتی اگر با دامپ و کاهش قیمت بتوان خودرو را صادر کرد، در خارج از کشور نمی‌توان با مشتری تعامل کرد.

وی تاکید کرد: با شرایط فعلی تصویب این قانون مانند این است که مرزها را ببندیم و بگوییم مردم باید هر آنچه را در داخل تولید می‌شود استفاده کنند.

آزادسازی واردات خودرو

امکان صادرات قطعه بیشتر از خودرو فراهم است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در حوزه قطعه خودرو با توجه به پایین بودن هزینه‌های نیروی انسانی، مواد اولیه، سوخت و وجود قطعه‌سازان قوی امکان صادرات قطعه فراهم است.

دادفر ادامه داد: با این حال به دلیل بالا بودن هزینه‌های رعایت استانداردها در تولید قطعه و نیز انحصار خریدار قطعات توسط دو خودروساز داخلی، این فکر به ذهن قطعه‌سازان کشور نمی‌رسد که برای صادرات سرمایه‌گذاری کنند.

وی عنوان کرد: برای شکستن چنین انحصاری، دولت باید حمایت را از اصل ماجرا شروع کند، به این معنا که برای شرکت‌هایی که در لیست تامین‌کنندگان قطعات خودروسازان خارجی قرار می‌گیرند، معافیت‌های خوب مالیاتی در نظر بگیرد و بیمه کارکنان را بر عهده بگیرد تا هزینه آن صرف تحقیق و توسعه و رشد کیفی این شرکت‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه حمایت از صنعت قطعه به این شکل در ترکیه صورت گرفت، گفت: این روش ممکن است در سال اول برای دولت هزینه‌ساز باشد اما در ادامه موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود.

 

منبع: قطعه نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.