هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در آزمون خبر مردود شد
به گزارش خط بازار؛ این پژوهش که چهار ابزار پرکاربرد شامل چتجیپیتی شرکت اوپنایآی، کوپایلوت مایکروسافت، جمینای گوگل و پِرپلِکسی انویدیا را بررسی کرده، حاکی است که ۴۵ درصد از پاسخهای تولیدشده حداقل یک خطای قابلتوجه داشتهاند؛ از جمله اشتباه در تاریخ، اشتباهگرفتن خبر با طنز یا حتی ساختن رویدادهای غیرواقعی.
در ۲۰ درصد از پاسخها، «اشتباهات عمده» مانند اطلاعات ساختگی یا قدیمی مشاهده شد. طبق گزارش، جمینای بدترین عملکرد را داشته و در ۷۶ درصد موارد دچار خطاهای جدی بوده است که عمدتاً به دلیل ضعف در استناد به منابع بوده است؛ این آمار بیش از دوبرابر دیگر دستیارهای هوش مصنوعی است.
بین اواخر ماه مه و اوایل ژوئن، ۲۲ رسانه عمومی از ۱۸ کشور عمدتاً اروپایی، پرسشهای مشابهی را از این چهار ابزار پرسیدند و در مجموع بیش از سههزار پاسخ دریافت کردند. یکی از مشکلات رایج، ارائه اطلاعات منقضی شده بود.
بهعنوان نمونه، وقتی از چتجیپیتی، کوپایلوت و جمینای پرسیده شد «پاپ چه کسی است؟»، این ابزارها پاسخ دادند «فرانسیس»، درحالیکه در زمان انجام پژوهش، او درگذشته و «لئو چهاردهم» جایگزینش شده بود.
ژان فیلیپ دو تندر، معاون مدیرکل اتحادیه پخش اروپا، و پیت آرچر، رئیس بخش هوش مصنوعی بیبیسی، در بیانیهای مشترک گفتند: دستیارهای هوش مصنوعی هنوز راه مطمئنی برای دسترسی به اخبار نیستند.
در سالهای اخیر، هوش مصنوعی به یکی از مهمترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات بدل شده است. از زمان ظهور چتباتهایی مانند چتجیپیتی میلیونها کاربر در سراسر جهان برای دریافت پاسخهای فوری درباره تازهترین رویدادها، به این ابزارها روی آوردهاند.
بااینحال، کارشناسان رسانه بارها هشدار دادهاند که اتکای مستقیم به هوش مصنوعی برای آگاهی از اخبار میتواند خطرناک باشد؛ زیرا این فناوری هنوز قادر به تشخیص دقیق منبع، تاریخ و صحت اطلاعات نیست.
به همین دلیل، بسیاری از نهادهای رسانهای در اروپا و آمریکا خواستار تدوین مقررات سختگیرانهتری برای تضمین دقت و شفافیت در استفاده از هوش مصنوعی در عرصه اطلاعرسانی شدهاند.
بر اساس گزارش مؤسسه رویترز، حدود ۱۵ درصد از جوانان زیر ۲۵ سال در جهان هر هفته از دستیارهای هوشمند برای دریافت خلاصه اخبار استفاده میکنند، درحالیکه اغلب از خطاهای محتوایی و «توهم دادهای» آنها بیاطلاعاند.
همچنین این گزارش نشان داد که پادکستها و چتباتهای هوش مصنوعی نقش فزایندهای در انتشار اخبار ایفا میکنند و بیش از نیمی از آمریکاییهای زیر ۳۵ سال، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای ویدئویی را بهعنوان منابع اصلی خبر خود برگزیدهاند.
این در حالی است که اعتماد شهروندان آمریکایی به رسانههای جمعی به پایینترین حد تاریخی خود رسیده است؛ بهطوریکه کمتر از سه نفر از هر ده نفر اکنون به انصاف رسانههای خبری اطمینان دارند.
در نظرسنجی انجامشده در ماه سپتامبر از میان هزار بزرگسال آمریکایی، تنها ۲۸ درصد گفتند به میزان «زیاد» یا «نسبتاً زیاد» به مطبوعات، تلویزیون و رادیو اعتماد دارند — رقمی که نسبت به ۳۱ درصد در سال گذشته، ۴۰ درصد پنج سال پیش و نزدیک به ۷۰ درصدِ دهه ۱۹۷۰، کاهشیافته است.
منبع: فارس