هفته سرنوشت ساز برای خودروسازی/تغییرات جاده مخصوص فیک است یا واقعی؟

بسیاری بر این اعتقادند که تصمیم دولت برای تغییر مدیران عامل خودروسازی قطعی شده اما سوال اینجا است که این فرضیه چقدر صحت دارد؟
کد خبر : 87280
تاریخ انتشار :شنبه 3 آذر 1403 - 11:01

به گزارش خط بازار؛ بسیاری بر این اعتقادند که تصمیم دولت برای تغییر مدیران عامل خودروسازی قطعی شده اما سوال اینجا است که این فرضیه چقدر صحت دارد؟

خودروسازان طی ماه های گذشته با سه چالش جدی مواجه بوده اند.«کمبود نقدینگی، کسری قطعات و افزایش قیمت خودرو». این سه عامل بیانگر آن است که مغز متفکر خودروسازان معیوب و ناکارآمد عمل می کند جاده مخصوص را دچار سوء مدیریت کرده است. موضوعی که بخش عمده آن ناشی از دخالت های دولت در مدیریت خودروسازی و بخش دیگر آن به دلیل عدم توان تیم مدیریتی است.

برای بهبود این وضعیت دو راه پیش رو است. اول آنکه دولت پای خود را از خودروسازی بیرون بکشاند و اداره امور را به سهامداران واقعی بسپارد. ۴۰ سال است که دولت در خودروسازی جولان داده و نتیجه ای جز«زیان انباشته چند هزار میلیاردی، خودروسازی زیان ده، کیفیت پایین خودرو و قیمت نامناسب خودرو»نداشته است. منطقی است که اگر یک بار مدیریت غیردولتی در خودروسازی مورد آزمون قرار گیرد تا نتایج شیرین آن را مردم بچشند.

دوم آن است که تیم مدیریتی خودروسازان با حفظ ساختار کنونی تقویت شود. این تقویت نیز از دو حالت خارج نیست. اول تغییرات کامل در هیئت مدیره و دوم حفظ مدیرعامل و تغییر برخی از اعضا هیئت مدیره و مدیران و معاونان. هر کدام از این دو حالت مزایا و معایب خود را دارد که با توجه به شرایط اقتصادسیاسی کشور و چالش های بحرانی خودروسازی بایستی به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

در شرایطی که هنوز وزیر صمت بعد از گذشت سه ماه برنامه مشخصی برای خودروسازی اعلام نکرده؛ هنوز وزیر صمت از هیچ کدام از خودروسازان بازدید نکرده تا از نزدیک در جریان موضوعات آنان قرار بگیرد؛ هنوز گزینه های پیشنهادی مطرح شده برنامه مشخصی را برای مدیرعاملی به تصمیم گیران اصلی ارائه نکرده اند و همچنین نسبت به آینده سید محمد اتابک در وزارت صمت ابهام وجود دارد، صحبت از تغییرات کلان در خودروسازی به معنای افتادن از چاله به چاه است.

چالش های خودروسازی به قدری بحرانی است که نیازمند اراده قدرتمند و تصمیمات جدی است. با مسامحه و محافظه کاری نمی توان انتظار آینده روشن برای جاده مخصوص داشت. اگر تصمیم برای تغییر قطعی است، نباید زمان را از دست داد و اگر هم بستر برای چنین کاری مهیا نیست، تیم مدیریتی کنونی تقویت شود. از تغییر شیوخ گرفته تا عزل کوتوله ها که جز کسری منابع مالی و قطعه و افزایش خودرو ناقص هیچ عایدی برای این صنعت نداشته اند. تجربه نشان داده همواره نقطه قوت خودروسازی کارگرزاده های فدایی تولید و تامین بوده و هستند و نه دامادزاده ها و آقازاده های سفارشی که همچون فاخته در جاده مخصوص لانه کرده اند.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 17 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
حامد شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

بهترین کار آزادسازی قیمت گذاری دستوری است
عاقلانه این است در این شرایط فرد توانمندی مدیریت این مجموعه را نپذیرد
به فرد بگویند تو مدیری (شیری) ولی بی یال و دم و اشکم

ولنگاری هزینه دلیل وضعیت خودروسازان شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵

اینکه خط بازار بیان کرده ، چهل سال است به دلیل دخالت دولت خودروسازان زیان ده شده اند، واقعیت ندارد. اگر خط بازار اطلاع ندارد بهتر است سری به صورتهای مالی سنوات گذشته بزنند و سودسازی ایران خودرو و سایپا و ارزش سهام بالای ۳۰۰۰ تومان در آن سالها را ملاحظه بفرمایند. آن زمان هم دولت در خودروسازی ورود می کرد و قیمت تعیین می نمود. بیاییم با کمی واقع بینی تحلیل کنیم. چندسال اخیر که خودروسازان شدیدا دچار زیان انباشته شده اند فقط حاصل ولنگاری هزینه هاست آنهم بیشتر در هزینه های تامین که سرو سامان ندارد و در انحصار دو سه هلدینگ قطعه ساز معروف است. البته توسعه ولنگار ساختار سازمانی و پست های مجازی را نیز باید به آن اضافه کرد ضمن اینکه باید با صدای بلند گفت ، این زیان و این وضعیت، حاصل سو مدیریت تیم های مدیریتی اخیر است. متاسفانه دولت شخصی غیر خودرویی را سکاندار شرکت خودروساز می کند و چون اشراف به وضعیت و فرآیندها ندارد ، شخص و یا اشخاصی دیگری عرصه را دست می گیرند و می شود آنچه که امروز شاهد آن هستیم.
باید تیم مدیریتی کنونی تغییر کند و سکان به دست کسی داده شود که تجربه و سابقه در زنجیره تامین دارد. تا وضعیت تامین و به دنبال آن تولید حل شود. این افزایش قیمتها نیز که از جیب مردم هزینه می شود هیچ دردی را برای مردم و خودروساز درمان نمی کند چون اصل موضوع تامین و تولید است که باید به دست سکاندار توانمند سپرده شود.

علی شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

عملکرد ضعیف سازه گستر سایپا در هر سه چالش مربوط به کمبود نقدینگی، کسری قطعات و افزایش قیمت خودرو تاثیر گذار بوده است ، انتصاب مدیران بله قربان گو فیروزه ای نتیجه کاهش تولید سایپا و افزایش زیان انباشته را در پی داشته است تغییر مدیران تامین سازه گستر و معاونت تامین برای خروج سایپا از بحران الزامیست.

سعید شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸

درا ارتباط با سازه گستر سایپا و معاونت تامین و زنجیره تامین و مدیران تامین دروغ پراکنی نکنید کمبود نقدینگی ؛ افزایش قیمتها و کسری قطعات به خاطر قوانین ارزی و گمرکی کشور متوجه سازه گستر و معاونت تامین نیست و لطفاً جو منفی و کینه توزی نکنید .اگر لایق باشی رشد می کنی .سازه گستر در این شرایط مالی. عملکرد بسیاری خوبی در تامین قطعات داشته و این صحبت‌ها توهین به کل نفرات سازه گستر و ساختار هست. سازه گستر به درستی پوست اندازی در ساختار مدیران و روسا تامین ایجاد کرد

بنده خدا شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶

نا رضایتی گستره کارکنان .تاخیر در پرداخت حقوق، عدم پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، و تعطیلی شرکت‌های قطعه ساز و اینکه یکنفر حرف حق را می‌زندو بر ارتقا سطح مدیریت تاکید میکند، تخریب نیست بلکه به نفع سازه گستر میباشد.

,سعید شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳

حق بیمه پرداخت شده و حقوق هم همواره منظم پرداخت شده است و لطفاً ساختار سازه گستر و تصویر شرکت را در دید سایرین تخریب نکنید.انتقاد نباید با کینه توزی شخصی باشد

حمیدرضا شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

دوست عزیز بازم خوشبحال شما
حداقل مدیرعامل شما خودش تصمیم گیرنده است برخی مدیران بخاطر تثبیت جایگاه و ترس تا بحالا یک مدیر را خودش انتخاب نکرده است و تمامی قدرت آذین به دست دو نفر است.

ابراهیم شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

هر هفته همین را میگید … هفته سرموشت ساز

دیگه جوک شده

سعید شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷

لطفاً در دید سایرین سازه گستر سایپا را تخریب نکنید .سازه گستر ازمنطمنربن شرکتهای گروه در پرداخت ها به پرسنل و احترام به منابع انسانی هست و قطعه سازها هم دلایل خودش و فقط مربوط به سازه گستر نیست و قطعا روند پرداختها به آنها بهتر می گردد .لطفا کینه توزی های شخصی را کنار بگذارید

بنده خدا شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶

بخدا کینه توزی نیست واقعیت رو داریم میگیم ،شرکت سازه گستر نگین سایپا هست ما بحث انتصاب غلط مدیران تامین و معاونت تامین هست . امیدواریم که اصلاح شود.

گمنام شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

وقتی مدیر ارشد، به‌جای تمرکز روی رفع مشکلات قطعه‌سازان و تأمین کسری قطعات، تمام توجه خود را صرف عزل نیروهای متخصص و کارکشته‌ای می‌کند که برخلاف میل او، انتقاداتی سازنده در سایت مطرح کرده‌اند، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت.
فقط کافی است به وضعیت نیروی انسانی در شرکت سازه گستر نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که چه بر سر مهم‌ترین سرمایه هر سازمان، یعنی نیروی انسانی، آمده است. چنین رویه‌ای نه‌تنها از پیشرفت سازمان جلوگیری می‌کند، بلکه محیطی پرتنش و غیرمولد را به وجود می‌آورد. آیا وقت آن نرسیده است که به جای حذف منتقدان، صدای آن‌ها شنیده شود و تمرکز روی حل مشکلات واقعی سازمان باشد؟

سعید شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱

همین کینه شخصی هست و لایق باشید پیشرفت می کنید .معاونت تامین سازه گستر بدون رانت و مسایل سیاسی از کارشناسی در سازه گستر رشد داشته اند و فردی متعهد و با دانش در تامین و سابقه بیش از ۲۶ سال در صنعت خودروسازی هستند ..مدیران و روسا تامین جدید لازم و سازه گستر نیاز به تغییرات پس از سالها داشت و به خوبی در حال انجام هست.باز تاکید می کنم تخریب نکنید و با این کارها آسیب به شرکت موفق سازه گستر می زنید و خیانت به پرسنل سازه گستر نکنید

سازه گستر شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱

برادر کدام عملکرد خوب سازه گستر قابل دفاع است تمام شاخصهای مدیریتی نسبت به دوره قبل کاهش ،چشمگیری داشته است شاخصهای رضایت کارکنان ،انتصاب مدیران شایسته، تامین مالی ،قطعه سازان ،تامین به موقع قطعات ، تامین کیفیت قطعات ، تیراژ تولید، پرداخت به موقع حقوق، پرداخت به موقع حق تامین اجتماعی،….. در سازه گستر نسبت به دوره های قبلی ، افت چشمگیر داشته است .تعارف که نداریم باید تغییرات گسترده و فوری انجام پذیرد.

سعید شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲

افت مالی فقط مختص سازه گستر سایپا و گروه سایپا نیست و انتقادات نهایت کم لطفی به ساختار و افراد هست .بروید ایران خودرو و بهمن و کرمان خودرو را ببینید و بعد ها اینجا انتقاد کنید .چرا یک نفر از ساپکو با همه مشکلات انتقاد نمی کند چون به شرکت خود آسیب نمی زنند و تخریب نمی کنند و از همه مهمتر خیانت به شرکت خود نمی کنند.سازه گستر همچنان از بهترین شرکتهای صنعت خودرو سازی بوده؛ هست و خواهد بود

مینا شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳

سلام، اولا که معاونتون از کارشناسی سازه نبوده و از شرکت تامین کننده زامیاد به سازه منتقل شد. دوما جا پای بزرگانی گذاشت که حالا حالا ها باید بدو بدو کنه تا به اونا برسه، سوما شخصی که تمام فکر و ذکرش کردان هستش که ….چطور میتونه به فکر کار باشه. سازه رو کوچیک کردن با کسایی که قد و قوارشون اینقدر نبود. آدمای خوبم توش کم نیست همین الان قائم مقام مدیر عامل در حوزه تامین مردی است کار بلد و شریف اما معاونتون اینی نیست که سنگش رو به سینه میزنی. تا الان هیچکس اینجا از سازه گستر چیزی نمی نوشت چون واقعا همدلی درونش موج میزد اما ی کاری کردین که اینجوری در موردتون صحبت میکنند.

سعید شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶

اولا وقتی اطلاعاتی درباره شخصی ندارید اظهار نظر و قضاوت نکنید و ایشان با کارشناسی در سازه گستر وارد شدند و دوما شما که در تامین نیستید درباره امور و ساختار امور خودتان اطهار نظر کنید و کاسه داغ‌تر از آش نشوید و کینه توزی و تخریب شخصیت را کنار بگذارید . تامین سازه گستر و زنجیره تامین عملکرد بسیار خوبی در تامین قطعات در سال ۱۴۰۳ با این شرایط مالی داشته است

سعید شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸

متاسفانه عده ایی با مطالب کذب و نفاق و تخریبی خیانت به سازه گستر می کنند و جای تأسف دارد .افرادی که لیاقت پیشرفت نداشته اند و حالا با تخریب همکاران خود می خواهند رشد کنند

نظرات بسته شده است.

css.php