افسوس که این مزرعه را آب گرفته
دهقان مصیبت زده را خواب گرفته
نقدی بر «اصلاح ساختار» سایپا/عیار مدیرعامل سایپا چقدر است؟/حضور نیروهای سفارشی بدون تخصص مانع توسعه
به گزارش خط بازار؛ در یادداشت احمد فرهادی آمده است: «ساختار سازمانی» روشی است که یک سازمان برای نظم دادن به افراد و کارهایش در پیش میگیرد تا بتواند از این طریق وظایفش را به بهترین شکل انجام دهد و به اهدافش برسد. با پدید آمدن هر تغییر و تحولی، الزامیست که سازمانها در اصلاح ساختارهایشان بکوشند و خود را با آن تغییرات انطباق دهند.
این روزها در سایپا موضوع «اصلاح ساختار» زیاد شنیده میشود. بحثی که با نام «محمد علی تیموری» گره خورده است. فردی از اهالی کیفیت که در ۲۳ دیماه ۱۴۰۰ کلیددار سایپا شد و جایی برای به میدان آوردن افکارش یافت. یکی از پرکاربردترین واژگان در ادبیات شفاهی و مکتوب وی «اصلاح ساختار» است. این یادداشت در پی آن است تا اندکی پیرامون این اندیشه تامل ورزد؛ آیا «اصلاح ساختار» در صنعت خودرویی که دست و پا بسته است و به شیوهای دولتی اداره میشود؛ امکان پذیر است و میتواند موجب تحول باشد؟ آیا «اصلاح ساختار» روش و منشی است که میتوان از طریق آن به افزایش تولید و افزایش کیفیت دست یافت؟ اینها و بیشتر از اینها موضوعاتی است که در این یادداشت بدان پرداخته شده است.
یکم: مدیرعامل گروه سایپا در گفتوگویی با ایسنا به تاریخ ۱۸ خردادماه چنین گفته که: «در راستای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با افزایش کیفیت، در مرحله اول بایستی ساختارها و فرآیندهایی که منجر به افزایش کیفیت، کاهش قیمت و افزایش تولید میشوند، اصلاح میشدند که در همین خصوص ما در سایپا ساختارهای مهندسی، کیفیت تولید و مهندسی را تقویت کردیم.» او همچنین ۱۰ خردادماه در نشست دیگری با مدیران ارشد شرکت سایپایدک میگوید: «تا ساختار تغییر نکند بهبودی ایجاد نخواهد شد»
این تاکیدات چندباره نشان میدهد که توقع بهبود از طریق اصلاح ساختار در اندیشه جناب تیموری جایگاه بالایی دارد. به نظر او «ساختار» یک ارگانیسم زنده است که به انسان حیات میدهد؛ در حالیکه باید دانست ساختارها اصولاً اجزای زنده سازمان نیستند. تمامی ساختارها فرع بر انسانند؛ بنابراین هر اصلاحی پیش از ساختار باید از انسان آغاز شود. به تعبیری دیگر «انسان سرمایه بیپایان» سازمان است. هر چه از این سرمایه بیشتر استفاده شود، تیزتر و کارآمدتر خواهد شد. درست بر عکس ساختارها که حصارهای خودساخته انسانند و در طول زمان فرسوده میشوند، سازمان بدون انسان وجود خارجی ندارد. انسانها منشاء اثرند و به ساختارها هویت میدهند؛ بنابراین دغدغه اصلی هر سازمانی قبل از «ساختار» باید «انسان» باشد. انسانهایی که کریماند؛ عزیزند و باید کرامتشان حفظ شود.
دوم: وقتی اساس تفکر فردی بر اولیت و اولویت «ساختار» بنا شده باشد، چنین نتیجه خواهد گرفت که با افزودن ساختارهای مرتبط با یک بخش تولیدی، نظیر کیفیت و مهندسی میتواند به افزایش تولید یا کیفیت برسد.
تیموری بیان میکند که: «طی چهار ماه گذشته ساختار واحدهای مرتبط با تولید، کیفیت و مهندسی تقویت و منجر به اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر در این واحدها شده است». این در حالی است که بررسی سوابق خودروسازان و آشنایی با سرگذشت این بنگاههای صنعتی نشان میدهد که چنین برداشتی غیرواقعی است. در این روزگار اگر گمان ببریم با افزودن ۲۰۰ نفر در بخشهای تولید و کیفیت میتوانیم به افزایش تولید و کیفیت برسیم، حتماً در آیندهای نه چندان دور مورد قضاوت تند قرار خواهیم گرفت؛ بنابراین میتوان گفت چنانچه ۲۰۰ هزار نفر دیگر هم به ساختار تولید و کیفیت سایپا افزوده شود، نه تولید جهش خواهد داشت و نه کیفیت؛ چرا که جهش این دو راه دیگری میطلبد و فکر دیگری باید کرد.
سوم: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چنین میگوید: «در اصلاح ساختارها، واحدهای ستادی که ارزش افزوده لازم را نداشتند، بایستی متناسبسازی میشدند؛ این مهم در دستور کار قرار گرفت. بطور مثال واحد ارتباطات بیش از ۱۰ اداره و ۸۰ نفر نیرو داشت که عمده این افراد فاقد تجربه و تخصص لازم با رشتههای غیر مرتبط و بعضاً نیروهای سفارشی بودند.» مروری بر ساختار ارتباطات سایپا نشان میدهد که نه این واحد بیش از ۱۰ اداره داشته و نه نیروهای آن بیش از ۸۰ نفر بوده است و نه افراد فعال در آن فاقد تجربه و تخصص بودهاند. صنعت خودرو مملو از افراد مجرب است، اما اینکه چرا توانمندی این افراد به چشم نمیآید سوالی مهم است که باید پاسخش را در حاکمیت ساختار دولتی آن دید. میلتون فریدمن اقتصاددان بزرگ دنیا میگوید: «اگر مدیریت یک بیابان شنزار را به بخش دولتی واگذار کنید، بعد از پنج سال با کمبود شن مواجه میشوید.»
چهارم: مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از سخنان نکته بسیار درستی را بیان کرده و میگوید: «حضور نیروهای سفارشی بدون تخصص و تجربه مانع توسعه کسب و کار میشوند و حضور افراد بدون مهارت و تجربه لازم هزینههای بالایی را به سیستم تحمیل میکنند که مانع رشد و بهبود سیستم خواهد بود.» این موضوع که یکی از اصلیترین ادله ناکامی صنعت خودروسازی است؛ بلایی است که هنوز هم از سر این صنعت رخت بر نبسته و این صنعت کماکان عرصه حضور نیروهای سفارشی است.
پنجم: ایشان ادامه میدهند که «در متناسبسازی ساختارها حتی یک نفر از سیستم خارج نشده است بلکه پستهایی که بر اساس روابط به وجود آمده بودند، اصلاح شدند.» اگر در اصلاح ساختاری مورد نظر مدیرعامل سایپا کسی از سیستم خارج نشده و علاوه بر آن بیش از ۲۰۰ نفر هم جذب شدهاند؛ پس خاصیت اصلاح ساختار بر کاهش قیمت محصولات چه بوده است؟ آیا قیمت محصولات سایپا در این چهار ماه بعد از اصلاح ساختار کاهش داشته است؟ آیا کیفیت محصولات سایپا در این مدت از دید مشتریانش متفاوت شده است؟ و در نهایت اینکه آیا در این چند ماه، تولید افزایشی خیرهکننده تجربه کرده است؟
بهنظر میرسد باتوجه به نگاه افکار عمومی به صنعت خودرو باید از «اصلاح ساختار» عبور کرد و به «اصلاح افکار» پرداخت. معلوم است که دستکاری ساختارها به تنهایی قادر نیستند به افزایش کیفیت خدمات بینجامند!
منبع: ایسنا
برچسب ها :انتصابات سفارشی ، خودروسازی ، سایپا ، عیار مدیرعامل سایپا ، محمدعلی تیموری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
همه چیز گویی مثل روز روشن است و جناب ت با جناب ق
بدون اینکه باجناق باشند باجناق هستند
آنکه کشته نشد از قبیله ما نیست…
شاید اولین مدیرعاملی باشد که در صنعت خودرو میبینم این مقدار بی اطلاعی و نا آگاهی از قوانین و روابط کار ،در جایی اعلام میکند ما فقط ساختار را اصلاح کرده ایم.
کسی را بیکار نکرده ایم.
پس لابد روسا و مدیرانی که ماه هاست کارت ورود خود را ثبت می کنند ودر گوشه و کنار پارکینگ مدیران در خودروی پارک شده شان با گوشی یا لپ تاپ خود روز را می گذرانند تا عقربه ساعت پایان روز مرگی حاصل از سیاست دهه شصتی
شما را نشان دهد و در آرزوی پایان منحوس عمر کوتاه مدیران نالایق وکوچک بر عرصه شرکت معظم سایپا نیز بسر آید( از فضا آمده اند.)
آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست
گرد سم خران شما نیز بگذرد….آقای ت
آقای فعلا مدیرعامل ما می پذیریم .
لازم نیست کیفیت را به تعدیل نیرو انسانی کوک بزنی ،وصله نچسبی است .باشد ایربگ ها هم بخاطر ما باز نشدند، تیبا وتیبا ۲ هم بخاطر ما گواهی استاندارد نگرفتند.اصلا ما خودرو های ناقص را یک سال در پارکینگ دپو کردیم تا با پلاک ۱۴۰۰ به مردم ظلم کنیم،
شاید ما ترمز استخدام اتوبوسی بستگان
وفامیل و نیروهای سفارشی تان هستیم.
بسیار موشکافانه و دقیق. جناب فرهاد دستمریزاد. باید حقایق را افشا کرد… منتظر بمانید تا…..
جناب آقای مهندس تیموری واقعا از مشکلات زیرساختها خبر دارند.
تغییرات در ساختار سازمانی وقتی مورد توجه مدیران عامل قرار میگیرد که نیاز دارند اطرافیان خود را به مجموعه زیر نظر خودشان بیاورند.
و اصلا هدف اصلاح ساختار سازمانی بهبود روند تولید و بهره وری نیست.
برعکس تغییرات طوری انجام میشه که اهداف شیطانی مدیرعامل برآورده بشه.
برای نمونه شما میتوانید به زیر مجموعه شرکت م در تبریز نگاه کنین
الان در شرکت زیرمجموعه مدیر تولید و مدیر کنترل کیفیت یک نفر می باشد.
ویا مدیر بازرگانی و مدیر تعمیرات نیز یک نفر میباشد.
در حالی که مدیر کنترل کیفیت باید پلیس و حافظ جان و مال ملت در یک کارگاه تولیدی باشد که تولید را کنترل کند و نگذارد تولید قطعات بی کیفیت تولید کند. و حالا شما بگید با مدیریت یک نفر هم بر کنترل کیفیت هم بر تولید چه اتفاقی بر سر تولید خواهد آمد و بیچاره مردم که بی خبر از همه جا از این شرکت پیش خرید میکنن.
یا انتصاب یک نفر به مدیریت بازرگانی و نگهداری و تعمیرات فقط یک دلیل میتواند داشته باشد.
و اون چیزی نیست جز اختلاس و رانت
بعدش آمار میدن که تولیدمون اینقدر رفته بالا و شما هم نشر میدین.
حالا منتظر باشین گندکاری اینها دو سه ماهه دیگه بیرون میزنه
میشد برای پاسخ به درخواست جمعی آسیب دیده از سیاست های کاملا غلط و اشتباهتان کرنش کرد و نشستی صمیمانه در حل و فصل مشکلات بغرنجی که برای دیگران ایجاد نموده اید برقرار کنید اینگونه بهتر بود،تا اینکه رسانه ایی به وسعت ایسنا را با هزینه استخدام کنید
تا به فرار رو بجلو و دروغ و فریب و افترا دامن بزنید.
روزی که ما استخدام سایپا شدیم اینگونه وضعیت جامعه و اقتصاد و صنعت و اشتغال بازیچه گروه و باند و دسته نبود که دنبال سفارش باشیم….
قریب به یک ماه پیش نائب رییس کمیسیون قضایی مجلس در اعتراضی از جذب واستخدام بیش از ۲۰۰فامیل و خویشاوند وپسر و دختر … درصنعت خودرو داد سخن دادند نمی دانستیم همه را در واحد های فنی ومهندسی و کیفیت جا زده اید وحتما همه بیش از نیروهای تعدیل شده ارتباطات صاحب تجربه و سابقه و تخصص وتعلق سازمانی
هستند….
سلام بنده فقط به این فکر می کنم ، که زودتر خودرویم تحویل داده شود ، چون از 1400 تابستان و زمستان پول را کامل واریز کردم ، حالا کاری به هیچکس ندارم ، فقط خودرویم را میخواهم ، خیلی ممنونم
خدا ازت نگذره اقای خاص.. بلايي كه برخی سر سايپا اوردن كه حالا حالا ها قابل جبران نيست / يكي نيست جلو اين خرابكارها رو بگيره….
جناب تیموری سلام میدانم که خوب میدانی گلوگاه کیفیت در خودرو سازی در شرکتهای مگاموتور و سازه گستر است چون شرکتهای مونتاژ کار هیچ نقشی در کیفیت قطعات ندارند و نارضایتی مردم هم از بی کیفیتی قطعات دسته سوم و جهارم چینی است .پس اگر واقعاً قصد اصلاح دارید به داد این دو تا شرکت برسید و آدمهای به درد نخور را که وابستگی و چسبندگی به باند مافیای خودرو دارند را از اونجا دور کنید.
استادی که توهین کرده قبلا خود سایپا توسط سرپرستان اداره میشد و آمار هم عالی بود متاسفانه این آقا که نوشته هرچقدر مدیریت عامل فنی و کار بلد باشه نیازی به مدیران دیگر نیست خوشبختانه مدیریت محترم سایپا آذربایجان از کار بلندترین مدیران ارشد میباشد و تمام موارد کارخونه را خودشان اداره کرده و به کوری دشمنان و زحمات پرسنل زحمت کش در تبریز نمونه بوده و شما آدم خاص خیلی بهت امکانات داده شد ولی نتوانستی خودت نشون بدی و عمبشه حاشیه درست کردی تو زندگی شخصیت هم موفق نیستی چون حسادت داره داغونت میکنه با یاد خدا قدردان خداوند باش و حقیقت را بگو بازرسان سایپا تا الان یک مورد از انحرافات شمارا در این کارخونه نتوانستند پیدا کنند چون نیست تشکر میکنم بچه های تامین .بازرگانی .تولید کنترل که با همت و همدلی به هدف بزرگ همان موفقیت خانواده سایپا است خواهند رسید .
بابا ادم از این همه لاف زنی حالش بهم میخوره
ماشین نمیدین ندین بدرک چرا مردم و مسخره خودتون کردین
خود خط بازار جیره خوار همه است قادری بهشون پول میداده از سیستم انداختن بیرون ناراحته هیچی پیدا نمکنه سفسطه میکنه
کاش میگفتی با همون تیم جدید و اصلاح ساختار دپو ماشین ها رو خالی کردی و الن یک دونه ماشین کف پارکینگ نیست تولید دو برابر شده و حقوق و آکورد کارگران افزایش پیدا کرده و…کاش بزارین و چشم داشته باشید یکی که تخصص و تجربه داره و پاک دستی تو کارنامه اش هست کارشو انجام بده
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 14