خاورمیانه جدید خودروسازی؛

نشانه های حرکت عاقلانه وزیر صمت در جاده مخصوص خودروسازی/آیا علی آبادی به سرنوشت فاطمی امین دچار خواهد شد؟

خودروسازی را صنعتی نیست که برخی سیاسیون با توهمات ذهنی برای حفظ ثبات مدیریتی خود جاده مخصوص را بی ثبات کنند‌.
کد خبر : 56348
تاریخ انتشار :پنجشنبه 15 تیر 1402 - 8:10

به گزارش خط بازار؛ اخبار غیررسمی حاکی از آن است عباس علی آبادی، وزیر عاقل صمت در حال مذاکره با مدیران متخصص و با سابقه خودروسازی تا با تغییر برخی از افراد بتواند زمینه برای رشد بیشتر و بهتر این صنعت فراهم کند.

با توجه به تجربه و سوابق وی، قطعا این اقدام وزیر براساس نیت خیر و مصلحت کشور است ولی سوال اینجا است که آیا تغییر افراد راه حل کنونی مشکلات خودروسازی است؟

همه می دانند که اجرای هر سیاستی مستلزم درک درست شرایط و اشراف به تمام نقاط قوت و ضعف است. براین اساس ایتدا باید شرایط کنونی خودروسازی را به خوبی درک کرد و بعد براساس آن تصمیم درست گرفت.

متاسفانه به دلیل فضای سیاسی، امنیتی و پوپولیستی حاکم بر صنعت خودرو که طی یک دهه اخیر روند فراینده ای به خود گرفت، “بی ثباتی” اولین و بزرگترین مشکل این صنعت است‌. ابن بی ثباتی در دو سطح قابل توجه است‌؛ بی ثباتی سیاست گذاری و بی ثباتی بنگاه داری.

از تغییر مکرر سیاست ها، قوانین و مدیران خودروسازی گرفته تا دخالت سلیقه ای در سیاست ها و دستگیری های روشن و عیان برخی از مدیران مسئله دار همه از مصادیق بارز بی ثباتی است. در هیچ خودروسازی در دنیا طی ۴ سال ۴ مدیرعامل تغییر نمی کند‌ آن هم در صنعتی که های تک محسوب می شود و نیازمند اجرای سیاست ها و برنامه های میان مدت و بلندمدت است.

مسئله دوم “دخالت غیرقانونی و ناکارآمد” دولت در خودروسازی است. دولت ها طی سال های گذشته تاکنون خود را قیّم خودرو دانسته و لذا از هیچ دخالتی دریغ نکرده اند‌. در صورتی که طبق قانون تجارت و اسناد بالادستی و همچنین تاکید بالاترین مقام سیاسی کشور، دولت حق ندارد در خودروسازی دخالت بنگاه داری کند.

امور بنگاه داری شرکت های خودروسازی از انتخاب مدیرعامل گرفته تا اجرای سیاست ها، تعیین قیمت و ..‌ همه بایستی توسط سهامداران به خصوص سهامداران استراتژیک صورت گیرد و دولت نباید با رفتارهای دستور برای خودرو تعیین تکلیف کند.

این دو موضوع، اصلی ترین چالش های خودروسازی است که سهامداران این صنعت را به خاک سیاه کشانده است. دو موضوعی که ریشه بسیاری از مصیبت های کنونی جاده مخصوص است.

خودروسازی را صنعتی نیست که برخی سیاسیون با توهمات ذهنی برای حفظ ثبات مدیریتی خود جاده مخصوص را بی ثبات کنند‌. مگر خودروسازی خاورمیانه جدید است که عده ای به دنبال بی ثباتی افراطی و تغییر مکرر برنامه و افراد هستند.

خودروسازی در شرایط کنونی که با مشکلات عدیده کمبود نقدینگی، عدم تخصیص کافی ارز، کمبود قطعه و ..‌. مواجه است نیازمند یک عقلانیتی دستوری است و نه دخالت های بی ثبات کننده و تنش زا.

وزارت صمت بایستی اول عقلانیت را به برنامه ها و سیاست ها برگرداند؛ دوم منطق حاکم در وزارت صمت و باقی مانده از زمان فاطمی امین را تغییر دهد؛ سوم خود را سیاست گذار بداند و نه بنگاه دار چهارم طبق دستور مقام معظم رهبری و قوانین جاری کشور در امور خودروسازان دخالت نکند پنجم به حق و حقوق سهامداران استراتژیک احترام قائل باشد و آن را به رسمیت بشناسد ششم با استفاده از متخصصان برنامه جامعی را برای اصلاح صنعت تنظیم کند و به خودروسازان زمان دهد تا برنامه ها را اجرا کنند.

این یک روال عقلایی است که از وزیر عاقل صمت انتظار می رود در غیر این صورت علی آبادی با فاطمی امین هیچ فرقی نخواهد داشت و سرنوشت وی نیز همچون گذشتگان خواهد شد.

تغییر افراد ساده ترین کار و غیرعقلایی ترین کار ممکن است. علی آبادی اگر ایلان ماسک را هم برای خودروسازان انتخاب کند وی در کمتر از یک ساعت عطای جاده مخصوص را به لقای ش خواهد بخشید. چرا که نمی توان ماشینی که فرمان ش در اختیار کسی دیگر است هدایت کرد. خودروسازی بیش از هر چیزی نیاز به ثبات در سیاست ها و مدیران دارد؛ نیاز به اصلاح قوانین بالادستی دارد؛ نیاز به حضور صاحبان اصلی آن دارد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 25 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مهدی پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۲۱

اکثر همکاران در گروه سایپا اعتقاد دارند که مدیرعامل و تیم مدیریتی سایپا با توجه به روندی که پیش گرفته اند بایستی تغییر کنند در گروه سایپا متخصصین و با تجربه ها جایگاهی ندارند و فقط یک عده ای خاص جایگاه پیشرفت دارند مابقی جز سیاه پوست ها و برده ها هستند

مرتضی پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۳۴

آقای وزیر لطفا مصاحبه ها و رونمایی ها و قول های مدیران عامل را در دو سال گذشته انجام شده است را بررسی کنید که کدام قول و برنامه خودروساز به نتیجه مطلوب رسیده است؟
گروه خودروسازی شده حیات خلوت یک عده خاص
آیا موتور جدید که قرار بود سال گذشته به تولید انبوه در خط موتور ال 90 برسد آیا محقق شد؟ پس چرا هنوز شاهین با نوتور قدیم تولید می شود
آیا خودروساز به تولید 3000 دستگاه در روز که در سال های گذشته رکورد زده بود در زمان تیم مدیریتی جدید رسید؟
گروه خودروسازی رکورد تولید 3000 دستگاه خودرو را دارد ولی الان به 2000 دستگاه در روز به سختی و به ندرت میرسد
ضرر و زیان شرکت های تابعه گروه خودروسازی و خود شرکت مادر هر روز بیشتر می شود
تیم مدیریتی خودروساز نتوانست از پتانسیل های فنی و مهندسی و پرسنلی و تجهیزاتی در گروه استفاده کند چون خیلی بیشتر از اینها پتانسیل دارد که در گذشته ثابت شده است.

پویا پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۳۷

خبر ها حاکی افراد انتخاب شده و حکم ها هم زده شده فقط ابلاغ مانده 🗣

آشنا با صنعت پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۶

وضعیت صنعت نشان می دهد که نیاز به افرادی همانند مهندس ویسه و مهندس نجم الدین و مهندس آقامحمدی و مهندس شیخ عطار داریم
در زمان مدیریت این آقایان صنعت خودروسازی موفق به بیشترین تولید بوده است و از طرفی صنعت خودروسازی توانست خودروهای روز دنیا را در خاک ایران تولید کند و اتفاق های مبارکی افتاده است مانند تولید محصولات روز از شرکت های رنو و سیتروئن و پژو و… که همه این محصولات در زمان مدیریت این آقایان در صنعت خودروسازی ایران تولید شده است
لطفا دایره انتخاب های خود را بزرگتر کنید و از همه پتانسیل های موجود در بین مدیران متخصص و لایق که رزومه اجرایی قابل قبولی دارند استفاده کنید.

محمد پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۱۸

به زودی برخی آقایون باید برن سوراخ موش اجاره کنند وتاوان ظلم وستمی که به پرسنل مظلوم کردند رو پس بدند به لطف خداوند اندکی صبر سحر نزدیک است.

عظیم جاده مخصوص پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۰

اقای مصطفوی چقدر میگیری خبر بزنی؟؟؟
من آخرین بار ۱۰ تومن دادم بهت الان ۳۰ تومن بهت میدم
مرد حسابی چرا مثل باد به هر جهتی؟
اگر اون بنده خدا که هی اسمشو از دستگیری میاری کار نکرده یا خرابکاری کرده آنقدر بزرگش میکنی ؟ وجود نداری حقیقتو بزنی؟
چرا تا دیروز ازش تعریف و تمجید میکردی الان جای دیگه سیبیلتو چرب می کنن به ضررش میزنی ؟
وجود داشته باش وقتی منصوب شد بازم ازش بد بنویس
تو که فقط بوی پول بهت میخوره از هوش میری
اونیکه بهت گفت کارشناس خودرویی باید از گردن آویزونش کنن

جان بابا پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

بله دقیقا درسته
آقای خط بازار لطفا اطلاع رسانی کنید:
این امیر روشن بود که از ۶ صبح تا ۱۱ شب در شرکت حضور مفید داشت تا خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها تجاری شده و به مردم مظلوم ایران تحویل گردد در حالیکه برخی اقایان ۱۰ صبح وارد شرکت می شوند و ۴ عصر خارج شده و به منزل مراجعه می‌کرد اثبات این مدعا فیلم های دوربین مدار بسته و دفاتر ثبت وقایع حراست میباشد
این امیر روشن بود که در سالن‌های تولید حضور پیدا می‌کرد و سنگ صبور کارگران زحمت کش بود در حالیکه برخی اقایون حتی راه این سالنها را بلد نبود
این امیر روشن بود که بسته های معیشتی را بر سر سفره کم نان ما کارگران آورد در حالیکه برخی اقایون از شکم گرسنه ما کارگران زحمت کش بی خبر بود و به خیالش صدای غار و غور شکمهای بر پشت چسبیده ما موزیک سنفونی آرامش ایشان
آقای رئیس محترم جمهور ای سید حامی مظلومان و مسئولین تظارتی و امنیتی بداد دل این کارگران زحمت کش برسید و دست دزدان نابکار را از این شرکت از بیخ کتف قطع کنید یا علی مدد

اسی پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

اصلاحیه ؛
طبق فرمایش رهبری، همراهی با فساد و فاسدین و تخریب، مصداق بازر شریک جرمه هر چی هم بگی شفافیت درست نیست خود مفسد فی الارض بودنه
خط بازار آقای مرتضی مصطفوی تو که اسمتو گذاشتی کارشناس مسائل خودرویی چرا ؟؟ با گرفتن پول خودتو فروختی کسی که اسمش رسانست یه قسمی و تعهدی داره در خصوص ارسال واقعیت داره نه اینکه هر طرف باد بیاد. طرفتو مشخص کن حداقل واقعیتو بنویس هر بیسواد و نا بلدی هم میفهمه اگر اینا درمان بودن سرخودشونو دوا مینمودن نه اینکه آخرای کار بیان برای ماندنشون با شما یا هر رسانه دیگه ای ببندن و شما هم سفرتونو براشون پهن کنی

سمیعی پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۱

مصطفوی جوووووون
قیمتت چقدر پایینه ؟ بابا فکر میکردیم قدت بلنده نه بابا تو هم رسانه ی دوهزاری

کارگر خط تولید پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

دلم برات میسوزه مصطفوی
دیگه روزهای که پول بگیری برای کوتوله ها خبر بزنی تموم شد برو فکر نون دونی دیگه ای باش بنده خدا تو رو چه به خبرای خودرویی لقمه چربی گیر آورده بودی تموم شد برو بفکر سوراخ دیگه ای باش

سناتور پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

دقیقا همینطور است. همچنین جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ و انتخاب دو مدیرعامل سالم، متخصص، توانا و غیر وابسته به مافیا (که البته خیلی بعید به نظر می رسد ایشان بتواند کسی را انتخاب کند که وابسته به مافیا نباشد) ، بایستی در هیات مدیره دو خودروسازی بزرگ نیز، تجدیدنظر اساسی نماید. مثلا در کیلومتر 14 ، دو عضو هیات مدیره که متعلق به بخش “مثلا خصوصی” هستند و وزیر، توانایی تغییر آنها را ندارد#
می ماند سه عضو دیگر هیات مدیره :
یک عضو موظف، خود مدیرعامل است که تغییر خواهد کرد#
عضو موظف دیگر هم که تازه منصوب شده و “شیخ” متخصص و سالم هیات مدیره است که عقل سلیم می گوید بایستی ابقاء شود و حتی ارتقاء پیدا کند#
و اما عضو پنجم که عضو “مثلا غیر موظف” هیات مدیره است و چندین سال است که به طرز معجزه آسایی! بر کرسی ریاست تکیه زده و سابق بر این نیز هییییچگونه حضور و تخصصی در صنعت خودرو نداشته و “فیض” حضور ایشان برای این شرکت بزرگ کیلومتر 14، چیزی جز تصمیم های نادرست و انباشت زیان بیشتر و ناکامی و تعویض سریع مدیران عامل کیلومتر14 و حیف و میل بیت المال نداشته است#
اما روی دیگر سکه اینکه : “فیض” حضور ایشان برای شخص خودشان، علاوه بر عضویت “مثلا غیرموظف” در هیات مدیره کیلومتر 14 و دریافتی ها و مزایا و حق حضورهای عجیب و غریب و کلان که مجموع آنها سر به فلک میکشد، عضویت همزمان ایشان در شرکتها و دفاتر نان و آبدار خارج از کشور این خودروسازی و دریافت مزایا و حق حضورهای سرسام آور دلاری از بیت المال این شرکتها و سفرهای شخصی تجاری و خانوادگی ایشان در قالب سفرهای کاری و حضور در جلسات هیات مدیره این شرکتهای نان و آبدار می باشد!!
درست است که ایشان از نیروهای سابق امنیتی و از دیپلمات های سالم و خدوم این مملکت بووووده اند، ولی دلیل نمی شود که در نیمه دوم زندگی خود، با سفارش و حمایت “پدرخوانده” ، بر مکان و جایگاهی که تخصص و تجربه آن را ندارند تکیه بزنند و صرفا با “کدخدا منشی” و “ریش سفیدی” هیات مدیره بزرگترین خودروسازی را برگزار کنند و مزایای سرسام آور ریالی و دلاری غیر قانونی و حرام را دریافت کنند و با خیالی آسووووده و در فواصل زمانی کوتاه، مدیران عامل را به صورت نمادین تودیع کنند و نفرات جدید را معارفه نمایند و در کنار گود، خود را پاک و منزه از عملکردهای فاجعه بار و زیان آور مدیران ناکارآمد شرکت توصیف کنند!!! و خود را “آدم خوبه” داستان نشان دهند !
اگر “قحط الرجال” است که هیچ. ولی اگر قحط الرجال نیست، به نظر لازم است جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ، به این موضوعات نیز ورود کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند تا شاااااید وضعیت صنعت و خودروسازی کمی بهبود یابد و دیگر شاهد حضور افراد سیاسی، کارنابلد و کوچک در خودروسازی و هیات مدیره های آن نباشیم.
در هیات مدیره کیلومتر 15 هم اوضاع چندان بهتر نیست. به عنوان مثال، رفیق گرمابه و گلستان وزیر “سابق و معزول” صمت که تا چندی پیش در هیات مدیره کیلومتر 14 جا خوش کرده بود و بدون هییییییچ خروجی و تخصص و کار مفید، فقط از حقوق و مزااااایای سرسام آور بهره می برد، مدتی است به هیات مدیره کیلومتر 15 کوچ فرموده اند!! و اکنون در حال مزه مزه کردن و تناول حقوق و مزااااایای سرسام آور و چرب و خودروهای آنجا هستند تا قبل از بازنشستگی، کلکسیون افتخاراتشان کامل و جیب مبارکشان کاااااااملا پر گردد.
لااله الاالله…

ایران پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

نماد فساد واقعی در کشور خودروسازی هست و برخی از تیم مدیریت فعلی این شرکت واقعا تاسف

محمد قاسم پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

عزیز دل چند روز پیش مدیر عامل مسئله دار یکی از شرکت زیر مجموعه خودروسازی بنام ا. ک . س برمیدارند بعد یکی بدتر را جایگزین میکنند کجایید این ناظرین

حقیقت نگار پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

مصطفوی واقعا بخاطر پول چه کارهایی که نمی کنی؟

روشن آزاده بزرگترین آدم صنعت خودروسازی است که از او سالها به نیکی یاد خواهد شد.جالب است آقایونی هم که روشن اونها را بزرگ کرد رفتند دشمن خونی روشن شدند.

وجود روشن همیشه برکت بود و هست وچشم و چراغ خودروسازی دگر بار به دیده روشن، روشن می شود.

بدی ها فقط برای بدها می ماند. خدا با روشن است چون همیشه دستگیر نیازمندان بود

کامران پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

خودروسازی نیاز به مدیران با تجربه و امتحان پس داده همانند مهندس ویسه ،نجم الدين و … دارد مدیراننی که این صنعت را بشناسند و راه بهبود وضعیت موجود را بلد باشند ، مطمئن هستیم که با حضور این افراد شرکتها به سوددهی میرسند و معیشت کارکنان این صنعت هم خیلی بهتر خواهد شد.

الیاس پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

برخی دوستان چنان از روشن حرف میزنن که گویی نجات گر خودرو بوده وغافل ازاینکه …. و برخی از همون مدیران منصوب الان دارن در خودرو سازی حکومت می کنن تازه به دوران رسیده از شرکت مادر گرفته تا شرکت های درجه 5 و6 همه اش کوتوله هایی هستن با بدو بستان پست گرفتن بروید شرکتها را نگاه کنید لاتهای سرمحله وارد شرکتهای گروه شدن وکسانی که اعتراض می کنن خاموش می کنن تاگند کارشون درنیاد

اسماعیل پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰

تو این وسط چی گیرت نیومده که از حلقه های فساد دفاع میکنی هر چی هم بود از تو و اربابانت بهتر بود حداقل مرد بود چوب کرد تو لونشون بالاخره هر آدمی یه اشتباهاتیم داره اینایی که میگی همون آدمای مفت خور و پاچه خوار همیشگی هستن که تا بوده بودن هر کی هم اومد رفتن دورشو گرفتن وسط همه شلوغیا به مراد دلشون رسیدن حالاهم چسبودن خودشونو به این بنده خدا این رسم سیستمه که اگر کسی هم به خاطر انسان دوستی برای کسی کاری انجام بده بهش میبندن آدم فلانیه و هر کاری هم بکنه غلط یا درست میگن فلانی سفارششو کرده وگرنه این آدم از مراد و شیخ و اسرار و بابک و تیز و سمیع ازش خوردن و کندن چرا اونا نمیگی که حرمسرای شاه عباسی راه انداختن نمونه کوچیکی از کارهای کثیف اوناست … یکم منصف باش نمیخواهیم بگیم فلانی نماینده خدا بوده ولی به نسبت همه اینا که هستن و اومدنو و رفتن خیلی هم مرد تر و با مرام تر بود همین که یه کارگر ته کارخونه میتونست بره دفترش بسه همین الان تو اتاق یه مسئول معموللی دون پایه بخواهی بری باید با 50 نفر هماهنگ کنی مرد حسابی حرفم بزنی میری در اختیار کارگزینی یا برات پاپوش درست میکنن بشین خوب و بد و ببین هر کسی رو به روشن نسبت نده اینا همون آدمای کثیف و دوستان نارفیقن که موقعی که اون مرد بود خ. نمیکردن دهنشونو بازکنن حالا بخاطر خراب کردن میگن ما آدم فلانی بودیم یا با رفتارشون سعی در تخریب دارن

منتقد پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

آقای دکتر 😁 مصطفوی
خجالت بکش با اینکار شما بطور واصح معنای فروختن شرف و… در ازای پول رو نمایان بهمه نشون دادی کاملا از تیپ و خرجهای حاشیه ای و سفرها و … شما مشخصه اینقدر از سنوات قبل به شما رسیده که لنگ گوش گندیده و استخوانهای ته کاسه افرادی که در جایگاه تزلزل و روی نردبان پوسیده هستن نباشی حداقل معرفت انسانیت رفاقت هر چی کا خودت اسمشو میزاری داشته باش که ورق بر میگرده گردن کج نکنی یا روت بشه تو چشم بعصیا نگاه کنی چون مطمئنا شما بیشتر از هر کس دیگه تو همون به اسم کار نکرده شریک بودی

سرباز پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

خودروسازی به فردی نیاز دارد که
1) نظام قبول داشته باشد.2)سالم باشد. 3)آشنا به زنجیره تامین باشد. 4)رهبر خوبی باشد. 5) در صنعت خودروسازی تخصص داشته باشد.
6)امتحان پس داده باشد
معصوم نجفیان بهترین گزینه می باشد کسی که زمانیکه سازه گستر بود رکورد تولید خودرو در کشور راشکست.دو بار مدیر برتر جهادی کشور شده است.دو دوره عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور بوده است.اهل رانت نمی باشد و در مدیریت بالای 20 ساله ایشان در پرونده ایشان یک نقطه سیاه نمیتوانی پیدا بکنی.

منتقد پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

آقای مصطفوی عزیز بزار حکم آقای روشنی مقدم زده و خشک بشه بعد شروع کن به زدنش …..

درگه ایثار پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰

قدیما رسم بود در مراسم ختم برای مرحوم طلب مغفرت میکردند نه برای بازماندگان طلب ماندگاری در ایدرو

دلسوز جمعه , ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۳۸

خط بازار جان
چیزی که مسلم است این دو مدیر عامل خودروسازی فعلی متخصص و اینکاره نیستن.
اتفاقاً افراد متخصص خیلی در مدیریت صحیح امور نقش دارن
اشتباه نزن برادر

متخصص جمعه , ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۴۶

مقایسه فاطمی امینی و نوچه هاش که در حد مسیول دفتری هم کار بلد نیستن با ایشون که چندین سال در گروه مپنا مدیریت اجرایی کرده ، قیاس درستی نیست
آقای رییسی به حساب رفیق بازی های حسابی گند زد به صنعت خودرو مثل بقیه جاها

ایران دوست جمعه , ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

زیاد عجله نکنید آمدن این سلطان آبادی معظل بزرگی خواهد شد که رئیسی بعدا خواهد فهمید که در ارتقا او چه اشتباه بزرگی مرتکب شده.
این حرفها بر اساس تجربه از این سلطان آبادی ها گفته شد .باشیم و ببینیم
البته مصطفوی هوشمندانه این تیتر را زده است

css.php