مدیریت غریب منابع در خودروسازی/ضرورت تغییر پسرخاله فضایی

این نرم‌افزار به منظور بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری و مدیریت منابع سازمانی طراحی شده و به ویژه در صنایع خودروسازی کاربرد گسترده‌ای دارد.
کد خبر : 89952
تاریخ انتشار :یکشنبه 2 دی 1403 - 11:30

به گزارش خط بازار؛ SAP (Systems, Applications, and Products in Data Processing) یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های ERP در جهان است. این نرم‌افزار به منظور بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری و مدیریت منابع سازمانی طراحی شده و به ویژه در صنایع خودروسازی کاربرد گسترده‌ای دارد.

تاریخچه SAP
SAP در سال 1972 توسط پنج نفر از مهندسان سابق IBM در آلمان تأسیس شد. هدف اولیه این شرکت توسعه نرم‌افزاری بود که به سازمان‌ها کمک کند تا اطلاعات مالی و تجاری خود را به صورت یکپارچه مدیریت کنند. در دهه‌های بعد، SAP به سرعت رشد کرد و محصولات متنوعی را برای صنایع مختلف، از جمله خودروسازی، توسعه داد.
سیستم SAP و ماژول‌های آن
این سیستم شامل ماژول‌های مختلفی است که هر کدام به یک بخش خاص از عملیات تجاری اختصاص دارد.  ماژولهای اصلی شامل موارد زیر است:
1) SAP FI (Financial Accounting) :   مدیریت حسابداری مالی و گزارشگری.  شامل حساب‌های دریافتنی، پرداختنی و ترازنامه.
2) SAP CO (Controlling):  مدیریت هزینه‌ها و کنترل مالی.  شامل برنامه‌ریزی هزینه‌ها و تحلیل عملکرد.
3) SAP MM (Materials Management): مدیریت موجودی و تأمین مواد. شامل خرید، انبارداری و مدیریت موجودی.
4) SAP SD (Sales and Distribution):  مدیریت فروش و توزیع. شامل فرآیندهای فروش، صدور فاکتور و مدیریت سفارشات.
5) SAP PP (Production Planning): برنامه‌ریزی و کنترل تولید. شامل برنامه‌ریزی ظرفیت، برنامه‌ریزی تولید و مدیریت سفارشات تولید.
6) SAP QM (Quality Management): مدیریت کیفیت محصولات و فرآیندها. شامل کنترل کیفیت، بازرسی و مدیریت مستندات.
7) SAP HR (Human Resources): مدیریت منابع انسانی. شامل استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد و مدیریت عملکرد.
8) SAP PM (Plant Maintenance): مدیریت نگهداری و تعمیرات. شامل برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های نگهداری.
SAP در صنایع خودروسازی
  SAP  محصولات مختلفی را برای پاسخگویی به نیازهای خاص صنعت خودروسازی ارائه می‌دهد. برخی از این محصولات عبارتند از:
o :  SAP S/4HANA این پلتفرم ERP نسل جدید، به شرکت‌های خودروسازی امکان می‌دهد تا فرآیندهای خود را به صورت بلادرنگ مدیریت کنند. این سیستم از تجزیه و تحلیل پیشرفته و یادگیری ماشین بهره‌برداری می‌کند تا به تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.
o : SAP Integrated Business Planning (IBP) این ابزار به بهینه‌سازی زنجیره تأمین کمک می‌کند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تقاضا، تأمین و تولید را به صورت یکپارچه مدیریت کنند.
o : CRM and CX solutionsاین نرم‌افزار برای بهبود تجربه مشتریان و مدیریت روابط با مشتریان در صنعت خودروسازی طراحی شده است.
مزایای نسبی استقرار SAP
 زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی شامل تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مشتریان استSAP به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که زنجیره تأمین خود را بهینه‌سازی کنند:
 به شرکت‌ها کمک می‌کند تا موجودی‌ها را به طور دقیق مدیریت کنند و از کمبود یا اضافه موجودی جلوگیری کنند.
 ابزارهایی برای مدیریت روابط با تأمین‌کنندگان و ارزیابی عملکرد آنها فراهم می‌آورد که به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
 با یکپارچه‌سازی فرآیندها و اطلاعات، SAP به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کارایی عملیاتی خود را افزایش دهند.
 بهینه‌سازی زنجیره تأمین و مدیریت موجودی به کاهش هزینه‌های تولید و تأمین کمک می‌کند.
 با نظارت دقیق بر فرآیندهای تولید و تأمین، SAP می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات کمک کند.
 به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که به سرعت به تغییرات بازار و نیازهای مشتریان پاسخ دهند.
تجربه استقرار SAP در شرکت‌های بزرگ خودروسازی
شرکت‌های بین‌المللی
1. Volkswagenاستفاده از SAP برای مدیریت زنجیره تأمین و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید.
2. BMW بهره‌برداری از SAP S/4HANA برای دسترسی بلادرنگ به داده‌ها.
3. Daimler AG استفاده از SAP برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین و مدیریت موجودی.
4. Ford Motor Companyبهینه‌سازی اطلاعات و زنجیره تأمین با SAP.
5. General Motors بهبود کیفیت و کاهش زمان تولید با استفاده از SAP.
شرکت‌های ایرانی
1. ایران خودرو بعنوان اولین شرکت ایرانی :استفاده از SAP برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و زنجیره تأمین
2. ماموت خودرو: بهره‌برداری از SAP برای مدیریت منابع و بهبود کارایی عملیاتی.
3. خودروسازی فردا: استفاده از SAP برای بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری و تولیدی.
4. بهمن موتور: به کارگیری SAP برای مدیریت زنجیره تأمین و بهبود کیفیت.
5. مدیران خودرو: استفاده از SAP برای بهبود فرآیندهای تولید و مدیریت منابع.
ضرورت مدیریت پروژه استقرار SAP
مدیر پروژه استقرار SAP نقش حیاتی در موفقیت پیاده‌سازی این سیستم دارد. این فرد مسئول برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر تمام مراحل استقرار است. با توجه به پیچیدگی‌های سیستم و نیاز به هماهنگی بین بخش‌های مختلف سازمان، وجود یک مدیر پروژه مجرب ضروری است. او باید توانایی مدیریت تغییرات، ارتباطات مؤثر با ذینفعان و حل مشکلات را داشته باشد.
سایر  عوامل موفقیت استقرار SAP
 تعهد مدیریت ارشد:  حمایت و تعهد مدیران ارشد به پروژه، انگیزه و منابع لازم را فراهم می‌آورد.
 تحلیل نیازها: شناسایی دقیق نیازها و فرآیندهای کسب‌وکار قبل از استقرار، به سفارشی‌سازی سیستم کمک می‌کند.
 آموزش کاربران: آموزش کافی و مؤثر برای کاربران نهایی، کلید موفقیت در پذیرش سیستم است.
 مدیریت تغییرات: برنامه‌ریزی برای مدیریت تغییرات و کاهش مقاومت در برابر تغییرات ضروری است.
 انتخاب مشاوران مجرب: همکاری با مشاوران با تجربه و متخصص در زمینه SAP، به بهینه‌سازی فرآیند استقرار کمک می‌کند.
 پشتیبانی فنی: تأمین پشتیبانی فنی و منابع مناسب در طول فرآیند استقرار، از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند.
نتیجه‌گیری
SAP  به عنوان یکی از پیشروترین سیستم‌های ERP در صنعت خودروسازی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را بهینه کرده و به رقابت‌پذیری بالاتری دست یابند. تجربه موفق استقرار SAP در شرکت‌های بزرگ خودروسازی , شرکت‌های ایرانی ، نشان‌دهنده تأثیر مثبت این سیستم بر بهبود عملکرد و کارایی سازمان‌ها است. با توجه به مزایای متعدد این سیستم، استفاده از آن در زنجیره تأمین و مدیریت تولید در صنعت خودروسازی به یک ضرورت تبدیل شده است.
مدیر پروژه استقرار SAP و عوامل موفقیت آن، تأثیر زیادی بر نتیجه نهایی پروژه دارند. با توجه به پیچیدگی‌های این سیستم، توجه به این عوامل می‌تواند به پیاده‌سازی موفق و کارآمد منجر شود.
منبع: خط بازار
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 17 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رامین یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷

چه ربطی داشت 😂😂😂

علی یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳

با sap بسته می خواد بفروشه به خودرو ساز

کارشناس فناوری اطلاعات یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱

بسیار متن جالب و آموزنده. بود .
دوستان از ربط متن با عنوان پرسیدن .

رجوع شود. به موضوع پروژه سپ در ایران خودرو دیزل و مدیر پروژه آن و وضعیت فعلی سایپا

کارشناس فناوری اطلاعات یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

بسیار مفید و جالب بود
کسانی از ربط موضع با عنوان سوال کردند . حدس من:
رجوع شود به پر<زه استقرار سپ در ایران خودرو دیزل و ردپای مدیر پروژه اش را تا سایپا دنبال کنید

علی یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴

Sapمزخرفترین برنامه ای بوده که تو خودرو سازی اجرا کردن.

کارشناس فناوری اطلاعات یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

SAP مزخرف نبود و نیست
اما قبول دارم که : مزخرف پیاده سازی شده

از دیزل هستم یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹

ادعای مخاطب:

مطمئن هستم که خط بازار اینو منتشر نمیکنه .حالا زدیم دیگه ببین همین الان ۱۱ نفر اینجا هستن گفتن خط بازار راجع به SAP نوشته. خوب خوندیم ولی گفتیم بذار بگیم شاید چاپ شد .یعنی مزخرف‌ترین سیستم رو اگر بخواهیم اسم بیاریم همین سیستمیه که تو دیزل نصب شد .هیچ کارایی نداشت و نداره برای شرکت و یک سیستم گیج کننده و غیر اصولی ‌که فقط باعث گرفتاری کاربر میشه .از روز اول اصرار کردیم داد زدیم .گفتیم .هیچ فایده ای نداشت. چرا ؟چون فردی به اسم شکری پور که فامیل نزدیک متوسل بود ….آره دیگه .همه دیزلی ها می‌فهمن ما منظورتون از آره دیگه چیه .
ما نمی دونیم این حجم صرف پول و هزینه برای چی بود ولی فکر می‌کنیم منافع شدید مالی داشت برا این جماعت .
راستی گیرم این دنیا هیچ کس نفهمید و گذشت .اون دنیا که دروغ نیست .جواب این لطماتی که به دیزل زدید رو چجوری میدید ؟
۱_ هزینه میلیاردی SAP بی دلیل و بی مصرف
۲_هزینه وحشتناک آسفالت و چاله زباله و…
۳_ خرید گلدان و ….
۴_ نصب و عزل بی حساب و کتاب افراد در شرکت
۵_ واریز میلیاردها تومان پول به اسم بیمه و بازنشستگان بی نتیجه
۶_ عدم ثبت سفارش خارجی برای واردات
۷_ کوچ همه وابستگان بدون در نظر گرفتن وقایع بعد از رفتن اینها
۸_ تخریب مدیریت جدید و شخص مدیر عامل توسط وابستگانشان
و خطاهای زیاد دیگر که از حوصله این زیر نویس خارج است .
نابود کردید هم دیزل را هم سایپا را با این تفکر منفعت طلب و شخصی نگرتان .و هنوز هم طلبکار از عالم و آدم هستید …

منم دیزل هستم دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۰:۱۰

کاملا با شما موافق هستم . که نحوه پیاده سازی سپ در دیزل غلط بود .
ایراد هم از کارفرما بود که مدیر پروژه اش اصلا تجربه نداشت .
هم از مجری که آنهم تیم و مدیر پروژه بی تجربه ایی داشت .

وگرنه هیچ ادم عاقلی حتی برای پز دادن هم تو دیزل با این تیم سراغ سپ نمیره .
اگر mm فقط تو ایران خودرو موفق بود ، برید ببینید تیم پروژه از هر دو طرف چه قابلیتهایی داشتند . قطعا آدمهای کوتوله ایی نبودند

متاسفانه ، ایران فاوا. با مدیرعامل ناکارآمدی که داره کل گروه ایران خودرو را فلج کرده ، فکر میکنید. ساپکو پروژه اش موفق بوده ، ایسیکو. موفق بوده .
یک آدم حراف و دروغگو که آمده میلیاردها تومن به گروه ضرر بزنه
با حقوقهای نجومی که تیم اش میگیرن . مدیر پروژه اش با اتول قراضه امد دیزل ، با یک آریزو از پروژه دیزل رفت .

منظور چیه ؟؟؟ یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲

کسی فهمید این بزرگوار نویسنده منظورش چی بود ؟ لطفا به ما هم بگید. آخه پسرخاله و …
گودرز به شقایق چه ربطی داره اخه خط بازار .
چی میگی آخه؟ جیگر نشر داری منتشر کن .

حسن یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸

Sap برای ایران‌خودرو و سایپا نیست/ خط بازار این سایت رو لطفا جمع کن چون همش در حال حرص خوردن هستیم/ خودت هم بکشی این مدیران مثلا کاربلد کار خودشون رو می‌کنند و اصلا هم براشون مهم نیست چه بلایی سر خودروسازی میاد

da یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸

sap ممکنه خودش خوب باشه اما در ایران خودرو دیزل معاونت و مدیرفناوری اطلاعات که با تیم توسلی مهر رفتن سایپا تحقیق کنید چند صد میلیارد رو بی نظارت خرج کردن بدون کمیسیون معاملات و جوری گند زدن که بعد چند سال نه تنها حسابهای سال پیش رو با سیستم قدیم دیزل بست بلکه حسابهای امسالم با سیستمهای قبلی بسته شده برید مستند ببینید

کارشناس sap یکشنبه , ۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲

سپ یکی از بهترین نرم افزارهای ERP هستش که همه فرایندهای مرتبط به تامین ، تولید ‌و…از درخواست مشتری تا خدمات پس از فروش رو داره.
این نرم افزار هم نیاز به فرهنگ سازمانی و هم فرایندهای استانداردو … داره. در ایران خودرو هیچکدامش در زمان راه اندزی موجود نبود و الان هم نیست .
از سال ۱۳۹۰ میلیاردها تومن هزینه شده تا این نرم افزار در شرکت راه بیافته.
هنوزم به درستی راه نیافتاده صرفا ماژول mm یک مقدار درسته ، هنوز به درستی نمیشه قیمت تمام شده رو محاسبه کرد ، یه کنترل مصرف ساده رو نمیشه انجام داد، هنوزم ماژول خرید ، pp ، لجستیک و فروش مالی و خرید به درستی کار نمیکنه . چه پولهایی بابت این نرم افزار داده شده که از جیب سهامدار رفته.
بخور بخوری هست در این sap , از سرورهاش تا خرید نرم افزار و آموزش هاش ، مشاورهاش و ……
تازه sap شرکت ایرانی رو هم تحریم کرده.

دلسوز دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۸:۰۹

انشالله تو این هفته تکلیف مدیرعامل جدید سایپا کاشان هم مشخص شود
مهندس شیخ زاده لطفا فردی کارآمد و باسواد برای سایپا کاشان انتصاب بفرمایید و از گرفتن انگشتر و کادو از مدیریت فعلی کاشان اجتناب کنید
به امید روزهای خوب برای سایپا کاشان

کاوه دوشنبه , ۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

سیستم sap یک سیستم یکپارچه بسیار قوی برای بنگاه‌های تولیدی هستش ولی نه برای خودروسازی ایران که هنوز مشکل تأمین به‌موقع سپر سفید رو داریم نه سپر هفت رنگ.
سیستم sap زمانی درست و مفید کار می‌کنه که تمامی اجزا و ماژول‌های اون بدون نقص کار کنن از سیستم سفارش‌گیری بگیر تا تأمین، تولید، انبار، مالی و …
با این شرایط خودروسازی ما، اگر شما از مهندسان IBM هم کسی رو بیاری هیچ غلطی نمی‌تونه کنه جز هزینه‌تراشی.
خودروسازی ما الان به جای یه سیستم خوب، یه آدم دلسوز، با تجربه و جسور می‌خواد حتی اگر متخصص هم نباشه

بی طرف پنجشنبه , ۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰

دلایل شكست پروژه هایی مانند ERP مانند سایر پروژه های این مملكت است. چه پروژه نرم افزاری باشد و چه سد سازی و نیروگاه و …
اصول اولیه مدیریت پروژه در شركتهای نیمه دولتی رعایت نمیشه!!! می دانید چرا؟
چون … خرج كه از كیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن چه آسان بود!
تا زمانیكه اقتصاد به معنای واقعی خصوصی نشود، آش همان و کاسه همان …
پس با بغض و غرض نباید موضوعات را تحلیل كرد.

*** سوال كلیدی : اگر شركت سایپا متعلق به شخص شیخ زاده بود، آیا حاضر بود 500 میلیارد تومان بودجه پیاده سازی SAP اختصاص دهد!؟؟؟

کارشناس فناوری اطلاعات شنبه , ۸ دی ۱۴۰۳ - ۸:۴۴

اگر این بودجه با هزینه خرید لیسنس سپ باشد بله توجیه دارد . ضمن اینکه این بودجه به دلار 6 میلیون دلار خواهد شد که برای همچین مگاپروژه ایی رقم بالایی نیست .
دوم اینکه اگر مدیر پروژه کارامدی داشته باشند و یا مدیریت فسا توانمند در اجرای آن باشد این پروژه میتونه کمتر خیلی کمتر هم هزرینه بشه
ولی متاسفانه هم غریب و هم شکر یبار تو دیزل باخت دادند و سپ دیزل تو دیوار رفته

بی طرف پنجشنبه , ۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱

این خبر تماما برای آن است كه 500 میلیارد تومان بودجه اجرای پروژه را توجیه كند.

css.php