ناگفته هایی از دو سال مدیریت در جاده مخصوص تهران کرج؛ از اشتباه روشن خط بازار تا عقلانیت مرد عظیم ایران خودرو

برخلاف اینکه برخی بر این تصور بودند عظیمی نمی تواند در مدیریت موفق شود، ولی وی با حمایت سیاسیون تهرانی و متخصصان شیخ نشین کرجی، عقلانیت در مدیریت را انتخاب کرد تا منافع گروه ایران خودرو به خطر نیفتد.
کد خبر : 55940
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

به گزارش خط بازار؛ یکی از خاص ترین دوران خودروسازی مربوط به دو سال اخیر یعنی از شروع دولت ابراهیم رئیسی تاکنون است. دورانی مملو از اتفاقات عجیب و غریب. اتفاقات تلخ و شیرین هم در سیاست گذاری خودو و هم در اداره ایران خودرو و سایپا.

در این دو سال از یک طرف سید رضا فاطمی امین، وزیر معزول صمت تلاش کرد با سیاست گذاری درست، خودروسازی را به ریل منطقی خود بازگرداند ولی در عمل با توکل به معاونت حمل و نقل خود غیرمنطقی ترین اقدامات را انجام داد که همچنان آثار منفی آن بر صنعت و بازار خودرو وجود دارد. از طرف دیگر نیز امور بنگاه داری خودروسازان را به ایدرو سپرد تا علی نبوی با کمک مشاور پشت صحنه خود یعنی محمد تهرانی بتواند ایران خودرو و سایپا را درست اداره کند.

با نظارت نبوی و تهرانی بر جاده مخصوص در کیلومتر 15 اوضاع به طور نسبی باثبات و رو به رشد طی شد. سایپا با اتکا به تخصص، هوش مدیریتی و تعاملات اجتماعی محمدعلی تیموری در بخش های مختلف عملکرد قابل قبولی داشت. البته این به معنای عملکرد مطلق مثبت تیموری نیست بلکه به این عملکرد هم ایرادات و نقدهایی وارد است و هم شبه امنیتی های بی سواد و جوان مانعی بزرگی بر سر راه روابط تیموری ایجاد کردند.

برخلاف سایپا، در کیلومتر 14 جاده مخصوص اوضاع قدری متفاوت بوده است. ایران خودرو در حالی خود را به یک نام نه چندان نام آشنا در خودروسازی سپرد که با مشکلات عدیده و چالشی همچون کسری قطعات، خودروهای ناقص و …. مواجه بود. سید مهدی خطیبی با تکیه بر هوش مدیریتی، و اقتصادی خود و با اعتماد به توانایی روشن تیم ش نگاه جدیدی را وارد ادبیات مدیریتی خودروسازی کرد. وی برخلاف مدیران عامل قبلی “اقتصاد خودرو” را سرلوحه برنامه ها قرار داد.

اقتصاد خودرو همان حلقه مفقوده سالهای پر فرازونشیب خودروسازی است که در دوران خطیبی توانست ناجی ایران خودرو درسه ماهه اول سال 1401 از چنگال فشارها باشد. تکمیل خودروهای ناقص و تولید مستقیم خودرو تجاری معلول همین تفکر اقتصادی مدیر رکورددار ایران خودرو بود که منجر به آن شد برای اولین بار در ایران خودرو موضوع خودروهای فیزیکی(خودرو ناقص) به صفر برسد. مدیری که شاید کمتر کسی بداند وی اقتصاددانی است که با دیپلم ریاضی فیزیک و رتبه 67 لیسانس و 4 ارشد به جای رشته برق شریف و یا امیرکبیر اقتصاد را در دانشگاه علامه و تهران انتخاب کرد.

روزهای روشن خطیبی در ایران خودرو بدون حاشیه هم نبود. با آغاز دستگیری ها بازی در ایران خودرو عوض شد. در حالی که همه چیز در ایران خودرو خوب پیش می رفت، اعتماد بیش از حد خطیبی به برخی از افراد جاه طلب و مغرور باعث شد سواستفاده های یک فرد باهوش در سایه شیرینی اتفاقات درخشان در ایران خودرو را خراب کند. با آغاز تابستان، حواشی ایران خودرو به نقطه جوش رسید. موضوعاتی در رسانه ها مطرح شد که برخی درست بود و برخی دیگر نیز یا ناقص بودند و یا از ریشه غلط؛ از حواشی اشتباه در خصوص نام گذاری ری را گرفته تا پرونده هایی که بعدا مشخص شد برخی از آنان صرفا به خاطر توهمات، دروغ ها و حسادت های روشنِ برخی از افراد مطرح شده و در نهایت نیز بدون اثبات اتهام مختومه اعلام شد. هرچند که این حواشی انرژی زیادی از تیم مدیریتی ایران خودرو گرفت ولی کارها با قدرت پیش رفت تا جایی که نخبگان نام آشنای صنعت خودرو، مدیران ایران خودرو را با عنوان خیامی دوم مورد خطاب قرار دادند.

در پاییز، خطیبی که منطق اقتصادی درستی را در بنگاه داری ایران خودرو در شرایط تحریم و مشکلات عدیده در پیش گرفته بود. اشتباه دوم خود را مرتکب شد. اشتباهی که حواشی را برای وی دوچندان کرد. اقدامات و راهبردهای اشتباه روابط عمومی در خنثی سازی حواشی و ورود مستقیم شخص مدیرعامل به جنگ با حواشی سیاست اشتباهی بود که پاشنه آشیل مدیر اقتصاددان خودروسازی شد. فروش خودرو به مدیران برخی سازمان ها و تنش بین ایران خودرو و صداوسیما عملکرد درخشان خطیبی را به حاشیه برد و زمینه برای تغییر فراهم نمود. به همین دلیل در زمستان خطیبی در حالی که توانسته بود با نگاه خاص اقتصادی، سود هزار میلیاردی را برای کارکنان ایران خودرو معماری کند، تغییر کرد و جای خود را به علی مردان عظیمی داد. حقوقدانی که سابقه مدیرعاملی در شرکت های خودروسازی و هیئت مدیره سایپا را در کارنامه داشت.

 

 

 

هرچند که کمتر کسی فکر می کرد عظیمی به ایران خودرو برسد ولی وی رویکرد متفاوتی را نسبت به دوران خطیبی در پیش گرفت. اگر خطیبی اقتصاد خودرو را سرلوحه برنامه ها خود قرار داد، عظیمی نیز عقلانیت و محافظه کاری را دنبال کرد. در دوران عظیمی، تغییرات خاصی در تیم مدیریتی صورت نگرفت. نگاه شیخ گونه عظیمی آرامش و ثبات را به گروه ایران خودرو برگرداند. برخلاف اینکه برخی بر این تصور بودند عظیمی نمی تواند در مدیریت موفق شود، ولی وی با حمایت سیاسیون تهرانی و متخصصان شیخ نشین کرجی، عقلانیت در مدیریت را انتخاب کرد تا منافع گروه ایران خودرو به خطر نیفتد.

“تغییرات اندک در تیم مدیریتی خطیبی”،”حفظ مغز متفکر ایران خودرو”؛”ادامه برنامه های قبلی”،”تفویض اختیارات فنی و تخصصی و سرمایه گذاری به شیخ زاده” همه از جمله اقدامات عقلایی مرد عظیم ایران خودرو بود که توانست کشتی این شرکت بزرگ صنعتی را از طوفان حواشی به ساحل آرامش نسبی برساند. چه بسا اگر عظیمی طور دیگری عمل می کرد ممکن بود خط ایران خودرو تغییر کرده و حواشی جدیدی در جاده مخصوص نَقل بازار شود.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 17 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 17
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حامی یکشنبه , 4 تیر 1402 - 14:28

روزهای روشن نزدیک است

کارگر خط تولید یکشنبه , 4 تیر 1402 - 15:03

مصطفوی هذا ماذا فازا
فازت چیه برادر جن زده شدی یک روز به میخ میزنی یک روز به نعل

حامد یکشنبه , 4 تیر 1402 - 16:20

آقای مصطفوی پول اونقدر ارزش نداره که واقعیت های مثبت زمان آقای روشن را به نام خطیبی جا بزنی!

خواهان تغیبر یکشنبه , 4 تیر 1402 - 20:24

خط بازار جان
قشنگ معلومه پول گرفته شده بابت این حرف ها
کدام هوش ، کدام تجربه و هزاران کدام دیگر ….

محمد یکشنبه , 4 تیر 1402 - 22:06

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾
وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾

کارگر خط تولید یکشنبه , 4 تیر 1402 - 23:00

داداش این آدم یک خود فروخته مفت فروشه

کارگر خط تولید یکشنبه , 4 تیر 1402 - 23:02

نرود میخ آهنی در سنگ فرو
مصطفوی هر جا بهش پول بده پرچمش همون طرفه کاملا حزب باده

هاشم آقا دوشنبه , 5 تیر 1402 - 3:38

این یک دروغ بزرگ است که عظیمی توانسته است کشتی به گل نشسته را به ساحل برساند .اگر عملکرد او خوب بود چرا هنوز دزدان و رشوه بگیران در راس امور هستند از س گرفته تا مدیران بسیاری از شرکت های زیرمجموعه.
نه عزیز من اشتباه تیتر نزنیم کاری به کار دزدان نداشتن خودش دزدی است .
آدرس غلط ندهیم چون بزودی پس از مجمع همه چیز نورانی میشود

علی دوشنبه , 5 تیر 1402 - 6:43

یه مشت حرف مفت
سلیم سودش از محل فروش سهامی است که بهش تکلیف شده بود بفروشه ، کجای سودش از محل عملیاتی بوده که انجام داده ؟؟

حاج صیف الله دوشنبه , 5 تیر 1402 - 13:46

باسلام
انصافاً داغون تر از سلیم و توابعش وجود داره؟
سودی که سلیم داد در واقع با بازی مهره در سایه “ح ا” اونم با افزایش حبابی قدر سهم خاور در بورس بوجود آمد تا با ضرر میلیاردی سهام داران اون پول جور بشه
آدرس غلط ندیم به مردم

داد و هوار دوشنبه , 5 تیر 1402 - 18:48

چرا این پست را گذاشتی سر تیتر؟!
اون مدیران عامل عوض میشن را بگذار سر تیتر که جدیدتر و واقعی تره

سناتور دوشنبه , 5 تیر 1402 - 23:35

جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ و انتخاب دو مدیرعامل سالم، متخصص، توانا و غیر وابسته به مافیا (که البته خیلی خیلی بعید به نظر می رسد ایشان بتواند کسی را انتخاب کند که وابسته به مافیا نباشد) ، بایستی در هیات مدیره دو خودروسازی بزرگ نیز، تجدیدنظر اساسی نماید. مثلا در کیلومتر 14 ، دو عضو هیات مدیره که متعلق به بخش “مثلا خصوصی” هستند و وزیر توانایی تغییر آنها را ندارد#
می ماند سه عضو دیگر هیات مدیره :
یک عضو موظف، خود مدیرعامل است که تغییر خواهد کرد#
عضو موظف دیگر هم که تازه منصوب شده و “شیخ” متخصص و سالم هیات مدیره است که عقل سلیم می گوید بایستی ابقاء شود و حتی ارتقاء پیدا کند#
و اما عضو پنجم که عضو “مثلا غیر موظف” هیات مدیره است و چندین سال است که به طرز معجزه آسایی! بر کرسی ریاست تکیه زده و سابق بر این نیز هییییچگونه حضور و تخصصی در صنعت خودرو نداشته و “فیض” حضور ایشان برای این شرکت بزرگ کیلومتر 14، چیزی جز تصمیم های نادرست و انباشت زیان بیشتر و ناکامی و تعویض سریع مدیران عامل کیلومتر14 و حیف و میل بیت المال نداشته است#
اما روی دیگر سکه اینکه : “فیض” حضور ایشان برای شخص خودشان، علاوه بر عضویت “مثلا غیرموظف” در هیات مدیره کیلومتر 14 و دریافتی ها و مزایا و حق حضورهای عجیب و غریب و کلان که مجموع آنها سر به فلک میکشد، عضویت همزمان ایشان در شرکتها و دفاتر نان و آبدار خارج از کشور این خودروسازی و دریافت مزایا و حق حضورهای سرسام آور دلاری از بیت المال این شرکتها و سفرهای شخصی، تجاری و خانوادگی ایشان در قالب سفرهای کاری و حضور در جلسات هیات مدیره این شرکتهای نان و آبدار می باشد!!
درست است که ایشان از نیروهای سابق امنیتی و از دیپلمات های سالم و خدوم این مملکت بووووده اند، ولی دلیل نمی شود که در نیمه دوم زندگی خود، با سفارش و حمایت “پدرخوانده” ، بر مکان و جایگاهی که تخصص و تجربه آن را ندارند تکیه بزنند و صرفا با “کدخدا منشی” و “ریش سفیدی” هیات مدیره بزرگترین خودروسازی را برگزار کنند و مزایای سرسام آور ریالی و دلاری غیر قانونی و حرام را دریافت کنند و با خیالی آسووووده و در فواصل زمانی کوتاه، مدیران عامل را به صورت نمادین تودیع کنند و نفرات جدید را معارفه نمایند و در کنار گود، خود را پاک و منزه از عملکردهای فاجعه بار و زیان آور مدیران ناکارآمد شرکت توصیف کنند!!! و خود را “آدم خوبه” داستان نشان دهند !
اگر “قحط الرجال” است که هیچ. ولی اگر قحط الرجال نیست، به نظر لازم است جناب وزیر محترم و توانا، علاوه بر تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ، به این موضوعات نیز ورود کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند تا شاااااید وضعیت صنعت و خودروسازی کمی بهبود یابد و ملت نجیبمان، آثار آن را حس کنند.

دلسوز سه شنبه , 6 تیر 1402 - 4:52

سلام
امیدوارم روزی تیتر زده شود که مدیرعامل سایپا تغییر کرد و
جمشید ایمانی بر صندلی مدیرعاملی سایپا تکیه زد
واقعا سایپا نیازمند افراد با سابقه و قدیمی و دلسوز می باشد

سینا سه شنبه , 6 تیر 1402 - 13:19

نگارنده متن، قصد دارد، متون دستوری و تراوشات ذهنی خودش را در قالب واقعیت به خورد ملت بدهد! کمی آزاده رفتار کنید!

فرشاد سه شنبه , 6 تیر 1402 - 13:24

واقعیت صنعت خودرو فقط ضرر به مال و جان، ملت و دولت است خودروسازی باید تعطیل شود و قطعه سازان هم اگر میتوانند بروند قطعه تولید کنند برای خودروهای خارجی و صادر کنند

سید چهارشنبه , 7 تیر 1402 - 19:50

سلام آقای وزیر این عنوان را مصطفوی زده که بگه عظیم و دار ودسته قبلی ها به همراه مغز متفکران حقه بازی خوبن برای کیلومتر ۱۴ باور نکن. حالا حالا ها هم برش نمیداره.

ذهنتو روشن کن آقای وزیر. آزاده باش آقای وزیر.
زهر جمله کلمه ای بردار
هر چه ماند کارگران از تو آن می طلبن آقای علی آبادی

مش ممد چهارشنبه , 7 تیر 1402 - 19:59

حرف های خط بازار در مورد ایران خودرو اشتباهه. بهترین دوره ایران خودرو زمان خطیبی با دست فرمون امیر روشن بود. اشتباه ننویسید آقا