با سلام
واقعیت این هست که حق قانونی ریاست محترم جمهور و هر مدیر اجرایی انتخاب تیم هم رای و هم فکر آن مدیر بوده و این در نورد انتخاب وزرا هم صادق هست .
اینکه برای ما وزارت صمت و تاثیر وزیر محترم بر صنعت خودرو به جهت حل مشکلات این صنعت مهم هست بر کسی پوشیده نیست و اینکه اصلا وزیر صمت حتما نباید گرایش تخصصی به فقط فلان صنعت داشته باشد .فقط نیاز به شناخت از علم مدیریت و تحقق برنامه های بالا دستی هماهنگ با شرایط روز کشور مهم هستش
صنعت خودروی کشور درگیر شدیدترین مشکلات ارزی و مسائل مرتبط با تحریمها که این فشارها کاملاً بیسابقه بوده هست و البته تحریمهای داخلی و مافیای قطعه سازان را هم از یاد نبریم که وزیر محترم باید به فوریت ضمن حمایت از مدیران ارشد خودروسازی که دست بخش زیادی از این قطعه سازان را که سالهای گذشته صنعت خودرو را در چنگال خود نگه داشته و ضمن دادن قطعات بی کیفیت همیشه مدعی و طلب کار و منت گذار این صنعت بودند را کوتاه کند تا این مدیران بتوانند راه درستی را که درپیش گرفته اند را ادامه دهند.
بهرحال هر شخصی که به وزارت در این بخش برسد باید از تواناییهای مدیران امروز صنعت خودرو استفاده و به رفع مشکلات کمک کند .
به امید ایرانی سربلند و سرافراز
منجی بازار خودرو کیست؟/گزینهای غیرخودرویی برای جاده مخصوص
به گزارش خط بازار؛ سید محمد اتابک به عنوان اولین گزینه وزارت صمت دولت چهاردهم، صبح روز گذشته جهت دریافت رأی اعتماد از سوی پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وی سابقه مدیریتی در شرکتهای بزرگ دولتی و خصوصی و همچنین سابقه مدیریتی در وزارت نیرو را در کارنامه خود دارد.
اتابک مدرک تحصیلی مهندسی عمران را از دانشگاه میشیگان آمریکا دارد و پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود. با این حال سابقه خودرویی چندانی در رزومه او به چشم نمیخورد.
در رابطه با اینکه آیا گزینه پیشنهادی وزارت صمت میتواند منجی بازار خودرو باشد یا خیر؟ عمادالدین جعفری، کارشناس صنعت خودروسازی، به تجارتنیوز گفت: واقعیت ماجرا این است که من شناخت چندانی نسبت به آقای اتابک ندارم؛ اما نکته مهمتر از آنکه چه کسی بر مسند وزارت صمت مینشیند، این است که آن شخص قرار است چه کاری انجام دهد. برای مثال هرچند عباس علیآبادی رزومه صنعتی خوبی در مپنا داشت، اما واقعیت این است که قصد داشت کشور را به سمت استفاده از خودروهای برقی ببرد؛ اما اگر قرار باشد که دولتمردان در دوران فعالیت خود اقدامی کنند که ادامهدار باشد و با تغییر آنها، فعالیتهای وزیر قبلی قابل دفاع باشد و وزیر جدید نیز به همان مسیر ادامه دهد، نیاز است تا مطالعاتی انجام شود.
وی ادامه داد: اینکه روی موضوع خاصی تأکید و رفتار میکنند، آسیبزننده است. آقای علیآبادی میتوانست همانند خودروهای برقی، تعرفه خودروهای هیبریدی را هم در دوران وزارت خود کاهش دهد تا با توجه به کمبود برق در کشور، به جای اینکه بازار خودرو از خودروهای برقی چینی پر شود، خودروهای کممصرف هیبریدی و پلاگین هیبریدی با تعرفه پایین وارد کشور میشد، وضعیت تا حدودی درست میشد.
او افزود: فرقی ندارد وزیر صمت چه کسی باشد؛ وزارتخانه زمانی درست میشود که برخی افرادی که از دوره فاطمیامین وارد آن شدند و همچنان به کاسبیهای خود در زمان علیآبادی هم ادامه میدهند، کنار گذاشته شوند. اگر قرار باشد وزارت صمت یک وزارتخانه موفقی باشد، اولاً وزیر آن باید جوان و دوماً به صنعت خودرو اشراف داشته باشد. صرفاً با تولید یا صرفاً با واردات، وضعیت بهتر نمیشود و وزیر صمت باید همه جوانب را درنظر بگیرد و همچنین نیاز بازار را بررسی کند.
این کارشناس بازار خودرو گفت: برای مثال فاطمیامین در زمانی که وزیر صمت بود، اظهار میکرد که دستور میدهم تولید افزایش پیدا کند! افزایش تولید نیاز به یک زنجیره تأمین درست و کارآمد دارد، در حالی که زنجیره تأمین صنعت خودروسازی ایران ایراداتی دارد. از سوی دیگر افزایش تولید با کدام قطعه قابل دستیابی است؟
وزرای سالخوره در رأس دولت چهاردهم
جعفری اظهار کرد: وزیری که روی کار میآید باید در همه حوزههای این وزارتخانه، یعنی فولاد، معدن، صنعت خودرو و دیگر صنایع اشراف و خلاقیت داشته باشد؛ نه اینکه قبلاً نام وزارتخانه را شنیده یا برای مثال در فلان شرکت فولادی فعالیت کرده باشد. یا اینکه اگر وزیر مربوطه به تمامی حوزههای گفته شده اشراف ندارد، میتواند وزارتخانه را طبقهبندی کرده و برای هر حوزه یک نماینده متخصص انتخاب کند تا بتواند صنایع را از بحران فعلی خارج کند.
وی در نهایت گفت: اتابکی در صنعت خودروسازی چندان شناختهشده نیست و نمیتوان از رویکرد آن در قبال صنعت خودروسازی به صورت کامل اظهار نظر کرد. واقعیت ماجرا این است که افراد پیشنهادی دولت چهاردهم، غالباً افراد سالخوردهای هستند که به نظر میرسد از گروههای دوستی آقای پزشکیان بیرون آمدهاند.
منبع: تجارت نیوز
برچسب ها :جاده مخصوص ، خط بازار ، خودروسازی ، سید محمد اتابک
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
البته بر خلاف ایده شما من معتقدم اولین اقدام ایشان در صنعت خودرو تعویص مدیران عامل دو خودروساز بزرگ / گماشتن افراد متخصص و مدیر که حرکت به سمت خصوصی سازی را تسریع کنند ( نه مخالفت) باید باشد
نابود کردن زنجیره تامین که از آن به عنوان مبارزه با مافیای قطعه سازی عنوان می کنید ( علیرغم همه ی کاستی هایی که قطعه سازی ما هم دارد ) یکی از علل اصلی همین تولید پایین در خودروسازی از ابتدای سال هست متاسفانه جهت گیری های ناصواب طی سالهای گذشته تاثیر شدیدی در عملکرد عیر قابل دفاع خودروسازی گذاشته است ..
برخلاف نظر شما من معتقدم اولین اقدام ایشان باید تغییر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ باشد این رویه ای که می فرمایید مقابله با مافیای قطعه سازی در عمل ( همراه با سایر عوامل بیرونی از جمله ارزو… )منجر به انهدام زنجیره تامین شده است که نمود آن کاهش تولید و عدم امید به افزایش تولید در کوتاه مدت شده است .
انتخاب مدیران شایسته ای که علاوه بر تخصص و بی طرفی خسوسی سازی خودروسازی را تسریع ببخشند باید در الویت باشد
همانطور که جناب آقای« سید حق گو» فرمودند. قسمت اعظمی از خودرو سازی سایپا،هنوزم از تیم انتخابی« آقای مهندس فاطمی امین» وزیر وقت وزارت صمت و« جناب آقای مهندس تیموری» مدیر عامل وقت شرکت خودرو سازی سایپاهستند . و البته از حق نگذریم اکثریت آنها براساس سابقه مدیریتی که دوران قبل داشته اند به این منصب رسیده اند.ولی افرادی مثل مدیر عامل شرکت فنر سازی زر آقای حیدری فقط به خاطر نسبت فامیلی که با جناب آقای مهندس تیموری داشت به این منصب رسید، چون قبل از آن یکی از کارکنان شرکت پارس خودرو بود ، و اصلا سابقه حتی مدیر معمولی را هم نداشته ،چه برسد به سابقه مدیرعاملی یک شرکت تولیدی،که متاسفانه در زمان وزارت جناب آقای مهندس علی آبادی و همچنین جناب آقای مهندس توسلی مهر ،مدیر عامل شرکت سایپا،هیچ تغییری در این تیم مدیریتی شرکت فنر سازی زر نشد ، به امید خدا هر شخصیت بزرگواری که به وزارت صمت میآید. چه جناب آقای مهندس اتابک باشد یا شخص دیگری ،به دور از فامیل بازی و لابی افراد تیم خود را در خودروسازی بچیند، چون این فامیل بازی ها،در انتصابات باعث دلسردی کارکنان میشود،وپیش خود فکر میکنند ،که فقط آنهایی که فامیلی در مدیریت خودرو سازی دارند به منصبی خواهند رسید و اصلا شایستگی ملاک نمیباشد. ( یا علی مدد)
درود و وقت بخیر
صنعت قطعه سازی در حال حاضر نیاز به
تامین نقدینگی
دارد
در گام های بعدی ارتقاء تکنولوژی
ثبات مدیریت یا حداقل سیاست ها
چون بدلیل تغییرات سلیقه ای صنعت خودر ؛ زنجیره تامین در سرمایه گذاری(آن هم در این شرایط بحران نقدینگی) دچار تردید است
نوآوری نیز با استفاده از شرایط موجود (تغییرات جهت بهبود و استفاده از پتانسیل های موجود) از پیشنهادات مدنظر می باشد.
اگر شرایط سیاست خارجی بهبود یابد مشارکت با برندهای معتبر خارجی از موارد تاثیرگذار می باشد واردات هیچ تاثیری در توسعه صنعتی مملکت ندارد همین مقدارمنابع ارزی کم را ریخت و پاش الکی نکنیم.
بااحترام و ارادت
به نظر من آقای دکتر سروش، یا مهندس عموزاده گزینه های خوبی برای وزارت صمت هستند، حداقل با کسل و کار و مشکلات صنعت آشنایی دارند
اولین کار تغییر مدیر عامل خودرو سازی مخصوصا سایپاست، البته تغییر خود مدیر عامل به تنهایی سودی نداره، سایپا رو مدیران نالایق و فاسد دارن نابود میکنند نه مدیرعامل، تغییرات اگه اساسی نباشه فایده ای نداره، هرکی هم بیاد باز همینه، فساد در منابع انسانی، شرکتهای زیر مجموعه، فروش و خدمات پس از فروش، رانت و رفیق بازی توی گروه و….. خودروسازی مدیر دلسوز میخواد ، مدیری که بتونه پایه سست این صنف رو محکم کنه، داریم مدیران لایق و باسواد اما کمرنگ شدند امثال دکتر سروش، مهندس عموزاده، مهندس آقا محمدی و …. این اشخاص کننده هستند و کاربلد،
واقعا باید یه فکر به حال تیم مدیریتی شرکت سایپا شیشه کرد،، وضعیت افتضاح،، وضعیت بازنشسته ها افتضاح ، وضعیت غذا افتضاح،، هیچکسم نیست پاسخگو باشه،، آقای نخعی معلوم نیست چه لابی کرده که هیچکس جلودارش نیست، هیچکس جرات انجام تغییرات در سایپا شیشه رو نداره،، امیدوارم روزی برسه صدای ما کارگرای بیچاره به گوش بالا دستی ها برسه و به این ظلمی که در در سایپا شیشه هست پایان بدن، به امید روز های خوب
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 8