بهتازگی مدیران خودرو رسماً از جدیدترین محصول خود با نام فونیکس FX رونمایی کرده است. این خودرو درواقع چری اومودا 5 است که یکی از جدیدترین محصولات این شرکت چینی محسوب میشود.
به گزارش خط بازار؛ فونیکس FX به لطف طراحی چشمگیر و جوانپسند، پیشرانه قدرتمند و آپشنهای زیاد، یکی از جذابترین کراساوورهای بازار کشورمان بهحساب میآید. البته این خودرو در بازار ایران کار خیلی آسانی در پیش نخواهد داشت زیرا با رقبای زیادی مواجه خواهد بود که شاید لاماری ایما را بتوان یکی از برجستهترین آنها دانست؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم این دو کراساوور جذاب چینی را باهم مقایسه کنیم.
معرفی کلی
چری در نمایشگاه خودروی گوانگژوی سال 2021 شاسیبلند جدیدی با نام اومودا 5 را رونمایی کرد. این خودرو اولین محصول از سری جدید اومودا محسوب میشود که قرار است مثل سری تیگو، به یک خانواده از شاسیبلندهای مختلف تبدیل شود. تولیدی اومودا 5 اوایل سال 2022 آغاز شده و پس از عرضه در چین، به بازارهای دیگری مثل استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان هم راه پیدا کرد. لاماری محصول یک از برندهای زیرمجموعه دانگفنگ بنام فورتینگ بوده و نام اصلی آن T5 Evo است. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال 2020 در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و جالب اینکه پلتفرم مشترکی با کراساوور فردا T5 دارد؛ بنابراین هردو خودرو کاملاً جدید هستند و با فاصله یک سال از یکدیگر معرفی شدهاند.
طراحی بیرونی
لاماری و FX هردو از ظاهر جذاب و بروزی برخوردار هستند که میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند. هردو خودرو از مد این روزهای طراحی خودرو یعنی چراغهای جلوی دوقسمتی استفاده میکنند که شامل دیلایتهای باریک در بالا و چراغهای اصلی در پایین میشود. البته هرکدام از این دو خودرو از این شیوه طراحی به شکل متفاوتی استفاده کردهاند. در FX شاهد جلوپنجرهای بدون قاب هستیم که در بالا به دیلایتهای باریکی متصل شده است و نمای متمایزی را ایجاد کردهاند درحالیکه طراحان لاماری از جلوپنجرهای چندضلعی استفاده کرده و دیلایتها را در لبه کاپوت قرار دادهاند.
در نمای جانبی، هردو خودرو فرم کوپه مانند و اسپرتی دارند اما FX به لطف ستون C مشکیرنگ برای ایجاد طرح سقف شناور و همینطور تریمهای رنگی در قسمتهایی مثل آینههای جانبی و رینگها، جذابتر به نظر میرسد. در عقب، هردو خودرو چراغهای افقی باریکی دارند که به هم متصل هستند. البته در لاماری این کار توسط یک نوار LED باریک صورت گرفته درحالیکه در FX شاهدتریم مشکیرنگی با نوشته CHERY (در ایران FOWNIX) هستیم. سپر عقب دو خودرو هم به لطف دیفیوزر مشکی و سر اگزوزهای کرومی نمای اسپرتی دارد ولی بهطورکلی، در بیرون میتواند طراحی FX را تا حدودی جذابتر دانست.
داخل
در داخل نیز هردو خودرو از یکی دیگر از مدهای طراحی این روزهای خودرو یعنی نمایشگرهای متصلبههم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه غربیلکهای فرمان D شکل سه پره استفاده میکنند. این نمایشگرها در هردو خودرو 10.25 اینچی هستند. در لاماری اما دریچههای تهویه دایرهای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکسی را ایجاد کردهاند درحالیکه چری ترجیح داده از دریچههای تهویه باریک افقی در یک بخش مشکی براق استفاده کند. در همین حال، طراحی رو دریهای FX هم زیباتر و لوکستر از رقیب به نظر میرسد. بهطورکلی، طراحی و حال و هوای کابین هردو خودرو قابلقبول و جذاب است اما در اینجا هم کفه ترازو کمی به سمت FX سنگینی میکند.
پیشرانه و گیربکس
لاماری و فونیکس FX جزء قویترین کراساوورهای چینی حال حاضر بازار کشورمان محسوب میشوند. البته فونیکس FX قرار است در دو تیپ پایه با پیشرانه 1.5 لیتری توربو و تیپ فول با پیشرانه 1.6 لیتری توربو در ایران عرضه شود ولی گفته شده عرضه تیپ پایه بسیار محدود خواهد بود و مدیران خودرو بیشتر روی تیپ فول تمرکز خواهد داشت. این تیپ از همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تیگو 8 پرو استفاده میکند که در اینجا هم 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم مثل تیگو 8 پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. از سوی دیگر، زیر کاپوت لاماری یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است.
بنابراین، دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار به هم نزدیک هستند. در بخش ابعاد اما لاماری با 4,565 میلیمتر طول، 1,860 میلیمتر عرض و 1,690 میلیمتر ارتفاع کمی از FX با 4,400 میلیمتر طول، 1,830 میلیمتر عرض و 1,585 میلیمتر ارتفاع بزرگتر است. به همین دلیل، FX با وزن 1444 کیلوگرمی، حدود صد کیلوگرم از لاماری 1550 کیلوگرمی سبکتر است که این میتواند باعث چابکی بیشتر و شتاب سریعتر آن شود تا جایی که گفته میشود این خودرو با شتاب صفرتاصد زیر 8 ثانیه، رکورد پرشتابترین خودروی مونتاژی کشور را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که لاماری برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 9.5 ثانیه زمان نیاز دارد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4