معرفی بهترین خودرو سال ایرانی از نظر طراحی/برای توسعه خودروی اقتصادی قابل صادرات چه باید کرد؟
به گزارش خط بازار؛ طراحی فرم خودرو یکی از بخش های مهم و جذاب در توسعه بازار خودرو چه در داخل و چه در خارج است. بهروز محمودزاده، کارشناس طراحی صنعتی در همین خصوص می گوید:”خودروسازان بهنام دنیا دیگر فرم را بر اساس عملکردهای تعریف شده طراحی و همچنین به طور بسیار جالبی در طرحها از نورپردازی استفاده میکنند. وی همچنین معنقد است به دلیل قدرت صنعتی بالای چین در خصوص طراحی و تولید خودرو، قطعا بسیاری از خودروسازان دنیا و همچنین خودروسازان خود ما مجبور خواهند شد به سمت شرکتهای چینی رو بیاورند.
در ادامه مشروح گفتگو خط بازار با محمودزاده را بخوانید:
خط بازار: طراحی کانسپت در سال ۱۴۰۱ به کجا می رود؟
محمودزاده: معمولا وقتی صحبت از کانسپت خودرو می شود، طراحان می خواهند قدرت خودشان را در طراحی فرم و ایدهپردازی به رخ بکشند. حالا اگر این کانسپت با تغییراتی قابل ساخت هم باشد طراح، اثرش را به مرحله تعالی پروژه رسانده است. با توجه به تغییرات مدیریتی در بعضی از مراکز تحقیقات خودرویی کشور و بهره گرفتن از نیروهای جوان و متخصص امیدوارم روند طراحی کانسپت خودرو به وضعیت سالهای دور گذشته برگردد و بتوانیم شاهد ایدههای ناب که شاید حتی در مواردی از مرحله کانسپت به مرحله ساخت هم نزدیک می شوند، باشیم.
البته این قضیه باید با حمایت مدیران خودروسازیها، وزارت صمت و همچنین به طور خاص استفاده از نیروهایی که با طراحی استراتژیک آشنایی کامل دارن در موقعیتهای مدیریتی همراه باشد.
خط بازار: در قرن جدید خودروسازان از نظر طراحی فرم، چگونه محصولی باید تولید کنند؟
محمودزاده: در پاسخ این سوال باید اول توجه کنیم که طراحی فرم خودرو به شکل محسوسی به مرحلهای رسیده که دیگر فرمها به هم خیلی نزدیک شده اند. خودروسازان بهنام دنیا دیگر فرم را بر اساس عملکردهای تعریف شده طراحی و همچنین به طور بسیار جالبی در طرحها از نورپردازی استفاده میکنند. اما مورد مشتری مداری هم باید در نظر داشته باشیم. با توجه به پیشرفت بسیار سریع و شگفتآور تکنولوژی های ساخت، به زودی خودروهای کاملا سفارشی جای خود را باز خواهند کرد.
شما میتوانید به مرکز طراحی شرکت خودروسازی مراجعه کنید، طرحی که مدنظرتون هست را برای مدیر طراحی توضیح بدهید یا مثلا در قالب یه تصویر طراحی شده توسط خودتان برای مدیر طراحی نمایش بدهید. کارشناس مرتبط با شما لینک می شود و با توجه به سواد زیباییشناسی و خودرویی خودش، می تواند طرح شما را به پختگی لازم از لحاظ فرم برسوند ضمن اینکه DFM رو هم در نظر دارد. و شما چند روز بعد به آن شرکت مراجعه می کنید و خودروی خاص خودتان، که کاملا منحصر بهفرد و فقط برای شما طراحی و ساخته شده رو تحویل می گیرید.
خط بازار: بهبود وضعیت طراحی خودرو چگونه انجام می شود؟
محمودزاده: اولین مورد در این زمینه آموزش صحیح هست. متاسفانه ما غیر از یکی دو مورد کاملا خاص، آموزش طراحی فرم خودرو و اصولا وسایل حمل و نقل را در کشورمان نداریم. و متاسفانه در اون موارد خاص هم آموزش صرفا جنبه همان ایدهپردازی دارد و دانشجو با مواردی مثل استانداردها و موارد ساخت و تولید طرح آشنایی مناسبی پیدا نمیکند و متاسفانه در نهایت ما فقط شاهد یک تصویر زیبا و جذاب از یک ایده خودرویی هستیم که قابلیت ساخت ندارد. مورد دوم حمایت دولت در دانشگاهها و مراکز صنعتی چه به صورت مالی و چه معنوی که می تواند کمک بزرگی در این امر باشد. مورد سوم استفاده از مدیرانی هست که با مفهوم طراحی استراتژیک و درکل علوم استراتژیک آشنایی دارند. تاکید من بر این قضیه به دلیل این هست که اصولا خودرو یک محصول استراتژیک هست و شخصی با تفکر استراتژیک می تواند به تمام جوانب طراحی نگاه دقیق و کاملی داشته باشد. چه در زمان حال و چه برای آینده.
خط بازار: خودروسازان به دنبال طراحی چینی یا اروپایی می روند؟
محمودزاده: در حال حاضر با حجم طراحی و تولید خودرو در کشور چین، و همچنین تعداد بسیار زیاد فارغالتحصیلان رشته طراحی خودروی چینی، چه در خود کشور چین و چه در کشورهای دیگر و همینطور قدرت صنعتی الان این کشور، قطعا بسیاری از خودروسازان دنیا و همچنین خودروسازان خود ما مجبور خواهند شد به سمت شرکتهای چینی رو بیاورند. الان هم مثل سابق نیست که بگوییم کالاهای چینی خوب نیست. بسیاری از محصولات مختلف از جمله خودروها با کیفیت و قیمت مناسب در کشورهای دنیا عرضه می شوند. ضمنا توجه داشته باشید که بسیاری از دانشآموختگان رشته طراحی خودروی چینی، دستپرورده بزرگترین و معروفترین طراحان خودروی دنیا هستند و قطعا از آنها بهره بیش ازحد هم بردهاند.
خط بازار: یک خودرو کانسپت چه مراحل طراحی دارد؟
محمودزاده: ایده اولیه کانسپت یک خودرو می تواند از بیارتباط ترین موضوع به خودرو شروع بشود. شما آن ایده را پرورش می دهید و با اصول زیبایی شناسانه و مهندسی خودرو ترکیب کرده و آن را به یک کانسپت جذاب نزدیک می کنید. بعد از اینکه فرم به مرحله مناسبی رسید، حالا باید برای حجمتون براساس نیازها، عملکردها رو بوجود بیاورید. یادتان باشد کانسپت فقط در طراحی فرم نیست. گاهی سیستم جدید نیروی محرکه می تواند بخشی مهم از یه کانسپت باشد و آن را کامل کند. کنار هم گذاشتن این موارد، برای شما یه کانسپت جدید ایجاد می کند که هم از نظر فرمی و هم عملکردی، طرحی باشد که تا الان وجود نداشته و صنعت خودرو رو تحت تاثیر خودش قرار بدهد.
خط بازار: به طراحی خودروها چه نمره ای می دهید؟
محمودزاده: اگر منظورتون نمره به طراحی خودرو، بین خودروهای تولیدی داخلی هست، بین ۰ تا ۱۰ اجبارا در بهترین حالت عدد ۵ رو برای شان در نظر میگیرم. تاکید میکنم که نظر کاملا شخصی و در مورد خودروهای تولید شده داخلی هست.
خط بازار: بهترین طرح خودرو متعلق به کدام محصول در ۱۴۰۰ بود؟
محمودزاده: این یک نظر کاملا شخصی هست. اما به نظرم خودروی برقی اکسیژن که شرکت آلیاس دیزاین برای شرکت خودروسازان جنوب طراحی کرده و چند وقت پیش از نمونه تولیدی آن رونمایی شد از نظر طراحی، چه در طراحی پلتفرم و استراکچر و چه در طراحی فرم، طرحی جذاب در کلاس خودروهای کوچک است. در این مورد خاص نمره من به سمت ۱۰ نزدیک می شود. البته موردی هم خودم برای شرکت خصوصی کار کردم که قطعا نمره ۲۰ دارد. (شوخی).
خط بازار: برای توسعه خودروی اقتصادی قابل صادرات چه باید کرد؟
محمودزاده: همگام شدن با شرکتهای طراحی خودروی دنیا، استفاده از نیروهای جوان و خوشفکر چه در طراحی فرم و چه در طراحی مهندسی، طراحی براساس نیازهای مشتری، طراحی استراتژیک و بالا بردن کیفیت قطعات در مرحله اول می تواند کشور ما را به سمت بالا بکشاند. در بخش دوم باید توجه کنیم که ما در وضعیت فعلی نمیتوانیم قیمت خودروهای صادراتی خودمان رو با خودروهای ساخت مثلا کشور آلمان همقیمت درنظر بگیریم. ما حتی اگر کیفیت همان خودروها رو داشته باشیم، مجبوریم قیمت خودروهای خود را چه در بازار صادرات و چه بازار داخلی پایینتر از حد فعلی در نظر بگیریم تا بتونیم جایگاهمون را در بازار بدست بیاوریم.
منبع: خط بازار
برچسب ها :بهروز محمودزاده ، تولید خودرو ، خط بازار ، خودروسازی ، طراحی خودرو ، کانسپت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰