مرد عظیم جاده مخصوص مدیرعامل می شود؟/رکوردداران تولید تجاری بهتر از حقوقدانان هستند

خودروسازی محکمه قضایی نیست که حقوق دان لازم داشته باشند. خودروسازی پارک ملت نیست که مردان در سایه بر آن حکم کنند؛ خودروسازی ترازنامه نیست که مالی چی ها برای آن حساب و کتاب کنند‌.
کد خبر : 49879
تاریخ انتشار :سه شنبه 4 بهمن 1401 - 8:45

به گزارش خط بازار؛ طی یک دهه اخیر سطح کیفی مدیران خودروسازی‌ نوسان داشته است. تاریخ جاده مخصوص مملو بوده است از مدیران قوی و ضعیف؛ سیاسی و غیرسیاسی؛ ارزشی و تکنوکرات؛ جسور و محتاط؛ خودرویی و غیرخودرویی؛ هم عظیم بوده و هم شیدای زمانه.

در میان تمامی اختلافات نظری، فنی و سلیقه ای اغلب این مدیران یک وجه مشترک داشته اند که آن به نفوذ دولت برمی گردد. به بیان دیگر علی رغم اینکه طی این سال ها سهم دولت در خودروسازی یه حداقل رسیده ولی از نفوذ دولت ها نه تنها کاسته نشده و اغلب مدیران با نظر دولت ها انتخاب شده اند.

همواره در عین بی توجهی به نظر سهامداران عمده، دولت‌ ها در انتخاب مدیران عامل مستقیم و غیرمستقیم دخالت کرده و گزینه های مورد نظر خود را منصوب کرده اند و به جای کرجی ها تصمیم گرفته اند.

نتیجه این دخالت ها هم خوب بوده و هم بد؛ هم تولید خودرو ناقص بود هم تولید مستقیم تجاری؛ هم آغاز جسورانه تیرینگ بوده هم رونمایی خودروهای قدیمی فرانسوی ها؛ هم افت تولید بوده هم ثبت رکورد تولید. هم زیان انباشته بوده هم سود ۶ ماهه.

در دولت ابراهیم رئیسی انتظار می رفت عنان امور به سهامداران عمده سپرده شود تا هر کس و ناکسی برای خودروسازی تصمیم نگیرد‌. تا دیگر مشاوران در پشت پارک ملت با مهره چینی یاران کم تجربه خود را راهی هیئت مدیره نکنند.

جناب آقای رئیسی در بین حدود ۱۰۰ هزار نیروی خودروسازی آیا قطح الرجال است که پارک ملتی ها آقایی کنند و مردان بزرگ و کوچک خود را با لابی به کرسی مدیرعاملی برسانند.

تازه ترین خبرها حاکی از آن است که برخی برای حلال کردن حقوق مشاوره شان دست به کار شده اند و مرد عظیم خودروسازی را رونمایی کرده اند برای مدیرعاملی. قطعا فرض بر این است که این افراد انسان های سالم و با تقوایی هستند ولی سوال این است که‌ این‌ افراد چقدر از خودرو سر در می آورند؛ تاکنون کدام خودروساز جهانی را دیده اند؛ تاکنون چقدر در تولید قطعه و زنجیره تامین حضور داشته اند.

خودروسازی محکمه قضایی نیست که حقوق دان لازم داشته باشند. خودروسازی پارک ملت نیست که مردان در سایه بر آن حکم کنند؛ خودروسازی ترازنامه نیست که مالی چی ها برای آن حساب و کتاب کنند‌.

اگر قرار است چنین افرادی به قدرت برسند، همان بهتر که رکوردداران تولید مستقیم تجاری بر سر کار بمانند. چرا که حداقل تجربه کسب کرده اند. خودروسازی جای آزمون و خطای عده ای قدرت طلب نیست.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ماهان سه شنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

به خدا پناه می بریم…
تا زمانی که کل هیات دولت و شخص “رییس” محترم، تصمیم جدی دارند که تمام آبروی خود را بر روی “امین” دولت قمار کنند و کسانی که “قالی” می بافند نیز از این شرایط نهایت سوء استفاده را می کنند و “قالی” های خود را با قیمت های نجومی به مردم نجیب فروش می کنند، ممکن است دیگر آبرویی برای هیچکس باقی نماند و قافیه به کل، از دست برود.
تا زمانی که “پدر خوانده(آقای محمد)” اینقدررر قدرت داشته باشد که “امین” دولت و اهالی “منطق” را در راس صنعت خودرو و تصمیمات و انتصابات صنعت خودرو نگه دارد و اهالی “منطق” نیز در ادامه این سریال،منادیان یا”غفار” و اهالی “لاهیجان” و اصحاب “ثقیف” و شیخ قلابی “اشراق و “چراغ” و “ک.و” و “خ” و امثالهم را حمایت کند و حکم ها و پست های مهم و کلیدی را به آنها عطا کند تا فقط و فقط منافع خودشان و “پدر خوانده تامین شود و خرج و مخارج فرزندان خارج نشینشان تامین گردد، اوضاع صنعت خودرو روز به روز وخیم تر خواهد شد و اصلاح نخواهد شد.
فراموش نکنیم که فقط به تنهایی، با جابجایی مدیر تسبیح به دست، هیییچ اتفاق مثبتی در صنعت خودرو نخواهد افتاد و اگر اهالی “منطق” و “تهرانی” ها و “پارک ملتی” ها ماندگار شوند، مهره و غلام حلقه به گوش دیگری را به جای “خ” منصوب خواهند کرد، خواه این فرد، “عظیم” باشد یا “عظیم” نباشد و بیچاره این مردم نجیب و کارگران زحمتکش که تمام امیدشان به این دولت انقلابی بود…!
باید علمای قوم بدانند که فقط “امین” بودن، شرط بهبود اوضاع صنعت نیست و بایستی افراد متعهد و متخصص در راس امور قرار بگیرند و همچنین زعمای قوم باید به این مطلب نیز یقین داشته باشند که بایستی تمام قد، مراقب فرقه ضاله ب بود و نیز با اهالی “منطق” نه تنها نمی شود اوضاع را سر و سامان داد، بلکه به زودی چنان افتضاحی به بار خواهد آمد که خدای نکرده ممکن است تمام دولت انقلابی و جناب “رییس” محترم را تحت الشعاع خودش قرار دهد.

سعید سه شنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

#ادعای مخاطب

حسین:
به داد خودروسازی ها برسید . متاسفانه خودروسازی شده حیات خلوت سیاسی ها …. الانم که در سایپا و ایران خودرو پول بی حساب و کتاب از جیب ملت داره تزریق میشه . به اسم قرعه کشی پول میرفت به جیب دلال و الان به اسم بورس پول میره تو جیبب خودروساز …. ببنید در سایپا چند نفر قائم مقام نصب شده … پس خود مدیرعامل چه کاره هست . فیش حقوقی مدیران خودروسازی رو منتشر کنید مردم ببینند . بخصوص دو خودرساز بزرگ رو …
فساد بیداد میکنه و زد و بند سیاسی در این دو خودروساز بسیار زیاد .
شنیده ها حاکی از این هست که مدیرعامل ها از طرف آقای م . خ نصب شده اند و اینجا شده محل فساد.
تازه خواب ها برای جیب مردم دیده اند …..
زودتر مدیران با تقوا و متخصص و دلسوز وارد این دو خودروساز کنید.
خبر از نارضایتی کارکنان خودروسازی دارید ؟؟؟؟ میدانید حقوق کارگر خودورسازی ده میلیون و حقوق مدیران میانی بالای صد ملیون تومان است و مدیران ارشد بیش از دویست تا سیصد میلیون تومان است …
چرا باید در سایپا باید فردی چند پست حساس داشته باشد ….. چرا جوان ها و متخصین شرکت های خودروساز کنار گذاشته شده و پست های مهم در اختیار مافیای کثیف ، خودروسازان و سیاسیون بی لیاقت و بی سواد هست…
پس اطلاعات سپاه و سازمان های نظارتی کجا هستن ؟؟؟

راد پویان سه شنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

وای خدای من پاسخ خون شهدا و جوانان پاک این سرزمین همین است پس کجایید سربازان گمنام آقا امام زمان تا با آزاده اندیشی بجان چپاولگر این مرز و بوم تاخت کنید و با چراغ روشن هدایت به کار این مملکت سر و سامان دهید

س حق گو سه شنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸

سلام طنز تلخی رو شاهدیم. به والله که قسم جلاله است با توسل میشه هر کاری کرد .
آقا یه جستجوی ساده قبل از اواخر سال ۹۹ که مدیران رنگی سبز و بنفش و …سر کار بودن تو بزرگترین تجاری ساز خاورمیانه بندازید و پرس و جو کنید .نتیجه اون مدیریت اونم تو زمان بدون تحریم مالی و …بخوانید برجام .نتیجه شد میلیاردها تومان زیان انباشته و تنها فکری که میشد اخراج حدود ۵۰۰۰ کارگر و کارمند و فروش اونم به یک ریال تو دفاتر که فشار این زیان انباشته از روی دوش اونها برداشته بشه .
ولی با توسل الان زیان انباشته صفر و تبدیل به سود میلیاردی عملیاتی و تنوع محصولات و شکستن هر چه رکورد قدیم و جدید کیفی و کمی و استخدام چند هزار کارگر و …
انوقت باز صحبت از عظیم و تسبیح و واقعا و شاید منطق خاصی پشت این جریان مضحک وجود دارد و امین بودن هم بی تاثیر نبوده و نیست در این طنز تلخ .
امید داریم ابروی این دولت مردمی با امین نرود.
و توسل داشتن مهم است اما مگر میشود که از توسل گذشت و به عظمت و دیگران حتی فکر کرد .
آقای رئیس جمهور فکری کنید .به رکوردها توجه کنید همه تخم مرغها را در کیسه منطق به امانت نگذارید
جهاد تبیین همین بود که گفتیم. والله اگر باز هم اشتباه منطقی شود .انوقت خواهید دید چگونه فریاد خواهیم زد و خواهیم گفت .جهاد تبیین….

راد پویان چهارشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۴:۱۱

تا زمانیکه تزی کشان چنگال دراز بر سر کار هستند از خدا بی خبران هم بر مسند قدرت هستند و اجازه نمی‌دهند مردان بزرگ بر سر کار بیایند آهای سربازان گمنام آقا امام زمان بداد مردم مظلوم و زجر کشیده این مملکت برسید ای آزاده مردان کجایید که با دیده روشن این تاراج گران را تارومار کنید یا علی دست بجنبانید

زخم کاری چهارشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۱

خالیبند بازنشته روغن کار ماهی خداد ساعت اضافه کاری هم میگیره. ایشون سطح یک هستن در بخش زد و بند با رسانه های دوزاری. اما اینکه هرجا میشینه میگه م.خ با بالا بسته، خیلی وقیحانه هست

نعمت نفتی چهارشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴

پس چرا اجازه میدهید هر بی سرو پایی هیآت مدیره و مدیرعامل شود.کج دستان جای راست دستان نشستند.
مانند برخی شرکت های زیرمجموعه خودروسازی
منتظر انتقام دست قانون باشید

مصطفی چهارشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲

بنظرم از انصاف و شرافت به دور است که پول بگیریم آدم های با ایمان تخریب کنیم البته این رویه از دوره معاویه رواج پیدا کرده و مشخص که فرزندان ابن مرجانه هنوز در دوره معاصر زیست کرده و به زندگی زیر خاکی خودشان ادامه میدهند به ماند که قراردادهای مشاوره پشت پرده از شرکتها چقدر هست و صد البته بنرهای تبلیغاتی بی تاثیر نیست……

صادق علوی چهارشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵

منشا اصلی فساد در خودرو سازی برخی حراستی ها هستند
چراغ سبزشان و پولهایی که وسوسه ایجاد میکنه.
حراست از جیحون و فلاح چجور عرض مدت کوتاه میره هروی و پاسداران چطور؟؟؟؟؟؟؟ شیتیل بگیر نباشی پاپوش درست میکنند
وضعیت خودرو درست نخواهد شد ار ما که گذشت آیندگان به شما چه خواهند گفت

منتقم پیگیر چهارشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲

کاملا درسته .چطور در شرکت ق ص س طرف مشکل دار ‘ خودش و یار دیرینش را کرده مدیر عامل .
حراست در تاییدیه این دو نفر خواب بوده یا سفارشی کار کردند
به هر صورت تا حصول نتیجه پیگیر هستیم .ما بیداریم
سایپا یک پاک سازی میخواهد
فقط و فقط باید اطلاعات سپاه ورود کند و بس

علی جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۱۴

لطفا مگا را از دست ن و ج نجات بدهید پیمانکاران دیروز زیان ده های امروز

محمد صالح جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۴۶

#ادعای مخاطب:

اقایان ناظر و نهادهای امنیتی شرکت گداز قطعه کیا را هم از دست برخی که تخصص شون متوقف کردن خطوط و حساب سازی است نجات دهید
اینها که ضربه خورده هستند دوستان خوبی برای نظام نیستند
این هزار بار.
این هزار چهره تبریزی را سوابقش را برررسی و خیانتهای او را ببینید
پویش عزل

css.php